väder och skvaller Gälleråsen 6-7 / 9

Nu har jag skrivit en vädjan till Fredrik Hansson på SVEMO. Där har jag redogjort för min syn på händelseförloppet i Superstockracet med snabbaste varv under gulflagg. Skickade till Fredrik.Hansson@svemo.se

Så... alla ni som tycker att det skett en felbehandling här i detta ärende, skicka in er syn på saken till Fredrik. Det kändes som han var genuint intresserad att göra så det blev RÄTT.
 
När man kommer till ejes har man rätt hög fart och när man då tittar upp mot posteringen och ser gulflaggan (vilket man gör rätt sent, iallafall jag) ska jag försöka ta kurvan eller ska jag köra rakt fram? Men eftersom inte jag samlat ihop minuspoäng bland funkisarna är det ok för mej??

Tänker bara bemöta detta med att konstatera att vi har LÅNG flaggning och du har alltså redan passerat en flagga om situationen är i Ejes.
 
"Hvordan skal man kunne kjøre 1.5 raskere når man skjønner at det ligger olje i banen og det ligger en sykkel som man risikerer og treffe ved en vurpa?"

Det är ju inget problem att hålla den farten när hojen ligger PÅ banan, det springer folk och ska försöka få bort den, samma olja ligger på banan och det viftas med den gula flaggan. Så jag förstår inte hur ni inte ska kunna sänka era tider lite till när flera av de hinder som ni borde uppleva som MER obehagliga inte längre finns där. Fast det kanske är obehagligare att riskera att köra in i en hoj som ligger en bra bit ut i en sandfålla än att köra in i en funktionär som försöker sanera banan...

"Da har arrangøren et hjelpemiddel som heter RØDT flagg."

Och varje gång vi använder den så får vi veta "ni borde inte, så farligt var det inte, vi ville rejsa klart, jag skulle ju just avancera från 19:e till pallplats". Skärpt till er lite!

Det borde vara krav på att alla förare ska stå en regnig dag på banan innan de får ut sin licens...
 
Tänker bara bemöta detta med att konstatera att vi har LÅNG flaggning och du har alltså redan passerat en flagga om situationen är i Ejes.

Var det så? Jag körde racet men minns inte!!!:) Var du på postering 6 och SÅG att de flaggade gult på postering 5? För ibland väljer man ju att flagga "kort", alltså utan fast gul innan och utan grön efter "olycks"posteringen.
 
....

Och varje gång vi använder den så får vi veta "ni borde inte, så farligt var det inte, vi ville rejsa klart, jag skulle ju just avancera från 19:e till pallplats". Skärpt till er lite!

Det är intressant att läsa dina kommentarer bäste herr Lime...

Du vet alltid precis hus det var. Ditt perspektiv om vad som hände ute på banan är alltid det rätta.

Du anser alltid vi förare är en samling idioter som lämnar vettet kvar i depån.

Bu ber jag dig skärpa dig och tagga ner lite och bespara oss dina dryga och snusförnuftiga kommentarer. Fundera gärna lite på hur tillvaron kan te sig från bakom styret under ett race. Du verkar inte vilja/kunna förstå detta det minsta.
 
Det är intressant att läsa dina kommentarer bäste herr Lime...

Du vet alltid precis hus det var. Ditt perspektiv om vad som hände ute på banan är alltid det rätta.

Du anser alltid vi förare är en samling idioter som lämnar vettet kvar i depån.

Bu ber jag dig skärpa dig och tagga ner lite och bespara oss dina dryga och snusförnuftiga kommentarer. Fundera gärna lite på hur tillvaron kan te sig från bakom styret under ett race. Du verkar inte vilja/kunna förstå detta det minsta.

Jag vill inte lägga mig ang vem som har rätt eller fel, men han kanske blir tjurig när han själv med flera frivilligt har stått ute i regnet och gjort sitt bästa och ändå bara får ta skit. Om han fortfarande anser att de handlade korrekt så är det väl då klart att han svarar som han gör? Det är ju inte så att de som gnäller håller igen på kritiken, och kanske inte heller vill/kan förstå andra sidan det minsta.
 
Jag vill inte lägga mig ang vem som har rätt eller fel, men han kanske blir tjurig när han själv med flera frivilligt har stått ute i regnet och gjort sitt bästa och ändå bara får ta skit. Om han fortfarande anser att de handlade korrekt så är det väl då klart att han svarar som han gör? Det är ju inte så att de som gnäller håller igen på kritiken, och kanske inte heller vill/kan förstå andra sidan det minsta.

Nej, jag tar inte ställning i den aktuella incidenten. Det är alltid av värde att se båda sidor av myntet.

Men det är alltid ett jävla daltande med funkisarna. Kritik får inte framföras för att ja ,de står ju där i ur o skur på frivillig basis och då är man oantastbar.

Men faktum kvarstår, det är vi förare som i huvudsak betalar kalaset och som betalande kunder har vi rätt att kräva en viss kvalitet på produkten vi betalar för vilket ofta glöms bort i sammanhanget.
 
Nej, jag tar inte ställning i den aktuella incidenten. Det är alltid av värde att se båda sidor av myntet.

Men det är alltid ett jävla daltande med funkisarna. Kritik får inte framföras för att ja ,de står ju där i ur o skur på frivillig basis och då är man oantastbar.

Men faktum kvarstår, det är vi förare som i huvudsak betalar kalaset och som betalande kunder har vi rätt att kräva en viss kvalitet på produkten vi betalar för vilket ofta glöms bort i sammanhanget.

Man får vad man betalar för...
Det kanske dags att ordna en ordentligt "proffsfunkislicens" och sen ge dem betalt med OB och hela faderullan, och då kan man ställa samma krav som när du köper en tv på siba. Undrar vad den genomsnittlige snål-RR-föraren säger när det ska betalas?!
Klart att de ska kunna ta kritik, men de måste ju även få kunna försvara sig.
 
... och då kan man ställa samma krav som när du köper en tv på siba...

Jag köper inte den argumentationen att är det till viss del frivillig verksamhet så har man inte rätt ställa krav.

OS, EM i fotboll mm skulle inte funka utan alla volontärer.

I huvudsak håller jag med dig och jag skulle kunna betala mer mot bättre kvalitet.

För övrigt uppfattar jag att helgens ilska från förarkollektivet i huvudsak riktar sig mot tävlingsledningen.
 
Jag köper inte den argumentationen att är det till viss del frivillig verksamhet så har man inte rätt ställa krav.

OS, EM i fotboll mm skulle inte funka utan alla volontärer.

I huvudsak håller jag med dig och jag skulle kunna betala mer mot bättre kvalitet.

För övrigt uppfattar jag att helgens ilska från förarkollektivet i huvudsak riktar sig mot tävlingsledningen.

De som är inblandade i matcherna i OS, EM i fotboll mm får bra betalt.

Det stämmer nog att den riktar sig till tävlingsledningen, men det var ditt inlägg jag svarade på som riktade sig till Lime som stod vid något bollhav.
 
De som är inblandade i matcherna i OS, EM i fotboll mm får bra betalt.

Precis, och i den Svenska roadracingvärlden får clownerna betala för att uppträda och som lök laxen så får man spö av tävlingsledningen, uteslutningar o bestraffningar och uppmanas av en dryg funkis på sporthoj att skärpa sig.
 
Man får vad man betalar för...
Det kanske dags att ordna en ordentligt "proffsfunkislicens" och sen ge dem betalt med OB och hela faderullan, och då kan man ställa samma krav som när du köper en tv på siba. Undrar vad den genomsnittlige snål-RR-föraren säger när det ska betalas?!
Klart att de ska kunna ta kritik, men de måste ju även få kunna försvara sig.

Den "genomsnittlige snål-RR-föraren säger" att han är rätt nöjd med gratisarbetande funkisars insatser och att han tycker att ca 2000 kr per tävling är nästan över smärtgränsen för vad en osponsrad plånbok klarar.
 
De som är inblandade i matcherna i OS, EM i fotboll mm får bra betalt.

Dom flesta funktionärer m.m. även i fotboll ställer upp gratis (volontärer).

På alpina VM i Åre fick volontärerna tak över huvudet och låna skidor och kläder. Glädjen att sätta stängsel och skotta m.m. i minusgrader dom där veckorna fick dom hålla med själva. :D
 

Öh, ena sekunden argumenterar du för att de är volontärer, och när jag säger att de inblandade får bra betalt så svarar du "precis". Hur ska du ha det Ingemar?

Dom flesta funktionärer m.m. även i fotboll ställer upp gratis (volontärer).

På alpina VM i Åre fick volontärerna tak över huvudet och låna skidor och kläder. Glädjen att sätta stängsel och skotta m.m. i minusgrader dom där veckorna fick dom hålla med själva. :D

De som är inblandade i resultatet, dvs linjedomare, huvuddomare osv får betalt.
 
Last edited:
Öh, ena sekunden argumenterar du för att de är volontärer, och när jag säger att de inblandade får bra betalt så svarar du "precis". Hur ska du ha det Ingemar?

Ok mina syftningar är kanske inte tydliga. Men jämförelsen mellan utövarna hade inte något med funkisarna att göra. Det var mest en betraktelse mellan olika nivåer av idrott.
 
Den "genomsnittlige snål-RR-föraren säger" att han är rätt nöjd med gratisarbetande funkisars insatser och att han tycker att ca 2000 kr per tävling är nästan över smärtgränsen för vad en osponsrad plånbok klarar.

:tummenupp

...och alltså blir det över smärtgränsen om man ska ha funkisar som får bra betalt och som aldrig gör fel. :)
 
Jag köper inte den argumentationen att är det till viss del frivillig verksamhet så har man inte rätt ställa krav.

OS, EM i fotboll mm skulle inte funka utan alla volontärer.

I huvudsak håller jag med dig och jag skulle kunna betala mer mot bättre kvalitet.

För övrigt uppfattar jag att helgens ilska från förarkollektivet i huvudsak riktar sig mot tävlingsledningen.

Är detta verkligen samma INgemar som för någon vecka sedan tyckte att jag tog i när jag kritiserad ERF-cirkusen för att det inte fanns några funktionärer utan fotograferna fick agera flaggvakter och safetycaren gjorde åt en hel tank på banan? För då fick man inte klaga på ledningen och i min mening var det mer befogat då. Nu har man agerat efter bästa förmåga och självklart kan det visa sig i efterhand att fel beslut tagits eller ej men jag är definitivt för att ha vakna, engagerade funktionärer som gör sitt bästa även om det skulle bli fel någon gång framför inga alls.....
 
Så som RR tävlingarna fungerar i dag, så ska vi va jävligt glada över att funkisarna är där och gör ett bra jobb. Givietvis inte utan fel, men det gör ingen. Stort tack till er :tummenupp

Problemet är hur allt sköts uppifrån. Fanns det bättre ekonomi i roadracingen så skulle det säkert kunna gå att göra bättre. Dessvärre är det riktigt svårt att få en ordentlig bild av hur ekonomin för en tävling ser ut. Då allt döljs i interna kostnader, omskrivningar, regler från Svemo mm.

Men några saker som gör att det kostar mycket som jag funderat på.
(se inte detta som den enda saningen, bara vad jag hört från tävlande, funkisar, andra som hyr banan och övriga inblandade. sen har jag dragit mina egna slutsattser och ser dom dom den enda sanningen). :tummenupp


1. Dåligt med startanden i vissa klasser.
Att köra startfält med 15 - 20 hojjar. Vem betalar för dom övriga 15-20 tomma platserna i dom startfälten? (jo rookisarna som alltid kör med fulla startfällt. Och numera sst 600 och NSB som börjar bli ganska fulla klasser.
Jag tycker att Rookie 600, 1000 och SST 600, NSB ska köra sina egna tävlingshelger. Då skulle vi ha mera körtid och man skulle kunna ha A-B finaler för alla. Det skulle locka alla dom som är rädda för att bli utkvalade. Det skulle ge flera deltagare och bättre ekonomi. Dessutom kan man hjälpa varandra bättre med däck, delar, tipps och råd om man köra samma typ av hoj.
Det är Svemo som sätter stopp för det. Vi får inte köra SM om inte 2-tacktstallibanerna för köra samtidigt. Alltså ska 10-20 2-tacktare få lika mycket bantid som 45st rookie 600 förare.
Eller att varja startfält får betala sin egna bantid. Vill man då köra i en klass med 12 hojjar så får man betala 6000kr i anmälningsavgift.

2. Tävlingsarrangören hyr banan och tidtagning mm av sig själv. Dvs Tävlingen hyr banan och tidtagning av Tex karlskoga. Tror att den kostanden blir närmare 100.000 kronor. Till det kommer övriga kostnader.
Varför gör man så Jo för att då redivisas tävlingen som plus/ minus 0 och inte går med vinst. Och kan motivera att funkisarna ska jobba gratis.
Men däremot går motorbanan med vinst med 100 - 200.000 på en tävlingshelg, men dom betalar inga funkisar. Och var tar dom pengarna vägen?
(Jag vet att ägaren till kinnekulle skiter i att fixa sin bana så att Veidec kan köra bilar och hojjar där. För han tycker i alla fall inte att det är värt att betala 2-3 miljoner i avgift till veidec för att veidec ska köra där). Vart tror ni dom andra banorna får dom pengarna ifrån. Jo våra tävlingar. Det är vi som betalar för veideccirkusen.

Dom enda som inte gör så här är LMS.
Och där får vi mycket mera körtid till en betydligt bättre kostnad.

3. Hur gör ERF rec och nec?
30-50 ekipage får köra skitmycket och betalar lite.
Och det finansieras ju och går runt.
Varför kan inte vi få köra lika mycket till en rimlig penning?
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top