FettSnok
96% enligt läkaren
inte 00-talets can-bus. Allt för instabila komponenter/känslig infrastrukturMen jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
inte 00-talets can-bus. Allt för instabila komponenter/känslig infrastrukturMen jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
I xc90?Det fanns ett campingbord och två stolar under golvet bak.
Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.Med god kännedom inifrån så kan jag inte rekommendera produkter från de åren Ford var ägare. Efter kineserna blev bilarna bättre. Att du kan ha åsikter om kinesiskt ägande förstår jag (och sympatiserar med - mer och mer)
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.
Har en '09 V70, och den är ändå hyfsat problemfri, hittills.
Men bilar som skall vara bra om 40 år till? Njaaa.
Moderna bilar är för komplicerade, visst håller vissa ett tag, men när det tar slut så tar det slut.
Problemet är att få tag i delar.
Nää, i CRV.I xc90?
Är 1.9 TDI är väl sista tillförlitliga VAG dieseln?Balkan är översvämmat med dem JUST för att de pajat i väst och exporterats som skrot...
Nä, just 1,9TDI är skottsäker.
Men jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
Ja det tror jag absolut, och definitivt om vi pratar lite nyare dieslar vars avgasreningssystem kan kosta över 100.000 kr och med felfunktion får den inte ens köras i EU...Är 1.9 TDI är väl sista tillförlitliga VAG dieseln?
1.6TDI har jag egen erfarenhet av och den är inte positiv. Men även 2.0TDI verkar bli väldigt dyr att underhålla i längden där spridare med tiden går till en ganska hög kostnad och den dagen högtryckspumpen lämnar in blir det ännu värre. Ska man hålla liv i något tillverkat 2010 och senare blir väl bensinare billigare i längden även om de drar lite mer?
B eller N serie motor? N.. som nein!!Går i tankarna på att skaffa en BMW 430 alternativt 440 cabriolet att ha som åretruntbil.
Tankar kring detta?
Kända fel på dessa bilar att se upp med?
Hur vet jag vilken motor en viss bil är utrustad med via regnummer?B eller N serie motor? N.. som nein!!
Slå regnr på nån bildelssida så brukar det dyka upp. B är bra. Men 440 är bättre pga två cylindrarHur vet jag vilken motor en viss bil är utrustad med via regnummer?
Efter lite aktivt googlande...
En 430i cab från 2018.
Motorn är en B48, inte sant?
B som i borde vara bra, eller?
B48-B20BSlå regnr på nån bildelssida så brukar det dyka upp. B är bra. Men 440 är bättre pga två cylindrar![]()
Såpass ovanligt med fel att inget kan kallas kända.B48-B20B
Kända problem med den?
Känner inte igen det du beskriver om reservdelar. Spridare till jobbets Caddy var inte enkla att få tag i, tog längre tid att få tag i än delar till sonens Alfa. Tror att mycket har förändrats efter pandemin.... Och för övrigt har jag aldrig behövt vänta på någon reservdel till mina Aprilior, dock ska påpekas att väldigt få har behövts! Till skillnad mot vad många belackare säger.Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.
Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.
Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)
Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)
Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
Tack.Såpass ovanligt med fel att inget kan kallas kända.
Kolla så den inte läcker, typ. Samt servad regelbundet.
Ej motorrelaterat, men nära. Motorfästen, det har BMW fortfarande blandad framgång med..
Tar den när jag kommer tillbaka till Sverige nån gångTack.
Just den jag tittar på nu står hos handlare, fullservad, runt 6000 mil.
Du har förresten en espresso innestående sen typ 15 år...

Min apa är bara ett år äldre än din, men likväl så får jag svaret "tillverkas inte längre" på några reservdelar. Nåja - funkar att hitta vissa prylar på skroten inom EU, packningar tog dock ett tag att hitta.Känner inte igen det du beskriver om reservdelar. Spridare till jobbets Caddy var inte enkla att få tag i, tog längre tid att få tag i än delar till sonens Alfa. Tror att mycket har förändrats efter pandemin.... Och för övrigt har jag aldrig behövt vänta på någon reservdel till mina Aprilior, dock ska påpekas att väldigt få har behövts! Till skillnad mot vad många belackare säger.
Är 440 lika skottsäker?Såpass ovanligt med fel att inget kan kallas kända.
Kolla så den inte läcker, typ. Samt servad regelbundet.
Ej motorrelaterat, men nära. Motorfästen, det har BMW fortfarande blandad framgång med..
Det är i sak samma motor med två extra cylindrar. Dessutom är effektuttaget mindre per cylinder vilket snarare talar för. Väl värt de extra kronorna på en cab, sett till förmodat mer eftertraktad som begagnad.Är 440 lika skottsäker?
B58-B30A?
Barna uppskattar säkert cab. Om man kan leva med 4 sittplatser och 300 liter bagage i en familjebil så blir det väl denna allt annat än sjukt tråkigt. Själv tycker man att det fort blir trångt med plats till 800 liter bagageDet är i sak samma motor med två extra cylindrar. Dessutom är effektuttaget mindre per cylinder vilket snarare talar för. Väl värt de extra kronorna på en cab, sett till förmodat mer eftertraktad som begagnad.

|
|
HJC stärker kundrelationen
Pressrelease från HJC Helme... |
|
|
Sportsterbygge i nästa nummer
I Allt om MC nummer 8 komme... |
|
|
Dags för gräsgasa hos Hydet
Den 1 augusti kör Hydet MC ... |