Urusla Svenskar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Mycket intressant tråd!

Reagerade på dock på en sak. Vissa hävdar att Sverige inte har samma arv och tradition inom motorsport som t.ex Finland.

Det tycker jag inte stämmer. Några exempel; (ber om ursäkt för ev faktafel, men you get the point..)

Det var svenskar som introducerade motocross i USA. Jänkarna är idag världens främsta cross-nation.
Håkan Carlkvist, Jörgen Nilsson, Peter Johansson, Håkan Andersson är några exempel på svenskar som lyckats inom mx.

Vi har haft F-1 tävlingar i landet, vi har haft framgångsrika förare inom samma sport, Ronnie Petterson, Stefan Johansson, hur många länder kan skryta med det?

Vi är fortfarande en topp-nation inom speedway även om Tony lagt av.

Vi var länge en av de absolut största nationerna inom rally med namn som Stig Blomkvist, Björn Valdergård, Kenneth Eriksson, Per Eklund o.s.v.

Kenny Bräck, Mattias Ekström och Rickard Rydell har det ju heller inte gått så pjåkigt för..

Skulle säkert kunna fortsätta namndroppa ett bra tag till, men nu till den stora frågan: VAD HÄNDE SEN?:va

Om vi ändrar perspektivet lite, vad har ni aktiva förare gjort för att locka in fler i RR-träsket? Får granngrabben komma å provsitta, kanske torrgasa lite också, när ni står å skruvar med hojen? Sätter ni upp lappar om racen på jobbet? Ni som är lite duktigare, skickar ni racerapporten till den lokala blaskan också?

Tänk om - tänk rätt?

Tänk om - tänk rätt?
Det finns engagemang, frågan är väl varför det inte används bättre?

Nej det går inte!
Att lösa framtiden inom RR på ett forum som detta. Vad jag själv ser som trist är att det talas för lite om förslag framåt och vad man faktiskt kan göra. Backspegeln är bra att ha - men det är ändå framåt vi vill?

Insikt,
Från förar/teamhåll saknas idag med FÅ undantag förståelse för ATT man sitter i en ankdamm och ta sig vidare kräver insatser, kunskap och … jobb! Men så länge som vi som individer bara ser oss själva så blir avståndet till framgång bara längre. Själv jämför jag gärna med UK där MC sporten står för 5 % av den totala sport omsättning (enl ACU), snarlikt resultat finns säkert i Frankrike, Tyskland och nu… Finland. Tror varken vi är dummare eller smartare än hojkillarna här - men verkar ändå fasen så mycket latare som tror att det inte går att jobba sig ur ett dåligt läge!

Note – ingen kan göra allt – men alla KAN göra något. En devis jag m fl använt tidigare. men oavsett är det inte vad man kan, utan vad man faktiskt GÖR som avgör resultatet!

Tänk om det kloka som skrevs sändes till en bättre adresser istället, lokaltidningen som start eller några av webbportalerna som fastbikes, bike highsider etc.

Utbildning för de som satsar?
Eftersom jag jobbar med många av dessa frågor är jag av nyfiket intresserad vilka som kunde vara intresserade att delta i den sponsorutbildning jag tidigare erbjudit SVEMO, och som syftar till att förstå att Pr Partners och ekonomi är ett måste för att kunna satsa på motorsport.

Övrigt,
Forumet verkar annars spegla den Svenska mentaliteten rätt bra. Vi skriver heller om hur dåligt allt är och hur nedrigt orättvist att ingen ”kan göra nåt” åt t ex. motorsportens populäritet. Nu är det 6 sidor på denna tråd och uppskattningsvis är att 4-5 av dem läses mest om gnäll, tyckanden + lite påhopp…

-Lite oproffessionellt analayserat så är det väl inte konstigt att vi är där vi är då..? Dvs 1-2 sidor framåt & 4 sidor åt fel håll….

/Eric Hulth

håller med som vanligt Eric, men du glömmer en sak.
det här är SH, här hänger dom som gnäller, dom som satsar finns inte här, med få undantag :tungan

Släpp SM till Luff, SM blir del av SO/NM
Låt förarna betala en manager/seriesponsorjägare/marknadsförare som eftersom den är avlönad OCH får provision jobbar hårt.
(ja via höjd startavgift och slopade ev prispengar)
Detta ger med tiden publik och seriesponsorer = lägre startavgifter och bättre läge för sponsorjakt/förarprofiliering.
Kringarrangemang behövs för att få den breda publik att komma igen, den publiken behövs för den genomsnittlige knutten är inte så värst intresserad.

snacka går ju, vad fan gör jag?
Under min aktiva tid va jag med i tidningen varje race, fixade tvreportage en gång, ställade ut hoj mm på happenings i stan och ordnade event för mina sponsorer årligen.
kanske kan jag dela med mig av hur "lätt" det va..

En gammal idé,
jag drev i början på -90talet en site som hette roadracingworld, inför varje SM pillade jag ihop en planch/poster som förare/läsare kunde skriva ut och sätta upp hemma på macken eller mcfirman, borde ju kunna funka nu med..

Angående "urusla svenskar" och varför vi inte har fler ute i vm så tycker jag vi har fantastiska talanger och rätt hyffsad ungdomsverksamhet för att va ett litet land och liten sport.
och ja, vi måste få bukt med ljudproblemet för att ens börja närma oss finlands träningsmentalitet.

Tänk om - tänk rätt?
Det finns engagemang, frågan är väl varför det inte används bättre?

Nej det går inte!
Att lösa framtiden inom RR på ett forum som detta. Vad jag själv ser som trist är att det talas för lite om förslag framåt och vad man faktiskt kan göra. Backspegeln är bra att ha - men det är ändå framåt vi vill?

Insikt,
Från förar/teamhåll saknas idag med FÅ undantag förståelse för ATT man sitter i en ankdamm och ta sig vidare kräver insatser, kunskap och … jobb! Men så länge som vi som individer bara ser oss själva så blir avståndet till framgång bara längre. Själv jämför jag gärna med UK där MC sporten står för 5 % av den totala sport omsättning (enl ACU), snarlikt resultat finns säkert i Frankrike, Tyskland och nu… Finland. Tror varken vi är dummare eller smartare än hojkillarna här - men verkar ändå fasen så mycket latare som tror att det inte går att jobba sig ur ett dåligt läge!

Note – ingen kan göra allt – men alla KAN göra något. En devis jag m fl använt tidigare. men oavsett är det inte vad man kan, utan vad man faktiskt GÖR som avgör resultatet!

Tänk om det kloka som skrevs sändes till en bättre adresser istället, lokaltidningen som start eller några av webbportalerna som fastbikes, bike highsider etc.

Utbildning för de som satsar?
Eftersom jag jobbar med många av dessa frågor är jag av nyfiket intresserad vilka som kunde vara intresserade att delta i den sponsorutbildning jag tidigare erbjudit SVEMO, och som syftar till att förstå att Pr Partners och ekonomi är ett måste för att kunna satsa på motorsport.

Övrigt,
Forumet verkar annars spegla den Svenska mentaliteten rätt bra. Vi skriver heller om hur dåligt allt är och hur nedrigt orättvist att ingen ”kan göra nåt” åt t ex. motorsportens populäritet. Nu är det 6 sidor på denna tråd och uppskattningsvis är att 4-5 av dem läses mest om gnäll, tyckanden + lite påhopp…

-Lite oproffessionellt analayserat så är det väl inte konstigt att vi är där vi är då..? Dvs 1-2 sidor framåt & 4 sidor åt fel håll….

/Eric Hulth

/Eric Hulth

Varför ser du det som gnäll? Själv gnäller du på den svenska mentaliteten och att ingen gör något. Men det är tyvärr så människan fungerar och ni som vill ha mer publik till RR-tävlingarna måste acceptera detta.

Själv är jag just den publik NI vill ha till tävlingarna inte lyckas locka. Mitt gnäll bör ju faktiskt tas på allvar. Jag var på STCC-finalen på Mantorp förra året och tycker att arrangemanget var under all kritik för mig som enbart är intresserad av hojarna. Du var där och sålde t-shirts minns jag men verkade inte ett dugg intresserad av att ens snacka med oss när vi stannade till. När man vandrar runt i depån slås man av den ogästvänlighet som finna bland teamen. Freddy Pappunen verkar vara den enda som är tränad i ämnet och tar sig tid för eventuella fans eller publik i allmänhet.

Efter att ha varit i USA och kollat på RR ser man att det finns en hel del att hämta för att ni ska locka publik till tävlingarna. Sno det rakt av och fixa sidoarrangemang som hojutställningar, provkörningar och försäljninga av diverse mc-tillbehör så lär ni i alla falla locka till er först och främst hojåkare som gillar RR.

Hoppas det går bra att en från "utsidan" blandar sig. Men som en outsider så ser jag det lite från en annan vinkel.

Har heller inte läst hela tråden då den är så lång bara första två sidorna så vet inte om någon redan påpekat detta.

Har kört gata i 3 år och börja köra bana förra året. Så är inte så jätte insatt i själva racinggrejen men känner lite folk som tävlar/tävlat.

Ni pratar om media och dåligt med intresse från tex publik. Tycker att det görs alldeles för lite reklam när det väl händer grejer, tex som BOTT o Ferrari på Knutstorp nu i helgen. Jag som umgås mycket med hojfolk fick höra det via omväg, såg ingenstans att dom gjorde reklam för sig. Det finns ju faktiskt folk som tycker det är roligt att kolla på RR-tävlingar även om dom själva inte kör och det blir svårt att få reda på när dom är om man inte gör reklam för sig. Alla prenumererar inte på Bike eller divs bil/hoj-tidningar. När det är STCC på knutstorp (eller annat som körs där) så sätter dom ut skyltar runt om i byarna. Men det räcker ju inte, vill dom inte ha folk utifrån som kommer och kollar?

Sporthoj är ett jävligt bra forum där man kan få mycket information men det är samma sak här, alla hänger inte på sh. Mer reklam borde göras. Förstår att det kostar pengar men att få in mer pengar måste man tyvärr göra sig av med en del oxå.

Tycker det är dökul med RR och hade som många här inne velat se mer av det, på tv och IRL.

Tror samtidigt att det inte funkar att några engagerar sig utan ALLA större klubbar/arrangörer/förbund samarbetar och är på media.

Som någon sa tidigare så är det mycket gamla rävar som sitter i de olika föreningarna och tyvärr så blir det oftast väldigt enkelspårigt och de har lite svårt att anpassa/ta åt sig nya saker. Nytt blod i ådrorna hade inte skadat.

Känner som många här frustration och lite hjälplöshet då det är som enskild individ omöjligt att göra något fast man vet att det är så många som brinner för RR.

Hur många av elitförarna, och nu menar jag inte alla med elitlicens utan de som tillhör toppen, har varit inne och skrivit i den här tråden? 0?

Jag får som sagt känslan av att de skolats att sköta sig själva och fixa sin egen sponsring. När det är klart har de ingen tid kvar för att göra själva sporten populärare. Undantaget var väl förra året när Eric drog ihop Pro Superbike förare i TV4 och på Stadion. Jättebra initiativ som det behövs mer av för att nå ut till dem som inte känner till RR.

Själv är jag en talanglös gamling som betalar det mesta själv och kommer att sluta köra om något år. Att såna som jag engagerar sig i den här frågan är ju för att vi älskar RR och vill att sporten ska bli större. Men ska den bli det krävs det att dagens elitförare gör MER!

Last edited:
Tyvärr finns inga elitförare i sverige(min åsikt), kanske i vår lilla ankdamm, men vänder man blicken utomlands så är vi i division 3, hur ska det kunna locka publik. Hur stor publik har div 3 fotboll??

Barry Veneman och kompani i IDM tillhör ju inte heller värsta eliten och ändå ligger vi på 15-20 plats. Backlund var en otrolig talang som riktigt ung, men sen stagnerade allt, han kommer inte vidare, är det stopp i talangen eller är det bara pengar/material.
Jag följer alla stora serier på tv och dator, både spanien,italien,usa, men tittar bara på enstaka race i prosuperbike. Det är stor för att inte säga enorm skillnad i jämnhet och nerv i de utländska serierna.

Tror vi har en lång väg att gå för att locka publik, om det inte "poppar upp" en stor stjärna som kan vara dragplåster, men risken är ändå stor att allt skulle bli ointressant då denne stjärna skulle vara så totalt överlägsen.
Min åsikt är att satsa på Freddy P och Lund, de verkar ha mer att ge, men Backlund har stannat i utvecklingen, även om han förbättrar sina tider så gör de bästa förarna det ännu mer, så han tappar mark (menar internationellt sett).
Hoppas den nya Kawan håller vad den verkar vara, då kanske Freddy kan köra lite race utomlands och få möta de "stora" pojkarna och utvecklas vidare.:tummenupp

Min åsikt är att satsa på Freddy P och Lund, de verkar ha mer att ge, men Backlund har stannat i utvecklingen, även om han förbättrar sina tider så gör de bästa förarna det ännu mer, så han tappar mark (menar internationellt sett).
Filip spöade både Lundh och Freddy förra året. I år har han varit skadad och sen han kom tillbaka har han vunnit nästan varje race. Hur du får det till att han har stagnerat är minst sagt en märklig slutsats!?

Filip spöade både Lundh och Freddy förra året. I år har han varit skadad och sen han kom tillbaka har han vunnit nästan varje race. Hur du får det till att han har stagnerat är minst sagt en märklig slutsats!?

Det finns ju många parametrar i racing, bla materialet, Kawazaki har ju inte direkt rosat marknaden i världens olika serier, i flera är den inte ens med. Ge Lund en HM-plant Honda så tror jag han varit oslagbar. På samma sätt som BMW i WSBK, hur skall de kunna hävda sig med en äldre "mätt" förare som säger att han vill lägga av snart och inte riskera skada sig, eller Ruben, som är varken fågel eller fisk.
Backlund var ju "nästan" lika bra som 17åring och flera tv reportage gjordes om vår nya roadracing stjärna, men det har inte blivit så mycket mer.
Kawazaki säger nu att de byggt en WSBK hoj, som de sen ska få ner till gatmodell, tvärt om mot tidigare. Är det det monster som Kawazaki hävdar och de som fått köra den, så tror jag INGEN rör Freddy nästa år.
Titta på Baldini i Worldsuperstock, 5sek efter Superbike täten på 2min bana. Han hade varvat hela vår elit i prosuperbike med en superstockhoj!

Det finns ju många parametrar i racing, bla materialet, Kawazaki har ju inte direkt rosat marknaden i världens olika serier, i flera är den inte ens med. Ge Lund en HM-plant Honda så tror jag han varit oslagbar. På samma sätt som BMW i WSBK, hur skall de kunna hävda sig med en äldre "mätt" förare som säger att han vill lägga av snart och inte riskera skada sig, eller Ruben, som är varken fågel eller fisk.
Backlund var ju "nästan" lika bra som 17åring och flera tv reportage gjordes om vår nya roadracing stjärna, men det har inte blivit så mycket mer.
Kawazaki säger nu att de byggt en WSBK hoj, som de sen ska få ner till gatmodell, tvärt om mot tidigare. Är det det monster som Kawazaki hävdar och de som fått köra den, så tror jag INGEN rör Freddy nästa år.
Titta på Baldini i Worldsuperstock, 5sek efter Superbike täten på 2min bana. Han hade varvat hela vår elit i prosuperbike med en superstockhoj!

För det första så stavas det Kawasaki.

Sen undrar jag vem skulle Lund köra ifrån med en HM-Plant Honda, BSB eller WSBK förarna?
I sverige tävlar vi med superstockhojar i Pro Superbike.
Då är det klart att han hade varit oslagbar med en "riktig" superbikehoj.

Sluta trolla nu och kamma till dig lite va.

Är det det monster som Kawazaki hävdar och de som fått köra den, så tror jag INGEN rör Freddy nästa år.
För det första är jag inte säker på att Freddy kör Kawasaki i Sverige nästa år och för det andra så heter BMW-föraren Badovini och han skulle INTE varva Sverige-eliten.

Jag var på Karlskoga för ett par år sedan när EM-kördes och nog för att polacken som vann var snabb men det skilde tiondelar mot vad svenskarna körde på samma bana.

För det första är jag inte säker på att Freddy kör Kawasaki i Sverige nästa år och för det andra så heter BMW-föraren Badovini och han skulle INTE varva Sverige-eliten.

Jag var på Karlskoga för ett par år sedan när EM-kördes och nog för att polacken som vann var snabb men det skilde tiondelar mot vad svenskarna körde på samma bana.

Har du inte sett tiderna från träningarna på våren :tummenner:tummenner i spanien bla av våra "stjärnor" eller på BRNO.
Jag pratar om italien,spanien,frankrike osv.. inga öststatsserier(även om någon enstaka förare kan utmärka sig ibland). Men IDM som är en väldigt jämnserie med täta fajter, så är klassen medelmåttig. Freddy fick en hoj ur ett B-team som han i princip aldrig kört och spöar Backlund, om man följer roadracing så begriper man hur stort det är:tummenupp:

Backlund kvalar in som 18, när han sitter på material som idag i WSBK ligger i täten i superpole, när han möter medelmåttigt motstånd i IDM.

till sleven: Du ser, jag är så ointresserad av märket att jag inte ens kan stava till det:) lite gulligt att du försöker tuffa till dig:D

Nu släpper jag tråden för annars så stängs den snart:tungan:tungan

Har du inte sett tiderna från träningarna på våren :tummenner:tummenner i spanien bla av våra "stjärnor" eller på BRNO.
Jag pratar om italien,spanien,frankrike osv.. inga öststatsserier(även om någon enstaka förare kan utmärka sig ibland). Men IDM som är en väldigt jämnserie med täta fajter, så är klassen medelmåttig. Freddy fick en hoj ur ett B-team som han i princip aldrig kört och spöar Backlund, om man följer roadracing så begriper man hur stort det är:tummenupp:

Backlund kvalar in som 18, när han sitter på material som idag i WSBK ligger i täten i superpole, när han möter medelmåttigt motstånd i IDM.

till sleven: Du ser, jag är så ointresserad av märket att jag inte ens kan stava till det:) lite gulligt att du försöker tuffa till dig:D

Nu släpper jag tråden för annars så stängs den snart:tungan:tungan
Du påminner om en sån där liten mjölk/choklad dryck i liten glasflaska.

Jag har svaren på varför utvecklingen stått stilla, det är inte bara i RR utan du kan se samma sak i hela samhället.

Svar:

1. Socialdemokratin
Höga skatter, avgifter etc etc motverkar aktivt all form av kreativitet och utveckling i samhället.

2. Miljö-tomtarna
Protesterar mot allt som har med motor att göra

3. Det var bättre förr!

Detta stämmer ganska bra, titta på sjukvården i Sverige, de bästa läkarna sticker till andra länder där de inte styrs av ett kommando sjukvårdssystem, sköterskor till Norge. Vi var en gång ett framstående land inom medicinskt forskning, men nu är forskningen (den lilla som finns kvar i landet) helt beroende av bidrag från enskilda människor. Är vi överhuvudtaget bäst på nånting i Sverige, den heliga jämställdheten kanske?

Sedan är det fel att säga att intresset för bilar/mc är underutvecklat i Sverige. Jag vågar påstå raka motsatsen, bl.a. intresset för USA bilar (större per capita än självaste USA).

Jaha, skall man hålla käft eller inte, Jag kan bara inte, :va
Är du här bara för att provocera?
Har gett --- i att svara innan tänkt att du kanske bara har ett par dåliga dagar :)
Men det verkar sitta i :va
Har inte hissen nått ända upp på dig, eller!
Du verkar på något sätt ha gått i skola iallafall, för skriva kan du ju!
Har kärringen gjort slut eller och du hittar ingen ny, isåfall tror fan det!!!
Du har dom mest dumma jävla svar jag har varit med om någonsin!
Fattar inte hur en sådan här person får vara på SH PUNKT!
Någon mer provoserande än dig finns inte och jag tror banne mig att du njuter av det ochså!
Åk nu upp och kör 1.04 på åsen, så kan du väl få ett uns av trovärdighet!

Javisst men då kan jag väl låta bli att läsa dina inlägg, lite svårt dock jag råkar gilla SH :)
Tänk lite innan du skriver :krama
Så nu var det gjort!
No hard fellings var bara tvungen :brinnerup

Tyvärr finns inga elitförare i sverige(min åsikt), kanske i vår lilla ankdamm, men vänder man blicken utomlands så är vi i division 3, hur ska det kunna locka publik. Hur stor publik har div 3 fotboll??

Barry Veneman och kompani i IDM tillhör ju inte heller värsta eliten och ändå ligger vi på 15-20 plats. Backlund var en otrolig talang som riktigt ung, men sen stagnerade allt, han kommer inte vidare, är det stopp i talangen eller är det bara pengar/material.
Jag följer alla stora serier på tv och dator, både spanien,italien,usa, men tittar bara på enstaka race i prosuperbike. Det är stor för att inte säga enorm skillnad i jämnhet och nerv i de utländska serierna.

Tror vi har en lång väg att gå för att locka publik, om det inte "poppar upp" en stor stjärna som kan vara dragplåster, men risken är ändå stor att allt skulle bli ointressant då denne stjärna skulle vara så totalt överlägsen.
Hoppas den nya Kawan håller vad den verkar vara, då kanske Freddy kan köra lite race utomlands och få möta de "stora" pojkarna och utvecklas vidare.:tummenupp

Jaha, skall man hålla käft eller inte, Jag kan bara inte, :va
Är du här bara för att provocera?
Har gett --- i att svara innan tänkt att du kanske bara har ett par dåliga dagar :)
Men det verkar sitta i :va
Har inte hissen nått ända upp på dig, eller!
Du verkar på något sätt ha gått i skola iallafall, för skriva kan du ju!
Har kärringen gjort slut eller och du hittar ingen ny, isåfall tror fan det!!!
Du har dom mest dumma jävla svar jag har varit med om någonsin!
Fattar inte hur en sådan här person får vara på SH PUNKT!
Någon mer provoserande än dig finns inte och jag tror banne mig att du njuter av det ochså!
Åk nu upp och kör 1.04 på åsen, så kan du väl få ett uns av trovärdighet!

Javisst men då kan jag väl låta bli att läsa dina inlägg, lite svårt dock jag råkar gilla SH :)
Tänk lite innan du skriver :krama
Så nu var det gjort!
No hard fellings var bara tvungen :brinnerup

Nej jag tänker inte svara på ett svar från dig, INTE!

Last edited:
Berätta för oss varför Tingvalls löfte är så skrattretande.

Jag personligen orkar inte med mannen, jag uppfattar honom som en trafiktaliban. Sverige har redan världens lägsta antal trafikdödade i världen. Hur längre till behöver vi komma, hans nollvision är tänkt att leda till nolltrafik. Och hur blir det om vi inför nolltrafik, jag har för mig att jag läste att ca. 2000 människor dör årligen till följd av fallskador. Blir nästa steg att förbjuda människor att ta sig fram till fots så att ingen ramlar och slår sig illa?
Summa summarum: Det finns gränser för allt trams, jag är trött på talibaner!

Jag personligen orkar inte med mannen, jag uppfattar honom som en trafiktaliban. Sverige har redan världens lägsta antal trafikdödade i världen. Hur längre till behöver vi komma, hans nollvision är tänkt att leda till nolltrafik. Och hur blir det om vi inför nolltrafik, jag har för mig att jag läste att ca. 2000 människor dör årligen till följd av fallskador. Blir nästa steg att förbjuda människor att ta sig fram till fots så att ingen ramlar och slår sig illa?
Summa summarum: Det finns gränser för allt trams, jag är trött på talibaner!
Härom året dog 25 st av partiklarna från dubbdäcken i Stockholm, och 35 st där av utsläppen från trafiken! Ca 150 drunknar varje år och det är väl ett par om dan som tar livet av sig... Och visst, jag får konstant höra hur farligt det är att köra fort, i synnerhet med hoj. Fast ska man vara petig så är det få sporter som sliter så pass lite på kroppen i långa loppet som just RR. Dom flesta äldre RR-förare har fortfarande hela knän, arbågar å ryggar. Fråga några handbollsspelare, fotbollsspelare, inntebandyfolk osv hur deras knän å leder mår :rolleyes: Tills man vuprar iofs, men att få motspelarns dobbsko rakt över knät med 80-90kg vikt bakom är nog sådär lagom hälsosamt det också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT