Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag ska iaf inte tafsa.... Dock är det så, att din konservativa inställning mot vaccin och övrig medicinering, bruka ofta argumenteras och skötas av religiösa anhängare än ateister.
Liten intressant iakttagelse bara:)

Medicin är bra. När den behövs. Men att dra igång en masshysteri så fort något händer är ju bara vansinne. Ger mig fan på att fler människor trampas ihjäl i rusningen mot vaccinet än vad som räddas av det.

Jag tror på vetenskapen men när "vaccinet är jättebra" står mot "vaccinet skapar resistenta bakterier" så måste man själv välja vad man tycker är viktigast. Det är i alla fall ingen långsiktig lösning då vaccineringen är värdelös mot nästa våg av muterat virus.

Jag tror på vetenskapen men när "vaccinet är jättebra" står mot "vaccinet skapar resistenta bakterier" så måste man själv välja vad man tycker är viktigast. Det är i alla fall ingen långsiktig lösning då vaccineringen är värdelös mot nästa våg av muterat virus.

Ta upp Wunders tips ang. förklaring, dvs inlägget innan ditt ang. Bakterier Vs. Virus (bara det kan vara värt en tråd iom hur tokigt det hanteras i vår välfärdsvärld.)

Ang. större mutation och hur ofta det händer så är det väl inte så jäkla ofta som en gång per influensasäsong...

Det kan jag och gör jag, eftersom retoriken och argumentationen är likartad samt konsekvenser med att vaccinera vs. icke vaccinera. Att det är av olika grad när det gäller konsekvenser är inte relevant.

Det du övrigt poängterar är jag rätt så överens med, men inom sannolikhetslära så finns det alltid ytterligheter och dess konsekvenser.

Ang. Penicillin håller jag fullständigt med. Dock tog jag en hästdos nu, men det var efter en släng av borellia. En del tar det för en vanlig förkylning och tror att det hjälper och är nödvändigt:död

Får väl lyfta den här tråden inför nästa höst och se facit över hur det gick med "gräddfilsvaccinet":)

Nja. Konsekvenserna av att få svininfluensa går inte riktigt att jämställa med konsekvenserna av mässling eller röda hund exempelvis.
Svininfluensan har ett oerhört mycket lindrigare sjukdomsförlopp och en mycket lägre risk för allvarliga följder av sjukdom.
Sett ur det perspektivet så är det betydligt mindre nödvändigt att vaccinera mot Svininfluensan än mot mässling och Röda hund som exempel.

Ja, mot just Borrelia har jag också hört att det ska vara bra med penicillin så där håller jag med dig. Även om vi har lite olika syn på nödvändigheten i att vaccinera sig mot svininfluensan.

Märkligt hur många här avfärdar vaccinationen p.g.a. "hypen" om influensan som kvällspressen ligger bakom, medan man använder samma kvällspress som källa att vaccinet skulle vara farligt p.g.a. kvicksilver...
Här får ni hemskt gärna läsa på innan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy

Hur menar du då? Menar du att Thiomersal inte innehåller kvicksilver eller menar du att du vet att kvicksilver är ofarligt. Visst är det oerhört små mängder kvicksilver i konserveringsmedlet men det är ändå kvicksilver. Jag har hela tiden trott att det fanns en anledning till att man förbjudit kvicksilveranvändning i dom flesta applikationer men du kanske vet något som inte jag vet i den frågan.

Sen kan du väl ändå inte hävda att det inte finns några som helst risker med vaccinering. All vaccinering eller faktiskt all injicering av ämnen eller ätande av läkemedel innebär risker då det kan bli frågan om allergiska reaktioner, biverkningar eller annat.

I just fallet med det här vaccinet så räknar man med att majoriteten av dom som vaccinerar sig får lindriga influensasymptom under 1-2 dagar och det är en djävligt stor biverkningsincidens jämfört med alla på marknaden förekommande läkemedel om man räknar bort cellgifter då.

Rent generellt så ska man väga risken för biverkningar samt allvarlighetsgraden av biverkningarna mot risken att bli sjuk och hur sjuk man kommer att bli.
Enligt Smittskyddsinstitutet så är Svininfluensan mycket lindringare än den vanliga säsongsinfluensan och jag anser att det därför inte finns någon mening med att nästan garanterat dra på sig 2 dagar lindrig influensa och dessutom få i sig kvicksilver i onödan. Då tar jag hellre risken att eventuellt bli lite krasslig några dagar.

Ta upp Wunders tips ang. förklaring, dvs inlägget innan ditt ang. Bakterier Vs. Virus (bara det kan vara värt en tråd iom hur tokigt det hanteras i vår välfärdsvärld.)

Ang. större mutation och hur ofta det händer så är det väl inte så jäkla ofta som en gång per influensasäsong...

Jo. Dom muterar väldigt frekvent faktiskt. Virusgenom är inte särskilt stabila. Däremot är majoriteten av influensasorterna som går runt någorlunda lika immunologiskt så det finns redan godkända vacciner framtagna mot dom som man kan plocka fram vid behov.

Just Svininfluensan har inte någon snarlik säsongsinfluensa. Den som immunologiskt sett är mest lik är spanska sjukan som var 1918 så om du vaccinerar dig så kommer du att få nytta av vaccinet kanske vart 90:de år.

Last edited:
Hur menar du då? Menar du att Thiomersal inte innehåller kvicksilver eller menar du att du vet att kvicksilver är ofarligt. Visst är det oerhört små mängder kvicksilver i konserveringsmedlet men det är ändå kvicksilver. Jag har hela tiden trott att det fanns en anledning till att man förbjudit kvicksilveranvändning i dom flesta applikationer men du kanske vet något som inte jag vet i den frågan.

Sen kan du väl ändå inte hävda att det inte finns några som helst risker med vaccinering. All vaccinering eller faktiskt all injicering av ämnen eller ätande av läkemedel innebär risker då det kan bli frågan om allergiska reaktioner, biverkningar eller annat.

I just fallet med det här vaccinet så räknar man med att majoriteten av dom som vaccinerar sig får lindriga influensasymptom under 1-2 dagar och det är en djävligt stor biverkningsincidens jämfört med alla på marknaden förekommande läkemedel om man räknar bort cellgifter då.

Rent generellt så ska man väga risken för biverkningar samt allvarlighetsgraden av biverkningarna mot risken att bli sjuk och hur sjuk man kommer att bli.
Enligt Smittskyddsinstitutet så är Svininfluensan mycket lindringare än den vanliga säsongsinfluensan och jag anser att det därför inte finns någon mening med att nästan garanterat dra på sig 2 dagar lindrig influensa och dessutom få i sig kvicksilver i onödan. Då tar jag hellre risken att eventuellt bli lite krasslig några dagar.
Kvicksilver är inte bra. Men i thiomersal är kvicksilvret redan organiskt bundet vilket gör det betydligt mindre reaktivt. Visst hade även jag hellre sett ett konserveringsmedel utan kvicksilver, förutsatt att det är garanterat ofarligare, men de är ändå skillnad på kvicksilver och kvicksilver...
Alltså är det en väldigt låg dos man får i sej och det mesta kommer dessutom pissas ut. Negativa effekter p.g.a. thiomersal är därför extremt osannorlika.
Därför tycker jag personligen att argumentet "jag vill inte ta influensavaccinet för det innehåller kvicksilver" är ganska löjligt.

Sedan har jag ännu inte träffat på en vaccination där biverkningarna är värre än sjukdomen, och jag tror inte svininfluensavaccinationen är något undantag.

Även om vi har lite olika syn på nödvändigheten i att vaccinera sig mot svininfluensan.

Lite olika perspektiv har vi, no shit, annars rätt så överens:)

Jo. Dom muterar väldigt frekvent faktiskt. Virusgenom är inte särskilt stabila. Däremot är majoriteten av influensasorterna som går runt någorlunda lika immunologiskt så det finns redan godkända vacciner framtagna mot dom som man kan plocka fram vid behov.

Just Svininfluensan har inte någon snarlik säsongsinfluensa. Den som immunologiskt sett är mest lik är spanska sjukan som var 1918 så om du vaccinerar dig så kommer du att få nytta av vaccinet kanske vart 90:de år.

Det här känner jag märkligt nog till (intutad av diverse från min sambo), och min tanke var immunologiskt. Dock hade jag kortfattad version och saknar givetvis pedagogisk del.

Då kommer vi in på virus och spanska sjukan, vilken är väl lite av kärnan och essensen i svininfluensadiskussionen.

Fråga iom din roll som sakkunnig: Är detta en ny "spansk sjuka" med dess konsekvenser?, ifall inte, kommer det bli en ny "spansk sjuka" som slår ut typ 9 av 10 och jordens resurser kommer att räcka ett tag till. Ifall att det gör, gör man rätt att vaccinera sig nu, eller vänta på den stora mutationen immunoligiskt...?

Lite olika perspektiv har vi, no shit, annars rätt så överens:)

Det här känner jag märkligt nog till (intutad av diverse från min sambo), och min tanke var immunologiskt. Dock hade jag kortfattad version och saknar givetvis pedagogisk del.

Då kommer vi in på virus och spanska sjukan, vilken är väl lite av kärnan och essensen i svininfluensadiskussionen.

Fråga iom din roll som sakkunnig: Är detta en ny "spansk sjuka" med dess konsekvenser?, ifall inte, kommer det bli en ny "spansk sjuka" som slår ut typ 9 av 10 och jordens resurser kommer att räcka ett tag till. Ifall att det gör, gör man rätt att vaccinera sig nu, eller vänta på den stora mutationen immunoligiskt...?

Nej. Svininfluensan idag är immunologiskt närbesläktad med spanska sjukan vilket medför att dom som var med om den har relativt hög grad av immunitet mot svininfluensan. Dock är dom väldigt olika sjukdomsmässigt. Spanska sjukan var synnerligen dödlig medan svininfluensan är lindrigare än en vanlig säsongsinfluensa. Dom tillhör samma grundtyp av influensavirus men är ganska olika rent genetiskt och ger därigenom inte samma sjukdomsförlopp.

Fallet med svininfluensa i USA 1976 var också svininfluensa och närbesläktad med Spanska men det blev bara 4 konstaterade fall varav ett dödsfall.
Anledningen till att dom där påbörjade en kampanj om att massvaccinera var just att det viruset var närbesläktat med spanska sjukan och man befarade därför en pandemi (I likhet med vad som händer idag). Dock höll ju tyvärr myndigheterna den gången inne med informationen om att man faktiskt visste att det fanns en liten risk för ganska allvarliga nevrologiska bieffekter av vaccineringen med exempelvis förlamning och livslånga handikapp som följd.

Så det finns en viss risk för ganska allvarliga följder av en vaccination även om det är relativt ovanligt. (Det var väl ca 46 miljoner amerikaner som vaccinerades och ca 4000 stämde amerikanska staten för neurologiska biverkningar, en del med dödlig utgång). Det betyder att ca 1 på 100 000 fick neurologiska biverkningar. Det är väl inte jättehög andel men om det skulle hända samma sak med det här vaccinet så skulle det innebära att 90 personer i Sverige skulle dö i följder av vaccinet. Vilka som är dom 90 vet man inte. Med facit på hand sedan så visade sig det viruset vara mindre smittsamt och mindre dödligt än väntat så i slutändan tog vaccinationen kål på fler än den troligen räddade.

Mot den bakgrunden så resonerar jag som så att jag tillhör inte någon riskgrupp och följdaktligen är risken att jag får ett svårt sjukdomsförlopp eller svåra efterverkningar av influensa väldigt liten om jag ens får influensan. Då är vaccinationen onödig. Tillhör man däremot en riskgrupp så ser naturligtvis värderingen annorlunda ut.
Sen hör det ju till saken att enligt vad jag förstått av nyhetsrapporteringen så verkar det inte bli så allvarligt som många befarat. Hade det varit det så hade vi säkerligen fått fler rapporter om mer eller mindre katastroftillstånd pga massinsjuknanden.

Last edited:
Kvicksilver är inte bra. Men i thiomersal är kvicksilvret redan organiskt bundet vilket gör det betydligt mindre reaktivt. Visst hade även jag hellre sett ett konserveringsmedel utan kvicksilver, förutsatt att det är garanterat ofarligare, men de är ändå skillnad på kvicksilver och kvicksilver...
Alltså är det en väldigt låg dos man får i sej och det mesta kommer dessutom pissas ut. Negativa effekter p.g.a. thiomersal är därför extremt osannorlika.
Därför tycker jag personligen att argumentet "jag vill inte ta influensavaccinet för det innehåller kvicksilver" är ganska löjligt.

Sedan har jag ännu inte träffat på en vaccination där biverkningarna är värre än sjukdomen, och jag tror inte svininfluensavaccinationen är något undantag.

Tja. Om man går till 1976 i USA så konstaterades där svininfluensa av samma undertyp som går idag och man befarade en pandemi och började därför med massvaccinering. Man hann med 46 miljoner amerikaner innan man avbröt då man upptäckte att viruset inte var särskilt smittsamt eller dödligt.
Facit därifrån gav vid handen att 4 personer blev konstaterade som smittade och sjuka. En av dom dog. Av vaccineringen fick 4000 personer svåra neurologiska biverkningar, en del av dom med dödlig utgång.
Det dog alltså mångfaldigt mer av vaccinet än det gjorde av influensan man vaccinerade mot. För att inte tala om alla dom som fick bestående handikapp pga neurologiska biverkningar av vaccinet. Med ett sådant facit spelar det ingen roll om vaccinet sedan egentligen är verksamt när man faktiskt dödar fler med vaccin än sjukdomen gör.

Så nog finns det exempel på att vacinationer lett till värre följder än det man försöker bota.

Mot den bakgrunden så resonerar jag som så att jag tillhör inte någon riskgrupp och följdaktligen är risken att jag får ett svårt sjukdomsförlopp eller svåra efterverkningar av influensa väldigt liten om jag ens får influensan. Då är vaccinationen onödig. Tillhör man däremot en riskgrupp så ser naturligtvis värderingen annorlunda ut.

Fasiken va du skriver långa texter, I get your point:tummenupp
Logiska.

Så nog finns det exempel på att vacinationer lett till värre följder än det man försöker bota.

Jag drar till då med lite skrämselpropaganda, som faktiskt är lite al'a mengele dokumenterat.
Polio vaccin = Hiv sjukdom?

Tja. Om man går till 1976 i USA så konstaterades där svininfluensa av samma undertyp som går idag och man befarade en pandemi och började därför med massvaccinering. Man hann med 46 miljoner amerikaner innan man avbröt då man upptäckte att viruset inte var särskilt smittsamt eller dödligt.
Facit därifrån gav vid handen att 4 personer blev konstaterade som smittade och sjuka. En av dom dog. Av vaccineringen fick 4000 personer svåra neurologiska biverkningar, en del av dom med dödlig utgång.
Det dog alltså mångfaldigt mer av vaccinet än det gjorde av influensan man vaccinerade mot. För att inte tala om alla dom som fick bestående handikapp pga neurologiska biverkningar av vaccinet. Med ett sådant facit spelar det ingen roll om vaccinet sedan egentligen är verksamt när man faktiskt dödar fler med vaccin än sjukdomen gör.

Källhänvisning?

Vad är riskgrupper, gravid, hjärtproblem, ngt mer?

Lungsjuka....

Enligt mitt team på sjukhuset går den här nya influensan hårdare på andningsvägar och lungor. Därför ska just lungsjuka verkligen akta sig för att dra på sig den. Vi har därför fått klara riktlinjer därifrån om vad som gäller för oss och jag tänker absolut göra vad jag kan för att klara mig ifrån alla baciller.

Men enligt uppslagsverken här på SH är svininfluensan inte värre än ett skavsår på hälen.

Allt är ju relativt. Är man pigg och frisk så är den säkert inte så farlig heller.
Men vaddå ta hänsyn till några "riskgrupper"?? Är de sjuka ska de ju säkert snart dö ändå så va fan....

Lungsjuka....

Enligt mitt team på sjukhuset går den här nya influensan hårdare på andningsvägar och lungor. Därför ska just lungsjuka verkligen akta sig för att dra på sig den. Vi har därför fått klara riktlinjer därifrån om vad som gäller för oss och jag tänker absolut göra vad jag kan för att klara mig ifrån alla baciller.

Men enligt uppslagsverken här på SH är svininfluensan inte värre än ett skavsår på hälen.

Allt är ju relativt. Är man pigg och frisk så är den säkert inte så farlig heller.
Men vaddå ta hänsyn till några "riskgrupper"?? Är de sjuka ska de ju säkert snart dö ändå så va fan....

Vaccinera de som vill/bör bli vaccinerade och låt oss andra vara kanske?

Källhänvisning?

Ett "CBS 60 minutes"-inslag har blivit postat i tråden ett par gånger av mig. Tror jag postade den först i inlägg 88.

Last edited:

Som jag skrev förut kan man ha otur och bli smittad av den även om man är vaccinerad. Ju fler som är sjuka desto större risk för detta, ganska logiskt. Det är INTE alls roligt att i stort sett behöva isolera sig bara för att folk inte har vett att stanna hemma när de är sjuka och inte försöka stoppa smittspridningen. Jag kan ju tycka att det är de som absolut måste trotsa och inte hjälper till att försöka få stopp på det här som ska få sitta isolerade för att inte riskera att smitta riskgrupperna. Men det är ju min personliga åsikt.

Va fint det känns med den här "sköt dig själv och skit i andra" -mentaliteten. :yoparty

:tummenupp

Skulle ALDRIG få för mig att vaccinera mig mot detta.

Va fint det känns med den här "sköt dig själv och skit i andra" -mentaliteten. :yoparty

När det handlar om att spruta in skumma saker i min kropp så kan du ge dig fan på att jag sköter mig själv och skiter i andra.

Last edited:
Som jag skrev förut kan man ha otur och bli smittad av den även om man är vaccinerad. Ju fler som är sjuka desto större risk för detta, ganska logiskt. Det är INTE alls roligt att i stort sett behöva isolera sig bara för att folk inte har vett att stanna hemma när de är sjuka och inte försöka stoppa smittspridningen. Jag kan ju tycka att det är de som absolut måste trotsa och inte hjälper till att försöka få stopp på det här som ska få sitta isolerade för att inte riskera att smitta riskgrupperna. Men det är ju min personliga åsikt.

Nu finns det ju faktiskt en hel del andra virus, inte endast svininfluensan, och bakterier du kan bli smittad av och i vissa olyckliga fall också dö av.

Anser du att vi ska vaccinera oss mot alla i vår tid tänkbara virusformer? Anser du att vi ska äta antibiotika i preventivt syfte? :confused:

Har du vaccinerat dig alla andra år mot alla tänkbara influensor? Eller det är bara den här eftersom tidningarna nästan påstår att du blir smittad och dör på en minut om du sett ett foto på en kompis kusins bror som blivit smittad?

Det handlar inte om en "sköt mig själv och skit i andra"-mentalitet. Det handlar istället om en "sköt mig själv och andra får göra som de vill"-mentalitet.

Nu finns det ju faktiskt en hel del andra virus, inte endast svininfluensan, och bakterier du kan bli smittad av och i vissa olyckliga fall också dö av.

Anser du att vi ska vaccinera oss mot alla i vår tid tänkbara virusformer? Anser du att vi ska äta antibiotika i preventivt syfte? :confused:

Har du vaccinerat dig alla andra år mot alla tänkbara influensor? Eller det är bara den här eftersom tidningarna nästan påstår att du blir smittad och dör på en minut om du sett ett foto på en kompis kusins bror som blivit smittad?

Det handlar inte om en "sköt mig själv och skit i andra"-mentalitet. Det handlar istället om en "sköt mig själv och andra får göra som de vill"-mentalitet.

Det är ganska precis vad jag skrivit hela tiden men tydligen något domedagsprofeterna slingrar sig från att svara på. Deras sista vapen i en
löjeväckande kamp för massvaccinering är hederlig skuldläggning ala kristendom.

Lugna ner er lite och se lite större på saken än att "detta händer just nu och vi måste agera fort och skita i vad masshysterin leder till".

Jag ställer mig alltid lite avvaktande till av medier framdrivna kampanjer av olika slag som sak få oss att göra diverse. Effekterna av ogenomtänkta masshysterihandlingar har historiskt varit mer förödande än hotet i sig.

Som sagt Sverige kanske har gått på en scam :D

”Många försöker sko sig
på den nya influensan”

Det är många aktörer som försöker sko sig på den nya influensan. Om vi börjar med de tre stora företag som tillverkar det nya vaccinet mot den nya influensan så har de tagit ut ett pris som är avsevärt högre än för det vanliga influensavaccinet trots att tillverkningsproceduren är i stort sett densamma, låt vara tillkommet under stor tidspress.

Vad priset kommer att bli för vår regering och därmed svenska skattebetalare vet vi inte för däri ingår också hemliga garantisummor till industrin.

Det rör sig om en jätteleverans, inte som vid det vanliga influensavaccinet i endosförpackningar, utan med det för företaget billigare, men för vaccinatörerna dyrare och omständligare, flerdosförpackningarna.

Just innan årets vaccin (Vaxigrip) mot den vanliga säsonginfluensan kommer ut lanseras ett dubbelt så dyrt italienskt vaccin (Inflexal) också mot säsonginfluensan där kunderna av vissa privata vaccinatörer inbillas att det visserligen inte ersätter det kommande vaccinet mot den nya influensan men ändå ger ett 30-procentigt skydd mot densamma, en uppgift det inte finns belägg för.

Till sist gäller det ersättningen för att ge vaccinet mot den nya influensan. Alla vaccinatörer erhåller vaccinet gratis mot att de ger vaccinet och dataför uppgifterna om den vaccinerade. För detta ersätter landstinget vaccinatören med 65 kronor per vaccinerad.

Det hindrar tydligen inte giganten inom företagshälsovården, Previa, att belasta sina kunder med 135 kronor per vaccination och det lär ändå inte vara det högsta uttaget.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3543919.svd

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey