Det var vad jag fick höra av mina tekniker i Skövde i alla fallTwosaint skrev:2566495Svensk pansar ? Nja nu är du nog ute och vinglar lite skulle jag vilja påstå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var vad jag fick höra av mina tekniker i Skövde i alla fallTwosaint skrev:2566495Svensk pansar ? Nja nu är du nog ute och vinglar lite skulle jag vilja påstå.
Linuus skrev:2566501Det var vad jag fick höra av mina tekniker i Skövde i alla fall
Bus-Bo skrev:2566244Svenska varianten?? Du menar de vagnarna vi leasar och inte en får serva själva utan en tysk tekniker som kollar på? Jo de är väl rätt bra...
Okej... det de sa till mig var att det är svenskt pansar som vi inte fick veta alls mycket om... Var lite "Dumt att ha tyskens pansar när vi har ett bättre, svenskt"-mentalitetDr.Bike skrev:2566508Njaeij så är det inte.
Däremot har Hägglunds tillsammans med olika firmor jobbat på att reaktivt pansar, dvs ett aktivt skal man klär på UTANPÅ befintligt pansar.
Ja för mig gör det lika, jag är underhållssoldat så jag behöver bara köra fram stenlassen till skytte med min lastbil och sen drar jag igen, men det hade varit humorUkiwaza skrev:2566510Tja bara vi inte startar krig med nån som vi har lånat alla vapen av.
Skulle vara pinsamt om vi var tvugna att kasta med sten.![]()
Twosaint skrev:2566495Svensk pansar ? Nja nu är du nog ute och vinglar lite skulle jag vilja påstå.
WohooChris Ash skrev:2566554Bofors har utvecklat tilläggspansaret som skiljer Strv 122 från Leo 2A5.
Chris Ash skrev:2566554Bofors har utvecklat tilläggspansaret som skiljer Strv 122 från Leo 2A5.
Jag hävdar fortfarande att de är våraUkiwaza skrev:2566590Bra då kan vi ju springa omkring i pansar när tyskarna har krävt tillbaka sina stridsvagnar.![]()
SOLDF skrev:Stridsvagn 122 (Strv122), även känd som Leopard2(S) internationellt, är Sveriges senaste stridsvagn. Strv122 är i från början en tysk stridsvagn kallad Leopard 2 som på en rad punkter förbättras av flera svenska underleverantörer. Vagnen räknas som en av världens bästa stridsvagnar.
Förbättringarna bestod bland annat med att pansaret i front och på tak gjordes avsevärt tjockare. TCCS-systemet (Rikt- och eldledningssystemet) byttes även ut mot ett avsevärt bättre svensktillverkat system. Ett Galix rökbatteri monterades även på.
Chris Ash skrev:2566554Bofors har utvecklat tilläggspansaret som skiljer Strv 122 från Leo 2A5.
Linuus skrev:2566613Jag hävdar fortfarande att de är våra
De är tillverkade på licens.... (Exakt vad det betyder vet jag inte- google here I come!)
Så står det i SoldF.
fazerfun skrev:2566723Att de är tysta visste jag men är det inte samma typ av båtar som Australien kör med? Kallas väl Collins tror jag....var det inte en jävla massa strul med dom för några år sedan: rost, olika typer av elekriska fel, vapensystem som lade av etc.....eller var det Västergötlandklassen kanske....![]()
Ukiwaza skrev:2566683Kan så vara.
Tyskarna påstå att förbättringa är utförda i Tyskland.
Twosaint skrev:2566670
Beträffande Strv 122 så känns den inte "optimal" i dom norrländska skogarna iaf och vi hade som mest att göra på P4:a var upp och hälsade på under slutövningen.![]()
Chris Ash skrev:2566747Nej Collins är inte samma ubåt som Gotland, den har det dubbla deplacementet och har ingen stirlingmotor för att nämna två skillnader.
Skulle förvåna mig, då det isåfall är ett helt felaktigt påstående. De levererades från Hägglunds i Örnsköldsvik.
De leasade vagnarna är fö inte 122rna utan de 160 st begagnade Leo2A4 som vi fick på köpet och som betecknas Strv 121. De är vad jag förstått på väg att fasas ut ur försvarsmakten.
Tja vilken stridsvagn är mer optimerad för norrländsk skog? För övrigt är det pansarskyttes uppgift att rensa bort robotsluskar och Grg-omgångar. För det tredje är ALLTID Strv missgynnade under simuleringsövningar. Om man anfaller in i ett skogsområde eller bebyggt dito kommer man skjuta en helvetes massa spränggranater in där, både innan och under framryckning. Detta är omöjligt att simulera under övning.
Fråga de förband som mötte tyska pansarförband i skogarna under WW2 hur o-optimala de tyckte att de var.
Chris Ash skrev:2566747
Skulle förvåna mig, då det isåfall är ett helt felaktigt påstående. De levererades från Hägglunds i Örnsköldsvik.
Tja vilken stridsvagn är mer optimerad för norrländsk skog?
Fråga de förband som mötte tyska pansarförband i skogarna under WW2 hur o-optimala de tyckte att de var.
juha01 skrev:2566869Autism eller asperger???![]()
Chris Ash skrev:2566906Guderian eller Von Manstein?
Mavve skrev:2566949
Om ingen alls i hela världen hade brytt sig om krig&vapen - hade det då varit världsfred?
![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden