Världens dödligaste ubåt...

Chrille skrev:
2565826 Du fattar ju inte varför vi reagerar. Jag håller med dig om att Krisskross kunde valt trevligare intressen men han skadar ingen när han sitter och leker med vapenfettet.

Du skadar folk, enligt egen utsago, bara för att du har en dålig dag. Eller så ljuger du som en häst travar vilket inte heller är helt ovanligt.

Att Du oroar dig för att KrissKross går lös är lite som om Knutbypastorn skulle säga att han oroades över snatterierna i vårt samhälle..

16årig kille i såval Tyskland som USA skjuter sina klasskamrater och sen sig själv bara helt plötsligt en dag. Ingen anade det och ingen såg det ens komma. Han var alltid intresserad av vapen dock...

Jaja, det behöver ju inte Christoffer göra såklart.

Prylar jag ett mongo som pajjade hela min lägenhet så kommer jag alltid känna att det var rätt gjort.

Om det är ovanligt att jag skulle ljuga? Nu tar du dig vatten över huvet. Du kan inte komma på en enda gång jag ljugit mer än 1a aprilskämt jag dragit här för jag ljuger inte.

Jag oroar mig inte egentligen över Christoffer men jag vill bara retas lite för hans intresse är för mig skrattretande. Lika fjantigt som att hoppa runt i pyjamas och sparka på varandra tills vi blir medvetsklösa antar jag. Nu har jag inte gjort detta på över 2 år för min lilla skallskada med mera, men man kommer väl tebax nån dag.

Bus-Bo skrev:
2565839 Krig är inte till för att vara roande, precis som sjukdomar. Dock kan man inte bara sitta och blunda och hoppas att de försvinner av sig självt, och har man inte folk som är intresserade av dessa onda ting så kommer det inte ske någon utvecklingtill det bättre alls, bara till det sämre.

Du ska vara glad att du kan välja bort krig från din vardag, jag har settt folk som levt i krigs/konfliktzoner och hört på deras berättelser, de kunde inte välja bort något alls...

Allt detta känner jag mycket väl till och är klart tacksam för det.
Fast de som kan vara intresserade kan ju också vara med i det militära och vara det där. Christoffer sitter hemma och läser om ubåtar på nätet.... ruggigt ju.

"Wow, nu skickar Sverige en ny utlandsstyrka för att vaka över en gräns, hoppas det blir massa pangpang lucky luke..."

Okej det var fult, men sök istället till militären om man nu är så intresserad.

Mavve skrev:
2565912 ... Christoffer sitter hemma och läser om ubåtar på nätet.... ruggigt ju.
....

Visst är det. OM han skulle tilta så börjar han nog jaga oskyldiga fritidsbåtar med sin hembygda gotlandsubåt......

Chrille skrev:
2566039 Visst är det. OM han skulle tilta så börjar han nog jaga oskyldiga fritidsbåtar med sin hembygda gotlandsubåt......

Ja, börja jaga fruntimmer för en gångs skull :rofl

Chris Ash skrev:
2565391 Avgjort mer troligt är en supertyst dieselelektrisk ubåt med en driven fartygschef. .

Nästan rätt. Den är dock inte dieselelektrisk utan Stirling/elektrisk vilket gör att batterierna kan laddas i U-läge= matförråden avgör tiden i U-läge

Markus skrev:
2565256 Ok, busted - point taken. :hihi
Men det är nog en illusion att vi skulle kunna bjuda på motstånd i något annat än en övning mot USA. Om inte annat så nuke:ar de oss och då kan ni ju sitta i eran ubåt. :mad:
Sitter hellre i en ubåt än i ett nukat hus. Alltså finns det ett syfte ;)

Skit i ubåten! Hylla vår käre Stridsvagn 122 (Leopard)! (visst den är lite tysk oxå, men den Svenska varianten är bäst! :D)

Ugluk skrev:
.. men det gör jag! Heja Sverige!:yoparty
Tar nästan emot att behöva berätta att Kockums är tyskt :D

Edit: "Kockums is part of ThyssenKrupp Marine Systems."

Last edited:
Bingo skrev:
2566209 Tar nästan emot att behöva berätta att Kockums är tyskt :D
Edit: "Kockums is part of ThyssenKrupp Marine Systems."

Det är ju korrekt. Men jag tror att man som svensk ingenjör kan vara lite stolt ändå ty de flesta i branschen vet att de svenska ubåtarna är resultaten av svensk ubåtsteknologi. Oavsett ägandet.

Men -i likhet med Gripen- så känns det som att Gotlandklassen blir den sista egna ubåtsklass vi hade råd att utveckla själva här i Sverige sedan starten för 100 år sedan.

För att inte riskera att betraktas som MÖP så måsta jag säga att jag förstås tycker att det vore skönt med en värld som inte fordrade vapensystem öht.

Mvh
J

Last edited:
Linuus skrev:
2566159 Skit i ubåten! Hylla vår käre Stridsvagn 122 (Leopard)! (visst den är lite tysk oxå, men den Svenska varianten är bäst! :D)
Svenska varianten?? Du menar de vagnarna vi leasar och inte en får serva själva utan en tysk tekniker som kollar på? Jo de är väl rätt bra...

Bus-Bo skrev:
2566244 Svenska varianten?? Du menar de vagnarna vi leasar och inte en får serva själva utan en tysk tekniker som kollar på? Jo de är väl rätt bra...
Nej så är det inte alls.

De är byggda i Sverige på licens... Svenskt pansar och en hel del annat.

Att de inte skulle få servas utan att en tysk står och tittar på vet jag inte vart du fått ifrån? Så har det inte varit de gånger jag varit med i alla fall :D

Jörgen Karlsson skrev:
Men -i likhet med Gripen- så känns det som att Gotlandklassen blir den sista egna ubåtsklass vi hade råd att utveckla själva här i Sverige sedan starten för 100 år sedan.
Host, Collins host host :gnissla

Linuus skrev:
2566275 Nej så är det inte alls.

De är byggda i Sverige på licens... Svenskt pansar och en hel del annat.

Att de inte skulle få servas utan att en tysk står och tittar på vet jag inte vart du fått ifrån? Så har det inte varit de gånger jag varit med i alla fall :D
Jag hörde det från en strvtekniker vid P4, men jag kan ju ha hört fel iofs ;)

Bus-Bo skrev:
2566286 Jag hörde det från en strvtekniker vid P4, men jag kan ju ha hört fel iofs ;)
Okej. Jag kan ju inte svära på något heller, men under den tiden jag var där (P4, Skövde) så märkte jag inte några sådana fasoner :)

Bingo skrev:
2566281 Host, Collins host host :gnissla

Du har rätt!
Jag var otydlig, jag menade att Kockums säkert skulle kunna utveckla åt en annan beställare om denne betalade, som Collins. Men jag undrar däremot om Sverige har råd med en egenutvecklad ubåt nästa gång det är dags för en ny generation till Sverige. Det känns som att klockan klämtar för eran med egenutveckling, precis som inom flyget. Vilket jag tycker är tråkigt.

/J

Last edited:
Chrille skrev:
2566039 Visst är det. OM han skulle tilta så börjar han nog jaga oskyldiga fritidsbåtar med sin hembygda gotlandsubåt......

Det var faktiskt otroligt roligt, kul att det finns folk som har lite distans till det hela i denna tråden. Fast kålhuvuden som Mavve och Markus är roliga på sitt sätt med.

Sp3 skrev:
2566134 Nästan rätt. Den är dock inte dieselelektrisk utan Stirling/elektrisk vilket gör att batterierna kan laddas i U-läge= matförråden avgör tiden i U-läge

Fast den går på diesel:fakta

....och flytande syre

Last edited:
Markus skrev:
2565256 Ok, busted - point taken. :hihi
Men det är nog en illusion att vi skulle kunna bjuda på motstånd i något annat än en övning mot USA. Om inte annat så nuke:ar de oss och då kan ni ju sitta i eran ubåt. :mad:

Njaeij, det har jag inga illusioner om, jag är bara teknikfreak och gillar David mot Goliat-perspektivet! :)

Bus-Bo skrev:
2566286 Jag hörde det från en strvtekniker vid P4, men jag kan ju ha hört fel iofs ;)
Jag kan bekräfta det också, när jag var där så sprang det runt en massa kortväxta skäggiga tyskar. Men de gjorde bara någon speciell service tror jag, typ 10´mila service, bytade kamrem lr nått sånt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT