Nr:18
Snabbare än Don Queer
Ska man uttala sig om att förare har fel när dom påpekar saker om tävlingar mm. Så bör man väl kanske vara där själv om man ska kasta paj på andra??
Men det är ju så en feg stackare gör. Det är lätt att peka på fel om vad andra säger, i stället för att våga sticka ut hakan och säga något själv.
Ok. Jag tror er. Alltså pratar banägarna strunt.
Men som vanligt, är det aldrig någon som vågar komma med någon helhetsbild. Bara hacka på saker som är fel.
Jag skrev ett ganska långt utlägg om hur min bild av hur det ekonomiska fungerar vid tävlingarna. Helhetsbilden av det är det viktiga, men ingen komenterar det. Bara att det finns visa saker som inte stämmer.
Om nu pengarna inte går till STCC så går dom någon annan stans. Faktum kvarsår i alla fall att SO arrangemanget går med nästan noll resultat, eller precis runt som Luff förklarade för mig på båten över till finland, med en öl i handen.
Och därför finns det inte pengar till funkisar, träningar, billigare avgifter mm.
Men resultatet finns där för att man redan bokfört banhyra och hyra för tidtagning mm. En kostnad som till stora delar är fiktiv.
Ett vanligt sätt att tackla motståndare är att gå till personangrepp. Jag låter dej göra det för att jag har inte lust att kliva ner i den sandlådan. Jag nöjer mej med att konstatera att för mej har denna debatt inget med modig eller feg att göra....
Din helhetsbild av ekonomin på tävlingar är vilda gissningar och spekulationer. Helhetsbilden bygger på felaktiga antaganden. Tror du att tidtagning inte kostar, utan är en fiktiv kostnad? Bara licensen för en tidtagningsdator kostar ca 30K, plus hårdvara i form av dekoders, datorer, etc. Allt detta är fiktiva kostnader?
Banhyra består av fasta och rörliga kostnader. För att nämna en del av dom så kan vi börja med investeringen i mark och asfalt. Att asfaltera anderstorp hela vägen runt skulle i dagens läge kosta ungefär 6,5 miljoner. Detta gör man självklart inte varje år, men det måste läggas undan pengar till asfalt för alla aktiviteter sliter på asfalten. Rörliga kostnader finns också i form av sopning av banan, tömning av containers, vatten och el, personalkostnader o dyl. Är detta att betrakta som fiktiva kostnader? Det är inte min åsikt.
Självklart ska man kunna kritisera ett arrangemang som gått dåligt, men man ska inte kasta ur sej en massa påhittesiffror om vad det kostar om man inte har på fötterna.