Växelström till likström!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Avancerad multimeter, det är väl inte så att 2,77 A är maxströmmen ?
Strömmen i första sekunden när GPS'n kopplas in till 12 Volt batteriet ?
Blev lite misstänksam när jag läser MIN MAX Cancel upp till vänster under displayen.

Innehåller GPS'n innehåller ett batteri ?
Och 2,77 A är laddströmmen till det ej fullladdade GPS-batteriet ?
Håller med. 34w är alldeles för mycket om inte den laddar batteriet till max.
Låter mycket oavsett. Mina värmehandtag drar ju så mycket på näst högsta effekten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker ju också att det låter ut mycket, undra om Comeback är nåt på spåret att multimetern lurat oss att det är max värdet då vid starten? Även om den ska ladda batteriet så känns väl nästan 3A mycket ström?

Men skulle det vara då att GPS:en tar 2,8A vid laddningen av batteriet om den nu har laddbart batteri så måste man ju ändå ha med det i beräkningen att den kan dra uppåt 3A i ström.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Nu börjar jag med att säg att min kunskap gällande el är i princip obefintlig så förklara gärna som du pratar med ett förståndshandikappat barn…
Sedan vill jag ge alla i denna tråden en eloge - o allra helst @bosse-l - för att ni har ork, tålamod o engagemang att förklara för ”barnet” ifråga.
Jag kopplade multimetern enl denna skiss o fick då ett värde som pendlade mellan 2,77 till 2,80.
EC7D4D3A-9E48-4180-A873-E33F916EF622.png
Med det sagt så poängterar jag att jag inte ens vet hur en multimeter funkar…
:rodnar
Imorrn efter kneget gör jag ett nytt mätförsök o se om jag får samma värde.
Än en gång så ett innerligt TACK till alla er!
:Bugar
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Kompletterar med en bild som sitter i min Montana 680 som kanske kan ge lite klarhet i gpsens förbrukning
286C3AEA-0477-4BC6-A5AF-334829610638.jpeg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu börjar jag med att säg att min kunskap gällande el är i princip obefintlig så förklara gärna som du pratar med ett förståndshandikappat barn…
Sedan vill jag ge alla i denna tråden en eloge - o allra helst @bosse-l - för att ni har ork, tålamod o engagemang att förklara för ”barnet” ifråga.
Jag kopplade multimetern enl denna skiss o fick då ett värde som pendlade mellan 2,77 till 2,80.
View attachment 482354
Med det sagt så poängterar jag att jag inte ens vet hur en multimeter funkar…
:rodnar
Imorrn efter kneget gör jag ett nytt mätförsök o se om jag får samma värde.
Än en gång så ett innerligt TACK till alla er!
:Bugar
Multimetern är rätt inkopplad iaf. Mät gärna igen. Hade varit bra att mäta en längre stund och se om värdet sjunker. Känn även på gps så den inte brinner upp.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Intressanta mätningar.
Jag var tvungen att prova vad min Garmin 276cx drar i ström.
Den tar knappt 0,3A när batteriet är fulladdat såväl som urkopplat, med maximal bakgrundsbelysning.
Sedan så kommer den att dra mer när den ska ladda batteriet, och jag har lämnat den på nu över natten, så får vi se vad morgondagens mätning ger.
Jag har 4400mAh batteri i min, men när jag läser på lite olika forum så verkar det som att den inte laddar med mer än maximalt ca 4W, vilket skulle vara ytterliggare ca 0,3A, och alltså totalt ca 0,6A.
Men den laddstömmen som min påstås ha kommer det att ta evigheter att ladda upp batteriet, vilket jag i och för sig upplever att det gör.
Det kanske är en snabbare laddningsfunktion i Montanan som du har?
Men imorgon så vet jag i alla fall lite mer angående 276:an.

Mätning_1.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var tvungen att ta och testa min Montana 700i, den 0.44A, batterier var på 88% så den måste ju ladda lite då. Den är säkrad med 3A.

Säkringen ger en hint om strömförbrukningen den är ju i alla fall inte större än säkringen, vore intressant att som hannuse lämna på GPS:en och se om sen tar mycket ström med helt tomt batteri.

Ska bli intressant att höra av El Presidente får för resultat vid nästa mätning om det är multimetern som låste värdet på max strömmen.20230328_084632.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Godmorgon.
Under min skönhetssömn så blev batteriet ungefär urladdat till hälften när den fick ligga på bänken utan extern anslutning, så jag är smått imponerad över batteritiden på 276:an.
Men lite förvånad över att din (El Presidente) GPS tar så mycket ström?
Min tar ca 0,4A när den laddar batteriet, med maximal bakrundsbelysing.
Min laddar alltså bara med ca 0,15A och det kommer att ta ett helt dygn att ladda ett tomt batteri till fullt.
Så inkopplingen av GPS:en mot fordonet är nog inte avsedd att ladda dess batteri egentligen, batteriet är mer som en backup, och bör vara relativt fulladdat när man ger sig ut (det går ju att ladda via USB).
Men helt klart intressant erfarenheter från allas mätningar :tummenupp

Mätning_2_2.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då verkar 276:an och 700i ta ungefär samma ström vid laddning.

Jag blev nu lite nyfiken på att koppla in GPS:en till en 12V laddplugg och ladda via USB-porten för att se hur mycket ström den tar då. Inte för att detta har nån egentlig nytta i detta fallet utan är mer nyfiken på om laddningen begränsas om man kör och ladda via fästet jämfört med USB-porten.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Då verkar 276:an och 700i ta ungefär samma ström vid laddning.

Jag blev nu lite nyfiken på att koppla in GPS:en till en 12V laddplugg och ladda via USB-porten för att se hur mycket ström den tar då. Inte för att detta har nån egentlig nytta i detta fallet utan är mer nyfiken på om laddningen begränsas om man kör och ladda via fästet jämfört med USB-porten.
Ja, jag kan bekräfta att så är fallet.
Laddade nu på morgonen från 47% till 100% på mindre än 4 timmar.
Det innebär att den förmodligen trycker på med i alla fall 0,5A via USB-porten, men jag har inte gjort någon mätning här, bara en uppskattning utifrån batteriets kapacitet.
Dock så bör man ju inte ladda den vägen när man har den på hojen, för man öppnar lite på väderskyddet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu börjar jag med att säg att min kunskap gällande el är i princip obefintlig så förklara gärna som du pratar med ett förståndshandikappat barn…
Sedan vill jag ge alla i denna tråden en eloge - o allra helst @bosse-l - för att ni har ork, tålamod o engagemang att förklara för ”barnet” ifråga.
Jag kopplade multimetern enl denna skiss o fick då ett värde som pendlade mellan 2,77 till 2,80.
View attachment 482354
Med det sagt så poängterar jag att jag inte ens vet hur en multimeter funkar…
:rodnar
Imorrn efter kneget gör jag ett nytt mätförsök o se om jag får samma värde.
Än en gång så ett innerligt TACK till alla er!
:Bugar
Jag vet inte heller hur en Multimeter fungerar. Men det är det bara att bortse från.
Du kopplar och ställer in Rätt och noterar att strömmen pendlar mellan 2,77 A och 2,80 A. :)
Dvs strömmen är INTE ett maxvärde utan strömmen är laddströmmen till batteriet i GPS'n.
Bekräftat av det snygga fotot i # 64 ! :)
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Då har jag varit ute i garaget igen o mätt med en supporterade @bosse-l i luren.
Utan att gå djupare in på saken mer än att konstatera att skäms-mössan sitter på El Pepsos (undertecknad :rodnar) huvud så drar en Montana 680 ungefär likvärdigt med ström såsom @hannuse o Bosses gpser gör dvs 0,3-0,4A och inget annat!
Planen är således att köpa hem batteriet som länkades ovan:
och ha det fast monterat under sadeln samt någon av alla de regulatorerna som har avhandlats i tråden.
Många av dem saknar ju spec så frågan är vilken som ska väljas för att vara säker på att den utför arbetet den ska göra.
Självklart vill jag som sann smålänning komma undan så billigt som möjligt!
:jäs

Här är en med specen listade:

Här är en annan:


Fler varianter har nämnts i tråden.

Både @bosse-l och jag var överens om att stämma av med er pålästa i tråden innan jag trycker på Köp-knappen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mätningen blev lite mer korrekt efter att flyttat om en sladd:LOL: Det var nästan enligt bilden ;)

Nu vet jag inte vad ni andra säger men är det inte klokast att köra med en regulator/likriktare som reglerar AC till lysen och sen har DC till batteri där GPS, blinkers och bromsljus kopplas? Då slipper man ju likrikta och dra all ström genom regulatorn.

MT5 regulatorn borde klara uppgiften tillsammans med ett litet batteri för den ska klara 70W AC och GPS:en tar ju bara runt 0.3-0.4 A och bromsljus och blinkers är ju inte värre än på en moped. Man kan ju också byta till LED-blinkers och lastoberoende relä för att spara DC ström då blinkers används.


Denna regulator tror jag likriktar allt och bara har två kablar till AC in och två till DC ut, så då blir det nog DC på all el på gott och ont. Enkelt med att ha en all el som DC men detta kräver ju en kraftigare regulator.
Här är en med specen listade:

Då tror jag att denna funkar ungefär som MT5 regulatorn med reglerad AC till lysen och sen DC till batteri https://www.ebay.ca/itm/233456175212?hash=item365b12886c:g:W2wAAOSw0GFeEZ6d&amdata=enc:AQAHAAAA4IujAsBiWWu3pSsLwIZ19OD4kLcurK9jOz+R/zSJb2LIbAiT/03sFU7oL4t4N7Od9n4JMBVWkwuBrnGmUPb5B+iagB1Hp5eI7QvNrTxy9v9MY/5BA1RhZGHRmwZ+Pmm3rxmztG6238hKqDPyi5FTYg8bTBpclBBOQS0Zm3vfRuisTxLIfYC+1ccMKf1xrWAGNomYkw1tZuSQGDdNwB8Jq3e+hJMSqz94yfxjBjplmm4SZQmjLl6KRQAG5ci4nxqsFtH+F4FzkH/VpUvjIKva1f2Zx0sY9Z6DUg31vaWwO//H|tkp:BFBMwP_VleVh
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu vet jag inte vad ni andra säger men är det inte klokast att köra med en regulator/likriktare som reglerar AC till lysen och sen har DC till batteri där GPS, blinkers och bromsljus kopplas? Då slipper man ju likrikta och dra all ström genom regulatorn.
Snyggt - framgång!
Jag hade i alla fall gjort som du beskriver.
Tycker det är onödigt att likrikta det som inte behövs, det räcker att spänningsreglera det.
Men det är bara min tanke.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Då har jag varit ute i garaget igen o mätt med en supporterade @bosse-l i luren.
Utan att gå djupare in på saken mer än att konstatera att skäms-mössan sitter på El Pepsos (undertecknad :rodnar) huvud så drar en Montana 680 ungefär likvärdigt med ström såsom @hannuse o Bosses gpser gör dvs 0,3-0,4A och inget annat!
Planen är således att köpa hem batteriet som länkades ovan:
och ha det fast monterat under sadeln samt någon av alla de regulatorerna som har avhandlats i tråden.
Många av dem saknar ju spec så frågan är vilken som ska väljas för att vara säker på att den utför arbetet den ska göra.
Självklart vill jag som sann smålänning komma undan så billigt som möjligt!
:jäs

Här är en med specen listade:

Här är en annan:


Fler varianter har nämnts i tråden.

Både @bosse-l och jag var överens om att stämma av med er pålästa i tråden innan jag trycker på Köp-knappen
Den på mopedrenovering.se har jag personlig erfarenhet av, och tycker att det är väldigt funktionell.
Du får likriktad spänning till det du behöver, men även finessen med spänningsreglerad växelspänning.
Så jag hade kört på den.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mätningen blev lite mer korrekt efter att flyttat om en sladd:LOL: Det var nästan enligt bilden ;)

Nu vet jag inte vad ni andra säger men är det inte klokast att köra med en regulator/likriktare som reglerar AC till lysen och sen har DC till batteri där GPS, blinkers och bromsljus kopplas? Då slipper man ju likrikta och dra all ström genom regulatorn.

MT5 regulatorn borde klara uppgiften tillsammans med ett litet batteri för den ska klara 70W AC och GPS:en tar ju bara runt 0.3-0.4 A och bromsljus och blinkers är ju inte värre än på en moped. Man kan ju också byta till LED-blinkers och lastoberoende relä för att spara DC ström då blinkers används.


Denna regulator tror jag likriktar allt och bara har två kablar till AC in och två till DC ut, så då blir det nog DC på all el på gott och ont. Enkelt med att ha en all el som DC men detta kräver ju en kraftigare regulator.


Då tror jag att denna funkar ungefär som MT5 regulatorn med reglerad AC till lysen och sen DC till batteri https://www.ebay.ca/itm/233456175212?hash=item365b12886c:g:W2wAAOSw0GFeEZ6d&amdata=enc:AQAHAAAA4IujAsBiWWu3pSsLwIZ19OD4kLcurK9jOz+R/zSJb2LIbAiT/03sFU7oL4t4N7Od9n4JMBVWkwuBrnGmUPb5B+iagB1Hp5eI7QvNrTxy9v9MY/5BA1RhZGHRmwZ+Pmm3rxmztG6238hKqDPyi5FTYg8bTBpclBBOQS0Zm3vfRuisTxLIfYC+1ccMKf1xrWAGNomYkw1tZuSQGDdNwB8Jq3e+hJMSqz94yfxjBjplmm4SZQmjLl6KRQAG5ci4nxqsFtH+F4FzkH/VpUvjIKva1f2Zx0sY9Z6DUg31vaWwO//H|tkp:BFBMwP_VleVh
Alla Mt5 jag sett är 6v men de går att uppgradera till 12v. Antar att det är en sån du tittar på?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
MT5 regulatorn på mopedrenovering är på 12V ( finns även som 6V) och jag använt den på grabbens PY80 som fått lysen. I det fallet så använder jag inte DC delen men tyckte det var lika bra att köpa en regulator även med DC uti fall att och den oostar ju inget. Har dock nu blivit lite sugen på att testa den regulatorn tillsammans med konding till bromsljuset för att det ska lysa bättre i alla fall ett tag på gasavslag.

Nu efter lite mer normala mätvärden vad det gäller strömmen till El Presidentes GPS:en så skulle jag köra på MT5 regulatorn på XR400 och det lilla batteriet som hannuse länkat till.

Alternativet skulle nog vara XR400R regulatorn på eBay men den är nog stor risk att det är en 12V MT5 regulator med annan kapsling och med annat kontaktstycke.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mopedrenovering.se
Har nedanför fotot på Likriktare/Regulator ett kopplingschema.
Det som berör Likriktare/Regulator har jag markerat med Röd ram runt om.
Kopplingsschemat är gjort för en
Växelströmspole med ena änden ansluten till Jord.
El Presidente har i ett foto i inlägg #52 visat två sladdar från spolen. En SVART och en RÖD.
Är en av dom sladdarna jordad ? I så fall vilken ? Törs jag gissa på SVART jordad ?
För det blir då till den andra sladden (RÖD) som GUL på Likriktare/Regulator ska anslutas.
Sedan som vanligt Kylning. För sånt här (Likriktare/Regulator) behöver Kylning.
Ska INTE vara placerad väl instoppad och skyddad.
Utan sitta Fritt där luften blåser förbi. T.ex. framtill på hojen.
Bara att förlänga sladdarna. För ökad livslängd på Likriktare/Regulator.
 

Bifogat

  • 20230329-Likriktare-Regulator-MopedrenoveringPse.png
    20230329-Likriktare-Regulator-MopedrenoveringPse.png
    384.1 KB · Visningar: 10
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
El Presidente har i ett foto i inlägg #52 visat två sladdar från spolen. En SVART och en RÖD.
Är en av dom sladdarna jordad ? I så fall vilken ? Törs jag gissa på SVART jordad ?
Ja, viktigt att reda ut.
På mitt objekt hade jag två spolar, så det var två trådar ut, varav ingen var jord.
Så detta är viktigt att klara ut innan man går vidare.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Mopedrenovering.se
Har nedanför fotot på Likriktare/Regulator ett kopplingschema.
Det som berör Likriktare/Regulator har jag markerat med Röd ram runt om.
Kopplingsschemat är gjort för en
Växelströmspole med ena änden ansluten till Jord.
El Presidente har i ett foto i inlägg #52 visat två sladdar från spolen. En SVART och en RÖD.
Är en av dom sladdarna jordad ? I så fall vilken ? Törs jag gissa på SVART jordad ?
För det blir då till den andra sladden (RÖD) som GUL på Likriktare/Regulator ska anslutas.
Sedan som vanligt Kylning. För sånt här (Likriktare/Regulator) behöver Kylning.
Ska INTE vara placerad väl instoppad och skyddad.
Utan sitta Fritt där luften blåser förbi. T.ex. framtill på hojen.
Bara att förlänga sladdarna. För ökad livslängd på Likriktare/Regulator.
Nu är jag på jobbet men jag tror mig minnas att den svarta sladden som sitter jordad (markerad med gul pil nedan) är den svarta som kommer från spolen/statorn.
Jag ska självklart dubbelkolla detta när jag väl är hemkommen!
IMG_1030.jpg

Eftersom expertisen verkar vara överens så lägger jag en beställning på nämnt batteri samt regulatorn från mopedrenovering.

Stort TACK gubbs så här långt - återkommer garanterat när prylarna hittat hem o grejorna väl ska kopplas in!
:Bugar


edit - Hemkommen o kan bekräfta att nämnd sladd de facto är den markerade sladden på bilden ovan, alltså jordad kabel :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top