Vad behövs i ett hojgarage?

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
Blir riktigt fett!

..Ett högtalarsystem? Musik går ju alltid hem. Kanske skrivits nåt om tidigare, inte läst allt!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blir riktigt fett!

..Ett högtalarsystem? Musik går ju alltid hem. Kanske skrivits nåt om tidigare, inte läst allt!

Vad säger ni räcker mitt system till med 6 kW effekt i slutstegen, 2x18 basar, 4x15 plus 2x12 plus 2x diskant horn i topparna i ett garage på 80 m2 eller verkar det lite klent:va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, musik är viktigt.
Jag har en sån där "smart" högtalare, som går via WiFi, så tillgång till internet är viktigt i mitt garage.
En whiskeyflaska och några glas (man vet aldrig när man får besök), och en lagom skön stol eller pall.
För det gäller att kunna reflektera, och min farfar sa alltid att man skulle "njuta av utfört arbete".

Och förrsten, en batteriladdare, typ kraftigare CTEK, som kan ge en konstant spänning ut, för att kunna testa inkopplingar av utrustning, och felsöka, utan att behöva ha batteriet inkopplat.
Ännu bättre med ett reglerbart spänningsaggregat, men för just motorcykeldelen klarar jag mig bra med någonting som levererar ca 13-14V.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den här har jag inte använt jättemycket men när du väl stöter på en rund mutter är den fantastisk. Inte alls som polygripen som slaktar knogar och fingrar när du slinter utan tänderna greppar väldigt bra och greppet låser ju mer du drar.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/polygriptanger/polygriptang-papegoja-2000028251

Den där var fan grymt bra.
Köpte dom två mindre, inte den största.
Har redan använt den mindre, och den gjorde skillnad!
Man behövde inte ruinera sig heller.
Bra tips :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad säger grannarna?
Har de inte tagit upp det för diskussion ännu är det för klent.

Nä dom har inte klagat på varken min ljudanläggning eller ljudvolymen på kompressor Hondan, med andra ord så borde jag ha raka rör på Hondan och komplettera med lite kraftigare ljudanläggning ;)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja, musik är viktigt.
Jag har en sån där "smart" högtalare, som går via WiFi, så tillgång till internet är viktigt i mitt garage.
En whiskeyflaska och några glas (man vet aldrig när man får besök), och en lagom skön stol eller pall.
För det gäller att kunna reflektera, och min farfar sa alltid att man skulle "njuta av utfört arbete".

Och förrsten, en batteriladdare, typ kraftigare CTEK, som kan ge en konstant spänning ut, för att kunna testa inkopplingar av utrustning, och felsöka, utan att behöva ha batteriet inkopplat.
Ännu bättre med ett reglerbart spänningsaggregat, men för just motorcykeldelen klarar jag mig bra med någonting som levererar ca 13-14V.
Bluetooth har ju gjort underverk för garagemusiken.

Ultimata garagescenen är ju när Chris Christofferson rökandes tankar Blades charger med CCR i bakgrunden. Av någon anledning så funkar country bra i garaget för en annars punk/metal frälst.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Billigt, men räcker 700 watt?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Billigt, men räcker 700 watt?
Jajjamän.
Har haft min Atlas Copco 700Watt sedan 1998.
Effekten är inget problem, det enda som kan ställa till det är att skivan är 125mm, ibland vill man såga lite djupare.
Men då kanske man kan låna en större rondell, de få gångerna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
700W räcker långt. Själv har jag två 125 mm, en med kapskiva och en med slipskiva. För jobbigt att byta skivor. Dom är smidigare att jobba med än den stora 180 mm. Är väl minst 3 år sen jag sist behövde den stora klumpen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Billigt, men räcker 700 watt?
Det beror ju på vad man skall göra. Det är absolut inget fel på 7-125'an.
Till att kapa plåt, mindre bultar, grada, och slipa tex glasfiber eller svetsslagg duger 700w.
Dock så ångrar jag lite att jag snålade och köpte en 720w makita. I de effekterna kan man köra 18v och slippa sladd.
720'in kändes klen för några år sedan när jag skulle smida ihop en plog med en polare. Slipa betong är den också klen för. Och en nätansluten 12-1400w kostar inte så mycket mer, man köper ju vinkelslip vart 15:e år kanske, om det, så utslaget på den tiden hade det varit värt att ha lite mer pulver.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Själv har jag två 125 mm, en med kapskiva och en med slipskiva. För jobbigt att byta skivor.
Man kan aldrig ha för många vinkelslipar.
Jag på jobbet:
IMG_20210128_091815~3.jpg

Först klagade kollegorna på att jag hade 1 till kapskivan, 1 till slipskivan och 1 till lamellskivan.
Nu 1 år senare har de flesta andra börjat köra samma som jag, då det är" jobbigt" att behöva byta skiva bara för att man behöver slipa några varv på nått.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man löser det genom att ta en hojtur. Bästa psykmedicinen som finns (därför bör man förstås ha flera stycken, om en råkar vara i delar eller trasig just då).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
700W räcker långt. Själv har jag två 125 mm, en med kapskiva och en med slipskiva. För jobbigt att byta skivor. Dom är smidigare att jobba med än den stora 180 mm. Är väl minst 3 år sen jag sist behövde den stora klumpen.
Jajjamän.
Har haft min Atlas Copco 700Watt sedan 1998.
Effekten är inget problem, det enda som kan ställa till det är att skivan är 125mm, ibland vill man såga lite djupare.
Men då kanske man kan låna en större rondell, de få gångerna.
Jag har en Bosch med 150 mm-skivor, det är den perfekta kompromissen, men det är rätt svårt att få tag på skivor :gnissla
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har inte läst hela tråden men ser att ni snackar vinkelslipar...
Jag har två Flex för typ 1500:- styck... watt hit eller dit är inte det viktigaste.
Sladdlängd och hur hanterbar den är avgör mer anser jag.
Funderat på en liten billig typ Bosch med batteri, men får se...
Sen har jag en Bosch 230, funderade på 180 men behöver man en STOR så skall man ju ha en STOR.
Den ger vettig räckvidd.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för alla era svar om vinkelslipar!

Hade egentligen redan bestämt mig, det får duga med en 720w. Men hade den inte varit prissänkt så vet jag inte, då hade jag nog gått på en starkare. Varför? Bara för att. Trotsade snöstormen och sladdade bort till Swedol med Permon.
Slipen kommer att bo i min nya hojlokal och kapa en skruv ibland, eller stålborsta upp lite glans här och där så 720w blir nog bra. Sen kan man tycka att det är dumt att köpa en maskin med sladd, men den kommer förmodligen aldrig längre än till mekbänkens eluttag. Därför valdes batterimaskin bort.

Nästa fråga:
Bänkslip, finns det nåt att sikta på eller är billigast bäst? Och vad ska man egentligen ha den till?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top