Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Frågan är väl egentligen inte om man ska vaccinera sig för sin egen vinning utan för att hindra att människor i riskområderna att bli smittad, skulle du kunna leva med att veta att de va du som smittade någon i släckten eller vänskapskretsen som sedan dog pga influensan...?

Varför tog denne "någon i släckten eller vänskapskretsen" inte vaccinet själv då? :confused:

Är du en fullt frisk individ som lever ensam utan att påverka individer i en riskgrupp så är det väl fan bara att skippa vaccineringen.

Som någon påpekade, riskgrupperna kan vaccinera sig själva, så du var en av dom som försökte sno åt dig vaccin så någon från riskgruppen inte fick vaccin? hur svårt kan det vara?

Ja se här kan vi inte ens skilja en säck potatis från en påse med spädbarn.

Varför hålla på att kritisera en blivande pappas beslut att värna om sitt barn?

Är du en fullt frisk individ som lever ensam utan att påverka individer i en riskgrupp så är det väl fan bara att skippa vaccineringen.

Är du däremot fet, ful, spädbarnsförälder eller i en annan utsatt situation så kan det vara en bra tanke att fixa den där sprutan.

Sedan kan man skita i vaccinet även om man riskerar att bli en smittspridare och ta livet av någon svag stackare, men då kan man också hålla käften och respektera andra människors beslut. Varken du eller ducatimannen sitter inne på ens hälften av det ni anser vara korrekt information.

O du allvetande Kantian, snälla upplys oss i den obildade pöbeln, du som sitter inne med all korrekt information. :rolleyes:

Upplys mig gärna också var det står att jag explicit uppmanat andra att inte ta vaccinet. :tummenupp

Jag respekterar andras beslut, de får ta vaccinet bäst de vill eller inte, men jag ser ingen anledning att göra det för egen del och tänker inte göra det, trots jag är fet OCH ful. :) Många här, som ska/har tagit vaccinet, har däremot gjort vad de kunnat för att spela på dåligt samvete och försökt övertala de som inte vill ta det. Var är deras respekt för andra människors beslut? :confused:

Aha, nu vet jag vad "ganska bra koll" innebär :rofl
Och att påstå att jag har gått på medias press och sen i samma mening säga "...rätt att vaccinera sig och utsätta sig för den risken som ett obeprövat vaccin utgör...", det är HUMOR!

Många här, som ska/har tagit vaccinet, har däremot gjort vad de kunnat för att spela på dåligt samvete och försökt övertala de som inte vill ta det. Var är deras respekt för andra människors beslut? :confused:

Ja, jag förstår inte ens anledningen till att få någon att avstå/vaccinera sig. Det är ju personliga beslut som man kan göra som en del här, grunda på totalt ingenting/medias uppbåd, eller som andra, grunda det på medicinska uttalanden från experter som jobbar inom området och dessutom från större delar av världen.
Men icke, man ska sitta med en papperspåse över huvudet och ropa bingo och anse att man har rätt såklart. Jobbigt när det är fel.

Last edited:
Ja, jag förstår inte ens anledningen till att få någon att avstå/vaccinera sig. Det är ju personliga beslut som man kan göra som en del här, grunda på totalt ingenting/medias uppbåd, eller som andra, grunda det på medicinska uttalanden från experter som jobbar inom området och dessutom från större delar av världen.
Men icke, man ska sitta med en papperspåse över huvudet och ropa bingo och anse att man har rätt såklart. Jobbigt när det är fel.

Nu råkar det i och för sig finnas läkare som gått ut med att vaccinet kan vara farligt och Schweiz drog väl in det på grund av att det inte var testat tillräckligt (om jag minns rätt)? :gnissla

Så låt alla göra som de vill! De som tar vaccinet och inte får några biverkningar som tar kål på dem kan ju alltid ägna sig åt att räcka tungan åt dem som inte tog det och blir sjuka. :hihi Ja, det vill säga, om de nu inte har något bättre och viktigare för sig. :)

Nu råkar det i och för sig finnas läkare som gått ut med att vaccinet kan vara farligt och Schweiz drog väl in det på grund av att det inte var testat tillräckligt (om jag minns rätt)? :gnissla

Så låt alla göra som de vill! De som tar vaccinet och inte får några biverkningar som tar kål på dem kan ju alltid ägna sig åt att räcka tungan åt dem som inte tog det och blir sjuka. :hihi Ja, det vill säga, om de nu inte har något bättre och viktigare för sig. :)

Förvisso, men man måste ändå ägna sig åt majoritetsstudier när det gäller såna här stora saker. Bara för att chokladlandet säger nej betyder det inte ett skit. Den dag alla forskare är eniga om hur farlig den globala uppvärmningen är så kanske jag blir övertygad om det också :)
Extremt få har ju råkat ut för några allvarliga biverkningar, och betydligt fler skulle dö om de INTE tog vaccinet.
Så ett ofarligt vaccin hit eller dit känns som att det kvittar, men det ska ju fortfarande vara högst personligt.
Jag skulle nästan råda de som inte tillhör någon riskgrupp att INTE ta det, för det var inte en skön känsla i armen kan jag lova och tjejen känner fortfarande av det i armen när hon har legat på armen ett tag.

Förvisso, men man måste ändå ägna sig åt majoritetsstudier när det gäller såna här stora saker. Bara för att chokladlandet säger nej betyder det inte ett skit. Den dag alla forskare är eniga om hur farlig den globala uppvärmningen är så kanske jag blir övertygad om det också :)
Extremt få har ju råkat ut för några allvarliga biverkningar, och betydligt fler skulle dö om de INTE tog vaccinet.
Så ett ofarligt vaccin hit eller dit känns som att det kvittar, men det ska ju fortfarande vara högst personligt.
Jag skulle nästan råda de som inte tillhör någon riskgrupp att INTE ta det, för det var inte en skön känsla i armen kan jag lova och tjejen känner fortfarande av det i armen när hon har legat på armen ett tag.

Om betydligt fler skulle dö om de INTE tagit vaccinet kan bara bli spekulativt. :)

Och en gång i tiden marknadsfördes Neurosedyn som ett helt ofarligt sömnmedel. Det visade sig tyvärr vara fel. :( Så om vaccinet var ofarligt vet vi först om tjugo år kanske. :gnissla

Jag undviker för övrigt att få i mig främmande substanser som inte varit beprövade i minst tusen år, där man vet vilka negativa effekter de har (nikotin, kaffe och alkohol till exempel). Äter ju inte ens huvudvärkstabletter. :hihi

Och eftersom jag inte tillhör en riskgrupp så vill jag inte bidra till att vaccinet tar slut, utan de som kan tänkas behöva det bättre kan få min dos också. :tummenupp

O du allvetande Kantian, snälla upplys oss i den obildade pöbeln, du som sitter inne med all korrekt information. :rolleyes:

Upplys mig gärna också var det står att jag explicit uppmanat andra att inte ta vaccinet. :tummenupp

Jag respekterar andras beslut, de får ta vaccinet bäst de vill eller inte, men jag ser ingen anledning att göra det för egen del och tänker inte göra det, trots jag är fet OCH ful. :) Många här, som ska/har tagit vaccinet, har däremot gjort vad de kunnat för att spela på dåligt samvete och försökt övertala de som inte vill ta det. Var är deras respekt för andra människors beslut? :confused:
Breakingnews: det är inte en paliocentrisk värld. Jag syftade på dee_cati. Inte heller har jag påstått att JAG satt inne med korrekt information. Du får vara tråkmåns om du vill, men se till att läsa rätt då.

Som någon påpekade, riskgrupperna kan vaccinera sig själva, så du var en av dom som försökte sno åt dig vaccin så någon från riskgruppen inte fick vaccin? hur svårt kan det vara?
Nej, jag var den som ville ha tillbaka mina pengar för något jag redan har betalat för via skattesedeln. Jag ska inte vaccinera mig. Men det betyder inte att jag inte kan sympatisera med de som väljer att göra så. Av rätt anledningar förstås.

Last edited:
Breakingnews: det är inte en paliocentrisk värld. Jag syftade på dee_cati. Inte heller har jag påstått att JAG satt inne med korrekt information. Du får vara tråkmåns om du vill, men se till att läsa rätt då.

Palio-vadå? Inte Heliocentrisk du menade, om du var ironisk och menade att allt kretsade kring honom...

Spekulativt eller inte, folk har vaccinerat sig så länge det har funnits vaccin och det är ju uppenbarligen vetenskapligt bevisat att det räddar liv så varför skulle det inte göra det denna gång liksom? Men som sagt, alla gör som de vill.

Jag läste ju rätt då jag faktiskt kör Ducati och du tog in ett citat från Eskilsson, där han i sin tur citerat mig, och hade det som utgångspunkt i din text. :(

Paliocentrisk värld? Är det en travesti på Palle71 och Heliocentrisk världsbild? Paliocentrisk har jag nämligen aldrig hört talas om. :)

Och att du sitter inne med korrekt information var liksom skrivet med en ganska stor gnutta ironi. :tummenupp Ber om ursäkt ifall det inte framgick så tydligt. :krama

Spekulativt eller inte, folk har vaccinerat sig så länge det har funnits vaccin och det är ju uppenbarligen vetenskapligt bevisat att det räddar liv så varför skulle det inte göra det denna gång liksom?

Jag hoppas du har rätt! :tummenupp

Jo tjena det kan du fetglömma att du skulle slippa undan så lätt:)

:gnissla

Last edited:
Palleocentrisk värld hade varit ett snäpp fyndigare. ;)
Äh, du hade ju mycket mer tid att fundera på. Men jo.

Jag läste ju rätt då jag faktiskt kör Ducati och du tog in ett citat från Eskilsson, där han i sin tur citerat mig, och hade det som utgångspunkt i din text. :(

Paliocentrisk värld? Är det en travesti på Palle71 och Heliocentrisk världsbild? Paliocentrisk har jag nämligen aldrig hört talas om. :)

Och att du sitter inne med korrekt information var liksom skrivet med en ganska stor gnutta ironi. :tummenupp Ber om ursäkt ifall det inte framgick så tydligt. :krama
Inte har jag koll på alla som kör ducce, så fel det kan bli.

Korrekt. Se vår vidare diskussion.

Det lät så förbannat fientligt bara, kände mig feltolkad på det grövre planet.

Last edited:
Det lät så förbannat fientligt bara, kände mig feltolkad på det grövre planet.

Jag är ytterst, ytterst sällan fientlig, däremot ironisk ibland och vid vissa illa valda tillfällen sarkastisk (vilket väl i och för sig kanske kan uppfattas som fientligt). Mest så att du vet det i framtida diskussioner, om det blir några. :tummenupp

Palio-vadå? Inte Heliocentrisk du menade, om du var ironisk och menade att allt kretsade kring honom...

Spekulativt eller inte, folk har vaccinerat sig så länge det har funnits vaccin och det är ju uppenbarligen vetenskapligt bevisat att det räddar liv så varför skulle det inte göra det denna gång liksom? Men som sagt, alla gör som de vill.

Det är bevisat att vacinering innebär risker.
Och det är vettigt att ta dom riskerna för att vaccinera sig mot sjukdommar som är farliga och dödligt farliga. Tex polio, stelkramp, malaria mm.

Men att ta riskerna som ett vaccin innebär för att slippa bli förskyld, är för mig lite märkligt.

Och jag vet att överviktiga, fula, dumma, korta, långa, rödhåriga tillhör en riskgrupp som helst inte ska bli förskylda för att dom är mera känsliga för en förskylning än vad en small, snygg, blond och smart person är. Men en förskylning är i alla fall bara en förskylning.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti