Uppkörningsteknik =)

  • Thread starter Thread starter andersson_zxr
  • Start date Start date
Kobbe skrev:
Det de kollar på vid både garagevänding och konbanan är hur du hanterar hojen, så om du missar konbanan med en sekund eller är en cm utanför garagevändningen spelar ingen större roll om de ser att du kan hantera hojen.



Om man kör upp som privatist lär det ju spela roll? dom är ju så petiga då...
 
Lindahl skrev:
Om man kör upp som privatist lär det ju spela roll? dom är ju så petiga då...

Men det vore ju dumt...
Man behöver inte vara bättre för att man gått i körskola. När jag körde upp för bil så kan jag inte minnas att det var någon som frågade om jag kört i körskola. Dom har ju knappast det på papperet.

Om man inte klarar proven enl dom så ska man väl inte ha kk även om man gått i körskola.
 
Lindahl skrev:
Om man kör upp som privatist lär det ju spela roll? dom är ju så petiga då...

Ja de är säkert hårdare mot en privatist men faktum kvarstår att det är hur du hanterar hojen som spelar roll. Du kan alltså kugga även om du klarar konbanan på utsatt tid om det inte ser säkert ut.
 
vågen skrev:
Men det vore ju dumt...
Man behöver inte vara bättre för att man gått i körskola. När jag körde upp för bil så kan jag inte minnas att det var någon som frågade om jag kört i körskola. Dom har ju knappast det på papperet.

Om man inte klarar proven enl dom så ska man väl inte ha kk även om man gått i körskola.

Dom ser vëm som har beställt uppkörningen så dom behöver inte fråga.
 
DJM skrev:
UPP med blicken!! Titta mot horisonten och dit du ska inte ner i marken där du är!

EDIT: Du kan gärna ha lite mer gas..
Prova att luta dig lite utåt när du gör GV:n då kommer du inte att tippa så där som i film 2.


Håller med! Det var det bästa tipset jag fick på körskolan, ofta gör man fel och tittar framför hojjen på marken, vilken skillnad det blev när man tog steget ;) Lycka till!!! :tummenupp
 
Nåt jag tyckte gjorde det lättare var att alltid dra styret mot styrstoppet direkt jag börjar svänga. På film 2 vinglar du lite med styret för att kompensera, sånt ser besiktningsmannen också. Om du har styret i maxläget _hela tiden_ så tvingas du att justera med gas, koppling och broms. Det känns när man börjar ha koll för då kan man stanna helt och fortsätta utan problem. Nu behöver man inte köra så jävla sakta men de vill se att man kan samspela med reglagen.

MostWanted_NKPG skrev:
http://mange.no-ip.biz/jimmy/

där kan ni se bland de första garagevändningarna strecket och handsken e gränsen typ,, :lol :4skrika säjj va som måste bättras :yoparty
 
Kobbe skrev:
Ja de är säkert hårdare mot en privatist men faktum kvarstår att det är hur du hanterar hojen som spelar roll. Du kan alltså kugga även om du klarar konbanan på utsatt tid om det inte ser säkert ut.


Jopp det är ju sant, sen ligger det ju mkt i uppkörningsgubben eller tjejen, vilket humör han/hon är på, osv osv..Hur mkt han missar och hur mkt han ser men framförallt vilket humör och hur snäll han är mot den som kör upp, alltså snäll menar jag, att han inte är så petig på allt...tror jag..
 
JO du ska åka sakta =). Men ser ut på filmen som det går fort. Men går säkert inte lika fort som det ser ut på filmen =).
 
Nicke skrev:
Nåt jag tyckte gjorde det lättare var att alltid dra styret mot styrstoppet direkt jag börjar svänga. På film 2 vinglar du lite med styret för att kompensera, sånt ser besiktningsmannen också. Om du har styret i maxläget _hela tiden_ så tvingas du att justera med gas, koppling och broms. Det känns när man börjar ha koll för då kan man stanna helt och fortsätta utan problem. Nu behöver man inte köra så jävla sakta men de vill se att man kan samspela med reglagen.

Håller med. Tänk bara på att börja vrida styret mjukt o försiktigt, dvs inte bara vrida till hårt mot stoppet för då lär det bli svårt att behålla balans/kontroll. Kanske säger sig självt iofs.
 
vågen skrev:
Men det vore ju dumt...
Man behöver inte vara bättre för att man gått i körskola. När jag körde upp för bil så kan jag inte minnas att det var någon som frågade om jag kört i körskola. Dom har ju knappast det på papperet.

Om man inte klarar proven enl dom så ska man väl inte ha kk även om man gått i körskola.



Precis som någon ovan sa.. Dem vet när man bokar om man bokar som privatist eller gått på körskola. Om man gått på körskola så vet uppkörninskontrollanten det, och då har han förmodligen lite överseende om man gör små felsteg, för körskolan skickar ju en till uppkörning först efter att man blivit godkänd i alla de moment man måste göra där! Därav är det möjligt att dem är lite petigare om man kör som privatist! Men inte är det omöjligt för det... Själv har jag tagit 4 körlektioner totalt, men har tagit A1, A-begr. och B, så det ska inte vara omöjligt för någon!


Och föresten, på den där filmen med garagesvängen. Har du fullt styrutslag där? Och satan vad det ser ut att gå fort!!



Mvh
 
japp mellan handsken och parkeringstrecket... kameran lurar att det går fort,,, hur mkt gas ska man ha?? va ska tomgången va på en mc?
 
Har inte orkat läsa hela tråden.
tips:
1: i garagesvängen får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.

2: Manöverbanan. Luta hojen. sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen.

3: Dragläge i kurvan för att kunna ge gas som fan på vägen ut.
4: Bromsa hårt innan stoppet. Rulla förbi hindret.
5: När du kör på vägen. Bromsa alltid med både fram och bakbroms
6: bromsberedskap med alla fingrar på frambromsen i bostadsområden.
7: Mesa inte på kurviga vägar. Gena så mycket som går säkert.

Det var dom tipsen min körskolelärare gav mig innan uppkörningen.
Lycka till!
 
Förresten. Du vet hur dom mäter upp hur stor garagesväng du får va?
Det ser ju fint ut! Men det går för fort. Så mycket luras inte kameran. MER gas och mindre koppling!
 
Last edited:
MostWanted_NKPG skrev:
svänger runt med bågen ett halvt varv+20cm??? eller???

Nä. Först och främst så mäter dom upp den åt båda hållen och lägger strecket efter vilket håll den svänger sämst. Brukar vara åt höger. Sen flyttar dom ut strecket 10cm.

Man får köra in på första strecket, men ut måste det gå innanför.
Kolla mitt förra inlägg igen. La till en mening.

Snygg hoj förresten!
Edit: Glöm inte att du måste krypa hela vägen runt. I slutet drar du på lite. Och det e gränsfall på att du rullar för mycket. Mer gas!!!! Mindre koppling så du kör på dragläget mer.
 
Last edited:
va ska ja ligga på för gas? ska man ha tomgången på 1000? sen köra mellan 2000~1500? :P tack förresten...
 
De är hårdare mot en privatister men det är hur du hanterar hojen som spelar roll. De ser på papprerna att du kör upp som privatist.

Du ska svänga runt med bågen ett halvt varv med fullt styrutslag sen har du extra 20cm - du måste hålla dig innanför markeringarna.

På filmen så ser det ut att gå VÄLDIGT FORT... du ska krypa..... dom e stenhårda på det...
 
Lite OT fråga, men tänkte det var inte länt att starta en ny tråd för en fråga!.

Får man lov att göra garagesvängen utan handskar på uppkörningen, på nsrén klämmer man ju fingrarna när man ska göra garagesvängen med handskar.

Tacksam för svar!

Mvh Patrik
 
jag undrar mest över konbanan.. nån (orkar inte scrolla upp å kika) sa att man bara skulle använda bakbromsen vid vändningen, varför? Och vid undanmanövern antar jag att man tok-bromsar med fram och bak, sedan släpper upp helt och svänger sen runt hindret???
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top