Hur brukar ni göra med blåflaggen? Jag noterade under de race jag såg på söndagen (bara ett par) att blåflaggen endast användes vid s/m och bara till ledaren. Såg ingen som flaggade blått ute på posteringarna och vid ett tillfälle togs blåflaggen vid s/m ner direkt när ledaren passerat trots att tvåan kom strax efter och också behövde varva flera hojar, han tappade ännu mer på att inte få någon hjälp.
Se inte det som kritik mot dig eller någon annan funktionär utan bara som en allmän fråga vad man går ut med för målsättning vad gäller blåflaggen. Enligt Mike's mail till Swedie får ingen funktionär flagga något på eget initiativ, är det det som gäller så förstår jag att det inte blir någon blåflagg runt banan heller. Är det verkligen så att ni inte får flagga gult utan att få klartecken över radion på det?
Tja!
Det här blev lite långt så läs igenom om ni orkar.
Det var jag som stod på S/M och flaggade. Jag tog de heat som hade flest deltagare och under de andra heaten hade jag koll nedåt banan för att flagga gult.
Det är jag som avgör när jag skall flagga blått, för den som sitter som Tore/Kalle (det heter detta på "Åsen") har ingen möjlighet att sitta och bedöma vem som skall ha blåflagg på samtliga posteringar, det är en bedömning som varje postering gör själva. Självklart kan en vaken T/K upplysa om att det snart är på gång med omkörningarna.
När det gäller den gula flaggan så, nu talar jag bara för mig själv, är det på det viset att om jag har den bevakningen alltså med trafiken, så står jag med gulflaggan i handen och tar ut den så fort jag ser någonting hända, därefter rapporterar jag till racekontrol T/K att flaggan är ute och vilken typ av incidentdet handlar om. Det är även jag som talar om för racecontrol om när jag bedömer att alla både föraren och funktionärer är i säkerhet så att flaggan kan tas in.
För att återgå till blåflaggan.....
Jag brukar försöka hinna med och anteckna alla som är ute på banan, vilket kan vara ganska snärjigt då det är fulla startfält och siffror som sitter på fel sida hojen (läs ex. på R1). I de flesta fall har jag de flesta efter ett antal varv, så där lagom till att varvningarna börjar. Självklart försöker jag hålla reda på ledaren men även minst de ytterligare 4 första. Till detta försöker jag även hålla koll på "sladdbarnen" som är tydligt efter och kommer att vara föremål för att bli omkörda. Samtidigt med detta skall jag som kollar för blåflagg, exakt veta var ledaren befinner sig för att sköta varvtavlan, Det blir lite missar ibland, men jag har ännu inte flaggat av fel gubbe/gumma med målflaggen, Jag skall även ha uppsikt mot föregående postering ifall det inträffa någon incident, för då skall den gröne ut. Ser jag att några i toppen är på väg mot posteringen så förbereder jag att flagga blått om de kommer ifatt någon som är betydligt långsammare. Här måste jag även göra bedömningen om de ligger så nära att omkörningen kommer att ske i min sektor.Jag försöker faktiskt även hjälpa fram alla oavsett placering om de är snabbare och närmar sig en långsammare förare, men ibland så hinner man helt enkelt inte få ut flaggan i tid. Ligger det en snabbare förare mitt i en klunga gäller det att identifiera var och anpassa flaggningen.
Vad jag även måste tänka på är var i kurvan som jag kan anta att flaggan är synlig i synfältet för den förare som kommer att bli omkörd.
Detta är inget som man lär sig första dagen på postering, men det är min tro att alla funkisar gör så gott de nu kan, allt efter erfarenheten de har.
Visst händer det fortfarande att det blir lite fel ibland och för detta kan jag bara be om överseende. En annan sak är att det i speciellt juniorklassen kan vara förödande att visa blåflaggan vid fel tillfälle då det kan röra till det ordenligt för de som inte riktigt är varma i klädena.