Vad behövs i ett hojgarage?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur har garaget utvecklats?
Det såg ju väldigt fint ut, med bra potential!
Slår ett slag för ett mini-cafe, med fullständiga rättigheter.
Det blev ett riktigt lyft, och ofta kommer någon och knackar på dörren när dom ser att det lyser, eftersom det alltid finns möjlighet till en kaffe eller någonting annat om man så önskar.
Till och med mina avkommor vill vara med på garagekvällar, dom kan snickra eller måla någonting medans jag servar någon hoj, eller pillrar med någonting roligt.
Och gjorde på enklaste sätt med ett litet kylskåp, en bänkskiva och en jeepdunk, och utifrån det fick det växa fram.
Som mysbelysning tjänsgör en riktigt gammal bensindunk från en båt.
Så nu har "Cafe Dunken" blivit en relativt välkänd och uppskattad verksamhet - alltid öppet!

View attachment 496711
Bra poäng där, en uppdatering skulle ha gjorts för länge sen!

Vet inte vad som borde komma först, men vi kan väl börja med listan över verktyg och sånt.
Tänk på att jag var helt ren på grejor vid inflytt till garaget. Verktyg och andra prylar hade kommit bort under min sjukhusvistelse 2006-07.

Verktyg och utrustning:
1. MC-lyftbänk,Bauhaus
2. Nyckelskåp
3. Kompressor Drift-Air JWS30
4. Tryckluftslangvinda
5. Taklyft
6. Balkklämma
7. Arbetsbänk,Classe
8. Verktygstavla,Pela
9. Verktygskrokar
10. Högtryckstvätt Husq PW235
11. Ultraljudstvätt Vevor 10 lit
12. Däckkrängare
13. Däckjärn
14. Balanseringsvikter
15. Hyllor 3st Jula
16. Mejslar 7st Kamasa
17. KamasaInsexsats Kamasa
18. Kabelskotång Kamasa
19. Mejslar 4st JIS Vessel
20. Tänger 7st Knipex
21. Studsfri hammare
22. Vinkelslip Bosch GWS 7
23. Skruvstäd, Pela
24. Vattenslang15m
25. Slangkopplingar
26. Startbooster
27. Värmepistol
28. Gasbrännare
29. Sladdvinda10m
30. Div A9 smörj och tvätt
31. Div sopborstar
32. Hojramp till hissen

Jag förstod att det skulle bli många inköp och därför har jag hållt ytterst noggrann koll redan från början på vad som köpts in. Listan är alltså bara på "lösa" grejor och inte sånt som hör till själva garaget.
Hittills är det prylar för ca 35 lax och jag har balanserat mellan ful- och finkvalle på sånt som kräver/inte kräver det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur har garaget utvecklats?
Det såg ju väldigt fint ut, med bra potential!
Slår ett slag för ett mini-cafe, med fullständiga rättigheter.
Det blev ett riktigt lyft, och ofta kommer någon och knackar på dörren när dom ser att det lyser, eftersom det alltid finns möjlighet till en kaffe eller någonting annat om man så önskar.
Till och med mina avkommor vill vara med på garagekvällar, dom kan snickra eller måla någonting medans jag servar någon hoj, eller pillrar med någonting roligt.
Och gjorde på enklaste sätt med ett litet kylskåp, en bänkskiva och en jeepdunk, och utifrån det fick det växa fram.
Som mysbelysning tjänsgör en riktigt gammal bensindunk från en båt.
Så nu har "Cafe Dunken" blivit en relativt välkänd och uppskattad verksamhet - alltid öppet!

View attachment 496711

Som norrlänning behöver man ju inte fråga om innehållet i dunken.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som ni kan se vid nr.12 i listan, så har jag köpt en däckkrängare:
Står hos Motea att den ska klara upp till 21 tum, men det är lögn. Vi har provat och det går att spänna fast ett 17, möjligen max 18 tum. Så vad ska jag med den till? Ingen aning. Och Moteas snåriga returpolicy behöver jag advokat för att klara ut.
Gissningsvis tar balanseringsmojen som följde med, max 17 den med. Känner mig grundlurad.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Som ni kan se vid nr.12 i listan, så har jag köpt en däckkrängare:
Står hos Motea att den ska klara upp till 21 tum, men det är lögn. Vi har provat och det går att spänna fast ett 17, möjligen max 18 tum. Så vad ska jag med den till? Ingen aning. Och Moteas snåriga returpolicy behöver jag advokat för att klara ut.
Gissningsvis tar balanseringsmojen som följde med, max 17 den med. Känner mig grundlurad.
21" yd på däcket!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som ni kan se vid nr.12 i listan, så har jag köpt en däckkrängare:
Står hos Motea att den ska klara upp till 21 tum, men det är lögn. Vi har provat och det går att spänna fast ett 17, möjligen max 18 tum. Så vad ska jag med den till? Ingen aning. Och Moteas snåriga returpolicy behöver jag advokat för att klara ut.
Gissningsvis tar balanseringsmojen som följde med, max 17 den med. Känner mig grundlurad.

Bygg om den så den klarar 21"?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Verkar finnas ett och annat som saknas.
Hur är det med hylsnyckelsats? För hojar tycker jag 3/8 och 1/4 är smidigast.
Blocknycklar? Även om jag föredrar Kamasa duger Biltema.
Momentnycklar?
Batteriladdare?
Tycker att Verktygsbodens digitala luftpåfyllare är ok. Fast jag har bytt munstycke på ett par för att komma åt bättre. Billiga analoga visar mycket sällan rätt.
Bara en hammare?
Multimeter? Biltemas billiga duger för vardagsbruk.
Lednycklar är bra när man inte vet om skruven är ISO eller DIN standard. 12 eller 13? 16 eller 17? 18 eller 19?
Skjutmått. Helst ett gammaldags analogt. Digitala har slut batteri när man behöver dom.
Morakniv?
Laddningsbar ficklampa/arbetslampa. Bättre än telefonen.
Torkpapper med hållare. Största rulle du har råd med. Går åt mycket.
Oljefilteravdragare. Vete fan vilken som är bäst.
Sågspån eller nåt annat för oljespill. Funkar även för glykol och bärs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som ni kan se vid nr.12 i listan, så har jag köpt en däckkrängare:
Står hos Motea att den ska klara upp till 21 tum, men det är lögn. Vi har provat och det går att spänna fast ett 17, möjligen max 18 tum. Så vad ska jag med den till? Ingen aning. Och Moteas snåriga returpolicy behöver jag advokat för att klara ut.
Gissningsvis tar balanseringsmojen som följde med, max 17 den med. Känner mig grundlurad.

”Buy Quality, cry once”

Nu åker du på att BÅDE köpa skiten OCH kvalitet, det är dyrare än bara kvalitet.

Inte för att strö salt i såren, ditt exempel var bara så tydligt.

Jag lider med dig och konstaterar samtidigt att du inte gjort misstaget tillräckligt många gånger för att lära dig läxan… ”Dyrt att köpa billigt” funkar också.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Coolt, bakåtkompatibelt för hästkärror från 16-1900 talet. :fakta :tummenupp

Ekfälgar.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
”Buy Quality, cry once”

Nu åker du på att BÅDE köpa skiten OCH kvalitet, det är dyrare än bara kvalitet.

Inte för att strö salt i såren, ditt exempel var bara så tydligt.

Jag lider med dig och konstaterar samtidigt att du inte gjort misstaget tillräckligt många gånger för att lära dig läxan… ”Dyrt att köpa billigt” funkar också.
Haha, "Buy quality..." Om det var att grejen glappade eller kärvade, så visst, då får man stå sitt kast om man köper billigt junk. Men i det här fallet tog den inte 21 tum som det stod, så vi hann inte börja känna på kvaliteten... :hihi


Googlar man däckmaskin så kommer det upp massor av likn mojänger - t.o.m Verktygsboden säljer en liknande men för bildäck - och alla kostar ung lika mycket. Frågan är om alla är lika kassa, gjorda i samma kinafabrik?
Ett alternativ skulle va att köpa en "riktig" maskin, finns från ca tio lax och uppåt, men hur många har en sån i sitt garage?

Jag vill bara slippa krypa på golvet med ett däckjärn i varje hand. Någon som har nåt tips?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Många verkar gilla Rabaconda, jag sparar till en.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top