Växelström till likström!

För sånt här (Likriktare/Regulator) behöver Kylning.
Ska INTE vara placerad väl instoppad och skyddad.
Utan sitta Fritt där luften blåser förbi. T.ex. framtill på hojen.
Bara att förlänga sladdarna. För ökad livslängd på Likriktare/Regulator
En fundering här i väntan på delarna - det du skriver är såklart uppenbart, allra helst när man betänker att den valda regulatorn är utrustad med kylflänsar.
För visst är det så att nämnd regulator ska ersätta den gulpilsmarkerade delen på hojen?
aa.jpg
Jag hade såklart hoppats att kunna använda samma plats igen men får kanske tänka om då.
Kruxet är att det egendragna elsystemet från förra ägaren har skapat ett ormbo från helv...
uppe vid lyktan så där är redan trångt som fan!

Nåväl, jag får klura lite på hur jag ska lösa så den får kylning.
 
En fundering här i väntan på delarna - det du skriver är såklart uppenbart, allra helst när man betänker att den valda regulatorn är utrustad med kylflänsar.
För visst är det så att nämnd regulator ska ersätta den gulpilsmarkerade delen på hojen?
View attachment 482427
Jag hade såklart hoppats att kunna använda samma plats igen men får kanske tänka om då.
Kruxet är att det egendragna elsystemet från förra ägaren har skapat ett ormbo från helv...
uppe vid lyktan så där är redan trångt som fan!

Nåväl, jag får klura lite på hur jag ska lösa så den får kylning.

Fungerar den Likriktaren / Regulatorn, som sitter där vid den gula pilen ?
Eller är den sönder precis som Likriktaren / Regulatorn på min SV650S var ? Likriktaren Regulatorn satt väl skyddad under plasten under och till höger om sadeln på SV650S -00?
På GSX1300R -08 sitter Likriktaren Regulatorn under svingen några cm framför bakhjulet.
(Otroligt den överlever men verkar inte utsatt för stänk från bakhjulet, svingen har en plåtlåda över regulatorn så stänk från bakhjulet som inte redan åkt av träffar svingen eller går ner i vägbanan .)

Regulatorn ska ju kyla bort överskottet från Generatorn när batteriet fått sitt. Det betyder att all belysning som är TÄND på hojen minskar överskottet som ska kylas bort och ökar chansen att regulatorn klarar sig utan att snabbt nå värmedöden
 
Last edited:
Som sagts tidigare så måste man hålla koll på vad kablarna från statorn gå till, jag valde att lossa jordarna från spolarna till tändplattan och dra separat jordkablar från spolarna för då är man ju fri att göra vad man vill då jag inte visste hur jag skulke göra.

Då det gäller kylningen av regulatorn valde jag att ta bort av, parkering och på knappen till lyset så man inte kan slå av lyset just för att lyset ska vara på hela tiden och minska belastningen på regulatorn.

I ditt fall så spelar det ju ingen roll att fram och bakljus är på hela tiden motorn är igång, frågan är hur man ska tänka med parkeringsljuset vet inte om det ska kunna vara på med motorn avslagen för att klara besiktningen?
 
Som sagts tidigare så måste man hålla koll på vad kablarna från statorn gå till, jag valde att lossa jordarna från spolarna till tändplattan och dra separat jordkablar från spolarna för då är man ju fri att göra vad man vill då jag inte visste hur jag skulke göra.

Då det gäller kylningen av regulatorn valde jag att ta bort av, parkering och på knappen till lyset så man inte kan slå av lyset just för att lyset ska vara på hela tiden och minska belastningen på regulatorn.

I ditt fall så spelar det ju ingen roll att fram och bakljus är på hela tiden motorn är igång, frågan är hur man ska tänka med parkeringsljuset vet inte om det ska kunna vara på med motorn avslagen för att klara besiktningen?
Just tyristorkortslutning av permmag generatorer är effektivt för generatotn går i mättnad , annars skulle regulatorn bli varm...
200-400w i kortleksstorlek
 
En fundering här i väntan på delarna - det du skriver är såklart uppenbart, allra helst när man betänker att den valda regulatorn är utrustad med kylflänsar.
För visst är det så att nämnd regulator ska ersätta den gulpilsmarkerade delen på hojen?
View attachment 482427
Jag hade såklart hoppats att kunna använda samma plats igen men får kanske tänka om då.
Kruxet är att det egendragna elsystemet från förra ägaren har skapat ett ormbo från helv...
uppe vid lyktan så där är redan trångt som fan!

Nåväl, jag får klura lite på hur jag ska lösa så den får kylning.
Den måste ju inte ha någon fartvindskylning. huvudsaken är att den är skruvad i ramen. Den har en heat sink(svenska?) runt skruvhålet.
 
Den måste ju inte ha någon fartvindskylning. huvudsaken är att den är skruvad i ramen. Den har en heat sink(svenska?) runt skruvhålet.

Brukar man verkligen använda värmepasta mellan regulator och ram? Mellan komponenter och kylelement som ytterhöljet på regulatorn lär vara kan jag tänka mig det men mellan ram och regulatorn tycker jag låter ut som lite over kill.

Jag tror inte (obs tror) heller att regulatorn behöver sitta direkt i fartvinden även om det är den bästa platsen, dock bör den nog sitta på ett ställe med god luftväxling vilket kanske nuvarande platsen inte har. Kopplar man lyset så det är på hela tiden lär man minska värmen en hel del.
 
Brukar man verkligen använda värmepasta mellan regulator och ram? Mellan komponenter och kylelement som ytterhöljet på regulatorn lär vara kan jag tänka mig det men mellan ram och regulatorn tycker jag låter ut som lite over kill.

Jag tror inte (obs tror) heller att regulatorn behöver sitta direkt i fartvinden även om det är den bästa platsen, dock bör den nog sitta på ett ställe med god luftväxling vilket kanske nuvarande platsen inte har. Kopplar man lyset så det är på hela tiden lär man minska värmen en hel del.
Nej någon värmepasta ska inte behövas. Var det heat sink du trodde var värmepasta?

Fick googla nu och heat sink är kylfläns. Var inte svårare än så. Det jag ville ha sagt är att denna delen ska vara skruvat mot ram och gärna med så stor anliggande area som möjligt för bästa värmeavledning. Har sett på vissa hojar att man har slipat det plåtrent bakom, något jag misstänker är för att lack leder sämre.
04171AE4-98B5-4B8F-A065-1A73539B4A66.jpeg
 

Bifogat

  • AA868C24-8959-4623-88F8-B1B780BBE32D.jpeg
    AA868C24-8959-4623-88F8-B1B780BBE32D.jpeg
    166.6 KB · Visningar: 2
Det var nog jag som hade lite galet med engelskan :rodnar Håller med at det är bra att montera regulatorn i ramen så den leder värme dit med.

Sen är väl ett annat hett tips att hålla koll och känna på regulatorn för att ha koll på hur varm den kan tänkas bli.
 
Om det nu är så att ramen är en så bra kylare, då borde det ju inte vara något behov av en ny regulator efter som den regulatorn som sitter där vid den gula pilen är hel.
Hel på grund av bra kylning.
Eller ?
 
Uppdatering:

Det visade sig vara ett större företag att än väntat att montera den nya regulatorn samt batteriet.
Anledningen till detta var en kombo av egendragen el av förra ägaren, en ägare som tycker det här med el är häxkonst och som grädde på moset - inköpta prylar som var DOA.

Hursomhaver, igår så blev allt äntligen inkopplat och med en hel del nydragen el så fungerar allt såsom tänkt!

Till sist så vill jag ge Dagens ros till @bosse-l - utan honom hade jag aldrig rott detta i land!
Han har varit ett fantastiskt stöd o visat prov på stort tålamod med alla min korkade frågor och agerat mentor/bollplank under processens gång.
:Bugar :krama

Stort tack till er andra med som engagerat er i denna tråd, man får fan tilltro till mänskligheten. Mc förbrödringar!
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top