Utgångshastighetens betydelse för toppfarten

Kommer att tänka på en artikel som var i Bike för några år sedan där de jämförde en standard R1:a med Janne Hanssons ProSBK kittad R1:a, byggkostnad ca 300 000,- (150 000,- för hojen)
I detta kit så fanns det fjädring för ca 35 000,- resten var motor och vissa andra chassidetaljer.

Det som var intressant med detta test var att telemetrin visade att Janne gasade 18 meter tidigare med ProSBK hojen. 18 meter extra med en massa mer effekt, mindre vikt och dessutom välkänd hoj för föraren.

Vid bromspunkten (som var ungefär densamma) så gick det sju (7 km/h) fortare... Förmodligen var det bara tack vare stabiliteten från fjädring och chassi som gjorde att han vågade gasa 18 meter tidigare.

Visst, inget direkt vetenskapligt test men jag tycker att det säger ganska mycket om vad som är viktigt och vad det ger i verkligheten...

Uttrycket: Att ta höjd,,, är ju ett effektivt sätt att få med sig mer fart ut ur en kurva jämfört med den som ligger före och som kan vara svår att komma förbi, tar man höjd på någon så får man högre fart ut på nån raksträcka. Torparn på Sviestad är en kurva som jag gillar att ta höjd i och det är väldigt effektivt sätt att komma om den som ligger för.
Svenska banors rakor är ju inte så långa så jag kommer till varvstopp på 6:an och då är det ju fördel att få till en hög utgångshastighet.

Hmmmm.... men om det är effektivt att "ta höjd", och därigenom lättare köra om den som ligger framför pga din högre fart, varför gör du inte alltid så då? Vad är fördelen med att inte "ta höjd" om det då får till följd att du har lägre fart ut på rakan? Det är väl aldrig bra?

Hmmmm.... men om det är effektivt att "ta höjd", och därigenom lättare köra om den som ligger framför pga din högre fart, varför gör du inte alltid så då? Vad är fördelen med att inte "ta höjd" om det då får till följd att du har lägre fart ut på rakan? Det är väl aldrig bra?

Ta höjdspåret är ju ett "kvalspår". Skulle man göra så på race så kommer det alltid nån j-vel och kör om på innern (med snabbare ingångsfart) för att blocka mitt snabbare spår vid utgången vilket innebär att jag inte får någon fördel av det:) Men det misstänker jag att du redan vet, misstänker också att det var en retorisk fråga? :)

Ta höjdspåret är ju ett "kvalspår". Skulle man göra så på race så kommer det alltid nån j-vel och kör om på innern (med snabbare ingångsfart) för att blocka mitt snabbare spår vid utgången vilket innebär att jag inte får någon fördel av det:) Men det misstänker jag att du redan vet, misstänker också att det var en retorisk fråga? :)

Njaäaenä! Det snabbaste spåret runt en kurva är nog för mig (och för alla andra TROR jag!!!) samma på race och kval. Skulle det finnas ett snabbare spår som går "lite längre och ta höjd" så måste ju det innebära att mna kan broms motsvarande senare och då borde det vara SVÅRT att ta sig förbi.
Nej, det där med att "Ta höjd" för att komma förbi, det funkar bara om man är påfallande snabbare än den som ligger framför, inte med en jämnsnabb. Ska man köra om en jämnsnabb handlar det om att hitta mod och kraft att slå på hårdare ut ur krök för att sedan bromsa om i slutet på nästa raka. Tar man höjd blir man fyra meter efter mitt i kurvan.
Och med alla "man" här menar jag givetvis JAG!

Det finns väl knappast en förare som är snabb i alla sektioner på en bana oavsätt om man är bra eller dålig och ska man om en likvärdig förare så är det ju in eller ut ur kurvor det ska ske och med min ringa erfarenhet så förstår jag att man tar höjd ut på en raka och slipstreamar om eller så bromsar man om. Alla banor har ju mer eller mindre bra omkörningsställen och likadant är det med förare, man har ju sina favoritavsnitt på banor.
I att ta höjd ingår ju att man chansar lite för att få en fördel sedan och chansa i alla kurvor brukar ju sällan slut bra.
Men du har ju förmodligen mer koll på detta en vad jag har, du är ja en RR-stjärna.:tummenupp

Det finns väl knappast en förare som är snabb i alla sektioner på en bana oavsätt om man är bra eller dålig och ska man om en likvärdig förare så är det ju in eller ut ur kurvor det ska ske och med min ringa erfarenhet så förstår jag att man tar höjd ut på en raka och slipstreamar om eller så bromsar man om. Alla banor har ju mer eller mindre bra omkörningsställen och likadant är det med förare, man har ju sina favoritavsnitt på banor.
I att ta höjd ingår ju att man chansar lite för att få en fördel sedan och chansa i alla kurvor brukar ju sällan slut bra.
Men du har ju förmodligen mer koll på detta en vad jag har, du är ja en RR-stjärna.:tummenupp

När jag läser det du skriver så stämmer säkert det för en del ibland, det är nog som du säger.

Min personliga erfarenhet är att jag tycker det är djäkla svårt att köra om! Banan är så smal!!! Det finns bara ETT spår runt banan och där är ALLA! Och om man som jag ofta gör, så startar jag någonstans runt 16-20 plats av de 27 som startar i STK 600, och så drar man ett led i starten, och då ligger man blad folk som kör liiiiite snabbare än jag gör, och de fyra första varven ser man döden i vitögat VARJE krök, och man tänker "TAPPA INTE TAGET; TAPPA INTE TAGET; TAPPA INTE TAGET!!!!!!!!!!!!!!!"
Och om man då klarat det, och hänger kvar efter 4 varv, så kommer inte JAG om för att jag tagit höjd in i en krök, då tappar jag taget Direckt! Jag kan MÖJLIGEN komma om för att jag VÅGAT slå på en fraktion tidigare, och fått med mig fart ut, och kan komma om på broms i slutet på nästa raka.

Men ddet beror säkert på att jag är sämst på att gå att gå in i krök fort, där kan jag mot likvärdiga förare inte tjäna något. Men det är såklart inte så för alla! Så ditt resonemang stämmer säkert för en del!:tummenupp

Njaäaenä! Det snabbaste spåret runt en kurva är nog för mig (och för alla andra TROR jag!!!) samma på race och kval. Skulle det finnas ett snabbare spår som går "lite längre och ta höjd" så måste ju det innebära att mna kan broms motsvarande senare och då borde det vara SVÅRT att ta sig förbi.
Nej, det där med att "Ta höjd" för att komma förbi, det funkar bara om man är påfallande snabbare än den som ligger framför, inte med en jämnsnabb. Ska man köra om en jämnsnabb handlar det om att hitta mod och kraft att slå på hårdare ut ur krök för att sedan bromsa om i slutet på nästa raka. Tar man höjd blir man fyra meter efter mitt i kurvan.
Och med alla "man" här menar jag givetvis JAG!

Jag gjorde en gigantisk banskiss för några år sedan över Kemorabanan i Finland (den sitter på väggen i lektionssalen). Jag tog hjälp av Henrik Stenberg som kört ohyggligt fort där (tror han har inofficiellt banrekord faktiskt) och han sa att han hade två olika spår beroende på om det var rejs eller om han körde för riktigt snabba tider.
Vi diskuterade detta då lite fram och tillbaka och vi var väl rätt överens att det skiljde lite grann på olika ställen. Nu är ju Kemora stor och jättebred så det skiljer sig ju mot de smalare svenska banorna.

Jag brukar titta mycket på spårval inom MotoGP och jag tycker att det skiljer lite mellan kval och race. På race safear de ju lite för att blockera motståndaren. Kvalen går ju i regel lite fortare också, även nu när de inte har kvaldäck.

Läser man Twist of the wrist så står det mycket om det här om man vill läsa på om själva teorierna bakom höjdspåret :)

Kommer att tänka på en artikel som var i Bike för några år sedan där de jämförde en standard R1:a med Janne Hanssons ProSBK kittad R1:a, byggkostnad ca 300 000,- (150 000,- för hojen)
I detta kit så fanns det fjädring för ca 35 000,- resten var motor och vissa andra chassidetaljer.
Vid bromspunkten (som var ungefär densamma) så gick det sju (7 km/h) fortare...
Meeeeen, det var ju en Yamaha :rolleyes: Klart det inte blir nån större skillnad. Suzuki däremot! Då ni. Eller hur Niklas ;)

Jag gjorde en gigantisk banskiss för några år sedan över Kemorabanan i Finland (den sitter på väggen i lektionssalen). Jag tog hjälp av Henrik Stenberg som kört ohyggligt fort där (tror han har inofficiellt banrekord faktiskt) och han sa att han hade två olika spår beroende på om det var rejs eller om han körde för riktigt snabba tider.
Vi diskuterade detta då lite fram och tillbaka och vi var väl rätt överens att det skiljde lite grann på olika ställen. Nu är ju Kemora stor och jättebred så det skiljer sig ju mot de smalare svenska banorna.

Jag brukar titta mycket på spårval inom MotoGP och jag tycker att det skiljer lite mellan kval och race. På race safear de ju lite för att blockera motståndaren. Kvalen går ju i regel lite fortare också, även nu när de inte har kvaldäck.

Läser man Twist of the wrist så står det mycket om det här om man vill läsa på om själva teorierna bakom höjdspåret :)

Jag håller med! jag håller med om att "På race safear de/man ju lite för att blockera motståndaren" och då kan man på sista varvet köra lite snävare för att det inte ska vara så lätt att dyka på innern. Och det är den förändring som görs! INTE ta höjd, det görs inte!:)
Har du sett någon ta höjd i Moto GP? Och då räknas det inte att göra det på sista varvet mot en som kör snålspår! Va?:)
'Tänkte väl det!

Magnus - om vi nu pratar om samma sak så tas det faktiskt lite höjd i vissa kurvor, kolla gärna t ex träningarna i Sepang, där fanns det onboardkamera på (Pedrosas?) hoj och speciellt i hårnålen mellan de bägge rakorna ser man att det bromsas sent, att man avvaktar med att dyka in mot apex till dess att han rätar upp hojen och ger full gas bara någon hojlängd efter APEX.

Att "ta höjd" handlar alltså inte om att såsa på långt ut i kurvan utan att någonsin pricka APEX, i min värld handlar det mer om att lägga sitt spår så att man, utan allt för stor omväg tar APEx lite senare och därmed tidigare räta upp och ge full gas.

Men i praktiken har Du nog rätt i att det inte handlar om stora skillnader mellan förarna, tar Du våra kära Aliens i MGP så funkar dom ju nästan som urverk i sina spårval, det handlar nog inte om många centimeters avvikelse mellan spåren dom emellan:)

Last edited:
På kval kan man se att de ibland kör lite annorlunda spår i MotoGp tycker jag.:)

Om rakan är oändlig så spelar det ingen roll.
Om rakan är kort så att toppfarten uppnås på låt säga treans växel så spelar det stor roll.
Allt där emellan.

Case closed.

Magnus - om vi nu pratar om samma sak så tas det faktiskt lite höjd i vissa kurvor, kolla gärna t ex träningarna i Sepang, där fanns det onboardkamera på (Pedrosas?) hoj och speciellt i hårnålen mellan de bägge rakorna ser man att det bromsas sent, att man avvaktar med att dyka in mot apex till dess att han rätar upp hojen och ger full gas bara någon hojlängd efter APEX.

Det där kallar jag inte att "ta höjd", det där kallar jag "en korrekt linje". Att "ta höjd" är för mig att i ingång till en kurva gå in senare än vanligt för att hitta ett senare APEX, att ha "svängt färdigt" tidigare för att kunna slå på gas tidigare, än man gör i vanliga fall!
Och om JAG gör det så förlorar jag på ingång mer än om jag kör min vanliga "snabba:)" ingång och förlorar därmed mer än om jag "tar höjd".

Sodan händer det ju ibland mysiga saker när man ligger efter snabba förare.... IBLAND rinner det till någon sorts kraft, ett mod, som gör att man känner att "Jag kör om den djäveln!!!" och då VET man att jag KOMMER att kör om honom i slutet på rakan, och DÅ, och bara då, kan man rulla in fortare i kurvan, TA HÖJD, vända runt, slå på, komma ut med 0,1 km/h högre hastighet, hålla i hårt hela rakan och köra om i slutet av rakan!!!!!!!:banana:yoparty

Men, att på detta vis "ta höjd" och TJÄNA meter (för det är ju det som räknas), det kan man (jag) bara göra IBLAND, och alltför sällan tyvärr... För KRAFTEN kommer inte till mig så ofta...:gråta

På kval kan man se att de ibland kör lite annorlunda spår i MotoGp tycker jag.:)

Du tror inte att de åker runt och "testar", kollar olika spår och sedan kollar telemetrin för att "veta" om det var ett bra eller dåligt spår?

Du tror inte att de åker runt och "testar", kollar olika spår och sedan kollar telemetrin för att "veta" om det var ett bra eller dåligt spår?
Toppförarna har kört alla banor så många gånger att de vet exakt vilka spår som går fortast.

När det gäller skillnaden mellan kval och race brukar jag tänka på Troy Corser som var en "kvalfantom". Han bromsade tidigare på kvalen för att ha högre fart genom kurvorna, en teknik som inte alls funkar på racen och som han till och från fick lida för.

P€RRA;5673189 skrev:
Toppförarna har kört alla banor så många gånger att de vet exakt vilka spår som går fortast.

Så oavsett chassieändringar, däckfabrikat, väder osv så är alltid spåret detsamma? Kan det inte vara så att en annorlunda sving kan ge en hoj som går bättre i ett annat spår, att en förbättrad gaffel kan få en förare att "go deeper into the corner"?

Så oavsett chassieändringar, däckfabrikat, väder osv så är alltid spåret detsamma? Kan det inte vara så att en annorlunda sving kan ge en hoj som går bättre i ett annat spår, att en förbättrad gaffel kan få en förare att "go deeper into the corner"?
Jag är ju ingen expert men jag tror att de vet ungefär vilket spår de vill hålla och sen justerar de hojen för att kunna köra som de vill, inte tvärtom.

P€RRA;5673189 skrev:
När det gäller skillnaden mellan kval och race brukar jag tänka på Troy Corser som var en "kvalfantom". Han bromsade tidigare på kvalen för att ha högre fart genom kurvorna, en teknik som inte alls funkar på racen och som han till och från fick lida för.

Hmmmmmmm........

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...