Väggrepp

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Tja!
Har en Honda CBR 125 med "väldigt" smala däck. Har alltid tvivlat på hur bra grepp en mc har, läraren sa till mig att fotpinnarna allatid tar i före hojen kör omkull. Men det va när vi körde 50kmh. (han körde även me fotpinnarna i marken me mig på) stämmer detta äveni högre hastigheter runt 100?

Så nu till andra frågan, om jag nu kör på en rätt kurvig 70 väg så ska det väl vara rätt lugnt att ligga i 100-110? samma sak me en kurvig 50 väg på runt 80.

Som sagt den har smala däck och får därför för mig att den ska ha värdelöst grepp!

Svar om detta ämne uppskattas :)
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kör inte fortare än vad omständigheterna tillåter, bara för att det är 70-väg kan du inte köra 100-110 i varje kurva.
Sen måste du ha i beräkningarna att det kan ligga saker på vägen du inte räknat med, allt från spännare från ett spännband till lera som en traktor dragit upp på vägen.

Kör med insidan så kanske dina föräldrar slipper vara med om sitt barns begravning.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad jag då vet är att det inte alltid går att köra 110km/h på en 70-väg:D

Beror nog på underlaget och hur väl du handskas med cykeln om det skall gå i högre hastigeheter.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Det är inte hojen som kör omkull .. Det är du som kör som bestämmer hastigheten efter väglag, omständigheter och det material du har till förfogande. :mattias
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jisses! Den här tråden är som gjord för att poppa....fall på eget (Gräpp).
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
OM du nu kör så hårt så så fotpinnarna tar i, så är det dags att börja hänga ut från hojen, så hojen blir mer upprätt och du "burkar".

Även om du har smala däck så har du ändå rätt bra grepp, sen beror det på typ av däck och HUR färska de är, en äldre 125:a som kan ha gamla backelitpuckar till däck, skulle jag inte heller lite hårt på..

Men av allt att dömma så har du inte körkort ännu, och du sitter redan och skall köra 100-110 på 70 och 80 på 50 väg, och det skall vara lugnt..så då har du nog inte körkort så länge..lär dig köra först, bara för du har körkortet så kan man inte köra, det lär man sig med tiden, så mitt tips till dig är att börja försiktigt och bli inte en i statestiken..Kör du 110 är det väl allt vad maskinfan går och säkert mer än du kommer behärska i kurvorna..
 
Last edited:

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
ensåndärsmileysomäterpopcornmenhurgörmandenhittardeninte
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
pinsamt... stavade fel på rubriken, admin ändra :näsblod

Jo jag har faktist tagit mitt lätt mc kort och känner mig osäker på hur mycket hojen klarar av därav funderingarna.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Om han körde med fotpinnarna i marken med dig på...var hade han sina fötter då?:va
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag har 110/70-17 och 130/70-17 däck på min hoj.
För mig har det iallafall aldrig släppt, förutom när det låg grus på vägen.
Så sålänge du har asfalt under hjulen är det nog lugnt. Min motor på 25kw
orkar absolut inte riva loss hjulet ur utgången på en kurva (oavsett nerlägg),
med en 125a är det alltså no worries. Kände heller ingenting när jag låg kring
120 i en lååång kurva och försökte få ner knät.
Det jag är lite besviken över är att jag har ca 2-3mm kvar på däcket
när fotpinnarna tar i :huvet

Inom 125-250cc racing har de också väldigt smala däck.
Sen vet jag inte om du har ett bra eller dåligt däck, men det är väl bara å prova :D
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
OM du nu kör så hårt så så fotpinnarna tar i, så är det dags att börja hänga ut från hojen, så hojen blir mer upprätt och du "burkar".

Och inte bara försöka doppa arsle och knä i asfalten utan börja med att luta in överkroppen... tränar själv på att få in överkroppen mer.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Naturligtvis finns det väl inga enkla svar på den frågan, och självklart är det massor med faktorer som ska tas in i beräkningen: sin egen förmåga, förnuft, trafikbild, asfalt/grus/löv/olja/vispgrädde, regn/sol/orkan, antal brudar på uteserveringen, antal brudar i mobilen, antal... hrm... okej då... - men som nykläckt är det ju självklart något man funderar lite på.

Och dessutom så HETER det "GRÄPP" på norrländska - det är helt enkelt ett betydligt rejälare och manligare tungomål än den förklenade variant av vårt modersmål som talas i vissa mellersta delar av landet.

Jaja vafan, skicka popcornen då, om ingen har något vettigare att säga...!
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Är det p.g.a. att dom är kurviga? Då vill jag till dom....:yoparty :Bugar
Nä .. det är inte p.g.a kurvor utan STORA hål samt längs gående sprickor i asfalten .. (Norrland)

Du kan brassa på hur mycket du vill på dessa ställen .. några böter lär det inte bli :crash

Och dessutom så HETER det "GRÄPP" på norrländska - det är helt enkelt ett betydligt rejälare och manligare tungomål än den förklenade variant av vårt modersmål som talas i vissa mellersta delar av landet.

Jaja vafan, skicka popcornen då, om ingen har något vettigare att säga...!

Nä .. det där var nog det vettigaste någon sagt på länge :fakta
 
Last edited:

Mr.Alf

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
honda 1000rr
Med tanke på däckets kemiska blandning så spelar det väldigt stor roll om det är svart eller svartbrunt.
Är däcket svartbrunt så är det destilerade jäst atomer som har försvunnit och greppet försämras mycket!
Mvh Alf
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top