Urusla Svenskar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
om ni tycker RR är litet i Sverige så gnäll inte, Offshore racing är ännu mindre i Sverige jämfört med resterande världen....

sundberg-20041214.jpg

... om man följer roadracing så begriper man hur stort det är:tummenupp:

Backlund kvalar in som 18, när han sitter på material som idag i WSBK ligger i täten i superpole, när han möter medelmåttigt motstånd i IDM.
Att följa roadracing och att förstå roadracing är som synes två helt skilda saker.

Backlunds Suzuki som han körde på Assen har knappt en skruv gemensamt med den hoj som tex Haslam framför i WSBK. De heter samma sak på pappret och där slutar likheterna.

Fortsätt att följa roadracing men ge dig inte in i diskussioner som du inte klarar av :tummenupp

Stadsrace?

-Slutet åttio början nittotalet kördes stadsrace i roadracing, jag
tror det var i stockholmsområdet eller uppsala

Sådant evenmang skulle kanske lyfta fram svensk RR marknadsföringsmässigt.

Nu verkade det inte haft någon direkt effekt med facit i handen, men idag är en annan tid.

-Köra racing på udda ställen finns många nedlagda flygfält i sverige
tex Björkvik inte allt för långt från stockholm. som ganska enkelt skulle kunna göras till en bana.

-Saknar en bana nära stockholm där det finns mycket pengar i omlopp vilket skulle kanske också ge stimulans för sponsorer.

För att återknyta lite till ämnet...

Jag höll på med segelflygning en gång i tiden, tävlade i sträckflygning. Klubben ägde 4 segelflygplan varav 2 ensitsiga som vi tävlade med, ett tvåsitsigt som används till skolning, tävling och evenemang (spaka själv, uppvisningar osv) och ett rent skolplan. Vi hade även några motorplan, en motorseglare och ett bogserplan. En Volvo 245 användes för bogsering på marken.

För att det skulle gå runt hade vi under sommarhalvåret bilbingo ihop med en lokal idrottsförening. Självklart ställde alla upp och jobbade, både med det, underhöll planen, klippte gräsmattan, målade om klubbhuset osv. Det var ju våra grejer som vi tog hand om, det fanns ett tydligt samband mellan medlemsavgift, timpris och hur bra det gick på bingon och hur många timmar det flögs, dom fasta kostnaderna var ju alltid dom samma, försäkringar, luftvärdighetsbevis, besiktningar osv.

Inom RR-finns inte det sambandet riktigt. Alla äger sina egna hojar och sliter på sitt hörn för att få det att gå runt med tävlingsavgifter, däck, soppa, delar osv. Det finns ingen konkret koppling mellan dom utgifterna och att göra reklam för sporten som sådan. Jag kan inte konkret se att jag får billigare race, träningar eller däck om jag promotar RR på jobbet, för bekanta eller sätter upp lappar på Ica. I långa loppet kan jag förstå att är vi 100 st på varje kvällsträning istället för 30 så får klubben in mer pengar och kan renovera toaletterna 3 år tidigare, inget konstigt. Men det är väldigt abstrakt att komma dit, och få (ingen?) har tiden eller orken att åstadkomma något. Det är ju dessutom en ganska stor investering att börja med RR, något alla inte har möjlighet till. En ok nybörjarhoj kan iofs gå på 20kkr, helställ ca 10kkr, billig buss ca 20kkr osv. Ska man ha bättre grejer är man lätt över 100kkr. Det har jag som enskild svårt att få andra att ha råd med!

Samma sak med publiken. Vi RR-förare är ganska anonyma, i rookieklasserna är det ännu värre, i synnerhet när det inte finns någon serie som gör att folk kan engagera sig lite. Att tro att man kan få folk att åka 10-70 mil för att kolla är bara vansinnigt naivt, i synnerhet när vi förare knappt vet om tävlingarna! LMS är duktiga på infon, tex SO har lite att lära där. Varför inte göra en PDF-affich som alla kan ladda ner och sätta upp på jobbet, bakrutan på bussen, Ica, lokala klotterplanket osv inför varje tävling? Jag är fullkomligt övertygad om att varje klubb har kompetensen, och tillverkningskostnaden skulle vara gratis! Sen borde man kunna lägga till sin hemsida vid varje anmälan så att man i listan på nätet sen kan gå in och kolla varje förares hemsida, det skulle också kunna skapa lite engagemang och lyfta fram människan bakom startnumret, ta bort anonymiteten! Helt gratis, men det skulle lyfta fram oss aktiva! Vi måste skapa känslan av att alla kan köra RR, att det inte är något som "dom" håller på med.

Att följa roadracing och att förstå roadracing är som synes två helt skilda saker.

Backlunds Suzuki som han körde på Assen har knappt en skruv gemensamt med den hoj som tex Haslam framför i WSBK. De heter samma sak på pappret och där slutar likheterna.

Fortsätt att följa roadracing men ge dig inte in i diskussioner som du inte klarar av :tummenupp

Missförstå mig rätt, suzuki som fabrikat är lättare att "trimma upp" , än ex Kawan. Både PB och Superbike i England har ju valt ut några ex av div märken som de försöker krama "skiten ur " med tillåtna medel. Sen har bla Guy Martin kört dessa på bana, då går suzukin bättre.

Hur kan man köra Arrow på BMW s1000rr??? Akrapovic har haft tillgång till BMW'n under nästan hela utvecklingen och hjälpt till med original system och sen tagit fram "lagligt " slipon, dels av erfarenhet och sen deras stora åtagande mot BMW, hur kan nån tro att hojen går bättre med ett "udda" system. Akrat lyfter kurvan där det behövs, för ökat vrid, för att ge rätt toppeffekt och harmoni i körningen.
Är man sponsrad har jag största förståelse, annars är det som att köpa en BMW M5 och sätta på plåtfälgar.:confused:

Är någon som inte får tycka något på det här forumet så är det jag, det skall till referenser för varje ord, men jag kan mer om utländsk racing än svensk, för jag gillar inte div 3fotboll.:tungan

Skit jag lovade släppa tråden, gör ett nytt försök:glömdet

Jämföra Arrow med plåtfälgar på en BMW M5? Bra jämförelse. :tummenupp
Jag är inte ett dugg förvånad att dina inlägg ifrågasätts, vilket du verkar vara.

.

Hur kan man köra Arrow på BMW s1000rr??? Akrapovic har haft tillgång till BMW'n under nästan hela utvecklingen och hjälpt till med original system och sen tagit fram "lagligt " slipon, dels av erfarenhet och sen deras stora åtagande mot BMW, hur kan nån tro att hojen går bättre med ett "udda" system. Akrat lyfter kurvan där det behövs, för ökat vrid, för att ge rätt toppeffekt och harmoni i körningen.

Det kan jag lätt förklara för dig.
Man gör precis samma sak som Akrapovic gjorde en gång i tiden.
Han brukade köpa Termignoni igenom en bekant till mig och kopierade rakt av.
Enkelt.

Ja med Akrapovics lagliga slipon monterade hade säkert BMW blivit bortskämda med framgångar i superbike.Lite förvånande att du kallar Arrow uddamärke då dom ju varit i branchen minst lika länge.

Sen är det ju inte alltid "knarkopovic/sparrow/mirkon" som sitter på vm-hojar. Utan det är sponsorlappar som sitter på.

Va tusan har det för betydelse om vad diverse fabrikshojar har för ljuddämpare, i samband med att vi svenskar är så usla i roadracing??????

• Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey