bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Diod och stor konding kommer att ge en starkt varierande spänning OM
växelspänningen är oreglerad.
Det var därför jag vill mäta växelspänningen över tex bakljuslampan för att få en uppfattning om spänningen vid olika varvtal, lägsta VAC och högsta VAC spänning.
Rimligen är växelspänningen över bakljuslampan lite reglerad.
För annars skulle ju bakljuslampan gå sönder irreterande ofta.
Och reglering kan vara så enkel som att generatorn är så svag att generatorn inte har någon överkapacitet av betydelse.Generatorn räcker i princip till hojen's lyse men inte mer.
Jag förutsatte i det fallet att växelspänningen är reglerad, XR400 har ju nån form av regulator till späningen till lysena så då kanske det allra enklaste är en diod och en stor konding?
Vilken kapacitans och spänningstålighet behöver man i en sån här koppling för at srabilisera till en gps? Skulle det tex räcka med 25V 10000uF? Man kan ju paralellkopla flera mindre kondingar om man måste upp i kapacitans. Jag skulle nog ändå velat in men en L7812 bara för att ha lite säkerhet på utspänningen.
Är nästa lite sugen att testa detta på gammelskotern, en 1N4007 och sen en eller två 4700uF kondingar och en L7812 på slutet. Mest bara för att testa, kommer knappast att användas til nån GPS men kan ju vara "bra att ha".
Vad jag tycker skulle vara mer intressant är konding på diodbromsljuset på PY80:in för att det ska lysa kraftigare vid låga motorvarv. Men frågan är då hur stor konding måste man ha för att klara bromsljuset på avslag i alla fall i 5 sek, är detta möjligt att göra detta eller kräver det nån gigantisk konding då? Borde ju gå att räkna på om man vet strömförbrukningen på bromsljuset och spänningen på tomgång, men detta är över mitt kunnande.