Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Kommer att tänka på en artikel som var i Bike för några år sedan där de jämförde en standard R1:a med Janne Hanssons ProSBK kittad R1:a, byggkostnad ca 300 000,- (150 000,- för hojen)
I detta kit så fanns det fjädring för ca 35 000,- resten var motor och vissa andra chassidetaljer.
Det som var intressant med detta test var att telemetrin visade att Janne gasade 18 meter tidigare med ProSBK hojen. 18 meter extra med en massa mer effekt, mindre vikt och dessutom välkänd hoj för föraren.
Vid bromspunkten (som var ungefär densamma) så gick det sju (7 km/h) fortare... Förmodligen var det bara tack vare stabiliteten från fjädring och chassi som gjorde att han vågade gasa 18 meter tidigare.
Visst, inget direkt vetenskapligt test men jag tycker att det säger ganska mycket om vad som är viktigt och vad det ger i verkligheten...
I detta kit så fanns det fjädring för ca 35 000,- resten var motor och vissa andra chassidetaljer.
Det som var intressant med detta test var att telemetrin visade att Janne gasade 18 meter tidigare med ProSBK hojen. 18 meter extra med en massa mer effekt, mindre vikt och dessutom välkänd hoj för föraren.
Vid bromspunkten (som var ungefär densamma) så gick det sju (7 km/h) fortare... Förmodligen var det bara tack vare stabiliteten från fjädring och chassi som gjorde att han vågade gasa 18 meter tidigare.
Visst, inget direkt vetenskapligt test men jag tycker att det säger ganska mycket om vad som är viktigt och vad det ger i verkligheten...