Uppkörningstips!?

flipstick

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2006
Ort
Tjörn
Hoj
Dinli 450 -06
Hej alla!
Uppkörningen står för dörren,jag har tänkt att ta lite lektioner innan,men lite tips o trix om vad man inte ska glömma bort att tänka på skulle sitta på sin plats!
Tack på förhand allihopa!
 
1:säkerhetskontrollen är inte fel att kunna, men den behöver du inte kunna utantill, du får ha med dej en lapp på vad du ska/kan kolla, men det får inte stå hur du kollar det. vet inte varför, det är bara så. prata mycket så kontrollanten får veta vad du gör. kontrollanten säger först vad du ska kolla.
2:På lågfartsprover är det bättre att köra lite fortare (utan att det går för jävla snabbt) än att det går långsamt o vingligt.
3: Högfarten ska du hålla samma hastighet större delen av banan, vid ca den 3:e konan från sluten kan du börja bromsa, lås inte bromsarna, det tycker dom inte om.
4: På bromsprovet ska du bromsa hårt från 50, 70 och 90km/h utan att låsa bromsarna. Om kontrollanten tyckte att bromsningen inte var bra nog(att du komm för långt) får du köra igen, sänk då hastigheten med ca 5km/h. Det gör massor.om det gick dåligt på 90bromsningen kör nästa gång i 85.
Kommer du vidare får du köra i stan, använd blinkers och vrid på huvudet när du kollar i backspeglarna, glöm inte döda vinkeln
Klarar du inte första delen så får du inte fortsätta, då ska du ta reda på vad som var så du vet det till nästa gång. Fråga också om du kan få visa att du klarar av kunskapsdelen från banövningarna i trafiken. Ibland går det, ibland inte

LYCKA TILL FRÅN LIGGAN
 
1:säkerhetskontrollen är inte fel att kunna, men den behöver du inte kunna utantill, du får ha med dej en lapp på vad du ska/kan kolla, men det får inte stå hur du kollar det. vet inte varför, det är bara så. prata mycket så kontrollanten får veta vad du gör. kontrollanten säger först vad du ska kolla.
2:På lågfartsprover är det bättre att köra lite fortare (utan att det går för jävla snabbt) än att det går långsamt o vingligt.
3: Högfarten ska du hålla samma hastighet större delen av banan, vid ca den 3:e konan från sluten kan du börja bromsa, lås inte bromsarna, det tycker dom inte om.
4: På bromsprovet ska du bromsa hårt från 50, 70 och 90km/h utan att låsa bromsarna. Om kontrollanten tyckte att bromsningen inte var bra nog(att du komm för långt) får du köra igen, sänk då hastigheten med ca 5km/h. Det gör massor.om det gick dåligt på 90bromsningen kör nästa gång i 85.
Kommer du vidare får du köra i stan, använd blinkers och vrid på huvudet när du kollar i backspeglarna, glöm inte döda vinkeln
Klarar du inte första delen så får du inte fortsätta, då ska du ta reda på vad som var så du vet det till nästa gång. Fråga också om du kan få visa att du klarar av kunskapsdelen från banövningarna i trafiken. Ibland går det, ibland inte

LYCKA TILL FRÅN LIGGAN

Allt som "Liggan" sa, bara lite påbackning...

Vid bromsprovet, håll hårt från början, inte hårdare och hårdare. Och glöm inte fotbromsen. Även om den är nästintill onödig vid en ashård inbromsning så måste du visa inspektören att du har den i åtanke i alla fall. Likaså i trafikdelen. Jag kuggade för att jag använde den för sällan. Jag körde upp som privatist, vet inte om det hade nå´n betydelse... Har hört att de dömer en privatist hårdare.
 
Tog kortet förra veckan.
Nu vet jag inte, är väll olika från uppkörnings nissarna,
Lågfarten, gillades inte om du körde för fort, ju söligare ju bättre enligt han.
Högfarten "Håll jämn fart" Det var nån enstaka som riktigt mygla med farten dom fick köra om.
Broms prov 70 & 90, använd båda bromsarna, om inte, gör så det ser ut att du bromsar med bak. Man fick låsa hjulet om du snabbt & kontrollerat släpper upp igen. Jag själv bromsa i 70 så bakhjulet flög upp lite i luften.

I trafiken "Kör som du gör när du övningskör" Han påpeka klart & tydligt att han inte ville se nån fjes körning, håll hastigheterna som gäller. Han bad mig köra in till väg kanten & sen fråga han "Varför jag inte hålller 90 samt 70 ?
Sköll då på hastighets mätarn :)
Fick även köra in på en avlägsen & risig väg & vända, han vill se att du använder blinkers. Glöm inte att iaf låssas använda bakbromsen i trafiken!

Annars var det inge speciellt.
 
Last edited:
Avklarat!

Jag satte det!!

Tog det igår morse! Fyfan va underbart!

Tack alla för tipsen!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top