väder och skvaller Gälleråsen 6-7 / 9

Är det vanligt med SC på SM-tävlingarna? Jag har aldrig sett det. Vi diskuterade det på LMS men förutom att bilen skulle ha vissa finesser (som vi kunde fixat/lånat) så var det speciella krav på föraren tydligen och där stöp det, vi fick inte tag på någon som hade kvalifikationerna att köra bilen. Lite konstigt med tanke på att sjukvårdarna kör ambulansen på banan helt utan utbildning. :va

Någon som vet mer?

Dalton! Rådiga ingripanden rakt igenom! Helt rätt. Tack för det.

När jag sitter här och skriver så slår det mig en sak... Varför bärgas det så mycket motorcyklar under pågående race? Som jag ser det så finns det säkerhetsprioritet som ser ut som följer;
1. Funktionärs säkerhet
2. Funktionärs säkerhet
3. Funktionärs säkerhet
4. Förares säkerhet
5.
6.
7.
8.
9.
10.
28. Bärgande av material.

Jag anser att det borde bärgas betydligt färre hojar! Den risk som det innebär för inblandade funktionärer uppvägs inte av den risk som en hoj ute i bollhavet innebär för oss förare. Ligger en skadad förare på banan så bör han hjälpas, dock enbart om det kan ske "säkert". Om förare och hoj ligger bredvid banan så kan man hjälpa föraren men låta hojen ligga. Att det låg drivor av hojar runt Ejes i söndags när Superstockracet var färdigt ser jag bara som KLOKT agerande av funktionärerna.

Är det vanligt med SC på SM-tävlingarna? Jag har aldrig sett det. Vi diskuterade det på LMS men förutom att bilen skulle ha vissa finesser (som vi kunde fixat/lånat) så var det speciella krav på föraren tydligen och där stöp det, vi fick inte tag på någon som hade kvalifikationerna att köra bilen. Lite konstigt med tanke på att sjukvårdarna kör ambulansen på banan helt utan utbildning. :va

Någon som vet mer?

De är allihopa utbildad sjukvårdspersonal, tex sjuksköterskor...iaf på Gelleråsen.
SC används inte på SO.

Från en annan funktionär,som stod i hårnålen.

//Lillan

* 6.2.4 Flaggor som används på posteringar:
Gulflagg, svängande Visas på minst två posteringar. Hinder på eller
vid sidan av banan, var beredd stanna. Omkör
ning förbjuden till dess grön flagga passerats eller
nästkommande postering även om den är
obemannad. Omkörning av mycket långsammare
förare tillåten, om denna har brutit tävling eller
träningspass och är på väg till bandepå. Förare
skall indikera detta med tydligt uppsträckt arm.

Jag ta tillbaka ALLT och hävdar motsatsen! Mike, jag är en syndare!! Jag ser NU att gulflagg innebär att man ska vara beredd att STANNA!
Det hade jag faktiskt ingen aning om; trodde man skulle köra "med försiktighet". Det anser jag att jag gjorde men stanna vet jag inte om jag hade kunnat...Tveksamt!
Så, jag gjorde fel och har gjort så varenda gulflaggssituation under race de senaste fem åren! Jag skäms och utlovar bättring!
Samtidigt undrar jag då om inte man skulle ta Mikes förslag på allvar... Alla som inte prutar minst FYRA sekunder på gulflaggsvarv får MYCKET i tillägg! Så blir det ordning

De är allihopa utbildad sjukvårdspersonal, tex sjuksköterskor...iaf på Gelleråsen.
SC används inte på SO.

Sjukvårdspersonalen på LMS har faktiskt utbildning inom det ämnet också :hihi men trots en läkares alla medicinska studier så har han/hon troligen bara ett B-körkort för att köra ambulansen bland alla vettvillingar. Vi som har både A- och B-körkort, racinglicens och funktionärslicens fick INTE köra Safety Car. Det krävdes någon särskild utbildning för det.

Det kan ju förklara varför inte så många arrangörer använder sig av SC, på ERF är det förstås uteslutet att inte ha det. På LMS har vi i stället rödflaggat vid farliga situationer och kört omstart.

Vilket fall som helst klagar folk alltid. Det finns ju alltid någon som kunde ha blivit behandlad bättre ur dennes synvinkel och de brukar höras. Ibland gör man ändringar därefter och får bara mera skit.

Det är kul att hjälpa till nästan jämt. :D

Last edited:
Det var ju en tydlig och bra redogörelse Dalton.:tummenupp

Då frågar jag mig varför inte TL tar ut SC så att ni kunde bärga på ett säkert sätt. Vad är din syn på den saken?

Personligen skulle jag nog vilja bryta loppet med allt vad det innebär i strul & förseningar. Banan blir då snabbt avstädad och det finns även en chans att låta skamkärran ta ett snabbt varv under tiden och tömma banan på cyklar.
Och sen kan alla gå på för fullt igen.

SC under en ERF-tävling tycker jag är helt OK, som jag ser det.
Men under ett sprint rejs på 12-20 varv kan en sådan åtgärd bli katastrofal. Med en stor sanering eller stor/allvarlig olycka kan det lätt komma upp i minst en 9-12varv bakom SC. Var du med på Knutstorp förra året då SC gick ut under 250GP rejset, halva loppet bakom SC med allt vad det innebär i kallnande däck, loppor på stiften för förarna etc. Hur kul e' de? För alla inblandade. Varje varv bakom SC räknas om du har läst på i Regelboken 6.10.5 Safety car.
Citat:
Arrangör äger rätt att använda safety car om TL anser detta lämpligare än att bryta tävling. Om safety car används skall detta framgå av TR.
+ Se Official information Scandinavian Open 2008
Race rules:
Punkt 21. Safety Car may be used according to Swedish regulations www.svemo.se

Du får ställa frågan till Mike eller TL. Vanligtvis brukar inte SC användas på SO tävlingar.

Jag ta tillbaka ALLT och hävdar motsatsen! Mike, jag är en syndare!! Jag ser NU att gulflagg innebär att man ska vara beredd att STANNA!
Det hade jag faktiskt ingen aning om; trodde man skulle köra "med försiktighet". Det anser jag att jag gjorde men stanna vet jag inte om jag hade kunnat...Tveksamt!
Så, jag gjorde fel och har gjort så varenda gulflaggssituation under race de senaste fem åren! Jag skäms och utlovar bättring!
Samtidigt undrar jag då om inte man skulle ta Mikes förslag på allvar... Alla som inte prutar minst FYRA sekunder på gulflaggsvarv får MYCKET i tillägg! Så blir det ordning

Det var en vändning det:-)

Dock så inser man ju (jag var inte där, kankse förstått det hela fel) att det mer eller mindre var slumpen som dömde Gåsens förare till "syndare" eller "ok-förare". Jag menar, en funktionär blir väl minst lika skraj om en hoj dyker in mot ejes i full karriär, oavsett om denna förare lyckades prestera en tiondel bättre varvtid på var 9!

Kankse kan vara något, 4 sekunders ökning på varvet:va

edit: om man nu kan kalla det slump om man sätter tiondelen bättre på ena eller andra varvet... kanske inte... jag vet inte...

Last edited:
Det var ju en tydlig och bra redogörelse Dalton.:tummenupp

Då frågar jag mig varför inte TL tar ut SC så att ni kunde bärga på ett säkert sätt. Vad är din syn på den saken?

För att det på den tävling vi pratar om inte användes någon SC. Safety Car finns inte som standard i nationella reglementet utan vissa tävlingar skriver in det i sina tilläggsregler.

Edit: Jo, det står visst i nationella reglementet numera men det är en dispositiv regel.

För övrigt anser jag att det här är en av de bästa, nyanserade och mest städade debatterna i det här forumet på bra länge. Ser fram emot förar-riksdagen i oktober.

Last edited:
Jag menar, en funktionär blir väl minst lika skraj om en hoj dyker in mot ejes i full karriär, oavsett om denna förare lyckades prestera en tiondel bättre varvtid på var 9!

Kanske kan vara något, 4 sekunders ökning på varvet:va

edit: om man nu kan kalla det slump om man sätter tiondelen bättre på ena eller andra varvet... kanske inte... jag vet inte...

Låt oss ta en lite mera analytisk approach på de där 4sekunderna.

Anta en typisk svensk banlängd som Åsen dvs 2400m och en varvtid på 1m10s.

=> 123km/h i snittfart.

Sannolikt är snittfarten lägre i gulflaggsområdet eftersom det relativt innehåller mer kurvpartier än hela banlängden. Vi antar att det går 25% långsammare dvs 93km/h.

Vidare säger vi att gulflaggsområdet utgör 1/6dels banlängd dvs 400m.

=> det tar 15.5s att passera gulflaggsområdet. Vi sänker tempot 4s
dvs 19,5s för passagen => 74km/h

Det innebär att vi skall pruta ner tempot med 20% för att uppfylla Luffs mål om 4s.

Det är jättemycket! Att bli träffad är av hoj i 74 eller 93km/h är i båda fallen livsfarligt.

Om man tillämpar en 20% fartminskning på hela varvet så blir tempo 1.10 måttliga 1.27. Det är så långsamt så att det flesta som tävlar tycker det är löjligt men det är vad som krävs för att Luffs 4s vision skall nås.

Ge förarna chansen att på någon tävling/ träning bli tvingade att köra så långsamt med mål att köra på tempo 1.27 Se där. Då har vi lagt ribban för hur fort gulflaggskörning kan ske på ett rimligt säkert sätt.

Det jag kan notera som jag själv såg under superstock 600 rejset var att det stod 2 st aktiva funktionärer i ejes (med vita tröjor).
Jag tror att om det funnits 2 funktionärer till, och att han / hon med gulflaggan aktivt gick ut närmre mot ejes inbromsning och viftade stort och tydligt, kanske med dubbel gulflagga, så skulle hastigheten sänkts tillräckligt för att 2-3 (eller 4) funktionärer fort kunnat ta bort hojen i fråga som orsakade allas irritation.

Jag får in lite emails från Mike o här är mer kommentarer och förklaringar:

vi fick ihop 32 ban funktionärer + 5 röda korsare till denna helgen , det var med våra standard mät , lite klen men uppfylld banlicensen, men vi ska inte behöva och egentligen få inte gå ut från skyddet av posteringen (även om mina gör det för att det ska vara bättre flytt i tävlingen) det ska räcka att vi vifta med gula flaggan så bör dem på banan vet att om vi inte backa av ordentligt så riskera vi både våra medtävlande och funktionärernas liv. Anledning till fördröjningen innan en gul eller annan flagga kommer ut, är basics som ALLA lär sig på kursen om de lystnar - och det att funktionärerna får aldrig ta egen initiativ till flaggning utan tur ordningen är följande:
olyckan är framme
postering i vilkas zon olyckan ske kontakter race kontroll (bandelen EFTER posterings position)
race kontroll svara
postering informera om olyckan,var den är på banan, om nån hinder finns på banan, och om föraren står upp eller ej
utsida postering komplettera om postering inte se riktigt.den som se bäst meddela start nr på hojen,och om det finns olja,okänd vätska eller andra anledningar till värför olyckan kan har inträffat.
race kontroll meddela berörda posteringar vilka flaggor ska ut på vilka posteringar efter allt information han har fått
det som kan röra till det är om det har nyss hänt nåt nån annan stans på banan eller en efter rapportering ske (ganska ofta tex sjuk stuga om friskförklaring eller skaderapport) när olyckan är framme.Då kan biträdande får gå in emellan osv
Ovan sekvens ta en stund och givetvis upplevs det som en evighet för dem som titta på men vi MÅSTE följa detta sekvens (allting spelas in från morgon till kväll på band) för försäkringens skull och för att kunna redovisa för myndigheter tex vid dödsfall. Kan även användas i vädjan ärende.

hoppas detta svara på en del av frågorna, kan vara lämpligt att gå ut med, det finns säkert några som har glömt eller aldrig fått veta hur det fungera

Tja!

Sweedie skrev:
"Det jag kan notera som jag själv såg under superstock 600 rejset var att det stod 2 st aktiva funktionärer i ejes (med vita tröjor).
Jag tror att om det funnits 2 funktionärer till, och att han / hon med gulflaggan aktivt gick ut närmre mot ejes inbromsning och viftade stort och tydligt, kanske med dubbel gulflagga, så skulle hastigheten sänkts tillräckligt för att 2-3 (eller 4) funktionärer fort kunnat ta bort hojen i fråga som orsakade allas irritation."

I Svemos NT,SR eller i tävlingens TR för roadracing finns det inte på något ställe en antydning om dubbel gul flagga vid incident,förutom att det innefattar två på varann följande posteringar. Om jag inte missminner mig så är denna variant är är något som Bilsportförbundet har och använder om det står ett hinder ,typ en hel bil,ute på banan (är inte påläst när det gäller bilreglementen).

Vi försöker verkligen markera tydligt med flaggorna, och ibland kan man på vissa posteringar ta ett steg ut, men det är inget som alltid är lämpligt.

Till resten av diskussionen på denna tråd:
De två stackare som nu fick springa benen av sig vid Ejes den sistnämnda helgen slet för allt vad de kunde för att hålla rent.

Det som vi funktionärer reagerar lite på är just detta att man redan har passerat en gul flagga på posteringen före, men att man fortfarande kör så pass snabbt att man i ganska hög fart brakar rakt fram t ex. på escapen,
samtidigt som löpare är på väg fram mot den som nu har haft lite otur och gått på öronen. Självklart kan någon förare råka ut för tekniskt fel som han/hon inte har kunnat påverka, men det blir då inte mindre farligt för oss. Ibland har man kört så fort och så nära att det har slitit i kläderna när någon hoj åker förbi. "Been there and felt that"

Som ni förstår tillhör även jag den så kallade galna skaran som flänger runt på banorna och flaggar, och detta gör jag för att det är mitt sätt att bidra till att
det blir en bra tävling. Många förare har vi hjälpt och på kuppen har vi lärt känna varandra lite grann. Denna galenskap har även jag gjort i +13 år. Moroten till att ,bland annat, jag fortsätter, är det/den tack/uppskattning man får från vissa förare, ambulanspersonal mm när man har varit på plats.

Vi är inte på något sätt perfekta, men vi försöker verkligen göra vårat bästa, och vi brukar intern diskutera igenom om det var något som kanske kunde ha genomförts på ett bättre eller snabbare sätt under den dag som har varit.

Vi som står ute på banan, gör det från klockan 09.00 till 18.00 med ett avbrott för lunch. Det är alltid tiden för lunchen som ryker när det blir förseningar så ibland har vi faktiskt hela 30 minuter på oss att komma in från posteringarna, käka, hinna gå på muggen och ta oss ut igen. Vi envisas trots detta med att komma tillbaka.

När vi är lite underbemannade är alla "lediga" förare varmt välkomna att jobba med oss för att få en inblick i hur det ser ut och går till på antingen postering eller plock. Att jobba som plock är FARLIGT och inte något som passar alla.
Att stå inne på en postering är faktiskt inte heller så enkelt. Gör gärna ett studiebesök så får ni snart upp ögonen på varför det ibland är helt omöjligt att t ex. hinna med blåflaggan när det är helt omöjligt att se några siffror på motorcyklarna.

Bara lite tankar

Ma Dalton

Gör gärna ett studiebesök så får ni snart upp ögonen på varför det ibland är helt omöjligt att t ex. hinna med blåflaggan när det är helt omöjligt att se några siffror på motorcyklarna.

Hur brukar ni göra med blåflaggen? Jag noterade under de race jag såg på söndagen (bara ett par) att blåflaggen endast användes vid s/m och bara till ledaren. Såg ingen som flaggade blått ute på posteringarna och vid ett tillfälle togs blåflaggen vid s/m ner direkt när ledaren passerat trots att tvåan kom strax efter och också behövde varva flera hojar, han tappade ännu mer på att inte få någon hjälp.

Se inte det som kritik mot dig eller någon annan funktionär utan bara som en allmän fråga vad man går ut med för målsättning vad gäller blåflaggen. Enligt Mike's mail till Swedie får ingen funktionär flagga något på eget initiativ, är det det som gäller så förstår jag att det inte blir någon blåflagg runt banan heller. Är det verkligen så att ni inte får flagga gult utan att få klartecken över radion på det?

Hur brukar ni göra med blåflaggen? Jag noterade under de race jag såg på söndagen (bara ett par) att blåflaggen endast användes vid s/m och bara till ledaren. Såg ingen som flaggade blått ute på posteringarna och vid ett tillfälle togs blåflaggen vid s/m ner direkt när ledaren passerat trots att tvåan kom strax efter och också behövde varva flera hojar, han tappade ännu mer på att inte få någon hjälp.

Se inte det som kritik mot dig eller någon annan funktionär utan bara som en allmän fråga vad man går ut med för målsättning vad gäller blåflaggen. Enligt Mike's mail till Swedie får ingen funktionär flagga något på eget initiativ, är det det som gäller så förstår jag att det inte blir någon blåflagg runt banan heller. Är det verkligen så att ni inte får flagga gult utan att få klartecken över radion på det?

Tja!

Det här blev lite långt så läs igenom om ni orkar.

Det var jag som stod på S/M och flaggade. Jag tog de heat som hade flest deltagare och under de andra heaten hade jag koll nedåt banan för att flagga gult.

Det är jag som avgör när jag skall flagga blått, för den som sitter som Tore/Kalle (det heter detta på "Åsen") har ingen möjlighet att sitta och bedöma vem som skall ha blåflagg på samtliga posteringar, det är en bedömning som varje postering gör själva. Självklart kan en vaken T/K upplysa om att det snart är på gång med omkörningarna.

När det gäller den gula flaggan så, nu talar jag bara för mig själv, är det på det viset att om jag har den bevakningen alltså med trafiken, så står jag med gulflaggan i handen och tar ut den så fort jag ser någonting hända, därefter rapporterar jag till racekontrol T/K att flaggan är ute och vilken typ av incidentdet handlar om. Det är även jag som talar om för racecontrol om när jag bedömer att alla både föraren och funktionärer är i säkerhet så att flaggan kan tas in.

För att återgå till blåflaggan.....
Jag brukar försöka hinna med och anteckna alla som är ute på banan, vilket kan vara ganska snärjigt då det är fulla startfält och siffror som sitter på fel sida hojen (läs ex. på R1). I de flesta fall har jag de flesta efter ett antal varv, så där lagom till att varvningarna börjar. Självklart försöker jag hålla reda på ledaren men även minst de ytterligare 4 första. Till detta försöker jag även hålla koll på "sladdbarnen" som är tydligt efter och kommer att vara föremål för att bli omkörda. Samtidigt med detta skall jag som kollar för blåflagg, exakt veta var ledaren befinner sig för att sköta varvtavlan, Det blir lite missar ibland, men jag har ännu inte flaggat av fel gubbe/gumma med målflaggen, Jag skall även ha uppsikt mot föregående postering ifall det inträffa någon incident, för då skall den gröne ut. Ser jag att några i toppen är på väg mot posteringen så förbereder jag att flagga blått om de kommer ifatt någon som är betydligt långsammare. Här måste jag även göra bedömningen om de ligger så nära att omkörningen kommer att ske i min sektor.Jag försöker faktiskt även hjälpa fram alla oavsett placering om de är snabbare och närmar sig en långsammare förare, men ibland så hinner man helt enkelt inte få ut flaggan i tid. Ligger det en snabbare förare mitt i en klunga gäller det att identifiera var och anpassa flaggningen.
Vad jag även måste tänka på är var i kurvan som jag kan anta att flaggan är synlig i synfältet för den förare som kommer att bli omkörd.
Detta är inget som man lär sig första dagen på postering, men det är min tro att alla funkisar gör så gott de nu kan, allt efter erfarenheten de har.
Visst händer det fortfarande att det blir lite fel ibland och för detta kan jag bara be om överseende. En annan sak är att det i speciellt juniorklassen kan vara förödande att visa blåflaggan vid fel tillfälle då det kan röra till det ordenligt för de som inte riktigt är varma i klädena.

Daltons är dom sanna hjältarna, var rädda om våra Daltons :tummenupp

...massa text...

Mycket text men väl värd läsningen. :tummenupp Tack för förtydligandet av en som verkligen vet. Jag tycker det låter som ni tar en hel del eget ansvar ändå vilket är helt naturligt i mina ögon.

Jag måste ha missförstått vad Mike försökte säga, där framgick det som att ingen fick flagga självständigt alls oavsett flagga.

Daltons är dom sanna hjältarna, var rädda om våra Daltons :tummenupp

Tja Micke!
Som du ser så har även jag fallit för trycket och joinat SH.
Jag hörde att det var lite debatt om lite saker och kunde till
slut inte motstå tillfället att göra mig hörd.
Vi lär väl sprattla vidare så vi syns på banorna nästa år oxå.

Ha´re
Ma Dalton

Det var jag som stod på S/M och flaggade. Jag tog de heat som hade flest deltagare och under de andra heaten hade jag koll nedåt banan för att flagga gult.

Och det var jag som "pryade" på S/M och jag kan säga att det är en barnlek att flagga blått på övriga posteringar i jämförelse med att stå på S/M. Det gjorde att jag vid ett par tillfällen faktiskt missade att komma ut med blåflagg där den borde ha kommit ut.

Vad gäller övriga posteringar blåflaggning så såg jag flaggan användas vid samtliga posteringar utom 4 och 9... och de posteringarna syns inte ens från S/M så jag kan inte uttala mig om de flaggade eller inte.. ;)

Lite skämt å sido, när vi är så få som vi var i helgen så prioriterar vi säkerheten framför framkomligheten. Det betyder att vi är mer koncentrerade på att hålla koll på inbromsningarna in mot posteringarna och vad som händer i föregående och nästa sektion. Då blir det inte så mycket mer kapacitet över till att flagga blått. Tyvärr.

Ja, vi skulle behöva ha ett 20-tal funktionärer till med ett gäng års erfarenhet.

PS: Varför jag skrev "pryo" beror på att jag i normala fall anser mig ha en bra blick och hänger med bra ute på postering men när man ställer sig bredvid Ma Dalton så är det många gånger som att vara ute på banan första gången igen. Jag har mååååååååånga år kvar innan jag ens börjar närma mig hennes nivå.

Tja Micke!
Som du ser så har även jag fallit för trycket och joinat SH.
Jag hörde att det var lite debatt om lite saker och kunde till
slut inte motstå tillfället att göra mig hörd.
Vi lär väl sprattla vidare så vi syns på banorna nästa år oxå.

Ha´re
Ma Dalton
Det gör du rätt i, vi som vet vad som gäller kommer alltid att uppskatta duktiga funkisar, vi ses snart igen.

:)

Tittade lite på Mylaps.com och såg att en del av dom som drabbades av tidstillägg för snabbast varv under gulflagg gjorde det på varv 4, samma varv som hojen ifråga kraschade på.
En del av dom drabbade låg före hojen som körde av och kan rimligtvis inte ha sett gulflaggen på varv 4. Blir intressant att se hur domarna förklarar det.:confused:

Kul att läsa om hur det ser ut från flaggposteringarna och hur arbetet fungerar där. Och funkisarnas arbete är något jag uppskattar mera och mera allt eftersom jag får mera erfarenhet från roadracing.
När jag var helt Rookie, kunde jag nog vara ganska hård i mina ord mot er för en missad blåflagg. Men i dagsläget är ni guld värda i mina ögon och ni gör ett bra jobb :tummenupp

Trots lite pajkastning, så tycker jag också att det är en bra debatt.

Kul också att Mike Luff skriver mail till Swedie.
Det visar hur starkt SportHoj.com är som forum.
Några brukar säga att detta inte är rätt plats för dom diskutioner som kan bli här. Men var kan jag annars nå styrelserna på dom olika banorna i sverige, tävlingsledningen för SO, massor av förare och även funktionärer :va

Sporthoj är grymt, och jag uppmanar flera att skriva sina åsikter och funderingar här. För uppenbarligen läses det av dom ansvariga.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra