Vad anser du om prostitution?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

Skall prostitution legaliseras?

• Antal röstningar
    0
Beror väl lite på vad för typ av prostitution det handlar om... Trafficking (kidnappning, slavhandel och organiserad massvåldtäkt) exempelvis är INTE ok, men..

Har aldrig riktigt förstått det resonemanget.

Frågan gäller prostitution, inte kidnappning, slavhandel och organiserad massvåldtäckt :)

Förövrigt är väl prostitution lagligt i Svea men inte att vara en slemmig torsk i en brööödrost.

det finns/fanns faktiskt en hora som deklarerade och betalde skatt (F-skattesedel??:va )....Hon var rätt välkänd när jag jobbade i bevakningssvängen i stockholm city, kallades allmänt för "peruken" och var väl då (sent 80-tal, tidigt 90-tal) i runda slängar 55-60 år gammal. Ingen uppbygglig syn.....

Rosita var väl IAF hennes arbetsnamn, det gick en dokumentär om henne på TV.

Hon kunde fan inte ens ha dragit ihop till cigaretterna som hon såg ut, men visst, hon ville göra rätt för sig IAF.

Har aldrig riktigt förstått det resonemanget.

Frågan gäller prostitution, inte kidnappning, slavhandel och organiserad massvåldtäckt :)

Förövrigt är väl prostitution lagligt i Svea men inte att vara en slemmig torsk i en brööödrost.

Så du menar att det inte alls är fråga om prostitution när man kidnappar unga tjejer och säljer dem till äldre män? Vad jag menade var att man får skilja på olika typer av prostitution och inte bara fokusera på huruvida det är ok att sälja sex eller inte. Det finns mer saker än så som spelar roll, bland annat vem det är som säljer och vem som har vad att säga till om. Där har du mitt resonemang:)

Så du menar att det inte alls är fråga om prostitution när man kidnappar unga tjejer och säljer dem till äldre män? Vad jag menade var att man får skilja på olika typer av prostitution och inte bara fokusera på huruvida det är ok att sälja sex eller inte. Det finns mer saker än så som spelar roll, bland annat vem det är som säljer och vem som har vad att säga till om. Där har du mitt resonemang:)

Var otydlig.

Det ÄR olagligt att kidnappa unga tjejer och sälja dem till äldre män.

Men det är inte prostitution utan människorov & slavhandel.

Så du menar att det inte alls är fråga om prostitution när man kidnappar unga tjejer och säljer dem till äldre män?

På samma sätt som när en påtänd knarkare har stulit din bil, forcerat polisavspärrningar skjutandes med automatvapen genom sidorutan och dumpat bilen i riddarfjärden, visst finns det ett inslag av felparkering också, men det är liksom inte den biten man ska koncentrera sig på att lagföra.

Visst finns det ett inslag av prostitution, men av kidnappningen, våldet, hoten, nerdrogandet och slutligen tvånget till prostitution då så är det väl kidnappningen, våldet, hoten, och neddrogandet man ska inrikta sig på, för utan det skulle troligen inte tjejerna sälja sig heller, och gör dom det ändå så är det ju då av egen fri vilja likväl som för dom svenska tjejerna.
(sen att det OFTAST ligger jävligt tragiska skäl bakom deras egna fria vilja är en annan sak)

På samma sätt som när en påtänd knarkare har stulit din bil, forcerat polisavspärrningar skjutandes med automatvapen genom sidorutan och dumpat bilen i riddarfjärden, visst finns det ett inslag av felparkering också, men det är liksom inte den biten man ska koncentrera sig på att lagföra.

Visst finns det ett inslag av prostitution, men av kidnappningen, våldet, hoten, nerdrogandet och slutligen tvånget till prostitution då så är det väl kidnappningen, våldet, hoten, och neddrogandet man ska inrikta sig på, för utan det skulle troligen inte tjejerna sälja sig heller, och gör dom det ändå så är det ju då av egen fri vilja likväl som för dom svenska tjejerna.
(sen att det OFTAST ligger jävligt tragiska skäl bakom deras egna fria vilja är en annan sak)

:hihi

Helt riktigt! Men det jag ville få fram var att ligger det tvång bakom så är det fel, är det frivilligt är det ok. Hela trafficking-grejen var bara ett exempel på en typ av sexhandel där det ingår väldigt mycket tvång och att det därför inte är en acceptabel form av prostitution. På samma sätt som knarkarens bil i sjön inte är en acceptabel form av felparkering (där motexemplet kanske då kan vara en man med sin gravida/födande fru i baksätet som bredsladdar in på sjukhusets parkering och ställer sig mitt framför svängdörrarna för att så fort som möjligt få in sin fru i sjukhuset, och att detta då är en mer acceptabel form av felparkering). Sen är det självklart att prostitutionen inte är det riktigt väsentliga i ett sådant fall, men det var som sagt bara ett exempel på icke ok sexhandel:)

Var otydlig.

Det ÄR olagligt att kidnappa unga tjejer och sälja dem till äldre män.

Men det är inte prostitution utan människorov & slavhandel.

Se ovan:)

Last edited:
Hur många av ni som röstat har röstat efter hur världen ser ut? Jag tycker att i en perfekt värld så skulle självklart prostitution vara helt lagligt. Det är däremot inte en perfekt värld vi lever i och därför måste det vara olagligt eftersom att människor kan "tvingas" in i det.

Tjejer som gifter sig med rika män enbart för deras pengar är den värsta prostitutionen, att behöva ha sex och leva med en person enbart för att dennas ekonomi ska ge en vardagslyx är fan det skabbigaste som finns.

Tjejer som gifter sig med rika män enbart för deras pengar är den värsta prostitutionen, att behöva ha sex och leva med en person enbart för att dennas ekonomi ska ge en vardagslyx är fan det skabbigaste som finns.

Tycker det låter som rätt ok yrkesval det, faste, kanske inte funkar lika bra för gubbs? :näsblod

Det borde vara lagligt. Folk som vill sälja sex (eller inte vill, men inte har något val) kommer att göra det oavsett om det är lagligt eller ej. Då är det väl ändå bättre att dom gör det lämpligtvis på just en bordell under mer kontrollerade former och betalar skatt.

Dom som sysslar med just då trafficking etc. är ju såklart inte intresserade av om det borde vara lagligt med prostitution eller ej. Förstår inte riktigt varför folk drar upp det i prostitutionsfrågan..

"Möjlighet att få F-skattesedel för den lagliga verksamheten att sälja sexuella tjänster. Skatteplikt (preliminära skatter och sociala avgifter) föreligger då för inkomsterna och därmed rätt till socialförsäkring och pension. (A-skatt kan ej beviljas då "anställning" för prostitution förutsätter brott mot kopplerilagen)."

Men det är ändå olagligt att köpa sex!?

Last edited:
Tror ni att man skulle kunna få en bordell laglig då? Man går in och köper en tjänst precis som man köper kläder. De slår in i kassan och tjänsten registreras precis som varuhus och mataffärer gör. Skatt och moms skall också betalas. Sedan att det inte är svårt att skita i att registrera tjänsterna är en annan grej men lösningar finns väl för allt?

Sedan var det lite dumt att jag inte hade en Vet ej i pollen då jag står lite mittimellan men lutar mer åt ja. (trafficing och slavhandel är jag strängt nej mot!)

Vad ska facket säga om obekväma arbetsställningar?
Här krävs det diriktiv och tydliga riktlinjer. :rolleyes:

Hur många av ni som röstat har röstat efter hur världen ser ut? Jag tycker att i en perfekt värld så skulle självklart prostitution vara helt lagligt. Det är däremot inte en perfekt värld vi lever i och därför måste det vara olagligt eftersom att människor kan "tvingas" in i det.

Förstår tanken, och håller delvis med. Men samtidigt så kan man ju applicera det där på kontorsjobb också, eller lagerjobb/industrijobb.

Ibland är det mycket prostitution av ens hjärna som krävs, ibland mer utav ens kropp - ofta så skulle man valt ett annat jobb om världen vore perfekt, men det är vad man kan/står ut med, och så behöver man ju pengarna...

Förstår tanken, och håller delvis med. Men samtidigt så kan man ju applicera det där på kontorsjobb också, eller lagerjobb/industrijobb.

Ibland är det mycket prostitution av ens hjärna som krävs, ibland mer utav ens kropp - ofta så skulle man valt ett annat jobb om världen vore perfekt, men det är vad man kan/står ut med, och så behöver man ju pengarna...

Visst är det behagligt att döva samvetet genom att likställa prostitution med kontorsarbete. :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien