Välja familjebil, sjukt tråkigt!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag känner en som var uppvuxen i en Hondafamilj, dom hade flera CRV/HRV, klart osexiga till utseendet, men dom älskade sina bilar. och dom hade aldrig några fel på dom.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har aldrig åkt så mycket tunnelbana som när jag hade köpt en ny Honda Civic TypeR. Första besöket på verkstad var efter tre dagar för att en stötdämpare var felaktigt ihopsatt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Väldigt mycket av ryktet med vw,skoda o audi kommer från mätarskruvade bilar , folk klagar på bilar med 80kmil som visar 20k på mätaren.

Vw/Audi/ är poppis hos i östeuropa och bland araber i andra länder

Kolla alla taxi o polisbilar som har 40k-60k på mätaren och är som nya oavsett märke , sen tjöper Yosof-ahqbib tjerran.

Kör lika långt.

Byter stol,ratt,pedalgummi,vekselspakkknåpp.

Håkan 18 år från Kalix tjöpa bil,chippa o gasa...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ha ha ha, googla "Passat taxi problem" så ser du varför i stort sett ingen taxi kör VAG längre... Och tillräckligt många jag känner köpte nya VAG-bilar och fick dyra problem på halsen strax efter garantin gick ut. Förutom dieselgate då, som tydligt visar attityden hos företaget. Eller TFSI-motorerna som rasade på löpande band. Eller... nä, mätarskruvande tror jag inte på.

Opel däremot är prisade i samma härad men drabbas inte alls av samma problem. Klart mycket bättre bilar men har lyckats sämre med marknadsföringen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Apropå Toyota. Är Proace av samma tillförlitlighet som äldre bussar från dem? Den modellen finns vad jag förstått i två storlekar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå Toyota. Är Proace av samma tillförlitlighet som äldre bussar från dem? Den modellen finns vad jag förstått i två storlekar.
Inget är som Toyotas äldre HiAce... :)

Den "lilla" är väl samma bil som Peugeot/Citroën? Oklart var de tillverkas, tidigare samarbete Ungernbyggda Aygo/C1/107 var ju rätt bra om än plastiga deluxe. Toyota med andra emblem.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Apropå Toyota. Är Proace av samma tillförlitlighet som äldre bussar från dem? Den modellen finns vad jag förstått i två storlekar.
Oklart, skulle själv vara sugen iom att man får dem som 5pers + skåp, faller på diesel för mig dock. Men det är en cittra...
Finns med 1.6 Ford diesel (nej tack), och 2.0 PSA Diesel (antagligen bättre, men någon HZ/HD motor är det inte...).
Växellådan är Aisin, som i allting annat, så den går väl 25-30k mil utan bekymmer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inget är som Toyotas äldre HiAce... :)

Den "lilla" är väl samma bil som Peugeot/Citroën? Oklart var de tillverkas, tidigare samarbete Ungernbyggda Aygo/C1/107 var ju rätt bra om än plastiga deluxe. Toyota med andra emblem.
Även den större är samma som Pegga/Cittra/Opel. Jag har en Opel eZafira och den verkar inte vara dåligt byggd men någon Toyota är det inte.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ha ha ha, googla "Passat taxi problem" så ser du varför i stort sett ingen taxi kör VAG längre... Och tillräckligt många jag känner köpte nya VAG-bilar och fick dyra problem på halsen strax efter garantin gick ut. Förutom dieselgate då, som tydligt visar attityden hos företaget. Eller TFSI-motorerna som rasade på löpande band. Eller... nä, mätarskruvande tror jag inte på.

Opel däremot är prisade i samma härad men drabbas inte alls av samma problem. Klart mycket bättre bilar men har lyckats sämre med marknadsföringen.
De säljer bra. Oklart varför. Jag "känner" några inom taxibranschen, och vw brukar ge bra deals på företagsbilar, dessutom så har de rätt hög komfort per pris.
MEN alla är överens om att det finns problem, på löpande, och med allt möjligt.
Har haft många folkvagnar på olika arbetsplatser och alla har varit vrak, trots under 10k mil, VAG's 2 liter TDI verkar vara en hopplös pjäs som normalt läcker som ett såll.

Linde Truck gjorde en surmiss när de gick över till VW motorer, de gamla Deutz motorerna gick lätt 20000 timmar utan besvär, men VW blir aldrig riktigt driftsäkra, hur mycket man än skruvar.....
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inget är som Toyotas äldre HiAce... :)

Den "lilla" är väl samma bil som Peugeot/Citroën? Oklart var de tillverkas, tidigare samarbete Ungernbyggda Aygo/C1/107 var ju rätt bra om än plastiga deluxe. Toyota med andra emblem.

Det är jävligt surt när dom gör sådär, man tror man köper ett märke man har haft tidigare och har förtroende för, men i själva verket har man köpt en bil av ett märke man aldrig har haft förtroende för.

Just skåpbilar är en jävla soppa med oheliga allianser
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ha ha ha, googla "Passat taxi problem" så ser du varför i stort sett ingen taxi kör VAG längre... Och tillräckligt många jag känner köpte nya VAG-bilar och fick dyra problem på halsen strax efter garantin gick ut. Förutom dieselgate då, som tydligt visar attityden hos företaget. Eller TFSI-motorerna som rasade på löpande band. Eller... nä, mätarskruvande tror jag inte på.

Opel däremot är prisade i samma härad men drabbas inte alls av samma problem. Klart mycket bättre bilar men har lyckats sämre med marknadsföringen.

Är mer än ett decenium se...haha.


Kört massa tdi multivan med dsg som camper , våta dsg6/dsg7 är problemfria


En torrkopplad dsg låda som var skräp , idag är skoda superb med tdi/dsg populära som taxibilar - allt araber kör är.vinstmaskiner

Så dsg är ett icke problem idag gammalt problem , senare är det tfsi motorer som är skit och vissa motorer med hög oljetörst
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så dsg är ett icke problem idag gammalt problem , senare är det tfsi motorer som är skit och vissa motorer med hög oljetörst
Oljetörst ja.
Polaren körde Taxi förr, snurrade runt i en 3-år gammal Caravellle som ville ha en 4-liters dunke motorolja i vackan!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Var det den som var byggd i England?
Ja, men delarna som gick sönder, stötdämpare, styrväxel och synkringar, var gjorda i Japan. Det engelsmännen misslyckats med var att lacka ordentligt så det började rosta ovanpå tröskeln efter tre månader.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top