Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Alternativ till Sharan och liknande är ju att köpa en MPV med två uppfällbara stolar längst bak.
Citroen Grand Picasso/Peugeot 5008
Renault Grand Scenic
Opel Zafira

PSA går att hitta med den utmärkta 1.6 snåldieseln.

Själv kör jag en Peugeot 307 där jag kan sätta i två extra stolar när det behövs. Oerhört praktiskt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag drömmer om en backup bil som man kan köpa nu och bli gammal med.

Vad ska man ha i mellanklass, fossil, kombi, lite premium, kvalitet som fungerar om 20-40 år också?

Den kan gärna redan vara lite gammal.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Funderar på en storlek mindre men ja, bra tips.

Jag vill inte ha med Volvo att göra sedan de blev kinesiska så då är det -2009 som gäller
Lågmilad 245-a måste ju vara gjuten. Den lär funka i 40 år.

Men jag gissar att du vill ha en något modernare bil. Tyvärr är det ju lite svårt med "problemfritt" om du vill upp i premiumklassen MEN där kommer Lexus-SUVarna in.

Håller du rosten borta och servar är det grönt. Mycket bra kvalitet, bekvämt, inget som fallerar. RX450h tex.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lågmilad 245-a måste ju vara gjuten. Den lär funka i 40 år.

Men jag gissar att du vill ha en något modernare bil. Tyvärr är det ju lite svårt med "problemfritt" om du vill upp i premiumklassen MEN där kommer Lexus-SUVarna in.

Håller du rosten borta och servar är det grönt. Mycket bra kvalitet, bekvämt, inget som fallerar. RX450h tex.
Bra, japansk SUV är rätt. Jag hade en CRV i många år.

245 är som min nuvarande Passat så det är inget hinder. Dock är ju det en samlarbil numera.

Apropå det bör alla som antingen är någorlunda bilintresserade, patrioter, kulturella eller bara allmänt industrinostalgiska absolut investera i både 240 och 740 böckerna.
 

Bifogat

  • 1000048747.jpg
    1000048747.jpg
    1.4 MB · Visningar: 11
  • 1000048745.jpg
    1000048745.jpg
    1.4 MB · Visningar: 11

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar på en storlek mindre men ja, bra tips.

Jag vill inte ha med Volvo att göra sedan de blev kinesiska så då är det -2009 som gäller
Med god kännedom inifrån så kan jag inte rekommendera produkter från de åren Ford var ägare. Efter kineserna blev bilarna bättre. Att du kan ha åsikter om kinesiskt ägande förstår jag (och sympatiserar med - mer och mer)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Med god kännedom inifrån så kan jag inte rekommendera produkter från de åren Ford var ägare. Efter kineserna blev bilarna bättre. Att du kan ha åsikter om kinesiskt ägande förstår jag (och sympatiserar med - mer och mer)
Jag har inte hört något negativt om Volvo kvalitet under de ca 15 åren förut. 🤔

Jag hade en v40 1998 men det var väl någon holländsk Mitsubishi i botten men till och med den tyckte jag var helt ok.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är budget på denna bil?

Billigare och minst lika tillförlitlig samt givetvis lägre driftskostnader;
Mercedes S212 220d

Edit: nog den sista Benz med långlivsuthållighet
Svärmor har en sådan så det går bort big time. Plus att den är för lång och traktorlik.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vill man köpa en bil att ha i 20+ år ska man nog fundera extra på om man ska ha något nyare än 90-tal. Vem tillhandahåller alla komponenter till canbus systemen så länge? Och kunskapen att felsöka dem?

En bra ”evighetsbruksis” är lite mer oldschool, jag tänker 745 eller MB W124, eller om man alltid vill komma fram och alltid kunna laga sin bil, en W123 diesel. Allt är mekaniskt typ.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kul, jag jobbade med Honda när CRV kom, blev väldigt poppis och var riktigt bra.
Står för "Compact Recreation Vehicle"
Det bästa är att det finns en old school verkstad där innehavaren röker och svär men gör allt man kan förvänta, inklusive letar begagnade delar och är allmänt schysst.
Det var faktiskt skälet att jag valde fortsätta med Honda efter jag hade haft en Accord som också var grym.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top