Växelström till likström!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hade inte bla Yamaha DT50 och FS1 en sån konstruktion med bara en diod och batteri? Kollade lite schema då jag endurifierade pojkens PY80. Hur funkar det med en diod och en stor konding? Om det funkar slipper man ju torrkokning? I vilket fall som helst skulle jag velat in med en L7812 för att hålla koll på spänningen ut till en GPS. Vad händer med ett gelbatteri i en sån där koppling?

Det känns väl ändå klokast att gå på Honda MT5 regulatorn men frågan är väl hur avancerad den regulatorn är och om den är nåt annat än en diod på DC sidan?

Jag kör grabbens PY80 med en sån regulator men utan batteri och det funkar men troligtvis är ju statorn till PW80 köpt på amazon klenare än en XR400, dock verkar den reglera AC utan att man har batteriet så lite mer än en diod verkar det vara. Jag kommer dock inte ihåg vilken spänning den ger ut från statorn utan regulatorn men den orkar att få en vanlig H4 att lysa vid lite gas utan regulatorn så hyfsad effekt är det väl i alla fall då .
Jag använde den regulatorn som du pratar om.
Då fick jag reglerad växelspänning till lyset, och även en reglerad och likriktad spänning till batteriet.
Funkade kalasfint även till GPS:en.
Och den beter sig riktigt bra trots lite skabbig inspänning :)

Och chassiet är ju ofta även jord, som det var för mig, och då får man halvvågslikriktning, men det duger gott.

Oscilloscop_1.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu när vi är inne på tredje sidan i tråden måste jag fråga en sak, åt en kompis.
Finns det verkligen inte en färdig lösning på detta problem?
Måste ju vara hur många som helst som vill få till det såhär.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu när vi är inne på tredje sidan i tråden måste jag fråga en sak, åt en kompis.
Finns det verkligen inte en färdig lösning på detta problem?
Måste ju vara hur många som helst som vill få till det såhär.
Lösningen är väl egentligen att montera en kombinerad spänningsregulator och likriktare.
Men ett problem är att TS vill driva en bränslepump, och den kan vara lite kinkig just i startögonblicket, då den kräver mycket ström.
Så att göra det som TS vill utan batteri ser jag som en liten utmaning.
Men som du säger så kanske någon lyckats och delat sitt resultat?
Men då bör vara på den hojtypen, och med den pumpen för att det ska fungera med säkerhet.
Jag skulle däremot monterat ett minimalt batteri, då har man en ackumulerad effekt att ta från när pumpen ska starta, och man får en elkvalitetshöjning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag använde den regulatorn som du pratar om.
Då fick jag reglerad växelspänning till lyset, och även en reglerad och likriktad spänning till batteriet.
Funkade kalasfint även till GPS:en.
Och den beter sig riktigt bra trots lite skabbig inspänning :)

Och chassiet är ju ofta även jord, som det var för mig, och då får man halvvågslikriktning, men det duger gott.

View attachment 481709

Seriöst jobbat, jag orkade inte ta fram oscilloskopet då jag höll på med PY80:in?

Lösningen är väl egentligen att montera en kombinerad spänningsregulator och likriktare.
Men ett problem är att TS vill driva en bränslepump, och den kan vara lite kinkig just i startögonblicket, då den kräver mycket ström.
Så att göra det som TS vill utan batteri ser jag som en liten utmaning.
Men som du säger så kanske någon lyckats och delat sitt resultat?
Men då bör vara på den hojtypen, och med den pumpen för att det ska fungera med säkerhet.
Jag skulle däremot monterat ett minimalt batteri, då har man en ackumulerad effekt att ta från när pumpen ska starta, och man får en elkvalitetshöjning.

Är det inte bara en GPS det gäller nu efter trådlyftet? Själva strömmen skulle jag inte oroa mig för då utan spänningen och eventuella orenheter i likspänningen så man inte eldar upp GPS:en. Men det är kanske bara jag som är lite överdrivet försiktigt?

Skulke vara intressant att koppla en konding på PY80:in och se vilket resultat man får om spänningen håller sig stabil. Men det vete fan om jag orkar mäta med oscilloskopet ? Fast det är väl egentligen det som krävs för att verkligen se vad som händer?

Nu när vi är inne på tredje sidan i tråden måste jag fråga en sak, åt en kompis.
Finns det verkligen inte en färdig lösning på detta problem?
Måste ju vara hur många som helst som vill få till det såhär.

Troligtvis regulatorn från Honda MT5 och ett 3A batteri, men som sagt detta är bara vad jag tror utifrån de scheman på XR400 jag sett på nätet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Diod och stor konding kommer att ge en starkt varierande spänning OM
växelspänningen är oreglerad.
Det var därför jag vill mäta växelspänningen över tex bakljuslampan för att få en uppfattning om spänningen vid olika varvtal, lägsta VAC och högsta VAC spänning.
Rimligen är växelspänningen över bakljuslampan lite reglerad.
För annars skulle ju bakljuslampan gå sönder irreterande ofta.
Och reglering kan vara så enkel som att generatorn är så svag att generatorn inte har någon överkapacitet av betydelse.Generatorn räcker i princip till hojen's lyse men inte mer.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Diod och stor konding kommer att ge en starkt varierande spänning OM
växelspänningen är oreglerad.
Det var därför jag vill mäta växelspänningen över tex bakljuslampan för att få en uppfattning om spänningen vid olika varvtal, lägsta VAC och högsta VAC spänning.
Rimligen är växelspänningen över bakljuslampan lite reglerad.
För annars skulle ju bakljuslampan gå sönder irreterande ofta.
Och reglering kan vara så enkel som att generatorn är så svag att generatorn inte har någon överkapacitet av betydelse.Generatorn räcker i princip till hojen's lyse men inte mer.

Jag förutsatte i det fallet att växelspänningen är reglerad, XR400 har ju nån form av regulator till späningen till lysena så då kanske det allra enklaste är en diod och en stor konding?

Vilken kapacitans och spänningstålighet behöver man i en sån här koppling för at srabilisera till en gps? Skulle det tex räcka med 25V 10000uF? Man kan ju paralellkopla flera mindre kondingar om man måste upp i kapacitans. Jag skulle nog ändå velat in men en L7812 bara för att ha lite säkerhet på utspänningen.

Är nästa lite sugen att testa detta på gammelskotern, en 1N4007 och sen en eller två 4700uF kondingar och en L7812 på slutet. Mest bara för att testa, kommer knappast att användas til nån GPS men kan ju vara "bra att ha".

Vad jag tycker skulle vara mer intressant är konding på diodbromsljuset på PY80:in för att det ska lysa kraftigare vid låga motorvarv. Men frågan är då hur stor konding måste man ha för att klara bromsljuset på avslag i alla fall i 5 sek, är detta möjligt att göra detta eller kräver det nån gigantisk konding då? Borde ju gå att räkna på om man vet strömförbrukningen på bromsljuset och spänningen på tomgång, men detta är över mitt kunnande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag förutsatte i det fallet att växelspänningen är reglerad, XR400 har ju nån form av regulator till späningen till lysena så då kanske det allra enklaste är en diod och en stor konding?

Vilken kapacitans och spänningstålighet behöver man i en sån här koppling för at srabilisera till en gps? Skulle det tex räcka med 25V 10000uF? Man kan ju paralellkopla flera mindre kondingar om man måste upp i kapacitans. Jag skulle nog ändå velat in men en L7812 bara för att ha lite säkerhet på utspänningen.

Är nästa lite sugen att testa detta på gammelskotern, en 1N4007 och sen en eller två 4700uF kondingar och en L7812 på slutet. Mest bara för att testa, kommer knappast att användas til nån GPS men kan ju vara "bra att ha".

Vad jag tycker skulle vara mer intressant är konding på diodbromsljuset på PY80:in för att det ska lysa kraftigare vid låga motorvarv. Men frågan är då hur stor konding måste man ha för att klara bromsljuset på avslag i alla fall i 5 sek, är detta möjligt att göra detta eller kräver det nån gigantisk konding då? Borde ju gå att räkna på om man vet strömförbrukningen på bromsljuset och spänningen på tomgång, men detta är över mitt kunnande.
1) Skulle det tex räcka med 25V 10000uF?
Svar: 25/1,4~18V Om växelspänningen aldrig går över 18 VAC ska 25 Volts kondensator räcka.
Tänk på att genom att använda en likriktarbrygga istället för en diod så kan kondensatorstorleken / kondensatorpriset halveras.
2) Det är nödvändigt använda någon form av spänningsbegränsning tex L7812 så inte GPS'n brinner upp.
3) Räcker 10000uF ? Det beror på hur mycket ström GPS'n drar. Jag har en TOMTOM. Den drar ca 0,2 A. Det motsvarar med 13Volt spänning ett motstånd på 65 Ohm
Tidskonstanten blir 10000/1000000*65=0,65 sek
Tomgång 1200 RPM blir 20RPS, dvs 1 varv på 0,05 sek. Hade du en 2-polig generator skulle 10000uF ge ca 10 ggr säkerhet men du har kanske en 6 polig generator och skulle klara dig med 3300 uF. Själv hade jag gärna valt en 35 Volt kondensator.
Trevligt med marginal på spänningsäkerhet. Då går inget sönder.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När jag jobbade mycket ute i fält så gjorde jag ett 12V uttag av en sån här.
Så länge man hade tillgång till en hyfsad likspänning på 6-36V så får man 12V ut.
Smidigt när det var varierande fordon och elverk man kopplade in sig på, och det behövde inte vara helt perfekt likspänning heller, det funkade väldigt bra.

DC_DC.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När jag jobbade mycket ute i fält så gjorde jag ett 12V uttag av en sån här.
Så länge man hade tillgång till en hyfsad likspänning på 6-36V så får man 12V ut.
Smidigt när det var varierande fordon och elverk man kopplade in sig på, och det behövde inte vara helt perfekt likspänning heller, det funkade väldigt bra.

View attachment 481780

Har du nån länk till den grunkan, är det egentligen en step up converter? Skulle en diod en konding och en sån där vara en bra lösning?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har du nån länk till den grunkan, är det egentligen en step up converter? Skulle en diod en konding och en sån där vara en bra lösning?
Här finns den att köpa, lite olika strömtåligheter, men den här klarar 3A:

Det är både step up och step down, så den har en stabiliserande funktion.
Det borde absolut gå att få det att fungera med en kondensator och en diod/brygga.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här finns den att köpa, lite olika strömtåligheter, men den här klarar 3A:

Det är både step up och step down, så den har en stabiliserande funktion.
Det borde absolut gå att få det att fungera med en kondensator och en diod/brygga.

Det känns ju ut som en lösning, en diod som tål 3A, en konding på kanske 4700 uF och den där grejen borde ju vara en bra lösning till GPS eller telefonladdning upp till 3A.

Jag är dock lite sugen på att testa den simpla lösningen att koppla med en diod, konding och en spänningsstab till reglerade 12VAC på gammelskotern, det är väl grejer för en dryg 50-lapp som jag dessutom har liggandes på hyllorna i garaget. Nackdelen är väl att max strömmen man får ut ur en L7812 är 1,5A.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Vad som är intressant är hur många kablar du har ut från statorn, två eller tre och sen vad har du för voltregulator i dag? Utifrån det borde man kunna räkna ut vad för regulator som kan tänkas gå att använda och hur det ska kopplas om man inte vill bygga eget. Grundförutsättningen i detta läget är nog att få reda på hur hojen är kopplad.

Är det två kablar från statorn/laddspolen så tror jag hade chansat med regulatorn från mopedrenovering som tål 70W och ett 3A batteri och kopplat in det som i schemat på sidan.
Sent omsider så har jag fått tummarna ur och varit ut i garaget för att knäppa några foto som jag hoppas är svar på dina frågor.
Från stator löper det två kablar, en svart o en röd - se bild


IMG_1032.jpg

Om den inringade "tingesten" är en voltregulator eller ej, det kan jag inte svara på.
Mina mekkunskaper är långt ifrån överdådiga och pratar vi dessutom el så är jag helt nollad!
IMG_1031.jpg

Vad som kanske kan ge lite ledning (ta daaa!) i fallet är att jag inte får blinkersen att funka så när bes ska ske så görs en fuling och jag kopplar på ett batteri som jag gömmer i luftfilterboxen (efter ha slitit ut luftfilter med fäste!) så att jag får blinkers att fungera.
Utan batteri på plats så funkar bara framljus, bakljus o bromsljus - iofs inte mer jag behöver i skogen).
Batteriet kopplas på via kabelskorna som är inringade på bilden
IMG_1030.jpg

Jag är oerhört tacksam för all input jag fått av alla er som engagerat er men ska vara ärlig att säg att mycket av det ni skriver går över huvudet på mig då jag sonika inte begriper all termologi eller funktion!
Jag skulle bara vilja veta vilken grunka jag behöver köpa, var jag ska koppla in den så jag kan få strömmatning till gpsen!
Skulle jag dessutom få blinkersen att fungera utan behöva fuska med ett batteri i luftfilterboxen - YIIHAAA!

Bara för att förtydliga så är min Montana 680T utrustad med batteri men skärmen släcks ner automagiskt för att spara på batteriet (inget som går att kringgå) - om man nu inte har extern spänningsmatning.

Så min fråga är vilken av alla de listade produkterna skulle fungera?
Blir ni något klokare av mina bilder o mitt svammel eller kan jag förtydliga ytterligare genom att plåta något?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilka kablar går in i den inringade burken, svart och röd som kommer från statorn? Går det in fler? Enligt schemat ska det vara fyra kablar till regulatorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har haft lite kontakt med El Presidente på sidan av forumet och nu vet vi en sak och det är att Garmin GPS:en tar 2,8 A uppmätt med multimeter då den kopplas till ett 12V batteri. Detta gör ju att en enkla lösningen med en likriktare, en L7812 och en konding går bort då 7812:an klarar max 1,5A.

Frågan år då vad som är klokast att göra?

XR600 regulator komplett med konding finns att köpa men kostar runt en tusenlapp den borde ju funka.

Det finns billiga XR400 regulatorer på bla eBay för runt en tvåhundring, dessa borde också funka tillsammans med en konding. Billigt men hur bra är dessa och hur mycket ström klarar dom? Funkar och håller dessa är det ju väldigt enkelt.

Läste på nåt annat forum att nån kört regulatorn från Arctic Cat snöskoter och en sån kostar drygt 400 kr på Rinab, fråga här är att jag tror att den regulatorn likriktar och reglerar all spänning till 12V DC. Frågan är hur det funkar att köra en sån då med konding? Men det borde det ju göra och det borde ju vara smidigt om all spänning i hela hojen är DC.

Nästa alternativ vore en likriktar brygga, en 6A 12V DC-DC koverter och en konding dessa grejer kostar just under 400 kr ink frakt hos electrokit. Nackdelen är väl att man får tre komponetnter i och med att likriktarbryggan blir lös. Denna lösning känns dock ut vettigaste då man vet nåt om de inblandade komponenterna och med 6A strömtålighet så ska man ju klara också blinkers men det är väl på gnällen om man inte har LED och lastoberoende relä.

Moppe regulatorn till Honda MT5 vet jag inte om den klarar av att hantera 3A i ström, har ingen aning om hur mycket ström en sån kan klara av? På schemat är det ett 3 Ah batteri.

Vad säger ni med elkunskaper om följande alternativ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Moppe regulatorn till Honda MT5 vet jag inte om den klarar av att hantera 3A i ström, har ingen aning om hur mycket ström en sån kan klara av? På schemat är det ett 3 Ah batteri.

Vad säger ni med elkunskaper om följande alternativ?
Den regulatorn som jag använde (tror det är den du tänker på) klarar 6A, så det borde fungera bra.
Dock hade jag som sagt var satsat på ett minimalt batteri, istället för en kondensator.
Då har du en ackumulerad energi under längre tid, även om du står still/inte laddar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den regulatorn som jag använde (tror det är den du tänker på) klarar 6A, så det borde fungera bra.
Dock hade jag som sagt var satsat på ett minimalt batteri, istället för en kondensator.
Då har du en ackumulerad energi under längre tid, även om du står still/inte laddar.

Jag är också mest inne på DC-DC regulatorn med lös likriktarbrygga mest för att man vet vad man har att göra med, denna tänker jag på https://www.electrokit.com/produkt/dcdc-omvandlare-8-36v-12v-6a/ och denna brygga https://www.electrokit.com/produkt/gbpc-3506-gbpc-600v-35a/ Bryggan är onödigt kraftig men den har flatstift och när vara lättmonterad vilket ju är fint på en hoj.

Man bör ju få ut 12V även på tomgång med den DC-DC regulatorn då min spänning in är 8VDC, vilket väl hojen bör ha på tomgång. Har inte tänkt på att det eventuellt skulle det kunna bli svårt att få ut nog med ström på tomgång? För om regulatorn ökar på spänningen till 12V så bör ju strömmen man kan ta ut sjunka effekten bör ju bli den samma.

Undra om det vore smart att mät ström och spänning på tomgång men jag vet inte riktigt hur det ska gå till för att bli rätt för att få ut vilken effekt man har att göra med? Jag tänker att man bör väl i sånt fall försöka lasta ner statorn till man hamnar på runt 12V på tomgång och då mäta vilken ström man har, eller är jag helt ute och cyklar?

Helt klart är väl ett litet batteri att föredra men man borde ju kunna testa med en konding först, har man lite flyt och statorn ger nog med effekt bör ju det hela funka. Funkar det inte får man väl försöka få dit ett batteri.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du ska nog inte pissa in ström efter bara en diodobrygga i en sån här utan vidare

Smutsig el men lägga in ett cmr filter efter med stora elytkondingar* som buffert kan fixa det

*Typ tiotal Farad
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har haft lite kontakt med El Presidente på sidan av forumet och nu vet vi en sak och det är att Garmin GPS:en tar 2,8 A uppmätt med multimeter då den kopplas till ett 12V batteri. Detta gör ju att en enkla lösningen med en likriktare, en L7812 och en konding går bort då 7812:an klarar max 1,5A.

Frågan år då vad som är klokast att göra?

XR600 regulator komplett med konding finns att köpa men kostar runt en tusenlapp den borde ju funka.

Det finns billiga XR400 regulatorer på bla eBay för runt en tvåhundring, dessa borde också funka tillsammans med en konding. Billigt men hur bra är dessa och hur mycket ström klarar dom? Funkar och håller dessa är det ju väldigt enkelt.

Läste på nåt annat forum att nån kört regulatorn från Arctic Cat snöskoter och en sån kostar drygt 400 kr på Rinab, fråga här är att jag tror att den regulatorn likriktar och reglerar all spänning till 12V DC. Frågan är hur det funkar att köra en sån då med konding? Men det borde det ju göra och det borde ju vara smidigt om all spänning i hela hojen är DC.

Nästa alternativ vore en likriktar brygga, en 6A 12V DC-DC koverter och en konding dessa grejer kostar just under 400 kr ink frakt hos electrokit. Nackdelen är väl att man får tre komponetnter i och med att likriktarbryggan blir lös. Denna lösning känns dock ut vettigaste då man vet nåt om de inblandade komponenterna och med 6A strömtålighet så ska man ju klara också blinkers men det är väl på gnällen om man inte har LED och lastoberoende relä.

Moppe regulatorn till Honda MT5 vet jag inte om den klarar av att hantera 3A i ström, har ingen aning om hur mycket ström en sån kan klara av? På schemat är det ett 3 Ah batteri.

Vad säger ni med elkunskaper om följande alternativ?
2,8 A är ca 14 ggr mer än vad min TOMTOM GPS drar, 0,2 A !
Gissar Garmins har en generation äldre elektronik !
Eller ?
2,8A x 12 Volt = 34 W, Garminen borde bli ganska varm tycker jag......
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
2,8 A är ca 14 ggr mer än vad min TOMTOM GPS drar, 0,2 A !
Gissar Garmins har en generation äldre elektronik !
Eller ?
2,8A x 12 Volt = 34 W, Garminen borde bli ganska varm tycker jag......

Japp det låter ut mycket men det är vad El Presidentes multimeter visade efter att jag bad honom koppla GPS:en till ett 12V batteri för att veta vilka strömmar vi har att göra med, 2.77 A om vi ska vara exakt. Jag är ganska övertygad att han kopplat rätt för det är ju svårt att misslyckas.IMG-20230320-WA0004.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp det låter ut mycket men det är vad El Presidentes multimeter visade efter att jag bad honom koppla GPS:en till ett 12V batteri för att veta vilka strömmar vi har att göra med, 2.77 A om vi ska vara exakt. Jag är ganska övertygad att han kopplat rätt för det är ju svårt att misslyckas.View attachment 482341
Avancerad multimeter, det är väl inte så att 2,77 A är maxströmmen ?
Strömmen i första sekunden när GPS'n kopplas in till 12 Volt batteriet ?
Blev lite misstänksam när jag läser MIN MAX Cancel upp till vänster under displayen.

Innehåller GPS'n innehåller ett batteri ?
Och 2,77 A är laddströmmen till det ej fullladdade GPS-batteriet ?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top