Världens dödligaste ubåt...

Chris Ash skrev:
2564735 ...är de tre ubåtarna i Gotlandklassen.

HENRY: According to Swedish newspapers, in training exercises the Gotland has sunk our most sophisticated nuclear submarines. But perhaps even more disconcerting, it reportedly sunk our largest aircraft carrier, the U.S.S. Reagan.

http://www.nbc4.tv/news/10116514/detail.html

Men om vi nu ideligen sänker deras båtar blir dom inte väldigt sura på oss då? :)

Bus-Bo skrev:
2568838 Var vi verkligen i krig med Kongo, det var väl bara FN-soldater som blev beskjutna eller? För att man officiellt ska vara i krig krävs väl att riksdagen beslutar att så är fallet och då har vi inte krigat på 200 år om jag minns rätt.
Tja, vi satte upp en flygbas, F22, i Leopoldville i Kongo. Därifrån opererade svenska ff med J29B Tunnan under åren 1961-63. Kalla det krig eller vad du vill, om Sverige skulle upprätta en liknande bas med stridande JAS39 Gripen låt säga i Libanon skulle nog tidningarna kalla det för krigsinsats.

bonny skrev:
2567849 Som sagt: Att ha ett specialintresse är INTE samma som att ha någon av diagnoserna. För att vara petig är abnorm fixering vid ett eller flera intressen ett av tolv delkriterier (8 likartade kriterier för Asperger. DSM-IV) och varken nödvändig eller tillräcklig för diagnosen. :felämne

Tur är det annnars hade nog hela SH kunnat klassas som autister, vi har ju ett starkt intresse för något som många menar är lite "annorlunda".

Tro mig. Jag har mycket bra koll i området också. :nicka

En fixering är inte tillräckligt, men jag känner ju inte snubben för övrigt. Dessutom var inlägget inte en diagnos utan ett lite skämtsamt inlägg.

valmers skrev:
2569075 ...om Sverige skulle upprätta en liknande bas med stridande JAS39 Gripen låt säga i Libanon skulle nog tidningarna kalla det för krigsinsats.
Jag är inte helt säker på vilka uppgifter som löstes med tunnan, men jag har inte hört om regelrätta luftstrider eller anfall mot markmål. Och jag vet inte vad du vill säga riktigt med att ifall de sätter upp baser, då vi har en bas 300+man stor i Kosovo, men pansarskyttefordon, soldater med stridskapacitet mm. En bas i Liberia 250+- man stor med stridsfordon, pansarskytte enheter mm. Afghanistan likaså. Bara för att man skickar saker till en plats som kan lösa en krigsuppgift, betyder det inte automatiskt att man gör det. Det finns ju även andra användingsområden på prylarna...

Bus-Bo skrev:
2569166 Jag är inte helt säker på vilka uppgifter som löstes med tunnan, men jag har inte hört om regelrätta luftstrider eller anfall mot markmål. Och jag vet inte vad du vill säga riktigt med att ifall de sätter upp baser, då vi har en bas 300+man stor i Kosovo, men pansarskyttefordon, soldater med stridskapacitet mm. En bas i Liberia 250+- man stor med stridsfordon, pansarskytte enheter mm. Afghanistan likaså. Bara för att man skickar saker till en plats som kan lösa en krigsuppgift, betyder det inte automatiskt att man gör det. Det finns ju även andra användingsområden på prylarna...
Bra sida:

http://medlem.spray.se/superswede/F22/fn_i_kongo.htm

Bus-Bo skrev:
2569166 Bara för att man skickar saker till en plats som kan lösa en krigsuppgift, betyder det inte automatiskt att man gör det. Det finns ju även andra användingsområden på prylarna...

Säg det till de 20 stupade svenska soldaternas anhöriga.

Edit: Ang Kongo förtjänar CG Von Rosen att nämnas, en tvättäkta svensk hjälte.

Last edited:
Markus skrev:
2565256Men det är nog en illusion att vi skulle kunna bjuda på motstånd i något annat än en övning mot USA.
Är det någon som har hävdat något annat? Poängen är väl att det är roligt att Sverige kan slå USA på fingrarna i deras främsta/stoltaste gren: vapen och krigföring.

Chris Ash skrev:
2569361 Säg det till de 20 stupade svenska soldaternas anhöriga.

Edit: Ang Kongo förtjänar CG Von Rosen att nämnas, en tvättäkta svensk hjälte.
Vi var ju fortfarande inte i KRIG med Kongo oavsett hur många som dog, och sen är väl inte de 20 döda där mer speciella än de andra som dött i rikets tjänst, ett 70-tal om jag inte minns fel. Deras anhöriga är väl inte mindre ledsna?

Nyteknik skrev:
2569566 Är det någon som har hävdat något annat? Poängen är väl att det är roligt att Sverige kan slå USA på fingrarna i deras främsta/stoltaste gren: vapen och krigföring.

1. Ja, det är flera som verkar tro att den här lilla båten skulle ha någon typ av viktig inverkan i ett krig mellan oss och USA. Så fånigt att man behöver en skäms-kudde när man läser tråden nästan.

2. Sverige kan naturligtvis inte slå USA på fingrarna i vad du felaktigt kallar deras främsta/stoltaste gren.

Bus-Bo skrev:
2569586 Vi var ju fortfarande inte i KRIG med Kongo oavsett hur många som dog, och sen är väl inte de 20 döda där mer speciella än de andra som dött i rikets tjänst, ett 70-tal om jag inte minns fel. Deras anhöriga är väl inte mindre ledsna?

Nej, det har jag aldrig påstått heller.

Det har dött mer än 70 i rikets tjänst. Bara vid Kirkholm 1605 då en svensk armé förintades av den polska kronarmén dog drygt 8900 svenskar. I hela det stora nordiska kriget 1700-1721 dog 200 000 svenska soldater vilket motsvarar ungefär en tiondel av befolkningen i det egentliga Sverige+Finland.

;)

Markus skrev:
2569919 1. Ja, det är flera som verkar tro att den här lilla båten skulle ha någon typ av viktig inverkan i ett krig mellan oss och USA. Så fånigt att man behöver en skäms-kudde när man läser tråden nästan.

Ett ryskt granatgevär konstruerat på 50-talet har spelat en viktig roll i Irak och Afghanistan. Svenska ubåtsvapnet skulle i ett hypotetiskt krig med USA(vilket är ganska meningslöst att spekulera i öht) innebära att inga amerikanska flottstyrkor skulle kunna ta sig in i Östersjön utan att först sänka dessa, vilket de uppenbarligen har otroligt svårt med.

Markus skrev:
2569919[/s
2. Sverige kan naturligtvis inte slå USA på fingrarna i vad du felaktigt kallar deras främsta/stoltaste gren.

Jo det finns några områden vi är bättre än de på, kustnära ytstrid och dito ubåtskrigföring erkänner de själv att det inte finns några bättre än Kungliga svenska flottan. Det har vi iofs varit sen vi kryssade med 8000-tons pansarskepp mellan skärgårdskobbar.

Last edited:
Gjorde värnplikten på en patrullbåt i Karlskrona -99.

Och navigera i fullfart (35+knop) nattetid inomskärs var en speciell upplevelse.
Tror inte något lands marinastyrkor hade klarat detsamma.
Utan grundstötningar.

Chris Ash skrev:
2569923 Nej, det har jag aldrig påstått heller.

Det har dött mer än 70 i rikets tjänst. Bara vid Kirkholm 1605 då en svensk armé förintades av den polska kronarmén dog drygt 8900 svenskar. I hela det stora nordiska kriget 1700-1721 dog 200 000 svenska soldater vilket motsvarar ungefär en tiondel av befolkningen i det egentliga Sverige+Finland.

;)
nej det var Valmers som skrev 61-63 som en period av officiellt krig. Jag var dock lite otydlig nu märker jag, då jag inte syftade på det totala antalet döda i krig, utan svenskar i FN-tjänst motsvarande. :tummenupp

Chris Ash skrev:
2569923

Jo det finns några områden vi är bättre än de på, kustnära ytstrid och dito ubåtskrigföring erkänner de själv att det inte finns några bättre än Kungliga svenska flottan. Det har vi iofs varit sen vi kryssade med 8000-tons pansarskepp mellan skärgårdskobbar.

Nu är det inte din idol Lars Oly som blev statsminister.
Kan inte du bara sluta schata, Sverige kommer inte att anfalla Amerika
:D

Drkosmos skrev:
2570209 Gjorde värnplikten på en patrullbåt i Karlskrona -99.

Och navigera i fullfart (35+knop) nattetid inomskärs var en speciell upplevelse.
Tror inte något lands marinastyrkor hade klarat detsamma.
Utan grundstötningar.

Jodå, finns fler i världen än grå bolaget som kan köra båt :arsele

Hej Möpar! ;)
Apropå ubåtar så är det ett program kl 2200 på tv1 om U-137 om någon är intresserad.

Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2570368 Hej Möpar! ;)
Apropå ubåtar så är det ett program kl 2200 på tv1 om U-137 om någon är intresserad.

Mvh
J
You bet, nu ska vi få se vilka ynkryggar svenskarna är.
"Hej Sovjet, kan inte vi få fråga kaptenen på ubåten varför han är här? Lite bara?? Låt han åka då. Titta lite på bomberna? Inte det heller. Vad synd. Okej, nästa gång draggar vi så ni inte går på grund, förlåt"

Markus skrev:
2570390 You bet, nu ska vi få se vilka ynkryggar svenskarna är.
"Hej Sovjet, kan inte vi få fråga kaptenen på ubåten varför han är här? Lite bara?? Låt han åka då. Titta lite på bomberna? Inte det heller. Vad synd. Okej, nästa gång draggar vi så ni inte går på grund, förlåt"

Ska vi slåss tillsammans? ;)
/J

Markus skrev:
2570390 You bet, nu ska vi få se vilka ynkryggar svenskarna är.

Det var jävligt tur att vi inte intog ubåten! Det fanns detaljerade planer på att föra den till karlskrona och storma den, problemet är bara att om vi hade genomfört den planen hade vi haft ett Hiroshima i Sverige. :näsblod

Ryssarna hade nämligen fått order om att detonera en av sina kärnvapenspetsar om vi försökte storma den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT