Välja familjebil, sjukt tråkigt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Svärmor har en sådan så det går bort big time. Plus att den är för lång och traktorlik.
I kontexten 745.. nåväl, utan bus-system så en 965/V90. Manuell och sexan. Säkert inte vanligast i klassen.

Annars är allt med VW 1.9tdi funktionellt, annars hade inte Balkan varit översvämmat med dem.

Toyota LC och Rav-4
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I kontexten 745.. nåväl, utan bus-system så en 965/V90. Manuell och sexan. Säkert inte vanligast i klassen.

Annars är allt med VW 1.9tdi funktionellt, annars hade inte Balkan varit översvämmat med dem.

Toyota LC och Rav-4
Balkan är översvämmat med dem JUST för att de pajat i väst och exporterats som skrot... :)

Nä, just 1,9TDI är skottsäker.

Men jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med god kännedom inifrån så kan jag inte rekommendera produkter från de åren Ford var ägare. Efter kineserna blev bilarna bättre. Att du kan ha åsikter om kinesiskt ägande förstår jag (och sympatiserar med - mer och mer)
Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.

Har en '09 V70, och den är ändå hyfsat problemfri, hittills.

Men bilar som skall vara bra om 40 år till? Njaaa.
Moderna bilar är för komplicerade, visst håller vissa ett tag, men när det tar slut så tar det slut.
En W123 om man hittar en rostfri är både slitstark och lättunderhållen.
W124 / BMW E34 var bra bilar, men kanske har någon elektronisk styrenhet för mycket.

Efter det började Tysken spara för mycket pengar. Jappsare från de åren är inte trevliga bilar, och rostar satan.
745:a kan funka.

Problemet är att få tag i delar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.

Har en '09 V70, och den är ändå hyfsat problemfri, hittills.

Men bilar som skall vara bra om 40 år till? Njaaa.
Moderna bilar är för komplicerade, visst håller vissa ett tag, men när det tar slut så tar det slut.

Problemet är att få tag i delar.
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.

Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.

Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)

Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)

Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Balkan är översvämmat med dem JUST för att de pajat i väst och exporterats som skrot... :)

Nä, just 1,9TDI är skottsäker.

Men jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
Är 1.9 TDI är väl sista tillförlitliga VAG dieseln?

1.6TDI har jag egen erfarenhet av och den är inte positiv. Men även 2.0TDI verkar bli väldigt dyr att underhålla i längden där spridare med tiden går till en ganska hög kostnad och den dagen högtryckspumpen lämnar in blir det ännu värre. Ska man hålla liv i något tillverkat 2010 och senare blir väl bensinare billigare i längden även om de drar lite mer?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är 1.9 TDI är väl sista tillförlitliga VAG dieseln?

1.6TDI har jag egen erfarenhet av och den är inte positiv. Men även 2.0TDI verkar bli väldigt dyr att underhålla i längden där spridare med tiden går till en ganska hög kostnad och den dagen högtryckspumpen lämnar in blir det ännu värre. Ska man hålla liv i något tillverkat 2010 och senare blir väl bensinare billigare i längden även om de drar lite mer?
Ja det tror jag absolut, och definitivt om vi pratar lite nyare dieslar vars avgasreningssystem kan kosta över 100.000 kr och med felfunktion får den inte ens köras i EU...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Går i tankarna på att skaffa en BMW 430 alternativt 440 cabriolet att ha som åretruntbil.
Tankar kring detta?
Kända fel på dessa bilar att se upp med?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur vet jag vilken motor en viss bil är utrustad med via regnummer?


Efter lite aktivt googlande...

En 430i cab från 2018.
Motorn är en B48, inte sant?

B som i borde vara bra, eller?
Slå regnr på nån bildelssida så brukar det dyka upp. B är bra. Men 440 är bättre pga två cylindrar 😎
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.

Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.

Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)

Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)

Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
Känner inte igen det du beskriver om reservdelar. Spridare till jobbets Caddy var inte enkla att få tag i, tog längre tid att få tag i än delar till sonens Alfa. Tror att mycket har förändrats efter pandemin.... Och för övrigt har jag aldrig behövt vänta på någon reservdel till mina Aprilior, dock ska påpekas att väldigt få har behövts! Till skillnad mot vad många belackare säger.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Såpass ovanligt med fel att inget kan kallas kända.
Kolla så den inte läcker, typ. Samt servad regelbundet.
Ej motorrelaterat, men nära. Motorfästen, det har BMW fortfarande blandad framgång med..
Tack.
Just den jag tittar på nu står hos handlare, fullservad, runt 6000 mil.

Du har förresten en espresso innestående sen typ 15 år...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Känner inte igen det du beskriver om reservdelar. Spridare till jobbets Caddy var inte enkla att få tag i, tog längre tid att få tag i än delar till sonens Alfa. Tror att mycket har förändrats efter pandemin.... Och för övrigt har jag aldrig behövt vänta på någon reservdel till mina Aprilior, dock ska påpekas att väldigt få har behövts! Till skillnad mot vad många belackare säger.
Min apa är bara ett år äldre än din, men likväl så får jag svaret "tillverkas inte längre" på några reservdelar. Nåja - funkar att hitta vissa prylar på skroten inom EU, packningar tog dock ett tag att hitta.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top