Väggrepp

Det där gäller bara er sörlänningar som kommer upp och kör på våra vägar och är bortskämda med att de ska vara nysopat och nyasfalterade vägar:D

Vi norrlänningar ser inga problem med att brassa trots lite tjälskott och krondiken i vägarna.

Jag och min bror körde 32 mil i går.
10 mil var grusväg.
Ingen av oss kör grusmaskin. (hans Harley brukar tappa blinkersglasen när vi kör grusväg)

Jag och min bror körde 32 mil i går.
10 mil var grusväg.
Ingen av oss kör grusmaskin. (hans Harley brukar tappa blinkersglasen när vi kör grusväg)

HD fungerar oväntat bra på grus.
Upprät körställning, stort framhjul, tyngdpunkten långt bak och lågt.
Sporthojjar med breda däck är betydligt värre.
Mycket därför jag inte tjöper sporthoj längre.
Man undvek allt vad grus heter när man körde framåtlutad.
Grusväg är fantastiskt roligt på rätt hoj.

Bromsa med bakbromsen "precis i ingången till kurvor"?!:va Är inte bakbromsen bara en prydnad?:confused::näsblod
Nej.
Jag lägger alltid på bakbromsen ögonblicket innan frambromsen, samt behåller en viss bakbroms in i kurvan.
Släpper oftast först efter att jag börjat mata på effekt.

Last edited:
Han snuddade fotpinnarna i marken när han körde "slalomsvängar"

Har inte läst hela tråden men tro absolut inte att du kan luta till fotpinnarna tar i. Jag har lowsidat iaf två gånger utan att jag skrapat forpinnarna innan. Ena gången berodde på att mina däck hade blivit för varma o slemmiga. Andra gången berodde det på att däcken var för gamla och hårda.

Edit: båda gångerna va på bana så asfalten va sjyst, ren o torr

Mina däck är av märket "TVS TYRES" och verkar vara nått indiskt märke vilket jag inte gillar speciellt ... När ja skjutsar folk så känner jag ibland att bakdäcket släpper efter och sladdar lite.

Vet att bredden på däcket är anpassat efter vikt osv och att generellt ger dyrare däck bättre grepp. MEN hur är det med "TVS TYRES"? Är det billiga chinesmek däck eller kvalitets däck?

Lägger hellre ut 2000 kr på nya däck än att få skämmas me att köpa nya kåpor pga att ja har lowslidat :)

Fast det behöver ju inte bero på att han gasat... han kanske bromsade i kurvan. Jag har bara fått det att släppa när jag bromsat för hårt med bakbroms+motorbroms... som tur var precis i ingången till kurvor, så det har aldrig "hänt" något.

Vad är det för dumheter du försöker lära ut? Naturligtvis kan man lägga ner tills man överskrider greppet oavsett om man har effekt eller inte.

Ta din 500-moppe och kör runt en rondel så fort du kan. Sedan ökar du farten ytterligare lite till och om dina däck då inte släpper så ökar du farten yterligare lite så kommer dina däck förr eller senare släppa bara på grund av farten.

På vissa maskiner skrapar fotpinnar, ljuddämpare, centralstöd eller nåt i marken före däcken släpper. Och då får man hänga in med kroppen för att nå upp till vad däcken klarar i grepp. Men den tvåhjuling där man inte kan passera däckens maximala grepp bara med kurvhastighet tror jag knappast existerar.

Jag testade redan som liten moppepojke på 50cc och ett par hk att köra cirkel och öka farten tills däcken släppte och även det gick.

Eller har du aldrig sett cyklister i tävlingar där dom lägger ner så att dom tappar greppet och glider ner i diket?

Mina däck är av märket "TVS TYRES" och verkar vara nått indiskt märke vilket jag inte gillar speciellt ... När ja skjutsar folk så känner jag ibland att bakdäcket släpper efter och sladdar lite.

Vet att bredden på däcket är anpassat efter vikt osv och att generellt ger dyrare däck bättre grepp. MEN hur är det med "TVS TYRES"? Är det billiga chinesmek däck eller kvalitets däck?

Lägger hellre ut 2000 kr på nya däck än att få skämmas me att köpa nya kåpor pga att ja har lowslidat :)

Även med bättre däck kommer du kunna lägga ner så att du lowsidar. Det kommer bara bli vid en högre hastighet. Däremot är vissa däck mer förutsägbara när dom släpper än andra.

Så nöt du upp dina däck innan du byter.

Last edited:
Joo var också inne på det men :P

Har läst runt lite och det verkar inte vara mycket gott att säga om tvs tyres, många som klagar på väggreppet på dom och der verkar som att det e känt som "skit däck" tyvärr.

Lägger hellre 2000 på däck än att behöva byta kåpor osv =/

Någon med andra åsikter???

Naturligtvis finns det väl inga enkla svar på den frågan, och självklart är det massor med faktorer som ska tas in i beräkningen: sin egen förmåga, förnuft, trafikbild, asfalt/grus/löv/olja/vispgrädde, regn/sol/orkan, antal brudar på uteserveringen, antal brudar i mobilen, antal... hrm... okej då... - men som nykläckt är det ju självklart något man funderar lite på.

Och dessutom så HETER det "GRÄPP" på norrländska - det är helt enkelt ett betydligt rejälare och manligare tungomål än den förklenade variant av vårt modersmål som talas i vissa mellersta delar av landet.

Jaja vafan, skicka popcornen då, om ingen har något vettigare att säga...!

Så jävla klockren :D

Fast det behöver ju inte bero på att han gasat... han kanske bromsade i kurvan. Jag har bara fått det att släppa när jag bromsat för hårt med bakbroms+motorbroms... som tur var precis i ingången till kurvor, så det har aldrig "hänt" något.

bromsat för hårt med bakbroms+motorbroms... som tur var precis i ingången till kurvor,

bakbroms i ingången till kurvor

??????

bakbroms i ingången till kurvor
??????

Lite svårt att se själv men jag antar att jag måste ha fått grepp igen precis innan jag började svänga eftersom att jag inte highsidade. Svårt att se själv men det kändes som att bakdelen stod säkert 20 cm åt vänster när jag svängde höger men hojen ruskade inte ens till när jag fick grepp igen.

Vad är det för dumheter du försöker lära ut? Naturligtvis kan man lägga ner tills man överskrider greppet oavsett om man har effekt eller inte.

Ta din 500-moppe och kör runt en rondel så fort du kan. Sedan ökar du farten ytterligare lite till och om dina däck då inte släpper så ökar du farten yterligare lite så kommer dina däck förr eller senare släppa bara på grund av farten.

På vissa maskiner skrapar fotpinnar, ljuddämpare, centralstöd eller nåt i marken före däcken släpper. Och då får man hänga in med kroppen för att nå upp till vad däcken klarar i grepp. Men den tvåhjuling där man inte kan passera däckens maximala grepp bara med kurvhastighet tror jag knappast existerar.

Jag testade redan som liten moppepojke på 50cc och ett par hk att köra cirkel och öka farten tills däcken släppte och även det gick.

Eller har du aldrig sett cyklister i tävlingar där dom lägger ner så att dom tappar greppet och glider ner i diket?

Jo det är klart att det går... har vart lite sugen på att dra ut någon natt (folktomt) och rondellköra lite runt runt. Mest av den anledningen att jag vill prova hur mycket jag kan lägga ner, inte för att då det att släppa.
Lyckas man lägga ner så mycket så att däcken släpper utan att ha en brutalt stark motor som river loss bakdäcket så är jag imponerad!
På moppen hade du förmodligen inte så bra däck och var det en offroad kan man lägga ner bra mycket innan något tar i.
Själv brukade jag cykla runt lite på grusvägen hemma och roa mig med att cykla mot kanten för att sedan tvärt svänga in igen så att det sladda både bak och fram :tungan

Edit: och självklart menar jag inte att man kan köra runt med knäskrap i 300 men det var inte sånna hastigheter det pratades om här heller...

Last edited:
Jag känner långt innan fotpinnarna tar i att greppet ändras i däcken.. precis som att däcken glider utåt i kurvan (som det känns när man åker över en fläck med sämre grepp). Självklart "burkar" jag alltid på grund av den bättre stabiliteten man får, så det kan ju förklara att mina fotpinnar inte går i marken...

Kan någon kunnig förklara i detalj hur det känns när man kommer nära gränsen för greppet i däcken? Hur vet man att det snart släpper?! :va

För man behöver ju inte åka på gränsen för vad hojen klarar för att däcken ska släppa, (t.ex. i vått underlag eller när det ligger olja på marken)...

Varför tror du man sänker farten innan en kurva?

För att man inte kan lägga ner så mycket... aldrig kört en högfartskurva :tungan. Näe självklart kan man inte köra hur fort som helst men det borde inte vara några problem kring 110 sålänge man har ett "sportdäck"...

Bromsa med bakbromsen "precis i ingången till kurvor"?!:va Är inte bakbromsen bara en prydnad?:confused::näsblod

Min fungerar utmärkt, lite mer svårdoserad bara... tycker det känns konstigt att inte använda den :)

Last edited:
Det där gäller bara er sörlänningar som kommer upp och kör på våra vägar och är bortskämda med att de ska vara nysopat och nyasfalterade vägar:D

Vi norrlänningar ser inga problem med att brassa trots lite tjälskott och krondiken i vägarna.
Jämför med Cross, En dålig åkere kan köra fort på en slät bana medans en duktig åkare kör lika fort på en gropig å jävlig bana.:tummenupp

Meh .. vadå sörlänning :va jag har ju kört Lantjärvs GP redan som barn :D

I övrigt håller jag med :tummenupp

Jag känner långt innan fotpinnarna tar i att greppet ändras i däcken.. precis som att däcken glider utåt i kurvan (som det känns när man åker över en fläck med sämre grepp). Självklart "burkar" jag alltid på grund av den bättre stabiliteten man får, så det kan ju förklara att mina fotpinnar inte går i marken...

Kan någon kunnig förklara i detalj hur det känns när man kommer nära gränsen för greppet i däcken? Hur vet man att det snart släpper?! :va

För man behöver ju inte åka på gränsen för vad hojen klarar för att däcken ska släppa, (t.ex. i vått underlag eller när det ligger olja på marken)...

Kanske inte svar på frågan men ungefär så här ser friktionen ut som funktion av hur mycket slipp man har. Rakt fram med bildäck.

Det varierar väldigt mycket mellan olika däck osv och jag tycker egentligen kurvorna skiljer sig mycket jämfört med hur det känns.

t.ex så upplever jag att greppet försvinner mycket mer plötsligt på våt asfalt än på torr asfalt vilket inte kurvorna tyder på.

Bifogat

• DSC00017.JPG
    DSC00017.JPG
    106.5 KB · Visningar: 39
Här ser du profilen och även att det går att ligga på knäskrap (inget posörskrap)

Bara för man ligger på knäskrap behöver man inte ha speciellt mycket vinkel på moppen:krama

Bifogat

• 610x.jpg
    610x.jpg
    48.8 KB · Visningar: 57
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden