Världens dödligaste ubåt...

Vad bra! ;) :tummenupp
För det är väl leasingarmétanken (och den av dess beundrare ofta bortglömda förknippade kostnaden) som fått ngn anonym kloker i firman att låta det gamla uttrycket komma till heders igen :hihi

Nu ska det trynas* :)

Natti!
/J

*Sova som en gris

Dr.Bike skrev:
2571898 Ville inte vara så detaljerad...
Leasa en Arme´är ju inget nytt, utan det var ju i huvudsak vad vår nations penningar gick till under stormaktstiden då kungarna köpte sig knektar från fjäran länder att kriga för den svenske kungen mot betalning.

Fast detta var i huvudsak från trettioåriga kriget fram till Karl XI skapade indelningsverket på 1670-talet.

Dr.Bike skrev:
2571891 Det är lätt att sitta här NU, proppmätt med tak över huvudet och TYCKA det du tycker.
De som tog besluten DÅ hade inte förmånen att sitta och raljera med facit i hand.

Struntprat, vi borde ställt upp för Finland och faktumet att vi inte ställt upp för någon över huvud taget i modern tid tyder på att det är simpel feghet. Finländarna hade definitivt inte förmånen att välja på krig eller inte krig medans vi somnade om.

Ukiwaza skrev:

Ja, amerikanerna är säkert jete redda för våra stridsbåtar. :rofl

Last edited:
Markus skrev:
2573792 Struntprat, vi borde ställt upp för Finland och faktumet att vi inte ställt upp för någon över huvud taget i modern tid tyder på att det är simpel feghet. Finländarna hade definitivt inte förmånen att välja på krig eller inte krig medans vi somnade om.

DET håller jag däremot med om!

Markus skrev:
2573792 Struntprat, vi borde ställt upp för Finland och faktumet att vi inte ställt upp för någon över huvud taget i modern tid tyder på att det är simpel feghet. Finländarna hade definitivt inte förmånen att välja på krig eller inte krig medans vi somnade om.

Ja, amerikanerna är säkert jete redda för våra stridsbåtar. :rofl

Gör du dig så dum som möjligt eller saknar du helt allmänbildning?

Det var sannerligen ingen som 'somnade om'. Finland gavs alla resurser som rimligen kunde undvaras.
Stora mängder vapenmatriel och humanitära insatser som sjukhusplatser, mat, mediciner etc. skeppades över.
Åt andra hållet skickades i storleksordningen 70'000 finska barn till säkerheten i Sverige.
Dessutom ca:8000 frivilliga mönstrade in för "Finlands sak är vår" hette det.

Att ta i beaktning är det faktum att Sverige från 1936/38 genomför skyndsam rustning och har således ett eget behov av varje pinal som skänks.
Dessutom finns ett uttalat hot från tyskarna om att Sverige skall hålla sig neutralt. (Inte blanda sig in i kommande invasioner av Danmark o Norge)
1939 var Sverige allt för militärt svagt för att öppet frångå neutraliteten.
Ju mer maktbalansen ändrade sig till egen favör, desto kaxigare kunde man vara. Läs t.ex. om 'Operation rädda Danmark'

J.Porta skrev:
2572541 ...och båten på bilden har inget med den olyckan att göra utan en mycket mer tragisk...
Tragisk ja då båten på bilden är den från sollenkrokaolyckan där två man omkom!

Markus skrev:
2573792 Ja, amerikanerna är säkert jete redda för våra stridsbåtar. :rofl
inte rädda men väldigt intresserade... senast för några månader sen körde vi runt en amerikansk amiral i en strb90h, han fick även ratta lite själv och var mycket imponerad, de har även tidigare visat intresse för båtarna.

Ubåtarna är gryma, hört många rövar historier om dem.. en som jag inte vet sanningsgraden på är att gotland skulle smygit sig in i en grupp amerikanska fartyg bla en ubåt som låg i uläge men inte djupt. Sedan ska de ha skickat ut attackdykare som simmade fram och skrev med krita på skrovet "You're dead, suckers" (övningen var att lägga en sprängladdning igentligen). Kul om den nu är sann..

Vi har sålt ubåtar till Australien också har jag för mig om ingen nämnt det tidigare

Last edited:
J.Porta skrev:
2572541 ...och båten på bilden har inget med den olyckan att göra utan en mycket mer tragisk...

Ja precis, 2 värnpliktiga dog faktiskt vid den olyckan som bilden hänvisar till så visa lite respekt förih*lvete!:mad:

Ang strb som sjönk vid Utö så är det sånt som händer, har ju redan i år varit 3 olyckor med strb 90 på en vecka!

Markus skrev:
2573949 Jag trodde det var det jag skrev förrförra gången också som du inte höll med om, så förvirrande. :)

Nej! :) Det var DET du inte gjorde!
Där höll du dig för gott om att ha stensäkra åsikter om hur vi BORDE gjort och inte, ur ett perspektiv där JUST dina typer av åsikter TILLÅTS finnas för att vi har försvarat demokratin. Och även om jag inte alltid håller med dig, så högaktar jag principen att alla ska få säga vad de vill.

Sen att vi kanske kunde försvarat demokratin på ett mer aggresivt eller mera målmedvetet sätt gentemot/för våra grannländer...DET var en fråga som DU tog upp senare, och DET höll jag med om.

;)

Slappa skrev:
2574060 Ja precis, 2 värnpliktiga dog faktiskt vid den olyckan som bilden hänvisar till så visa lite respekt förih*lvete!:mad:

Ang strb som sjönk vid Utö så är det sånt som händer, har ju redan i år varit 3 olyckor med strb 90 på en vecka!

Det enda jag skrev var att det var fel bild på SVt:s sida. Inget annat....:confused:

Per skrev:
2574016
Det var sannerligen ingen som 'somnade om'. Finland gavs alla resurser som rimligen kunde undvaras.
Stora mängder vapenmatriel och humanitära insatser som sjukhusplatser, mat, mediciner etc. skeppades över.
Åt andra hållet skickades i storleksordningen 70'000 finska barn till säkerheten i Sverige.
Dessutom ca:8000 frivilliga mönstrade in för "Finlands sak är vår" hette det.

Vilket jävla trams, vi skulle skickat trupp om vi brytt oss tillräckligt mycket.
Skicka medicin, jo jag tackar jag. :rofl
"Åh, tack för medicinen. Vi har fyrahundraåttiomiljoner kommunister på ingång, kan ni skicka mer av plåstren? Snälla? Kitos"
Sosse är du säkert också. :lol (Utöver indoktrinerad)

Markus skrev:
2574118 Vilket jävla trams, vi skulle skickat trupp om vi brytt oss tillräckligt mycket.
"Åh, tack för medicinen. Vi har fyrahundraåttiomiljoner kommunister på ingång, kan ni skicka mer av plåstren? Snälla? Kitos"

Varför snacka skit om saker du inte är insatt i? Bara löjligt!

Markus skrev:
2574118 Vilket jävla trams, vi skulle skickat trupp om vi brytt oss tillräckligt mycket.

Som sagt, du tror du vet...betyder inte att det är fallet. Utöver dom 10 000 frivilliga som åkte över, ( räknar inte dom som senare i kriget stred på tyskarnas sida mot komunismen...och INTE för nazismen ) hur många tror DU Sverige hade kunnat skicka? 500, 5000, 50 000, 500 000.

Att ha turen att inte bli indragna i kriget officiellt ( varför vi inte blev det har jag inte en susning om ) kan tolkas som feghet är ett ganska inskränkt sätt att se på det. Bara för att vi inte officiellt var med betyder inte att vi inget gjorde, både med vapen i hand och bakom kulisserna, underättelse mm. ( Sthlm bla. var ett veritabelt spion tivoli. )

eller du kanske pratar om attt göra vad alla andra tvingades till...vara solidarisk...är inte det ett svärord i ditt ordföråd?

Och innan du flinar åt att "bara" skicka medicin, läkare, utrustning, vapen, flyplan ( F19, en aktiv svensk flottilj i finland ) mm......utan utrustning, ingen kamp. Krig handlar i huvudsak om logistik och resurser.

Kan berätta en historia om en "fegis". En av dom frivilliga som skulle strida på tyskarnas sida. Några svenskar fick ställa upp när dom fick besök av en högt uppsatt rekryterare från nasistiska partiet, han vill rekrytera medlemmar. När han kom fram till "fegisen" och frågade om han vill bli medlem, fick han en rak höger som svar.......riktig fegis, eller hur.

Last edited:
Markus skrev:
Är du så arg som du verkar jämt?
/J

Maax skrev:
2574168 Att ha turen att inte bli indragna i kriget officiellt ( varför vi inte blev det har jag inte en susning om ) kan tolkas som feghet är ett ganska inskränkt sätt att se på det.

Ja, det hade jag hållt med om om det bara var finlandshistorien som fanns att tillgå. Tycker vår utrikespolitiska hållning är, och har under modern tid varit, ett jävla skämt faktiskt.
Finns massor av exempel, många av dem kan nog föra den här tråden i fel riktning dock, men undfallenhet skulle vi som folk kunna patentera, och det sitter i folksjälen vad jag kan se, inte bara utrikespolitiken. Vi tror vi är "smidiga" eller "diplomatiska" medans jag tycker vi mest är konflikträdda,fega och inställsamma.

Fundera på vad Anders Fogh sagt om Fettot t.ex, i vilken konflikt det var och vad det säger om ett folk som tydligen inte ens reagerar när deras Fetto spottar sin granne i ansiktet.

Markus skrev:
2574194 Ja, det hade jag hållt med om om det bara var finlandshistorien som fanns att tillgå. Tycker vår utrikespolitiska hållning är, och har under modern tid varit, ett jävla skämt faktiskt.
Finns massor av exempel, många av dem kan nog föra den här tråden i fel riktning dock, men undfallenhet skulle vi som folk kunna patentera, och det sitter i folksjälen vad jag kan se, inte bara utrikespolitiken. Vi tror vi är "smidiga" eller "diplomatiska" medans jag tycker vi mest är konflikträdda,fega och inställsamma.

Fundera på vad Anders Fogh sagt om Fettot t.ex, i vilken konflikt det var och vad det säger om ett folk som tydligen inte ens reagerar när deras Fetto spottar sin granne i ansiktet.

Fattar vad du menar, och kan hålla med dig i vissa fall. Men samtidigt tror jag mig inte veta hela "historien" bakom ett beslut. Allt är inte så svart och vitt som man ibland vill att det ska vara.

Och vad gäller konflikträdda och allt det där..så är jag helt överygad om att våran långa historia med krig runt varje hörn till slut satte sig i "folksjälen" ( vet att det låter dumt ) ........man var och blev krigströtta, man lärde sig efter många om och men att det finns värre saker än att kallas "feg". Ett litet land som Sverige klarar inte av att ta på sig rollen som räddare av de förtryckta...hur gärna vi än vill. Till och med en supermakt som USA står ju med vatten över huvudet efter att ha följt den filosofin..vad hade inte hänt med lilla sverige?

P.S. enda anledningen till att tex USA "befodrades" till hjältar under andra världskriget var att Japan bombade Pearl Harbour. USA hade inte en tanke på att gå med i kriget innan dess..var faktiskt "neutrala" och precis som sverige skickade dom krigs materiell mm till bla. Storbritanien.

Är oftast slumpen som avgör vad som händer i avgörande stunder.

Hade ryssarna, eller tyskarna för den delen bombat tex Stockholm så hade historien för oss nog sett helt annorlunda ut.

Last edited:
Ok...
En ubåt som inte hörs kan göra vad den vill...
Sverige har världens tystaste U-båtar...
Tala om för mig varför jag har fel...
/J

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...