Vågar man köpa hoj nu?

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Som rubriken säger, vågar man köpa hoj nu eller bör man vänta tills man vet hur det blir med försäkringar etc?

Är sjukt sugen på en hornet 600 lite äldre modell.. Skulle idag kosta mig 5500kr att försäkra hel/hel vilket är nästan försumbart men vad händer i framtiden? Inte så skoj att köpa nu och bli tvingad att sälja snart igen.. :va Ligger en hornet 600 körd av 26årig kille i storstad i farozonen?

Säg hur ni tänker, blir galen på min beslutsångest :D

5500 hel/hel. Vad ligger trafikdelen på av det, hälften? 32% skatt på trafikförsäkringen. Bara att räkna vad det kommer att kosta dig. ~6400 kanske.

5500 hel/hel. Vad ligger trafikdelen på av det, hälften? 32% skatt på trafikförsäkringen. Bara att räkna vad det kommer att kosta dig. ~6400 kanske.

Jo, men det är det jag inte riktigt förstått.. Ska det bli 32% pålägg på trafikdelen för alla, oavsett riskgrupp.. Tycker jag får känslan av att det kommer bli betydligt mer för hojåkare och mindre för gubbar i v70's.. Och sen flera hundra % i början av 2008..

Men jag kanske målar fan på väggen? :va

Jo, men det är det jag inte riktigt förstått.. Ska det bli 32% pålägg på trafikdelen för alla, oavsett riskgrupp.. Tycker jag får känslan av att det kommer bli betydligt mer för hojåkare och mindre för gubbar i v70's.. Och sen flera hundra % i början av 2008..

Men jag kanske målar fan på väggen? :va

Mer i kronor för kraschbenägna hojåkare efter trafikförsäkringen för den gruppen redan nu är dyrare. Fortfarande samma påslag i procent.

Hur det ska se ut i framtiden vet ingen, då ska var och en betala för sig på något sätt.
Det omvända gäller för förslaget som ska träda ikraft i juli. Du ska beskattas för andras kostnader! Det är alltså en skatt som försäkringsbolagen ska driva in, skatten är 32% på trafikförsäkringsdeln.
Att det bli högre för hojåkare än V70-ägare beror på att beloppet som den procentuella skattesatsen ska beräknas på är högre.
Men 5500 är ju lågt, det betalar jag för min V70 ute på landet...

puckat förslag rent allmänt

Hur det ska se ut i framtiden vet ingen, då ska var och en betala för sig på något sätt.
Det omvända gäller för förslaget som ska träda ikraft i juli. Du ska beskattas för andras kostnader! Det är alltså en skatt som försäkringsbolagen ska driva in, skatten är 32% på trafikförsäkringsdeln.
Att det bli högre för hojåkare än V70-ägare beror på att beloppet som den procentuella skattesatsen ska beräknas på är högre.
Men 5500 är ju lågt, det betalar jag för min V70 ute på landet...

puckat förslag rent allmänt

Jag hade gärna sett lite personlig återspegling i premierna.. Jag har ganska många år både i bil och på mc utan att orsakat någon olycka, men mina premier bara stiger och stiger..

Men man kanske inte ska vara så nojjig, jag räknade på 200% på trafikdelen och då skulle det fortfarande vara okej premie tycker jag..

Det jag är rädd för är att försäkringbolagen kommer skriva om premierna helt och hållet för att kunna gå i vinst även när dom själva står för alla kostnader.. Så helt plötsligt blir min trafikdel 15000..

Jag kör hoj lite till, tycker det är kul. "Förbjuds" jag göra det genom tokhöga premier kommer jag att köpa ett släp och köra enbart på bana - eller emigrera.

Som rubriken säger, vågar man köpa hoj nu eller bör man vänta tills man vet hur det blir med försäkringar etc?

Är sjukt sugen på en hornet 600 lite äldre modell.. Skulle idag kosta mig 5500kr att försäkra hel/hel vilket är nästan försumbart men vad händer i framtiden? Inte så skoj att köpa nu och bli tvingad att sälja snart igen.. :va Ligger en hornet 600 körd av 26årig kille i storstad i farozonen?

Säg hur ni tänker, blir galen på min beslutsångest :D

sån hoj e ju nästan gratis e äga...

Jag hade gärna sett lite personlig återspegling i premierna.. Jag har ganska många år både i bil och på mc utan att orsakat någon olycka, men mina premier bara stiger och stiger..

Men man kanske inte ska vara så nojjig, jag räknade på 200% på trafikdelen och då skulle det fortfarande vara okej premie tycker jag..

Det jag är rädd för är att försäkringbolagen kommer skriva om premierna helt och hållet för att kunna gå i vinst även när dom själva står för alla kostnader.. Så helt plötsligt blir min trafikdel 15000..

Oj, nu kommer det många frågor här :va

Men skiljer trafikförsäkringsdelen på olika bolag då? Är det inte på halv/hel det skiljer, olika självrisk osv.
Kan bolagen höja trafikdelen enligt eget gottfinnande?
Bonussystem med rabatter finns väl på de flesta bolag och försäkringarna är väl baserade på bil- MCtyp, ålder, körsträcka, bostadsort och ägarens ålder.

Det finns väl en medlem här på SH som jobbar med försäkringar (Salusansvar)? Jag har letat i trådarna men hittar inte hans nick, tänkte maila honon och fråga för han bör väl veta :)

sån hoj e ju nästan gratis e äga...

Precis :tummenupp

Det var det som var planen, blir inte så mycket kört pga tidsbrist så jag tyckte min cbr blev lite för dyr för att ha stående.. Nu tänkte jag ha en lite mer sansad hoj som kan stå utan att den kostar multum.. Fast nu blir man ju osäker..

Jag hade missat att siffran 32 % hade nämts i sammanhanget. Då blir det inte så dyrt som jag befarade ändå, och det är aldrig fel när det är på det hållet. :)

Jag hade missat att siffran 32 % hade nämts i sammanhanget. Då blir det inte så dyrt som jag befarade ändå, och det är aldrig fel när det är på det hållet. :)

32% gäller bara från å med juni till årskiftet eller nått liknande.

Jag kör hoj lite till, tycker det är kul. "Förbjuds" jag göra det genom tokhöga premier kommer jag att köpa ett släp och köra enbart på bana - eller emigrera.

emigrera till gotland och bli MC gerilla för ett eget styre på gotland :D där vi barar i crash kåpor och nya bakdäck :yoparty

eller så får vi gå upp till chäfen å förklara varför vi måste ha 4-10 tusen mer i månan :arsele

32% gäller bara från å med juni till årskiftet eller nått liknande.

Tills vidare vad jag förstår, det finns inget färdigt förslag hur reformen ska se ut efter det. jag tror inte att de kan få fram ett sådant övergripande förslag innan årskiftet.

emigrera till gotland och bli MC gerilla för ett eget styre på gotland :D där vi barar i crash kåpor och nya bakdäck :yoparty

eller så får vi gå upp till chäfen å förklara varför vi måste ha 4-10 tusen mer i månan :arsele

helt laglöst intar vi Bornholm också..

Var precis inne på SMC:s sida och läste och lyssnade på Maris upprop om den 28/4. 32% i år och 100% from 1 jan 2009 :va

ja? de va ju de ja sa.. bara att jag inte visste hur många % de skulle bli vid års skriftet.

EDIT: eller menar du att de ska gälla från å med den 28 April?
Ah tänkte inte på att du skrev 2009, tänkte inte på att de är 2008 nästa år.
Alla FB som jag ring har sagt att de gäller till 1 Jan 2008 till å börja med..

Last edited:
2009, vem orkar tänka på den säsongen nu. Det är ju säkert ett par omgångar bakdäck bort.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park