Vad behövs i ett hojgarage?

Har det verkligen blivit sämre kvalitet? Det har blivit grövre godstjocklek på både bacho och kamasa men jag tror det är en följd av att folk använder vanliga hylsor där de eg borde använda krafthylsor.
Sen begär dom nytt på garantin trots att det egentligen var deras eget fel.
Men verktygstillverkarna tvingas öka godstjockleken för att det ska bli idiotsäkert.
 
Ok, jag har då inte märkt några problem med mina nya Kamasa, och inte heller dom äldre.
Jag tycker att det är toppenprylar, liksom Bacho.
Du kanske har haft otur, eller köpt på Temu? :va
Nope betalade dyrt hos återförsäljare i Sverige. Bacho har tappat med, stor skillnad på det jag ärvt och det jag köpt på senare tid.
 
Jaha, hur märker man det? Hur har du märkt det?
Främst är det ju på spärrskaften, de nya krånglar när man byter håll på spärren och ibland så "nollar=lossnar och ställer sig i något mittenläge" de sig när man drar i handtaget, blir ok ett tag när man plockar isär och sätter ihop igen men varar inte.

De gamla har varit misshandlade i ingen aning om hur många år, aldrig krånglat, samma med flera kompisars.

Sen har jag haft sönder nya hylsor som de gamla tunnare klarar.
De gamla hylsorna är tunnare gods men klarar mer, inte dragit sönder en enda av de gamla.
 
Har det verkligen blivit sämre kvalitet? Det har blivit grövre godstjocklek på både bacho och kamasa men jag tror det är en följd av att folk använder vanliga hylsor där de eg borde använda krafthylsor.
Sen begär dom nytt på garantin trots att det egentligen var deras eget fel.
Men verktygstillverkarna tvingas öka godstjockleken för att det ska bli idiotsäkert.
Hmmmm, även jag upplever nog förminskad kvalitet på Kamasa.
Det är ju inte hylsorna som går sönder, men handtag lossnar, någon skruvmejsel har tappat spetsen, och direktionssväljaren på nya spärrskaften sitter lösare = byter håll mitt i allt om man har en lång gänga. Kamasa muttersvarven är oerhört glapp, men den är gammal så den var inte bra förr heller (har varit skit sedan ny)
Klart att det är ok användbart, men nog ett snäpp ner från 25-30 år sedan.

Bahco har jag också upplevt väldigt varierande kvalitet på, men huvudsakligen verkar det vara sådant som Bahco inte tillverkar, men köper in från Kina med sitt varumärke på, har någon 50-dels bittsats som är sådan, bitsen passar inte i skruven, och efter två stycken är det bara flisor ändå.
Synd även om det inte är egen produktion så urholkar det tilltron till varumärket...

Teng har jag aldrig upplevt att ha varit någon såndär vidare kvalitet, så där ska väl inte jag säga att det har blivit sämre.
De enda hylsorna som jag har dragit sönder är Teng, då har jag ändå haft en del Biltema och annat billigt kina.
Kanske jag är för ung för Teng?
 
Ett av favoritverktygen är den gamla Bahco hajettan. Men har aldrig fattat vad hajändan är till för.
 
Främst är det ju på spärrskaften, de nya krånglar när man byter håll på spärren och ibland så "nollar=lossnar och ställer sig i något mittenläge" de sig när man drar i handtaget, blir ok ett tag när man plockar isär och sätter ihop igen men varar inte.

De gamla har varit misshandlade i ingen aning om hur många år, aldrig krånglat, samma med flera kompisars.

Sen har jag haft sönder nya hylsor som de gamla tunnare klarar.
De gamla hylsorna är tunnare gods men klarar mer, inte dragit sönder en enda av de gamla.
Mer stål förr och mer legeringar idag för lägsta tillverkningskostnad, saker SKA gå sönder idag.
 
Ok, jag har då inte märkt några problem med mina nya Kamasa, och inte heller dom äldre.
Jag tycker att det är toppenprylar, liksom Bacho.
Håller med! Jag gillar verkligen den senaste designen på Kamasas spärrskaft. Ser bra mycket smuttigare ut än 80/90-talsversionen som jag hade i min förra sats. Du vet det där klumpiga med plast runt hela som f.ö. Teng tools kopierade.
Dessutom gillar också att blocknycklarna numera är helt släta på greppytorna, där mindre gojs och bös kan fastna. Ett klart lyft, Kamasa! :tummenupp
 
Last edited:
Som i en Yamaha-broschyr:
XT600 och DT125R (5).jpg
Visst passar de bra ihop? De kommer ur samma era, DTn är en -88 och XTn en -90 så de är ju lite stöpta i samma form.


Tänkte att allt som handlar om mina hojar numera kommer att hamna i den här tråden.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top