Utgångshastighetens betydelse för toppfarten

"MotoGP-kurvor" där det brukar vara jättestor skillnad mellan fritt kvalspår och placeringsbevakande racespår:

Jerez sista kurvan
Estoril kurva tre (grym inbromsning nedför) och in i den långsamma chikanen
Catalunya efter bakrakan (där F1 åker "genväg")
Laguna kurva två (längst ner efter "rakan")
Brno kurva tre (där Valentino hetsade Jorge för några år sedan)
Misano sista kurvan
Motegi efter bakrakan (där Casey åkte rakt fram förra året)
Sepang kurva nio

Fritt ur minnet, finns säkert fler.

Att det används i Moto GP så väl som i SM/EM/VM är jag övertygad om men jag har inte sett något så tydligt exempel i Moto GP som på Anterstorp, vilket vad var jag menade. Inte att Moto GP-förare inte kör olika spår beroende på om de är ensamma (ex. kval) eller ligger före konkurrenten och skall blocka. För det är fn. den enda anledningen jag också, likt farbror Moss ;-), ser med att fråbgå det spår som är snabbst (för dig).

Rossi och gänget tror jag inte kör på det sättet. De är inte rädda när de kör utan jobbar med en beräknade kylighet i att lösa "problemet" de har just för handen. EKG-testerna på ex Rossi visade ju just detta, han hade en onormalt låg puls vilket han inte skulle ha om han var rädd.

Läste en test för många år sedan som handlade om reaktionsförmåga och myten var att just F1 förare (Michael Schumacher) hade snabbare reaktioner än "vanliga" människor så detta testades. Så var ju såklart inte fallet men vad Schumacher var extremt duktig på vad att tänka parallellt. Vi "normala" människor gör allting i serie, väldigt tydligt när vi kör fordon. Schumacher kunde helt enkelt göra flera saker samtidigt med fullständig koordination, precis som en riktigt duktig trummis.

Nu är vi långt ifrån ämnet spårval och utgångshastighet men det visar ju också att ämnet är ganska komplext:)

För att fortsätta detta lite så måste jag bara länka in ett avsnitt från National Geographic Fight Science: Ultimate Soldier.
http://www.youtube.com/watch?v=PaTHM7Z9eOE

Visar på ganska stor skillnad beroende på vad man tränat.
Just vad gäller det som du, NiklasiNorr, tar upp om parallellt tänkande så kolla från 13min in i avsnittet. AWESOME!!!

Rossi vs Lorenzo sista varvet Catalunya 2009 är väl ett exempel på när Lorenzo åker så fort han kan i idealspår och Rossi sticker in nosen, balanserar på gränsen till framhjulssläpp, reder situationen och saboterar Lorenzos spår så att han tappar fart och tvingas följa Rossi över mållinjen. Idealspår funkar av allt att döma inte under rejsen i världeliten, så länge en bakomvarande förare finns inom slagavstånd.

Det indikerar väl även skillnaden mellan kval- och racetider, idag kör man ju dessutom utan kvaldäck.

Sedan är vi väl överens om att idealspår oftast är det spår som även ger högsta snitt- och toppfart på raksträckorna, undantaget skulle möjligen vara en bana utan i princip några raksträckor alls? Och vi är nog alla överens om att den enda anledningen att frångå idealspår är just för att försvara sin position visavi andra förare?

http://www.youtube.com/watch?v=PI0bdjvMf2A#t=3m5s

Jag tänkte också på den där i den här diskussionen och i Faster så förklarar Rossi hur han tänkte... han visste att det inte gick att köra om efter kurva 11 men ändå så gjorde han det i sista kurvan och det endast genom att bromsa 5-10m (tror jag det var) senare... som han själv sa "det var allt eller inget och går jag av så tar jag Lorenzo med mig" typ.

För att fortsätta detta lite så måste jag bara länka in ett avsnitt från National Geographic Fight Science: Ultimate Soldier.
http://www.youtube.com/watch?v=PaTHM7Z9eOE

Visar på ganska stor skillnad beroende på vad man tränat.
Just vad gäller det som du, NiklasiNorr, tar upp om parallellt tänkande så kolla från 13min in i avsnittet. AWESOME!!!

Fy f-n, jag blir illamående bara av att titta på det, huga!!!!
Det här visar ju tydligt just det som skiljer (Avarage:) Joe från en tränad person. Precis som med Rossi och Schumacher så är det deras jobb att köra sina fordon till max, det är lika naturligt för dem som för mig att koppla upp en dator på ett nätverk. De blir inte upprörda ifall det inte går riktigt som de tänkt utan de börjar om igen och gör rätt, det är ju inte så konstigt då att pulsen inte går upp (ingen rädsla) och de kan ha fullt fokus med millimeterprecision.

Jag tänkte också på den där i den här diskussionen och i Faster så förklarar Rossi hur han tänkte... han visste att det inte gick att köra om efter kurva 11 men ändå så gjorde han det i sista kurvan och det endast genom att bromsa 5-10m (tror jag det var) senare... som han själv sa "det var allt eller inget och går jag av så tar jag Lorenzo med mig" typ.

Just i det här klippet så ser vi ju tydligt effekten av spårval. Vid 2.14 när Rossi dyker på innern så tar han ett snävt spår vilket innebär att han går för långt ut i utgången. Lorenzo tar ju i praktiken höjd och får bättre utgångshastighet och kör om igen. Hade Rossi fått in hojen igen så hade han ju blockat Lorres högre fart och höjdtagningen hade inte gjort någon verkan men Lorres spår var ju klart mycket snabbare....

Just i det här klippet så ser vi ju tydligt effekten av spårval. Vid 2.14 när Rossi dyker på innern så tar han ett snävt spår vilket innebär att han går för långt ut i utgången. Lorenzo tar ju i praktiken höjd och får bättre utgångshastighet och kör om igen. Hade Rossi fått in hojen igen så hade han ju blockat Lorres högre fart och höjdtagningen hade inte gjort någon verkan men Lorres spår var ju klart mycket snabbare....

Fast det har väl mer med ingångshastigheten att göra, att han inte kan hålla ett tightare spår pga den högre ingångsfarten och därmed "tvingas till att vidare spår".

Men det jag tänkte på är vid 3:17...

Fast det har väl mer med ingångshastigheten att göra, att han inte kan hålla ett tightare spår pga den högre ingångsfarten och därmed "tvingas till att vidare spår".

Visst har det med ingångshastighet att göra och vad Rossi gör är ju bara att släppa tidigare och vika in men spåret funkar inte riktigt i kombination med farten och då glider han ut i utgången, precis den effekt du får med en för tidig insvängning, helt by the book men en chansning som hade kunnat funka med någon km/h långsammare fart. Ett bra exempel på hur en intelligent förare testar olika varianter och drag, precis som i schack... :)

Den sista omkörningen är ju magisk men också ett exempel på "do or die", det var ju allmänt känt att man inte kunde köra om där...:)
Misstänker att Rossi hade lite puls där i och med att det var vedertaget att det inte gick:tungan:)

Samma teknik - annorlunda timing mellan de bägge försöken:)

Vid 2.14 går Rossi in snävare och med högre fart, Lorenzo läser detta bra och anpassar sin "fart" för att kunna passera Rossi när han går brett i utgången. Vid 3.17 är Lorenzo inte beredd och tvingas avbryta sin fartökning för att inte köra in i Rossi - syns oerhört tydligt vid 3.22. För övrigt tycker jag mig nästan kunna ana hur Rossis framhjul letar fäste in till APEX sekunderna innan.

Jag tycker det är väldigt tydligt i MotoGP hur graden av framgång vid passering under inbromsning avgörs av hur väl den passerande lyckas "blockera" den passerade i utgången, tvingas den passerande drifta ut en halvmeter från idealspårets APEX - blir han raskt omkörd igen.

Det är ett par fantastiska varv vi ser - racing när den är som bäst. Men några varvrekord sätts förmodligen inte...:)

Last edited:
Det är ett par fantastiska varv vi ser - racing när den är som bäst. Men några varvrekord sätts förmodligen inte...:)

Varvrekord sätts inte, men de kör med låga varvtider hela racet, även de sista varven, trots att de tampas, vilket ju gör detta extra speciellt.
http://resources.motogp.com/files/results/2009/CAT/MotoGP/RAC/Analysis.pdf?v1_96143780'
Varv 21 händer något, då kör båda en 1.44-tid. De följande fyra sista varven körs på 1.43-tider, vilket är snabbast på banan. Många förare har släppt av/tappat till 1.45-1.46-1.47-tider vid det laget.

Inte mycket högre ingångsfart, och han tvingas dessutom bromsa ner farten till en lägre fart för att kunna ta kurvan med en mindre radie och i kombination med att han bromsar senare för att komma förbi så missar han helt enkelt apex. Eller annorlunda formulerat, dom har i princip samma fart innan kurvan men väljer man en mindre kurvradie måste man ta kurvan i lägre hastighet vilket med automatik kräver en längre bromssträcka. Har man då dessutom valt att bromsa senare för att passera framförvarande så blir det lätt sådär.

I motocross kallar man det "block pass" när man går in och tar spåret för personen framför. Det blir så mycket tydligare där eftersom det alternativspåret ofta är långt bort i motsats till rr där det finns oändligt antal alternativspår.
http://www.youtube.com/watch?v=K-fcKytUkmA

Eftersom man inte gör en stor radie i kurvan så får man automatiskt kanske en meter kortare distans till kurvan men priset man betalar är en lägre kurvhastighet vilket visar sig främst för den som tagit idealspåret och sedan inte kan slå på gas utan tvingas vänta bakom den som passerar.

Varvrekord sätts inte, men de kör med låga varvtider hela racet, även de sista varven, trots att de tampas, vilket ju gör detta extra speciellt...
Ja, förmodligen är det väl första passeringen efter "kökörningen" Du hittat under varv 21. En slipstream-passering på rakan kan ju naturligtvis innebära förbättrad varvtid, men att under en sluggerfight av det slag vi ser de sista varven fortfarande klara de tider de gör vittnar nog mer om vilka fantastiska förare vi betraktar.

För, jag FATTAR inte varför det skulle vara så!!!!!!! KANSKE jag kan förstå det om någon ligger ALLDELES bakom... Men om man har 6 meters lucka, varför vill man då välja ett spår som går långsammare? Vill man inte bara köra ifrån den som ligger bakom? Och det gör man genom att lägga snabba varv, inte genom att köra fort på rakorna. Fattar inte!!!!:)
Men är det inte precis det vi ser i många race? Det börjar med att förare A ligger rätt nära B ett par varv och när A väl kommit om så försvinner han i väg eftersom han nu kan köra ohotad och välja det snabbare spåret.

Kan ju inte låta bli att tänka på när vi körde minimoto och du tyckte jag hade uselt spårval i kurvorna strax efter att jag kört om dig, men att jag sedan hittade bättre ett bättre spår efter att jag fått lite lucka till dig. Nu vet du nog varför jag hade så "uselt" spårval. :D

Förstår inte alls vad du pratar om...:tungan
Däremot så minns jag fajten jag hade med John efter rakan när vi precis innan bromsningen låg jämsides, så jag tryckte helt enkelt av honom med armbågen, han studsade fint i gräset...:D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025