Världens snabbaste invalidmoppe "ice edition"

Är det 4x100 på bultmönstet? Isåfall hade jag gett dig en hyfsad peng för dem fälgarna... Letat som en tok efter breddade fälgar med det bultmönstret

Nej det var ju tyvärr inte 4x100.. Nu är de dessutom smalare istället för bredare.
 
Då var motorn på plats i chassit...provisoriskt. Måste kapa ur lite i ramen för att kunna få plats.
 

Bifogat

  • IMG_3406.jpg
    IMG_3406.jpg
    94.5 KB · Visningar: 398
  • IMG_3407.jpg
    IMG_3407.jpg
    102.1 KB · Visningar: 499
Tjena,
Det där blir hårigt på speed !!! ;-)
Har inte läst exakt Alla posts, men har du kontakt med landracing kring bygget? Tidigare har de sagt att man kan hålla kontakten längs med vägen etc., så man inte blir nekad start när man kommer dit.
Personligen gissar jag att man inte vill att bakpartiet ska gå i sidled så mkt o då skulle iaf. jag föredra hojdäck med spik. O bildäck är det en del som provat i klubben, men de passar inte så bra på hojfälg.
(Inte på Vmax'ens iaf., vissa skär i däcket o nån har fräst i fälgen.)
Coolt är det iaf!
;-D
 
Last edited:
Tjena,
Det där blir hårigt på speed !!! ;-)
Har inte läst exakt Alla posts, men har du kontakt med landracing kring bygget? Tidigare har de sagt att man kan hålla kontakten längs med vägen etc., så man inte blir nekad start när man kommer dit.
Personligen gissar jag att man inte vill att bakpartiet ska gå i sidled så mkt o då skulle iaf. jag föredra hojdäck med spik. O bildäck är det en del som provat i klubben, men de passar inte så bra på hojfälg.
(Inte på Vmax'ens iaf., vissa skär i däcket o nån har fräst i fälgen.)
Coolt är det iaf!
;-D

Jag kommer nog använda det bakdäcket jag hade på min gsxr förra året. Det får vi verkligen inte hoppas man blir nekad efter så mycket jobb. Ska lägga upp bilder på landracing.se också.
 
Såhär stod det i anmälan till i våras, inget att förlora med samråd med Glenn & Co::tummenupp
....under byggtiden eller före tävling så hjälper vi till så fordonet går igenom besiktningen, görs på info@Landracing.se
 
Fränt projekt men jag rekommenderar att du läser på lite om störtbågar och konstruktion.

Som den "störtbågen" ser ut så gör den ingen som helst nytta, den kommer att vika sig som en fällstol om den belastas.
 
Fränt projekt men jag rekommenderar att du läser på lite om störtbågar och konstruktion.

Som den "störtbågen" ser ut så gör den ingen som helst nytta, den kommer att vika sig som en fällstol om den belastas.

Det har kliat i fingrarna på mig, men jag hoppas att den bara är till för att stabilisera kåpan.
 
Fränt projekt men jag rekommenderar att du läser på lite om störtbågar och konstruktion.

Som den "störtbågen" ser ut så gör den ingen som helst nytta, den kommer att vika sig som en fällstol om den belastas.

Tänkte du på att det är svetsat i den(som man kanske inte borde) eller att det är för klent material? Det är hydraulrör 38x3mm...

Det har kliat i fingrarna på mig, men jag hoppas att den bara är till för att stabilisera kåpan.

Håll inte inne på massa! Skriv vad ni tycker istället!
 
Last edited:
Tänkte du på att det är svetsat i den(som man kanske inte borde) eller att det är för klent material? Det är hydraulrör 38x3mm...

Jag är absolut ingen expert på störtbågar, men jag tycker din konstruktion ser väl så tålig ut. Med det sagt så tror jag att tvärstag i "bakrutan" och mellan främre nedre och bakre övre hörn inte skulle skada.

PS: Tror du att vi får se en provkörningsvideo i höst?
 
Last edited:
Jag är absolut ingen expert på störtbågar, men jag tycker din konstruktion ser väl så tålig ut. Med det sagt så tror jag att tvärstag i "bakrutan" och mellan främre nedre och bakre övre hörn inte skulle skada.

PS: Tror du att vi får se en provkörningsvideo i höst?

Jag måste få ut den på gatan innan snön kommer för provkörning så det ska jag försöka lägga upp...
 
Tänkte du på att det är svetsat i den(som man kanske inte borde) eller att det är för klent material? Det är hydraulrör 38x3mm...



Håll inte inne på massa! Skriv vad ni tycker istället!

Jag tänkte närmast på utformningen då jag missat infon om materialval.
Eftersom främre stöttorna lutar åt samma håll som de bakre så behövs inte mycket kraft för att trycka ihop den.
Jag skulle helst se ett par snedsträvor från bakre toppen av bågen och neråt, samt även en snedsträva mellan främre o bakre stöttorna och en mellan höger o vänster bakre stötta.

Sök lite på nätet om rullbågar så förstår du hur jag menar.
Triangulering är din vän.

Ta gärna ett par trälister o prova vilken konstruktion som går att belasta mest, en rombformad viker du lätt ihop, men sätt dit ett tvärstag på rätt ställe så blir genast mycket starkare
 
Jag tänkte närmast på utformningen då jag missat infon om materialval.
Eftersom främre stöttorna lutar åt samma håll som de bakre så behövs inte mycket kraft för att trycka ihop den.
Jag skulle helst se ett par snedsträvor från bakre toppen av bågen och neråt, samt även en snedsträva mellan främre o bakre stöttorna och en mellan höger o vänster bakre stötta.

Sök lite på nätet om rullbågar så förstår du hur jag menar.
Triangulering är din vän.

Ta gärna ett par trälister o prova vilken konstruktion som går att belasta mest, en rombformad viker du lätt ihop, men sätt dit ett tvärstag på rätt ställe så blir genast mycket starkare

Bågen är inte färdig som den ser ut just nu. Efter att jag satt i motorn kommer jag sätta stag mellan den bakre delen på buren och bågen längst bak där bakdämparen sitter. Sen ska jag bygga om lite framåt också. Kommer bygga en båge fram vid benen med. Blev lite trångt att styra så där får jag ändra om lite...
 
Efter ett långt uppehåll så slog jag ihjäl två timmar i garaget idag. Fick kapa ur lite i ramen så jag kunde sänka ner motorn. Svetsade även i förstärkningar där jag kapat upp. Sen lyfte jag i motorn och svetsade fast de övre motorfästena. Ska tillverka de undre fästena ikväll. Men fan vad jobbigt det är att lyfta i en motor på 80 kg själv...samtidigt som man ska hålla den rakt och svetsa fast fästena. Men det funkade med hjälp av en domkraft, ett kvastskaft och ett par knäskålar...
 
"Landracing" har förmodligen krav på material, dimesion och mått.
Eftersom du tänker bygga in dig, så anser jag att du skall täcka sidorna ordentligt (gärna fångnät) eftersom en störtbåge gärna mosar armar och ben vid vurpa annars.
 
Hydraulrör är ingen höjdare att använda i ramkonstruktioner, våran raketspark byggdes i hydraulrör och det räckte att vi tappade den åt sidan under bygget för att styret skulle krökas.

Hydraulrör är som vanliga stålrör med flera deciliter krökolin påpenslat.
 
Hydraulrör är ingen höjdare att använda i ramkonstruktioner, våran raketspark byggdes i hydraulrör och det räckte att vi tappade den åt sidan under bygget för att styret skulle krökas.

Hydraulrör är som vanliga stålrör med flera deciliter krökolin påpenslat.

det är just hydralrör som SFRO rekommenderar till rambyggen :va
 
Hydraulrör är ingen höjdare att använda i ramkonstruktioner, våran raketspark byggdes i hydraulrör och det räckte att vi tappade den åt sidan under bygget för att styret skulle krökas.

Hydraulrör är som vanliga stålrör med flera deciliter krökolin påpenslat.


fränt bygge:tummenupp Johansson har dock rätt.hydraulikrör
är av st37.4/en 10305-4 ett kolståls material, med hög sträckgräns som gör att dessa klarar höga interna tryck. dock finns det olika varianter av dessa, alla är värme behandlade för att åter harmonisera sig, dock är vissa av dessa bock bara pga ytterligare värmebehandling (glödning)
skulle jag få rekomendera skulle jag föreslå ett kalldraget precisionsrör eller ett crome moly rör starka ock vridstyva,,
//eljonko
jobba på nu:)
 
fränt bygge:tummenupp Johansson har dock rätt.hydraulikrör
är av st37.4/en 10305-4 ett kolståls material, med hög sträckgräns som gör att dessa klarar höga interna tryck. dock finns det olika varianter av dessa, alla är värme behandlade för att åter harmonisera sig, dock är vissa av dessa bock bara pga ytterligare värmebehandling (glödning)
skulle jag få rekomendera skulle jag föreslå ett kalldraget precisionsrör eller ett crome moly rör starka ock vridstyva,,
//eljonko
jobba på nu:)

Man får ta det material som finns att tillgå till ett billigt pris...Detta är ju ett budgetbygge och har inte kostat många kronor än så länge. Inget bling-bling-bygge heller då det skulle ta för mycket tid(som jag inte har). Ska bara byggas för att kunna köras rakt fram på isen i full fart!!! :hojraket
 
det är just hydralrör som SFRO rekommenderar till rambyggen :va

Det tror jag beror på att det är ett lättsvetsat material med känd styrka.
Sömlösa hydraulrör är oerhört jämna i kvalitet.
SFRO skall inte behöva vara metalurger, det skall räcka med att titta i en tabell.

Edit: Jag menar förstås främst bockradier och styrka, men även rostkänslighet.
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top