Världens dödligaste ubåt...

Suomalainen skrev:
2570521 Det var jävligt tur att vi inte intog ubåten! Det fanns detaljerade planer på att föra den till karlskrona och storma den, problemet är bara att om vi hade genomfört den planen hade vi haft ett Hiroshima i Sverige. :näsblod

Ryssarna hade nämligen fått order om att detonera en av sina kärnvapenspetsar om vi försökte storma den.

Jag läste det i Svenskan idag, men det var knappast därför som vi fegade ur. Vi är ett ynkryggfolk, det är bara att inse. Men det kanske man får svar på ikväll, när dokumentären sänds (gratis för oss som skiter i licensen) kl 2200 ikväll. :)

Jörgen Karlsson skrev:
2570512 Ska vi slåss tillsammans? ;)
/J
Jag är nog den sista du vill ha med i en väpnad konflikt, jag vapenvägrade. Hyfsat vänster, men jag kan alltid motivera det med att jag förespråkar yrkesmilitär, det passar min image bättre. :fakta

Last edited:
Markus skrev:
2570621 Jag läste det i Svenskan idag, men det var knappast därför som vi fegade ur. Vi är ett ynkryggfolk, det är bara att inse. Men det kanske man får svar på ikväll, när dokumentären sänds (gratis för oss som skiter i licensen) kl 2200 ikväll. :)

Jag är nog den sista du vill ha med i en väpnad konflikt, jag vapenvägrade. Hyfsat vänster, men jag kan alltid motivera det med att jag förespråkar yrkesmilitär, det passar min image bättre. :fakta

Du vet inte så mycket om svensk historia, eller hur?

Visst kan en vapenvägrare komma undan med att kalla i princip en hel nation för ynkryggar...om än på ett extremt filosofiskt plan. :rolleyes:

P.S. Säg det till dom 10 000+ FRIVILLIGA som stred och dog för Finlands sak på -40 talet som ex.

Aj då, jag vet nått som inte har med hojar att göra, jag måste vara autistisk.:tungan

Last edited:
Maax skrev:
2570979 Du vet inte så mycket om svensk historia, eller hur?

Visst kan en vapenvägrare komma undan med att kalla i princip en hel nation för ynkryggar...om än på ett extremt filosofiskt plan. :rolleyes:

P.S. Säg det till dom 10 000+ FRIVILLIGA som stred och dog för Finlands sak på -40 talet som ex.

Aj då, jag vet nått som inte har med hojar att göra, jag måste vara autistisk.:tungan

Jaja, så klart finns och fanns det undantag men sveriges officiella insats för Finland var att samla finska barn i jumpasalar, vi borde skämmas (jag gör det).
Naturligtvis är det ärorikt det många FRIVILLIGA gjorde.

Jag vet tillräckligt om svensk historia för att uttala mig om hur feg nation jag råkar bo i. ;)

Suomalainen skrev:
2570521 Det var jävligt tur att vi inte intog ubåten! Det fanns detaljerade planer på att föra den till karlskrona och storma den, problemet är bara att om vi hade genomfört den planen hade vi haft ett Hiroshima i Sverige. :näsblod

Ryssarna hade nämligen fått order om att detonera en av sina kärnvapenspetsar om vi försökte storma den.

Det där är saltat av aftonblaskorna, de skulle spränga ubåten, inte en av kärnladdningarna, de var knappast hur dumma i huvudet som helst. Följden hade dock blivit radioktivt utsläpp i skärgården.

Markus skrev:
2570621 Jag läste det i Svenskan idag, men det var knappast därför som vi fegade ur. Vi är ett ynkryggfolk, det är bara att inse. Men det kanske man får svar på ikväll, när dokumentären sänds (gratis för oss som skiter i licensen) kl 2200 ikväll. :)

Du som vet bättre än 14 amerikanska underrättelsetjänster, vad skulle vi gjort, bombat bort ubåten från grundet den låg på?

Last edited:
Markus skrev:
2571041 Jaja, så klart finns och fanns det undantag men sveriges officiella insats för Finland var att samla finska barn i jumpasalar, vi borde skämmas (jag gör det).
Naturligtvis är det ärorikt det många FRIVILLIGA gjorde.

Jag vet tillräckligt om svensk historia för att uttala mig om hur feg nation jag råkar bo i. ;)

Inget är väl helt enkelt... hade vi anfallt ryssarna hade vi varit axelmakternas sida.

Feg nation?

Suomalainen skrev:

Bordningstyrkan från KA var rätt tuff mot besättningan faktiskt. De lär ha tyckt det var skönt när den lite mer sansade Kustbevakningen kom till platsen.
/J

mumma

nu saknas bara ett krig :)

NU börjar en dokumentär om U137 på ettan.

nån har väl skrivit om det tidigare antar jag...

jaja, nu ska ja se på tv

Bus-Bo skrev:
2565839 Krig är inte till för att vara roande, precis som sjukdomar. Dock kan man inte bara sitta och blunda och hoppas att de försvinner av sig självt, och har man inte folk som är intresserade av dessa onda ting så kommer det inte ske någon utvecklingtill det bättre alls, bara till det sämre.

Just därför är det tveksamt om man ska lägga så mkt tid pengar och energi på att förbereda för krig.

Krig "kommer inte" av sig självt, det är något som förbereds år i förväg.
Finns folk som har som jobb att fundera på hur land 1 kan förstöra land 2 så fort som möjligt.
Fundera på om det leder till fred.
/Peace love and understanding.

General E skrev:
2571837 Just därför är det tveksamt om man ska lägga så mkt tid pengar och energi på att förbereda för krig.

Finns folk som har som jobb att fundera på hur land 1 kan förstöra land 2 så fort som möjligt.

Fina tankar.

Men...

"Man har ALLTID en Arme´ - Sin egen, eller nån annans..."

Fundera på det.

Dr.Bike skrev:
2571843
"Man har ALLTID en Arme´ - Sin egen, eller nån annans..."

Fundera på det.

Förklara snabbt innan jag somnar så ska jag fundera mer efter det.
Menar du att man skulle anv någon annans armé om man inte använder sin egen?
Lr att man skulle få på problem med någon annans armé om man inte har en egen?

Last edited:
General E skrev:
2571851 Förklara snabbt innan jag somnar så ska jag fundera mer efter det.
Menar du att man skulle anv någon annans armé om man inte använder sin egen? Vad innebär isf?

Det utgår tyvärr från en mörk människosyn min vän. Typ: Starke berra i sandlådan ser lille klene Leifs fina bil. Berra vill HA klene Leifs bil. Berra tar bilen...osv.

Det jag menar är: Har man inte ett tillräckligt starkt försvar, så kommer starke Berra (grannen eller någon annan) och tar det dom vill ta.
Så otäck är världen utanför våra små fluffiga lyckliga hem.
Darwinism även kallat.

Men annars VILL jag ju att det ska vara som DU säger:
Alla lägger ner vapnen och sjunger Kumba Jamelo´
Däremot TROR jag inte på att det kommer bli så...

General E skrev:
2571837 Just därför är det tveksamt om man ska lägga så mkt tid pengar och energi på att förbereda för krig.

Du är söt du:tummenupp

Men det spelar ingen roll ifall vi slutar spendera på försvaret eller inte, eller ens om alla skulle skrota alla sina amréer, ty så länge det finns människor så kommer konflikter finnas och försöka lösas med våld i en eller annan form. Vi (Sverige) ska inte förbereda för att bli invaderade för den risken bedömmer jag som obefintlig, utan vi ska skicka stöd till kris/konflikt/krigsområden för att stödja freden.

Bara för att vi har turen att bo i en av de lugnare delarna av världen kan vi inte bestämma oss för att blunda för andras olycka. Är det bättre att USA åker jorden runt och härjar fritt? Sverige har rykte om sig internationellt att kunna prestera och nå resultat med så lite våld som möjligt, något som andra nationer har svårt för eftersom de inte har den bredden som det svenska förvaret har då vi inte har yrkesmilitärer i den utsträckningen som andra.

Så förbered inte för krig, förbered för fred.

/Peaceenforcing, love and understanding

Last edited:
Markus skrev:
2570621

Det ante mig. :)

Du verkar så ung och arg i många inlägg så jag kunde inte låta bli att retas med ett enande stridsrop från dina favvosar afa och ung vänster ;) : "Ska vi slåss tillsammans?" :hihi

Jag tycker dock det är så skönt motsägelsefullt när det står klottrat på en tegelvägg.

Jag gjorde lumpen i 6 år. Det var roliga år. Men det var ju i Marinen det.

/J

Markus skrev:
2571041 Jag vet tillräckligt om svensk historia för att uttala mig om hur feg nation jag råkar bo i. ;)

Det är lätt att sitta här NU, proppmätt med tak över huvudet och TYCKA det du tycker.
De som tog besluten DÅ hade inte förmånen att sitta och raljera med facit i hand.

Dr.Bike skrev:
2571859 Det jag menar är: Har man inte ett tillräckligt starkt försvar, så kommer starke Berra (grannen eller någon annan) och tar det dom vill ta.

Uttrycket "Alla länder har en arme, sin egen eller någon annans" är väl egentligen ytterligare en dimension djupare. Man menar med -bäring på dagens verkligehet med gemensamma EU-insatsförband mm- att det i själva verket finns tre arméer för att land att välja på om man vill försvara sig eller vara med och skicka trupp till internationella fredsbevarande uppdrag : Endera har man en egen arme, annars får man leasa ngn annans och betala för det, (eller också kan man på sikt ha fientlig armé i landet).

Men det visste du ju! ;)

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2571894 Uttrycket "Alla länder har en arme, sin egen eller någon annans" är väl egentligen ytterligare en dimension djupare. Man menar med -bäring på dagens verkligehet med gemensamma EU-insatsförband mm- att det i själva verket finns tre arméer för att land att välja på om man vill försvara sig eller vara med och skicka trupp till internationella fredsbevarande uppdrag : Endera har man en egen arme, annars får man leasa ngn annans och betala för det, (eller också kan man på sikt ha fientlig armé i landet).

Men det visste du ju! ;)

/J

Ville inte vara så detaljerad...
Leasa en Arme´är ju inget nytt, utan det var ju i huvudsak vad vår nations penningar gick till under stormaktstiden då kungarna köpte sig knektar från fjäran länder att kriga för den svenske kungen mot betalning.

Således intet nytt under solen, och grundprinciperna kvarstår.

VSB

Att sedan DAGENS Sverige sitter och tar på sig Moder Teresa-kläder för att fara ut i världen och frälsa den från ondo, är ju nån slags resultat av politisk hybris* som uppkommer på de gåsleverstinna och champagneflödande middagar som förekommer nere i Bryssel, och där det tävlas i hur förträfflig man kan vara. Här "bjuder" svenska EU-politiker över sina fränder med hjärtans lust!
Samtidigt sitter svenska förband under Damoklessvärdet och viftar med "behöv oss-flaggorna" för att få visa hur tappra de är, och med det i förlängningen inte heller läggas ner i NÄSTA försvarsbeslut...

Så jo, jag vet hur det EGENTLIGEN är Jörgen... ;)

*hybris: Att sätta sig upp mot gudarna mot bättre vetande

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey