Vad behövs i ett hojgarage?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för alla era svar om vinkelslipar!

Hade egentligen redan bestämt mig, det får duga med en 720w. Men hade den inte varit prissänkt så vet jag inte, då hade jag nog gått på en starkare. Varför? Bara för att. Trotsade snöstormen och sladdade bort till Swedol med Permon.
Slipen kommer att bo i min nya hojlokal och kapa en skruv ibland, eller stålborsta upp lite glans här och där så 720w blir nog bra. Sen kan man tycka att det är dumt att köpa en maskin med sladd, men den kommer förmodligen aldrig längre än till mekbänkens eluttag. Därför valdes batterimaskin bort.

Nästa fråga:
Bänkslip, finns det nåt att sikta på eller är billigast bäst? Och vad ska man egentligen ha den till?
Jag har en billig biltema. (typ 299kr ett gäng år sedan)
Låt bli den får bli mitt svar. Det jag använder mest är stålborstesidan för att ta bort vassa kanster på sånt jag kapat, men här är motorn helt enkelt för svag.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Bänkslip måste man ha, gärna en med band också!
Jag har tre st i garaget, en liten billig från rusta för att slipa till smågrejer och skärpa upp borr med, en lite kraftigare för material av grövre dimensioner etc. och en med polertrissor på.

Ska du bara göra enklare grejer i garaget?
Eller kommer du att plocka ner hojar i delar m.m.?

Några saker jag inte hade klarat mig utan är en stor kompressor, diverse tryckluftsdrivna verktyg, en bra pelarborr, svetsar (pinne och tig, men börjar känna att det är dags för en mig också), en press som klarar några ton, någon form av lyftanordning monterad i taket och bra belysning ÄVEN FRÅN SIDORNA!

Det känns som att mitt garage aldrig kommer att bli färdig utrustat, det dyker alltid upp något verktyg eller liknande man behöver införskaffa/tillverka.

Lycka Till!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har en billig biltema. (typ 299kr ett gäng år sedan)
Låt bli den får bli mitt svar. Det jag använder mest är stålborstesidan för att ta bort vassa kanster på sånt jag kapat, men här är motorn helt enkelt för svag.
Okej, men hur stark är den så jag vet vad jag ska utgå ifrån?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Okej, men hur stark är den så jag vet vad jag ska utgå ifrån?
Bänkslipar, undvik de billigaste, dom på 200-250W.
Du kan ju alltid roa dig med att läsa recensionerna på Julas artikelnummer 249854... :rofl
Kombislipmaskin | Ställbara anläggningsstöd | MEEC TOOLS (jula.se)

Jo jag har precis en sån där i garaget och visst, det funkar, men man får vara lätt på handen.
Vilket i ärlighetens namn inte är ett problem.
Och ska jag avverka lite mer material så vill jag inte damma ner inne i garaget ändå så då får det bli vinkelslipen med flexrondell utanför garagedörren.

Så om det är något jag ska ha vid mitt nästa garage så är det en liten arbetsbänk UTANFÖR garaget, att användas till sånt där som skitar ner så förbaskat...typ slipning.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bänkslip måste man ha, gärna en med band också!
Jag har tre st i garaget, en liten billig från rusta för att slipa till smågrejer och skärpa upp borr med, en lite kraftigare för material av grövre dimensioner etc. och en med polertrissor på.

Ska du bara göra enklare grejer i garaget?
Eller kommer du att plocka ner hojar i delar m.m.?

Några saker jag inte hade klarat mig utan är en stor kompressor, diverse tryckluftsdrivna verktyg, en bra pelarborr, svetsar (pinne och tig, men börjar känna att det är dags för en mig också), en press som klarar några ton, någon form av lyftanordning monterad i taket och bra belysning ÄVEN FRÅN SIDORNA!

Det känns som att mitt garage aldrig kommer att bli färdig utrustat, det dyker alltid upp något verktyg eller liknande man behöver införskaffa/tillverka.

Lycka Till!
Tack så mycket! :)

Du har ju hela uppställningen för Allt-inom-bänkslip, mycket proffsigt!
Jo det blir nog mest enkla saker, kanske polera nån ärgad skruvskalle eller så. Men en bandslip skulle förstås vara bra att ha, kanske en sån där kombi-slip.

Om jag skaffar en hojlyft nån gång, så kommer den att hamna lite mitt i. Alltså svårt med lyse från sidan just där - om man nu inte hänger armaturerna snett i taket förstås. Lyftmöjligheter = Check!

Sen min olycka (https://www.sporthoj.com/forum/threads/konsekvenser-av-hojåkning.242703/) fixar jag inget själv utan får förlita mig på snälla kamrater. De hojar som tidigare blivit renoverade är min XT 500 och IT 250 och det har skett i kompisarnas garage. Det skulle förstås vara trevligt om nästa objekt kunde snyggas till i min lokal. Så jag kan känna mig liite delaktig iaf. :)
Så visst vill jag att hojar plockas ned och snyggas till där, men kanske inte i molekylnivå. Jag vill liksom inte ha en växellåda ligga utspridd...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Okej, men hur stark är den så jag vet vad jag ska utgå ifrån?

En sån är det, så 250w.
Vilket jag nog inte läste innan jag köpte den.
Verkar ha höjt priset sedan mitt köp också.
Rent spontant så känns en dubling av effekten nödvändig, men sen kan man tänka att på bänkslip så betyder roterande massa ganska mycket och en tung skiva gör ju mycket trots klen motor, även om det tar tid att få snurr på den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

En sån är det, så 250w.
Vilket jag nog inte läste innan jag köpte den.
Verkar ha höjt priset sedan mitt köp också.
Rent spontant så känns en dubling av effekten nödvändig, men sen kan man tänka att på bänkslip så betyder roterande massa ganska mycket och en tung skiva gör ju mycket trots klen motor, även om det tar tid att få snurr på den.
Bra tips! Då gäller det att fundera ut tillräckligt med arbetsmoment för att motivera ett köp. :tungan
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Tack så mycket! :)

Du har ju hela uppställningen för Allt-inom-bänkslip, mycket proffsigt!
Jo det blir nog mest enkla saker, kanske polera nån ärgad skruvskalle eller så. Men en bandslip skulle förstås vara bra att ha, kanske en sån där kombi-slip.

Om jag skaffar en hojlyft nån gång, så kommer den att hamna lite mitt i. Alltså svårt med lyse från sidan just där - om man nu inte hänger armaturerna snett i taket förstås. Lyftmöjligheter = Check!

Sen min olycka (https://www.sporthoj.com/forum/threads/konsekvenser-av-hojåkning.242703/) fixar jag inget själv utan får förlita mig på snälla kamrater. De hojar som tidigare blivit renoverade är min XT 500 och IT 250 och det har skett i kompisarnas garage. Det skulle förstås vara trevligt om nästa objekt kunde snyggas till i min lokal. Så jag kan känna mig liite delaktig iaf. :)
Så visst vill jag att hojar plockas ned och snyggas till där, men kanske inte i molekylnivå. Jag vill liksom inte ha en växellåda ligga utspridd...

Jag har satt upp lysrörsarmaturer i lagom höjd på väggarna och har byggt en liten ställning på hjul med fem st armaturer riktade åt sidan som man kan ställa t.ex bredvid hojen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har gjort en del reparationer som innebär att plocka isär "hela hojen" och dela motorn. Det som jag haft mest nytta av är helt klart den "stora" Bahcosatsen (inte sneakvarianten som t.ex. inte har något i locket). Vanliga verktyg är bra att ha så som hammare och olika skruvmejslar. En dator för att kunna läsa handboken och kolla youtube är guld!
Specialverktyg köper jag när (om) det behövs. Folk som skriver att man ska ha ultraljudstvätt med mera tycker jag är väl seriösa för en nybörjare!!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det här är min önskelista om jag hade tillräckligt med pengar och utrymme:

Pelarborr
Skruvdragare
Vinkelslip
Smådelstvätt
Kompressor
Blästerskåp
Bänkslip
Högtryckstvätt
Sladd- och slangvindor
Kanske att en liten manuell (heter det så?) plåtsax vore bra att ha också.

Blästerskåp kanske är onödigt om man inte har nån lackbox?
"Meh öhh, du har ju glömt svetsen!" Näe jag tycker inte det. För efter tjugo års hojåkande kan jag inte komma på en enda gång där jag behövt svetsa något på hojen.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det här är min önskelista om jag hade tillräckligt med pengar och utrymme:

Pelarborr
Skruvdragare
Vinkelslip
Smådelstvätt
Kompressor
Blästerskåp
Bänkslip
Högtryckstvätt
Sladd- och slangvindor
Kanske att en liten manuell (heter det så?) plåtsax vore bra att ha också.

Blästerskåp kanske är onödigt om man inte har nån lackbox?
"Meh öhh, du har ju glömt svetsen!" Näe jag tycker inte det. För efter tjugo års hojåkande kan jag inte komma på en enda gång där jag behövt svetsa något på hojen.
Pelarborr: bra grej, man klarar sig oftast med en BETYDLIGT mindre än man "villhöver". Börja litet.
Skruvdragare: enkla verktyg räcker långt, en Ryobi med 1,5Ah batteri funkar till det mesta. Extrabatteri.
Vinkelslip: Med "spärr" på avtryckarenm, går att låsa i "på" läge. Enhandsgrepp, en hand över att hålla i det du ska slipa.
Smådelstvätt: En 5-liters dunk HVO100, en diskbalja och en schysst tratt. Häll upp, tvätta, häll tillbaka i dunken.
Kompressor: Remdriven, även om den är liten, slippa sån där "högvarvig skrika"
Blästerskåp: Nja, vetetusan, jag ser det på samma sätt som du ser det med svets...
Bänkslip: Enkel, liten. Större slipjobb, se vinkelslip.
Högtryckstvätt: Ja.
Sladd- och slangvindor: Självupprullande för el och tryckluft, definitivt!

Det allra viktigaste:
-En schysst arbetsbänk med ett lite rejälare skruvstycke!
-Lådor med skruv, mutter, brickor osv. Sorterade efter storlek...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
-En schysst arbetsbänk med ett lite rejälare skruvstycke!
Stadig arbetsbänk göres billigt och bra av reglar.
45x70, kapa till valfri längd, limma fast i varandra, slipa till ovansidan med valfri hyvel från något billig verktygsoutlet för det där lite jämnare stuket och bygg underrede av resten av reglarna.
Tål vikten av en Guldwinge om man nu orkar få upp den på den.

SH_Bänk_1.jpg
SH_Bänk_2.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bra tips om arbetsbänken tycker jag.
Jag gjorde någonting liknande, och sedan köpte jag ett schysst klickgolv från Byggmax.
Det blev en kanonbra yta att jobba på, stryktålig och enkel att rengöra.

Arbetsbänk.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra tips om arbetsbänken tycker jag.
Jag gjorde någonting liknande, och sedan köpte jag ett schysst klickgolv från Byggmax.
Det blev en kanonbra yta att jobba på, stryktålig och enkel att rengöra.

View attachment 458594
Den var smart för att få till ytskiktet ?
Den idén snor jag till arbetsbordet för fräs/bandsågen som skall till senare.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Arbetsbänk: Laminerad köksbänk-skiva.
Tät, stenhård yta, och inga kanter som sticker upp.

Billigt och stabilt. Tål alla former av kemikalier som jag testat med så här långt iallafall...
Fördelen med det är att man kan tinner-torka (eller rödsprit för den som föredrar sånt) bänken inför "finjobb" och få det ordentligt rent.

Har man tur finns det på Ikeas-fyndhörna, eller så handlar man på lågprisbyggmarknaden.

2021-02-08_05-49-51.jpg
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Den var smart för att få till ytskiktet ?
Den idén snor jag till arbetsbordet för fräs/bandsågen som skall till senare.
Bandsågsbord:
Grabben byggde sig en "Wandel-bandsåg" och fick till bordet bra: Två lager 12mm MDF och 1 mm stålplåt limmat ovanpå. Eller om det var 2 mm. Stabilt och tåligt blev det iallafall. :)
Så stålplåt är mitt tips.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top