Markus skrev:
2574118 Vilket jävla trams, vi skulle skickat trupp om vi brytt oss tillräckligt mycket.
Skicka medicin, jo jag tackar jag.
"Åh, tack för medicinen. Vi har fyrahundraåttiomiljoner kommunister på ingång, kan ni skicka mer av plåstren? Snälla? Kitos"
Sosse är du säkert också.

(Utöver indoktrinerad)
Som sagt, du tror du vet...betyder inte att det är fallet. Utöver dom 10 000 frivilliga som åkte över, ( räknar inte dom som senare i kriget stred på tyskarnas sida mot komunismen...och INTE för nazismen ) hur många tror DU Sverige hade kunnat skicka? 500, 5000, 50 000, 500 000.
Att ha turen att inte bli indragna i kriget officiellt ( varför vi inte blev det har jag inte en susning om ) kan tolkas som feghet är ett ganska inskränkt sätt att se på det. Bara för att vi inte officiellt var med betyder inte att vi inget gjorde, både med vapen i hand och bakom kulisserna, underättelse mm. ( Sthlm bla. var ett veritabelt spion tivoli. )
eller du kanske pratar om attt göra vad alla andra tvingades till...vara solidarisk...är inte det ett svärord i ditt ordföråd?
Och innan du flinar åt att "bara" skicka medicin, läkare, utrustning, vapen, flyplan ( F19, en aktiv svensk flottilj i finland ) mm......utan utrustning, ingen kamp. Krig handlar i huvudsak om logistik och resurser.
Kan berätta en historia om en "fegis". En av dom frivilliga som skulle strida på tyskarnas sida. Några svenskar fick ställa upp när dom fick besök av en högt uppsatt rekryterare från nasistiska partiet, han vill rekrytera medlemmar. När han kom fram till "fegisen" och frågade om han vill bli medlem, fick han en rak höger som svar.......riktig fegis, eller hur.