Vad anser du om prostitution?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

Skall prostitution legaliseras?

• Antal röstningar
    0
Sexköpslagen är extremt inkonsekvent i det att man förbjuder köp av sexuella tjänster medan det är tillåtet att sälja samma tjänst. Som om man skulle förbjuda bestickning men tillåta mutor.

Nja, om jag förstått det som skrivits är det en kraftfull skillnad;
Hora=Prostituerad=Egen fri vilja

Ofrivillig=Utnyttjad=Våldtäck=icke lycklig.

Eller har jag läst fel? Massan får svara.
Jag förstår bara inte vart du får in egen fri vilja efter hora? Den lyckliga horan finns säkert här och var men det är en sån försvinnande liten del att den behöver vi inte ens räkna med.

Egen fri vilja kan man ju fundera på vad det är. Fri vilja vs döden till exempel. Ifall du måste välja mellan att suga sjömän i hamnen eller riskera att dö av svält är det verkligen fri vilja? Jag skulle nog hellre säga att det är jävligt ofrivilligt. Därför har jag tagit mig friheten att ändra lite i det du skrev.

Hora=Prostituerad=Egen fri vilja=Ofrivillig=Utnyttjad=Våldtäck=icke lycklig.

Det tror jag är ganska mycket närmare sanningen.

Sexköpslagen är extremt inkonsekvent i det att man förbjuder köp av sexuella tjänster medan det är tillåtet att sälja samma tjänst. Som om man skulle förbjuda bestickning men tillåta mutor.

Det är väl kanske lättare att komma åt och hjälpa de prostituerade om de vet att de inte kommer få böter.....

Var det inte samma sak tidigare med narkotika, även om man där förbjöd försäljningen men tillät ett visst innehav? På så vis kunde man komma åt och hjälpa missbrukaren utan att han/hon skulle behöva oroa sig för böter och påföljder...

Det är väl helt rätt? Du ska inte bestraffa de som säljer sex. Det är nämligen de som är offren i brottet. Sporthoj.com är ju annars jävligt snabba att skriva både det ena och det andra om att det alltid är offret som åker dit. Här har vi faktiskt en lag som alltid skyddar de som är offer för brottet.

Samma sak borde också gälla för narkotika enligt mig. Fast då att de som köper inte begår något allvarligt brott. Det är den organiserade brottsligheten som måste få ett stopp.

Last edited:
Hora=Prostituerad=Egen fri vilja.

Jag är bara nyfiken på hur många som faktiskt är det av egen fri vilja?
Hur många är stabila och stadiga nog att fatta ett rationellt beslut som sedan innebär att de blir prostituerade.

Det finns säker många som inte tvingas av någon person men likförbannat är tvingade av omständigheterna och gör det som sista utväg.

Det finns fri vilja och så finns det fri vilja där man är tvingad av omständigheterna.

Vilken tror du är överrepresenterad bland alla våra lyckliga horor?

Om man, som någon gjorde, liknar det med alkohol eller spel så tillåter vi alkohol och spel därför att 9 av 10 kan hantera det och får ut något positivt av det. Därför tillåter vi oss kostnaden och de personliga tragedierna av de övriga 10%:en som inte kan hantera det.

Skulle du lägga fram samma siffra för prostituerade, 90% glada, lyckliga horor som tjänar bra pengar, får jobba med folk och styra sina egna arbetstider.... Visa mig den siffran så skall jag ansluita mig i hyllningskören för då kan även jag se det rimliga i enlegalisering även om det innebär att 10% har det rätt dassigt...

Problemet är att jag är övertygad om att siffran är den omvända... 90% olyckliga horor och på sin höjd 10% som tycker det är hyffsat...

Det gör det hela rätt sunkigt att sitta och lyssna på alla unga, medelsevennebanan-grabbar som vuxit upp i sina villa och radhuskvarter med lyckliga & stabila föräldrar, när de sitter här och försöker hävda att det är jämförbart att jobba på kontor eller städa med att prostituera sig. Kneg som kneg lixom....

Kan man inte bara tvinga alla horor att börja städa då? Då skulle korvgubbe kunna andas ut.

Jag tror inte att hororna blir lyckligare av att göra köp lagligt. Men det skulle göra det betydligt säkrare för dom. Eftersom i stort sett alla människor förstår att vi inte kommer att kunna få bort prostitutionen från samhället, är det väl bättre att ha det under kontroll. Som det är nu så måste hororna inte bara förnedra sig själv genom att sälja kroppen, dom måste även vara livrädda för att bli misshandlade, våldtagna, förnedrade. Fanns det bordeller med vakter som kunde slänga ut alla pervo skulle det bli en drägligare tillvaro för hororna samt att knark, o annat skit förhoppningsvis inte skulle cirkulera i närheten

Det är väl kanske lättare att komma åt och hjälpa de prostituerade om de vet att de inte kommer få böter.....

Var det inte samma sak tidigare med narkotika, även om man där förbjöd försäljningen men tillät ett visst innehav? På så vis kunde man komma åt och hjälpa missbrukaren utan att han/hon skulle behöva oroa sig för böter och påföljder...

Helt rätt i båda avseendena.

Det är väl helt rätt? Du ska inte bestraffa de som säljer sex. Det är nämligen de som är offren i brottet. Sporthoj.com är ju annars jävligt snabba att skriva både det ena och det andra om att det alltid är offret som åker dit. Här har vi faktiskt en lag som alltid skyddar de som är offer för brottet.

Samma sak borde också gälla för narkotika enligt mig. Fast då att de som köper inte begår något allvarligt brott. Det är den organiserade brottsligheten som måste få ett stopp.

Offer? Visst det är ett sätt att se på saken. Ett annat är att säljaren faktiskt gör sig skyldig till medhjälp till brott eller stämpling. It takes two to tango.
Dessutom är det väl inte alldeles enkelt att generellt säga att säljaren är ett offer för köparen. Däremot vid trafficking och andra vidrigheter är det ju klart att säljaren i realiteten är någon annan än offret. Där kan man tveklöst tala om offer.

Det låter som om ni är helt verklighetsfrånvända.

Skulle det vara svårare för sexbarnsmamman som städar att starta egen städfirma än sexköpsfirma? Jag ser större karriärsmöjligheter och frihet i första alternativet.

Sen förstår jag inte varför du tror att städjobb är i särklass så slitsamt för kroppen mot andra yrken och mer slitsamt än prostitution.

Nej, jag skulle vilja se lite statistik på dethär. Var är risken för ohälsa störst? Är det städarna eller de prostituerade som har högst förekomst av psykisk eller fysisk ohälsa, drogmissbruk och blodsmitta? Är det fler städare som drabbas av posttraumatiskt stressyndrom eller smittsam sjukdom till följd av sitt yrke än prostituerade? Var är risken störst för att utsättas för hot och våld under arbetstid?

Det är hård konkurrens i städbranschen... ;) Jag valde just städare som exempel på vanligt random låglöneyrke. De som väljer städjobb eller liknande skulle jag vilja påstå är oftast personer med låg utbildning, kunskap och med låg drivkraft att driva en egen firma.(Givetvis finns det undantag)

Sextjänster ger tydligen väldigt snabba pengar (inte enkla pengar) och för att få samma lön som ett låglöneyrke så kan personen arbeta betydligt kortare tid, eller få ihop en mindre förmögenhet på kort tid.

Någon länk på statistik på ohälsa resp bransch har jag inte, men utan att gissa allt för våghalsigt så är hot, våld och smittosamma sjukdomar mer förekommande i sexbranschen.

Och vilka har en hora? :lol

En smart en drar ihop pengar snabbt och spar slantarna till t.ex. en utbildning, ger fan i droger, hallickar och annat skit.

Och om vi antar att alltihop skulle vara lagligt skulle det förståss vara OK för dig om din flickvän/sambo eller din syster jobbade som prostituerad så länge det var av fri vilja?!

Du jämför det ju med städjobb eller trista kontorsjobb och de flesta har ju faktiskt inga större problem med att deras flickvänner jobbar med städ eller på kontor så jag utgår då ifrån att du inte skulle agera annorlunda om din tjej valde att prostituera sig än om hon hade städat toaletter?!

Jag kan inte bestämma över andra människor vad de vill göra med sina liv.

Observera att jag inte har bestämt mig för ja eller nej i pollen eftersom jag har svårt att bestämma mig vad som är vettigast.

Jag tror att en del av det problemet är moralfrågan, (förutom drog, trafficking och hallickproblemet som är en annan viktig fråga och som behöver stoppas), så att de ses som 2:a klassens medborgare. Vem har bestämt till exempel att det är helt ok att få massage på resten av kroppen men just runt ett visst organ så är det så tabu?

Alltså seriöst. Hur tror du att det är att vara hora? Du pratar om att bli utsliten av ett jävla städjobb? Gick du skola med de "speciella" barnen eller? Inte fan är det några horor som själva "väljer" vilka de ska knulla med. Sen får ni räkna med de kunder som blir våldsamma och de gånger som deras hallick blir våldsam. Anledningen att horor knarkar är inte bara för att de är knarkare och måste få pengar till knark utan det är även till stor del för att de ska klara av det jävla äckel som de måste stå ut med.

Sen kan ju de som säger att det folk pratat om är ju våldtäkt och misshandel och drogmissbruk och att det inte alls har någonting med prostitution att göra be om hjälp att få ut huvudet ur arslet för uppenbarligen är det för långt in för att ni ska klara få ut det själva.

Nej det är den konstanta förnedringen och psykiska skräcken som förstör dom för resten av livet. Inte korvgubbe.

Jag försöker verkligen förstå hur ditt exempel på "samma logik" fungerar också.

I dagens läge är det nog ett helvetesjobb, men jag försöker vara öppen för att se det från olika sidor. Det kanske går att förbättra situationen på något vis? Är då förbud det enda och bästa alternativet?

Våld, misshandel och drogmissbruk förekommer överallt i samhället.

Offer? Visst det är ett sätt att se på saken. Ett annat är att säljaren faktiskt gör sig skyldig till medhjälp till brott eller stämpling. It takes two to tango.
Dessutom är det väl inte alldeles enkelt att generellt säga att säljaren är ett offer för köparen. Däremot vid trafficking och andra vidrigheter är det ju klart att säljaren i realiteten är någon annan än offret. Där kan man tveklöst tala om offer.
Det kanske är jag som missförstått någonting och alla horor är egentligen egna företagare men jag är övertygad om att de flesta horor har hallickar. Horan är vara och hallicken är säljare.

Jag tror att en del av det problemet är moralfrågan.

Hade det hela varit så enkelt som att ta ställning i moralfrågan så är jag för en legalisering. Jag ser inget "omoraliskt" per definition i att sälja sex.

Som sambo med en tjej som utbildar just massörer så är jag benägen att säga att skillnaden är rätt stor på att massera någons rygg och på att massera någons kotte. Självklart finns det ett fåtal som tycker att hud som hud, kött som kött, en kroppsdel som kroppsdel men det är lika existerande som mänskligt att vi alla har en gräns för vad som blir intimt och att sälja något där innanför är annorlunda mot att sälja något där utanför.

Fråga valfri person som jobbar inom sjukvården om det är lika enkelt och okomplicerat känslomässigt att hjälpa patienter med intimhygien och toalettbesök som att hjälpa dem med fotvård och köksbestyr...

Borde vara laglit att sälja o köpa sex, hade varit lättare o säkrare för alla parter inblandade.

I dagens läge är det nog ett helvetesjobb, men jag försöker vara öppen för att se det från olika sidor. Det kanske går att förbättra situationen på något vis? Är då förbud det enda och bästa alternativet?

Våld, misshandel och drogmissbruk förekommer överallt i samhället.
Förbud är det bästa alternativet. Det är väl självklart bättre att de säljer sig själva men det är ännu bättre att de som måste sälja sig får hjälp från staten.

Våld, misshandel och drogmissbruk förekommer överallt i samhället det är alldeles korrekt. Men när jag är på föreläsning på universitetet oroar jag mig inte för att föreläsaren ska sparka skiten ur mig. Jag behöver inte heller dra i mig en panna tjack innan jag går in i salen för att palla att lyssna på vad som föreläses om.

Hade det hela varit så enkelt som att ta ställning i moralfrågan så är jag för en legalisering. Jag ser inget "omoraliskt" per definition i att sälja sex.

Som sambo med en tjej som utbildar just massörer så är jag benägen att säga att skillnaden är rätt stor på att massera någons rygg och på att massera någons kotte. Självklart finns det ett fåtal som tycker att hud som hud, kött som kött, en kroppsdel som kroppsdel men det är lika existerande som mänskligt att vi alla har en gräns för vad som blir intimt och att sälja något där innanför är annorlunda mot att sälja något där utanför.

Fråga valfri person som jobbar inom sjukvården om det är lika enkelt och okomplicerat känslomässigt att hjälpa patienter med intimhygien och toalettbesök som att hjälpa dem med fotvård och köksbestyr...

Så ser det ut i dag ja, med vår uppfostran och inflytande från religionen. Men verkligheten och attityder förändras hela tiden. Det som var omoralisk på film på 50-talet är rätt tamt idag. Det kan ju gå åt andra hållet också med införande av burka istället...

Ser man det som "kött" är det inte så märkvärdigt, men naturligvis ligger det mer på det psykologiska planet.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...