Vågar man köpa hoj nu?

emigrera till gotland och bli MC gerilla för ett eget styre på gotland :D där vi barar i crash kåpor och nya bakdäck :yoparty

eller så får vi gå upp till chäfen å förklara varför vi måste ha 4-10 tusen mer i månan :arsele
Gotland Ring är ju bra. :tummenupp Säkert lättare att organisera en mc-åkar invasion av Gotland än få chefen att ge mig 10 000 mer i månaden.

Hmm, jag fick för mig att det var 2008.. Men 2009, det är ju 2 sommrar tills dess.. Då kan man ju inte sitta hojlös och vänta på något som kanske inte ens går igenom :D

Jag tänker för mycket tror jag..

Nej, Maria pratar om protesterna den 28/4 :)
32% gäller from 1 juli 2007 och 100% på det from 1 jan 2009

"Vid regeringens sammanträde 3 april lämnades direktiv för steg 2 i trafikförsäkringsreformen. Det är alltså den del då trafikförsäkringspremierna även ska täcka kommande skador som uppskattas till omkring 10 miljarder per år.......

Förslaget ska redovisas senast 30 april 2008. Tidigare har regeringen skrivit att reformens steg 2 ska vara infört 1 januari 2009."
Finns massor att läsa på http://www.svmc.se/templates/CampaignNews.aspx?id=2399

Hmm, jag fick för mig att det var 2008.. Men 2009, det är ju 2 sommrar tills dess.. Då kan man ju inte sitta hojlös och vänta på något som kanske inte ens går igenom :D

ja, sluta med sånna ofog :huvet

Såld hoj och kluven men som nån skrev här,man lever nu och kan inte stympa
ben och armarna.
Det ska va nån mening,lev och ha kul så länge det varar.

Såld hoj och kluven men som nån skrev här,man lever nu och kan inte stympa
ben och armarna.
Det ska va nån mening,lev och ha kul så länge det varar.

som min far sa till syrra nu när hon berätta att hon skulle ta hoj kort,
passa på å ha kul, snart är de försent.

Fast den första höjningen är ju väldigt nära

Gå med i SMC, skriv på namnlistan på www.svmc.se och jobba för att det hela skrotas, det är inte försent än...
Problemet är att folk i allmänhet inte fattar hur allvarligt detta är. Förslaget drabbar ju allt som rullar på hjul i sverige inkl skoteråkare, taxichaufförer, åkerier, privatpersoner, turism...osv, men det verkar som att ingen bryr sej annat än att man skriver en rad på ett forum, knyter handen i fickan och går vidare i livet, med plånboken glappande som en gäddkäft...

Gå med i SMC, skriv på namnlistan på www.svmc.se och jobba för att det hela skrotas, det är inte försent än...
Problemet är att folk i allmänhet inte fattar hur allvarligt detta är. Förslaget drabbar ju allt som rullar på hjul i sverige inkl skoteråkare, taxichaufförer, åkerier, privatpersoner, turism...osv, men det verkar som att ingen bryr sej annat än att man skriver en rad på ett forum, knyter handen i fickan och går vidare i livet, med plånboken glappande som en gäddkäft...

Jag har skrivit på namnlistan samt skickat runt länken till alla jag kan komma på som kör hoj och tänkte gå på demonstationen i Malmö på lördag.. Dock är jag inte medlem i smc än, men hade tänkt bli det..

känns inte lika effektivt att gå på demonstationen utan hoj, men bättre än inget antar jag :D

Jag har skrivit på namnlistan samt skickat runt länken till alla jag kan komma på som kör hoj och tänkte gå på demonstationen i Malmö på lördag.. Dock är jag inte medlem i smc än, men hade tänkt bli det..

känns inte lika effektivt att gå på demonstationen utan hoj, men bättre än inget antar jag :D

Ta bilen, den blir ju lika drabbad:tummenupp

Eller så tar du trampcykeln, fixa bara en trafikförsäkring på den först så att det hela blir legitimt:)

helt rätt !! allt drabbas av deras jävla påfund .. tänk alla åkerier, dom kommer
ta ut mer avgift för att dom kör runt alla saker och det innebär att det blir
dyrare för oss som ska köpa varorna sen !!!

sen säger politikerna att finland har haft detta sen 1959 .. tycker det är
rätt stor skillnad på 1959 och 2007 ... hade säkert funkat här om det lades
in 1959 ... men nu ?? ..

Alliansen är ett hot mot alla vi medelinkomsttagare här i sverige, dom
snackar hela tiden om den här jävla tusenlappen , men dom nämner inte
ett skit om hur mycket alla höginkomsttagare tjänar på det!! och då snackar
vi mycket mer än 1000:- men det hör man inte ett pip om!!

satt o kollade på debatten dom hade när dom la upp vårbudgeten, riktigt
intressant!! Per Nuder sågade allt som hade med deras ekonomiska politik att
göra och det bästa var att dom kunde inte svara för sig utan kom på massa
annat att gaffla om!! säger inte att Sossarna är bättre, men det kan knappast bli sämre än såhär .. ??
som jag förstår det så är dom fortsatta förslagen om trafikförsäkringen att
jag ska betala sinnessjuka summor för min R1a .. men pengarna går till
Per Pungkula från Östermalm som åker skidor i Åre och bryter båda benen ???:confused:

sitt inte hemma och reta upp er, skriv på hos SMC, jaga alla kompisar att göra
det.. det drabbar inte bara oss MC entusiaster utan i längden alla som har
med fordon att göra!! ... gå med i SMC !! bara att gå med nu !! 350 :- är ingenting emot vad det kan kosta i framtiden om vi inte gör något nu!!!

Han har slutat..

Oj, nu kommer det många frågor här :va

Men skiljer trafikförsäkringsdelen på olika bolag då? Är det inte på halv/hel det skiljer, olika självrisk osv.
Kan bolagen höja trafikdelen enligt eget gottfinnande?
Bonussystem med rabatter finns väl på de flesta bolag och försäkringarna är väl baserade på bil- MCtyp, ålder, körsträcka, bostadsort och ägarens ålder.

Det finns väl en medlem här på SH som jobbar med försäkringar (Salusansvar)? Jag har letat i trådarna men hittar inte hans nick, tänkte maila honon och fråga för han bör väl veta :)

Han har slutat på SaluAnsvar, Kaparen hette han va `?

Jag anser att denna säsong och nästa är mina 2 sista som det ser ut pga ev höjda försäkringar. 100% då är det ju tyvärr slut åkt:mad:.

Det som irreterar mig änn mer är att jag nu måste köra så mkt fortare efter den 1 Juli för att få valuta för pengarna.:näsblod.

Tror att 32 alt 34 höjningen är svår stoppad:huvet men tänker fan försöka visa mitt missnöje iallafall!!!!!!:tummenupp

Last edited:
32% höjningen går nog inte att stoppa!

Men resten kan vi hoppas på, precis alla har förkastat
förslaget, Lagrådet, Försäkringsbolagen .. alla tycker
förslaget är helt tanklöst utom Alliansen själva ..

dags för en misstroende förklaring ... :kulspruta Alliansen

Jag vill så jädra gärna att det där förslaget inte går igenom för jag är snål, men jag förstår ju samtidigt att det är det bästa om alla betalar för sig själva så jag kan bara inte skriva på. :gråta
Snacka om moraliskt dilemma.

Jag betalar gärna dubbla, tredubbla eller fyrdubbla trafikförsäkringen och får en 10%-ig sänkning av inkomstskatten.

Det jag är mest rädd för är att jag bara får höjningen. Några 10% kan man ju glömma i alla fall. :mad:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park