Urusla Svenskar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Dingvall är stolpskott utan dess like och lika trovärdig som Bagdad Bob.
Det är ganska barnsligt att kategoriskt tycka illa om Claes Tingvall. Hans uppdrag är att sörja för trafikanternas säkerhet och det jobbet gör han jävligt bra.

Han är ett internationellt respekterat namn för sitt kunnande inom trafiksäkerhet. Om han finner det motiverat (pragmatiskt) att bygga motorbanor för motorcyklar, då lär han se till att det blir av. Vad finns det för skäl att inte tro det?

Därför att det är i princip omöjligt att bygga en ny motorbana för tävlingsbruk i dagens Sverige.
Men det ligger ju i linje med det jag skrev om Tingvalls uttalande och löfte:

Väsentligt färre motorcyklar som kör för fort = motorbanor für alle.

Last edited:
Det är ganska barnsligt att kategoriskt tycka illa om Claes Tingvall.
Må så vara. Har bildat mig min uppfattning om honom under en lång tid och det är sällan det kommer något vettigt ur hans mun.
Han är ett internationellt respekterat namn för sitt kunnande inom trafiksäkerhet. Om han finner det motiverat (pragmatiskt) att bygga motorbanor för motorcyklar, då lär han se till att det blir av. Vad finns det för skäl att inte tro det?
Men det ligger ju i linje med det jag skrev om Tingvalls uttalande och löfte:
Väsentligt färre motorcyklar som kör för fort = motorbanor für alle.
Så du tror på fullast allvar att om herr Dingvall anser att vi behöver fler tävlingsbanor så kan han fixa det? Nej, det kan inte ens du tro.

De som "busar" i trafiken har alltid gjort det och kommer att fortsätta göra det om det så finns en bana i varje kommun. Fler banor för tävlingsbruk ger noll för trafiksäkerheten. Möjligtvis kan herr Dingvall få till övningsbanor men där går gränsen.

Så du tror på fullast allvar att om herr Dingvall anser att vi behöver fler tävlingsbanor så kan han fixa det? Nej, det kan inte ens du tro.
Jag har inte skrivit att han anser att det behövs tävlingsbanor. Men det är klart att han har det inflytande som krävs för att fixa ett antal asfalterade slingor i svenska storstadsregioner.

Jag har inte skrivit att han anser att det behövs tävlingsbanor. Men det är klart att han har det inflytande som krävs för att fixa ett antal asfalterade slingor i svenska storstadsregioner.
Eftersom vi är i racingforumet och diskuterar svensk RR tog jag för givet att det var banor för tävlingar. Annars förstår jag inte vad denne herre har i diskussionen att göra.

Eftersom vi är i racingforumet och diskuterar svensk RR tog jag för givet att det var banor för tävlingar. Annars förstår jag inte vad denne herre har i diskussionen att göra.
Nu är väl inte Tingvall nån av mina favoriter heller, men kan han bygga banor så är det ju bara att tacka och ta emot. Byggs en bana för trafikövningar så kanske det med tiden går att få till både licensträningar och tävlingar, det är ju mycket lättare när banan redan är byggd. Jag ser inte att en bana prompt ska vara antingen det ena eller det andra, ska det gå runt ekonomiskt och vara politiskt försvarbart så vill det nog till att dels fokus ligger på något med samhällsnytta och som kan gå med vinst, och dels måste alla aktörer samarbeta. Alla kan inte sitta på sin kammare och surt mumla att dom vill ha en bana just för sin grej, men enbart för deras grej.

En tanke som slog mig i helgen. Om det blir mer uppstyrt i depån, det vill säga. Tydligare vem som kör vilken motorcykel i vilken klass. Bättre ordning och reda. Folk som inte står hursomhelst. Skulle förare lessna då på att det blir för "seriöst"?

Kan tänka mig att många som kanske kommer till en tävling förstår hälften om man inte är insatt och vet vilka förarna är.

Berätta för oss varför Tingvalls löfte är så skrattretande.

Jag ska ge dig så långt svar jag orkar:

1: Jag har följt Tingvalls eskapader under 20 år. Vi kan sammanfatta det med att min syn på honom är mindre smickrande än din. Jag ser en politiker som ser om sitt eget hus snarare än en Messias. Att han gör "ett väldigt bra jobb" som du säger håller jag inte med om för en sekund.

2: Jag har jobbat på VV och tagit en del av material som de producerar gällande statistik och hur de väljer föra ut den statistiken. Min bild av VV är inte heller speciellt smickrande. Precis som polisen jagar fartsyndare för att öka uppklaringsprocenten på brott så måste VV också berättiga sin existens med diverse diffusa mål som de själva inte har någon aning eller ens intresse av att nå.

3: Tingvall skulle bygga banor om bara "folk skötte sig i trafiken"? Vad skulle vara hans motivation för det, förutom att han säger så i en MC-tidning? Låter som en morot som egentligen är icke-existerande tycker jag. I samma anda lovar jag dyrt och heligt att du, Nyteknik, får alla mina ägodelar så snart det blir fred på jorden.

4. Om nu det otroliga skulle ske och Tingvall skulle vara ärlig, så måste han ha tillstånd från diverse instanser, länsstyrelser och så. Men det visste du redan. Sedan kommer den svåra biten: Han ska förklara för sina överordnade varför han ska satsa pengar på motorbanor, något som verkligen inte anses som politiskt korrekt i dessa kretsar. Alla vet att fordon smutsar ner och är dåliga för miljön, usch.
-"Varför ska dessa banor byggas när alla mc-trafikanter redan sköter sig exemplariskt förresten? Borde inte inte det kunna uppmuntra till busåkning på gatan?"
Argumenten emot kommer vara många och Tingvall skulle aldrig våga lägga VV:s surt förvärvade slantar på något sådant om han inte har lust att avgå direkt efter.

Summa summarum: No chance in hell, och jag skäms över att du tar upp en punkt jag är övertygad du själv vet är 100% höggradigt bullshit bara för att förstärka dina andra argument.

Nu är väl inte Tingvall nån av mina favoriter heller, men kan han bygga banor så är det ju bara att tacka och ta emot. Byggs en bana för trafikövningar så kanske det med tiden går att få till både licensträningar och tävlingar, det är ju mycket lättare när banan redan är byggd. Jag ser inte att en bana prompt ska vara antingen det ena eller det andra, ska det gå runt ekonomiskt och vara politiskt försvarbart så vill det nog till att dels fokus ligger på något med samhällsnytta och som kan gå med vinst, och dels måste alla aktörer samarbeta. Alla kan inte sitta på sin kammare och surt mumla att dom vill ha en bana just för sin grej, men enbart för deras grej.

Visst vore det trevligt. Men jag hävdar att det kan han inte. Och även om han kunde så vill han inte. I övrigt håller jag med dig till 100% :tummenupp

Last edited:
En tanke som slog mig i helgen. Om det blir mer uppstyrt i depån, det vill säga. Tydligare vem som kör vilken motorcykel i vilken klass. Bättre ordning och reda. Folk som inte står hursomhelst. Skulle förare lessna då på att det blir för "seriöst"?

Kan tänka mig att många som kanske kommer till en tävling förstår hälften om man inte är insatt och vet vilka förarna är.
Nog svårt att ha klassområden, i synnerhet när folk i olika klasser samåker och delar tält. Men annars stämmer det ju, kommer man som utomstående så har man inte en susning om vad som händer, vem som är vem, vem som leder osv. Jag har sagt det förr, och jag lär få fler tillfällen att säga det, svensk RR är en ganska hemlig verksamhet enbart för dom redan invigda. Hade det inte varit för SH och garagepolare som tävlar så hade jag aldrig gett mig på det, jag hade varken haft en susning om hur man börjar eller hur racen funkar.

Inget illa menat men förklarade jag det så dåligt i inlägget?
Javars:

...diverse diffusa mål som de själva inte har någon aning eller ens intresse av att nå...

Jag säger att Tingvalls prio är ett VV med gott inflöde av skattepengar. Trafiksäkerhet är lite längre ner på listan.
Förstår jag inte.

Beror de ljusa siffrorna avseende trafiksäkerhet på manipulerade resultat? Claes Tingvall för Sverige bakom ljuset? Du känner till den mörklagda sanningen?

”Lägsta antalet döda i trafiken på 60 år”
http://www.aftonbladet.se/bil/article5754733.ab

”Antalet döda i trafiken sjunker”
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/antalet-doda-i-trafiken-sjunker_4508695.svd

Last edited:
Javars:

Förstår jag inte.

Beror de ljusa siffrorna avseende trafiksäkerhet på manipulerade resultat? Claes Tingvall för Sverige bakom ljuset? Du känner till den mörklagda sanningen?

”Lägsta antalet döda i trafiken på 60 år”

”Antalet döda i trafiken sjunker”
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/antalet-doda-i-trafiken-sjunker_4508695.svd

Minskningen beror i stort sett helt på:
1. Bättre passiv krocksäkerhet hos moderna bilar, i.e. airbags, starkare karosser, bättre deformationszoner
2. Bättre aktiv krocksäkerhet, dvs bättre däck, bromsar, ABS, antisladd
3. Bättre körkortsutbildning.

Att du försöker få detta till att jag för fram någon slags konspirationsteori är mycket humoristiskt. :D

Last edited:
Och där har du ett av grundproblemen. Eldsjälar som gör saker gratis brukar aldrig leda till något positivt i längden. Tvärtom blir det sämre efter ett tag vilket tex årets inställda tävling på Knutstorp är ett bevis för. Folk tröttnar till slut!
Idrott i Sverige bygger på ideell verksamhet, utan frivilliga insatser så blir det ingenting, men visst vore det bra om någon proffsig promotor/team kunde styra upp alla RR tävlingar så dom blev bättre.

Krympande publik/sponsorer/reklamintäkter innebär är förarna får betala en stor del av kalaset, den promotor som lyckas vända denna trend är mer än välkommen!!!

:)

Minskningen beror i stort sett helt på:
1. Bättre passiv krocksäkerhet hos moderna bilar, i.e. airbags, starkare karosser, bättre deformationszoner
2. Bättre aktiv krocksäkerhet, dvs bättre däck, bromsar, ABS, antisladd
3. Bättre körkortsutbildning.

Att du försöker få detta till att jag för fram någon slags konspirationsteori är mycket humoristiskt. :D
Flinande smilies döljer inte att du i första hand vill smutskasta Tingvall.

”I dag finns 400–450 mil mötesfri väg i Sverige och nästan hela minskningen i år har skett i mötesolyckor. Satsningen på mötesfria vägar har med andra ord lönat sig.

– Vi började med de vägar som var mest kostnadseffektiva att bygga om, säger Erixon.

Sedan förra året har det mötesfria nätet ökat med cirka 30 mil.”

Jag har verkligen ingen orsak att försvara varken Tingvall eller Trafikverket. Man måste vara ganska konspiratoriskt lagd för att inte tro att säkrare vägar räddar liv i trafiken.

Tingvall till Bike:

”Det enda jag bryr mig om är att ni överlever. Det är mitt jobb och min vilja.”

”Jag gör gärna en uppgörelse med er motorcyklister, om ni alla sköter er bygger jag hur många banor som helst. Men förra året fastnade 12000 motorcyklister i fartkameror, till slut kommer samhället att säga ifrån.”

Naivt att tro att Tingvall skulle bidra till motorsportens utveckling.

Tomma ord utan handling väger lätt och varför ska man tro att en trafiksäkerhetsdirektör på en av sveriges största myndigheter skulle bry sig när ingen annan myndighet gör det.

På 60 talet när Anderstorps motorbana invigdes fanns 3 individer som gemensamt med det lokala näringslivet och kommunpolitiker
lyckades med den otroliga bedriften att skapa en fantastisk GP bana där drömmen vart sann.

Idag är den ett minne av dom forna dagarna och inte ens STCC finns där längre , en tragisk utveckling.

Idag är Sverige är ett land fulllt av myndigheter som omyndigförklarar den enskilda individens rättigheter.

Varför dog möjligheten till att utveckla sina drömmar?

Tänk er hela MotoGP eliten på Anderstorp, vem skulle inte komma och titta.

%B488%20Anderstorp%20Rob%20McElnea%20%2B%20Kevin%20Schwantz%20.jpg

Flinande smilies döljer inte att du i första hand vill smutskasta .

En konspiratorisk teori som vanligt.
Oliktänkande måste ha fel i allt.

fidel_castro_dead.jpg

Last edited:
På 60 talet när Anderstorps motorbana invigdes fanns 3 individer som gemensamt med det lokala näringslivet och kommunpolitiker
lyckades med den otroliga bedriften att skapa en fantastisk GP bana där drömmen vart sann.
På den tiden fanns inget internet som man kunde sitta och gömma sig bakom, då gjorde man saker istället! Någon Annan var inte född än heller...

Flinande smilies döljer inte att du i första hand vill smutskasta Tingvall.

”I dag finns 400–450 mil mötesfri väg i Sverige och nästan hela minskningen i år har skett i mötesolyckor. Satsningen på mötesfria vägar har med andra ord lönat sig.

– Vi började med de vägar som var mest kostnadseffektiva att bygga om, säger Erixon.

Sedan förra året har det mötesfria nätet ökat med cirka 30 mil.”

Jag har verkligen ingen orsak att försvara varken Tingvall eller Trafikverket. Man måste vara ganska konspiratoriskt lagd för att inte tro att säkrare vägar räddar liv i trafiken.

Tingvall till Bike:

”Det enda jag bryr mig om är att ni överlever. Det är mitt jobb och min vilja.”

”Jag gör gärna en uppgörelse med er motorcyklister, om ni alla sköter er bygger jag hur många banor som helst. Men förra året fastnade 12000 motorcyklister i fartkameror, till slut kommer samhället att säga ifrån.”
¨

OK, låt mig klargöra en sak: Du sparkar in öppna dörrar. Klart att säkrare vägar räddar liv. Jag tycker vägarna borde vara ÄNNU säkrare. Det finns många vägar att gå för att nå det målet. Mötesfria vägar är en sätt, visst. Ännu bättre vore motorväg, men det anses kosta för mycket.
Jag invänder mot att VV med Tingvall i spetsen fokuserar och hyllar det som de har räknat ut är mest kostnadseffektivt. Visst är det bra, men jag tycker riktigt bra säkerhet ska få kosta lite mer.

Jag har inget intresse av att smutskasta just Tingvall. Han är varken bättre eller sämre än nån annan myndighetsperson i chefsposition.
Men jag tycker Sveriges trafikanter förtjänar BÄTTRE. Bättre av VV, bättre av Tingvall. De förtjänar någon som bryr sig längre än till att hålla budgeten och det, om det inte framgått, anser jag att Tingvall verkar fallera inom.

Det var det jag anser om allmän trafik. Om vi nu går vidare till sista citatet så vet jag inte vad jag ska säga. Det är ju hur uppenbart som helst att han först försöker locka med en helt orealistisk morot som han dessutom vet aldrig kommer att kunna nås med sitt "Om alla sköter er bygger jag hur många banor som helst".
Sedan byter han till "Bad Cop" och poängterar att "samhället kommer säga ifrån".

För mig kan det inte bli mer uppenbart att han bara snackar skit, han har som sagt ingen möjligthet att relisera alla dessa banor även om Sveriges motorcyklister skulle börja köra exemplariskt. Du är ingen idiot Nyteknik, i grova drag inser du allt detta lika väl som jag även om du inte sitter på lika mycket info.
Jag drar alltså slutsatsen att du bara debatterar den här punkten för du vägrar att ge dig. Gott så. Jag önskar en god kväll.

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Var inte speedway en sport som var i samma sits som rr är för ett antal år sen?
Vad gjorde de som fick publiken att komma till banorna?

Tony Rickardsson-faktorn? Ren spekulation, men men.

Nja inte bara.
När de gick över till att köra GP serie även i Speedway vände det och blev en folksport i landet.
SVT sände på bästa sändningstid på lördagar, i varje stuga i mörkaste delarna av landet där de normalt ägnade lördagarna åt att dricka hemkört, kasta fruntimmer och sen göra nåt annat med dem tittade på SGP.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT