Uppkörningsteknik =)

  • Thread starter Thread starter andersson_zxr
  • Start date Start date

andersson_zxr

Guest
tjenna har skaffat hojj och har uppkörning 20maj. hur ska ja öva med hojjen för att kunna manuvreran tillräckligt. skit svårt å köra överhuvutaget första gången måste jeu faen typ luta sig för att det ska hända nått :kocko ajja men hur blir serpentinkörningen och balansprovet med en kawa zxr 750 :4skrika
 
Mycke svårare med en sport hoj än t ex en custom hoj.
Men det går bara att träna sig lite
 
Clifton skrev:
Mycke svårare med en sport hoj än t ex en custom hoj

Lättare med custom? :va
Jag körrde den manöverbanan på 19 sekunder första gången, med en 125a, varavar inte över 8000 varv, dvs, 15 hk, så då lär det inte vara några problem för er...
 
tror garage vändningen blir kämpig!! va tror ni går det att klara?? :huvet
 
andersson_zxr skrev:
tror garage vändningen blir kämpig!! va tror ni går det att klara?? :huvet

Men garagevändningen har dom väl inte kvar? Vad jag har hört så skulle den erättas av nåt annat?? :confused:
 
kina skrev:
Men garagevändningen har dom väl inte kvar? Vad jag har hört så skulle den erättas av nåt annat?? :confused:

Den är kvar... Vad jag har hört. Den kanske ska ersättas med något annat, men jag tror inte att det är gjort ännu. Typ nästa år eller nåt sånt.
 
spharv skrev:
Den är kvar... Vad jag har hört. Den kanske ska ersättas med något annat, men jag tror inte att det är gjort ännu. Typ nästa år eller nåt sånt.

Enligt trafik läraren jag hade så var det i sep 2005 som den ska försvinna och en annan övning ska tillkomma.
 
andersson_zxr skrev:
tjenna har skaffat hojj och har uppkörning 20maj. hur ska ja öva med hojjen för att kunna manuvreran tillräckligt. skit svårt å köra överhuvutaget första gången måste jeu faen typ luta sig för att det ska hända nått :kocko ajja men hur blir serpentinkörningen och balansprovet med en kawa zxr 750 :4skrika

Sporthojar tycker jag är mycket klumpigare i låga hastigheter än tex en African Twin som ändå väger 230 kilo.
Manöverprovet + garagevändning är mycket lättare med en hoj som man sitter upprätt på. Typ hornet, fazer osv
 
Som folk sagt tidigare:
Sporthojar är inte alls lämpliga att köra upp på.
* Du sitter framåtlutad med mycket vikt på armarna. Det gör att du inte kan balansera med röven som på hojar där du sitter upprätt.
* Sporthojar har oftast mycket effekt och börjar gärna tokvarva på lite gaspådrag, detta är snarast en nackdel vid garagevändningen och serpentinbanan. På en vanlig trafikskolehoj typ CB750 är motorerna ganska förlåtande så det är lättare att hålla en jämn hastighet.
* Sporthojar är har oftast högre markfrigång och högre tyngdpunkt än typ CB750. Detta gör det svårare att balansera.
* Sporthojar har oftast ganska stor vändradie. Detta är en nackdel vid garagevändningen eftersom den helt enkelt blir längre, du måste m.a.o. spendera längre tid i själva balansmomentet.

Ute på stadskörningen spelar hojvalet mindre roll, men många sporthojar har kass bakåtsikt i backspeglarna och det en stor nackdel. Egentligen finns det bara en fördel med sporthojar, och det är att kåpan tar bort vinddraget vid landsvägskörningen (110 km/h på en CB750 är inte kul).

Om du har möjlighet att låna eller hyra en "snäll" hoj (läs: upprätt körställning) till uppkörningen så tycker jag absolut att du skall göra det. Jag LOVAR dej att det är ca 1000 gånger enklare att lära sej garagevändning och slalombana med en CB750 än en sporthoj!!!
Jag försökte köra upp med en sporthoj första gången och det sket sej trots att jag tränat mycket. För brorsan hände samma sak.
När jag försökte igen med en CB750 gick det som en smäck.
 
Last edited:
Wunder skrev:
Egentligen finns det bara en fördel med sporthojar, och det är att man slipper vinddraget vid landsvägskörningen (110 km/h på en CB750 är inte kul).

Plus att dom är riktigt snygga och man kan dra ifrån det mesta på vägen och detta bara på halvgas :fyllisar
 
Jag menade förståss sporthoj under uppkörningen! Till vardags är sporthojar helt enkelt underbara...

burner skrev:
Plus att dom är riktigt snygga och man kan dra ifrån det mesta på vägen och detta bara på halvgas :fyllisar
 
har fått många svar om att det ska kunna gå,, så kör på min hojj å se om det räcker :)
 
Det är inga problem att köra upp på sporthoj. Det svåraste är garagevändningen, det tar ett litet tag innan man hittar balansen på just sin hoj, men det går.

Konbanan är absolut inga svårigheter med sporthoj, jag klarade den på under 20sec 3-4:e gången jag testade, på träning dvs, på uppkörningen gick det fint direkt.
 
andersson_zxr skrev:
tjenna har skaffat hojj och har uppkörning 20maj. hur ska ja öva med hojjen för att kunna manuvreran tillräckligt. skit svårt å köra överhuvutaget första gången måste jeu faen typ luta sig för att det ska hända nått :kocko ajja men hur blir serpentinkörningen och balansprovet med en kawa zxr 750 :4skrika


:angel


Jag håller oxå på med kortet, skall köra upp 11/5 jag sitter i valet och kvalet om ja ska köra med min Fireblade istället för skolan CB750, ja har MYCKET bättre koll på garagevändningen med min, vad det gäller garagevändningen så är det ju hojjens vändradie + 20 cm, så det är inget mått som är satt som standard. det ja tycker e lite "otäckt" är bromsprovet i 90, det vill bli stoppis, tror inte inspektörerna gillar framhjulsåkning..... Fördelen som ja ser det med en CB750 är just vändradien på manöverbanan, just vid vändningen, annars så vet i f*n om ja inte åker Fireblade. Ninjan och Firebladen har ganska exakt samma vändradie. LYCKA TILL
 
Vi snackade med en uppkörningsman som vi känner, för några dagar sen. Han tyckte att med R6an går det skitlätt att köra upp. Så jag vet inte jag ;D Jag tycker då inte det är någe problem me garagevändning osv, det är bara det att det tar sån plats!
 
Jag körde upp på min FZR1000 -91..garagevändningen var inga större problem. Bara man vänjer sig vid hojen så är det ju inte svårare än på någon annan. Du sparar ju pengar på att köra upp på din hoj också.:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top