Väggrepp

Man kan ju fråga sig om det här är flashback eller sporthoj.. Ge grabben lite tips istället för att äta popcorn och idiotförklara honom... suck..

Låter som du är ny med sporthoj, tänker inte sno vad folk skrivit tidigare, så det enda jag kan lägga till är att du borde kolla in SMC's kurser, t.ex. BKK... Gör alltid bra! Så blir det även roligare att köra.

Hålla på o tjata om begravningar & skit, vafan berätta vad ni vet om smala däcks grepp istället baserat på egna erfarenheter, de flesta har väl åkt hundratjugofemma.

Min motor på 25kw
orkar absolut inte riva loss hjulet ur utgången på en kurva (oavsett nerlägg),
med en 125a är det alltså no worries.

Jag hade med en förare på 125cc Cagiva mito som hade oturen att få till en Highsider på gokartbanan så visst går det alltid.

Jag hade med en förare på 125cc Cagiva mito som hade oturen att få till en Highsider på gokartbanan så visst går det alltid.

Fast det behöver ju inte bero på att han gasat... han kanske bromsade i kurvan. Jag har bara fått det att släppa när jag bromsat för hårt med bakbroms+motorbroms... som tur var precis i ingången till kurvor, så det har aldrig "hänt" något.

Hålla på o tjata om begravningar & skit, vafan berätta vad ni vet om smala däcks grepp istället baserat på egna erfarenheter, de flesta har väl åkt hundratjugofemma.

Exakt! någon här som kan berätta om erfarenheter om smala däck och deras väggrepp.

Det bör vara lite kopplat till fordonets vikt. Det är massan på objektet som tvingar det ut i kurvan... Se det som om du har en tyngd i en fiskelina. -ju fortare du slungar, desto högre kinetisk energi har objektet. Desto högre belastning på linan.. -lite samma sak med däck och hojar. Högre vikt kräver större anläggningsyta vid en given hastighet.

Bara mina spekulationer.. :fyllisar

Det är ingen skillnad på smalare eller bredare däck eftersom däcktypen som ska sitta på din hoj är anpassad efter typ/effekt/vikt.

Det som kan skilja är kvalitét (ser man oftast på priset)

Det nya Dunlop däcket som satt bak på min då jag köpte den var det värsta däck jag någonsin upplevt.

Vad som dock rekommenderas är att man kör efter väglag, erfarenhet och omdöme.

Vet inte vilken typ av däck det sitter på din men en lättare hoj kräver mindre av däcken än vad en tyngre gör.

En körskolelärare som lär ut till 16 åriga nybörjare att använda fotpinnarna som riktmärke för greppet??:tummenupp

Fan va alla börja klanka ner på en fråga som kan vara besvärlig att ta reda på om man inte har nån annan än sh att vända sig till. De e väl schysstare o svara på frågan än o ha nerklankande me snöbollseffekt på trådarna...

Om jag förstått dig rätt marmelad så är egentligen din fråga om man kan hålla samma hastighet i en kurva med en 125:a som med en literhoj?
125 med smala däck vs. 1000rr med breda däck?

Jag tror att man borde kunnde göra de om du har rätt teknik.
dvs. vägplacering, syn, häng

Sen om du inte är erfaren så är min rekomendation att ta de lungt med 110 i 70 vägar om du inte kör där varje dag. De tråkiga när man tror att man kan en kurva/väg så kan de helt plötslist ligga grus, va ett hål eller asfalt som ser ut som himalaya i miniformat.

Fan va alla börja klanka ner på en fråga som kan vara besvärlig att ta reda på om man inte har nån annan än sh att vända sig till. De e väl schysstare o svara på frågan än o ha nerklankande me snöbollseffekt på trådarna...

Om jag förstått dig rätt marmelad så är egentligen din fråga om man kan hålla samma hastighet i en kurva med en 125:a som med en literhoj?
125 med smala däck vs. 1000rr med breda däck?

Jag tror att man borde kunnde göra de om du har rätt teknik.
dvs. vägplacering, syn, häng

Sen om du inte är erfaren så är min rekomendation att ta de lungt med 110 i 70 vägar om du inte kör där varje dag. De tråkiga när man tror att man kan en kurva/väg så kan de helt plötslist ligga grus, va ett hål eller asfalt som ser ut som himalaya i miniformat.

En som sa svarade allt i en fråga, TACK SOM FAN! :tummenupp

Det är inget fel på greppet hos en cbr125. Två av min polare har haft dessa å knäskrap i 100 km/h är inga problem. :)

Jag har bara fått det att släppa när jag bromsat för hårt med bakbroms+motorbroms... som tur var precis i ingången till kurvor, så det har aldrig "hänt" något.

Bromsa med bakbromsen "precis i ingången till kurvor"?!:va Är inte bakbromsen bara en prydnad?:confused::näsblod

ensåndärsmileysomäterpopcornmenhurgörmandenhittardeninte

smiley-eatdrink062.gif
smiley-eatdrink062.gif
smiley-eatdrink062.gif

Kan nog inte vara roligt när man bara får höra av alla gammalrävar som själva kört som idioter på 125a tiden och försöker att lära upp barnen att inte gå i deras fotspår heller..

Lycka till och lägg pengar på bra däck! :) .. Och BKK kurs! :)

Ja när ses vi då? :rolleyes: :)

10-11e Juli har jag inbokat :)

Last edited:
Nä .. det är inte p.g.a kurvor utan STORA hål samt längs gående sprickor i asfalten .. (Norrland)

Du kan brassa på hur mycket du vill på dessa ställen .. några böter lär det inte bli :crash

Det där gäller bara er sörlänningar som kommer upp och kör på våra vägar och är bortskämda med att de ska vara nysopat och nyasfalterade vägar:D

Vi norrlänningar ser inga problem med att brassa trots lite tjälskott och krondiken i vägarna.
Jämför med Cross, En dålig åkere kan köra fort på en slät bana medans en duktig åkare kör lika fort på en gropig å jävlig bana.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT