Uppkörningsteknik =)

  • Thread starter Thread starter andersson_zxr
  • Start date Start date
JA DU..... JAG KÖRDE UPP FÖR 3 dagar sen.
Klarade uppkörningen. Jag har en Kawa zx600...men körde upp på en cb750f.

1. JA Garagesvängen kommer att försvinna 2005 MEN kommer att ersättas av krypkörning - en speciell bana det blir ej lättare säger dom.

2. Du måste kunna garage svängen åt båda hållen. Visst är det svårare att göra garagesvängen med en sporthoj. men det är bra att kunna.
DET ÄR BARA ATT ÖVA! ( Det sa dom till mig)

3. Säkerhetskontroll

4. Konbana under 20 sek

5. Broms (50-70-90)

6. Körning i trafik

Vill du veta mer av en som har kört upp nyligen på en tung mc så hör av dig.
nikita-b@spray.se
 
Last edited:
andersson_zxr skrev:
tror garage vändningen blir kämpig!! va tror ni går det att klara?? :huvet


Jag körde upp med en yamaha r6 det gick ganska bra... det är bara att träöna så går det att köra up med vilken hoj som helst!!..
visst har hojen stor betydelse! men i slutändan beror det alltid på föraren...
 
Jag körde upp på en zxr, nötte garagevändningen i 2 dar kanske och lite serpentinbana. Hade iofs en coach också, skaffa en sån, rekomenderas :tummenupp
 
tjenna grabbar (å tjejer;) faen tror att det börjar sitta har övat 2h nu,, å det går frammåt iaf,,, wiiieee
 
hehe, härligt.
Jag ska också köra upp snart, övar så mycket jag kan. Hur sakta måste man köra på garagevändningen? Ibland får man lite fel balans och måste höja farten en gnutta.. måste man praktiskt taget stå stilla?
Hur petiga är dom på bromsprovet? Jag låser gärna bakhjulet lite ibland... Sen har man ju vant sig med att bromsa med två fingrar och bromsar man med alla så låser man ju framhjulet ibland :hihi
 
Körde upp i Måndags. Visserligen A begränsad, men men. Jäkligt skönt att ha det avklarat! Hade A1 innan.

Vad jag ville säga är att garagesvängen är nog varken lättare eller svårare med någon speciell hoj. Har man väl lärt sig den, så efter lite vana så sitter den nog på vilken hoj som helst!

Och på uppkörningen; Det där med 20sek på serpentinbanan är inte så jävla noga. Du ska klara det "runt" 20 sekunder. Det viktiga är att ha kontroll över cykeln! Själv tyckte jag 90 bomsningen skulle bli värst, iom regnet, men det var nog ganska bra. Uppkörningskillen måste ju ha överseende med vädret, så det var inte samma "tvång" på kort bromssträcka.


Lycka till!

Mvh
 
Jag skulle fixa kraschpuckar direkt om jag tränat med en egen kåphoj. Jag la inte ner när jag tränade men det var med trafikskolans hoj så det hade jag inte brytt mig om ändå.
 
Bara du får kläm på samspelet mellan kopplingen och gasen, så skall nog garagevändningen ordna sig. Är cykeln på väg att tippa så är det bara att snabbt släppa upp kopplingen en aning, så rätar den upp sig.
 
OlleR6 skrev:
Vi snackade med en uppkörningsman som vi känner, för några dagar sen. Han tyckte att med R6an går det skitlätt att köra upp. Så jag vet inte jag ;D Jag tycker då inte det är någe problem me garagevändning osv, det är bara det att det tar sån plats!

jao det börjar lösa sig för mig med garagevändningen på min r6a också.. dock lite tråkigt att jag inte får köra upp på den för tung...
 
De har som nån skrev en bit upp med träning att göra. Jag körde upp på Daytonan o de funka tokbra....sen e de ju mycket möjligt att de e varit lättare med nån annan hoj, fast de e väl bara att ge sig f*n på att de ska gå o sen träna på övningarna tills de sitter! Lycka till :tummenupp
 
Ser ut o va jävligt stor hmm. Tycker du kan åka rätt fort igenom den.
Kanske blir lurad av videon
 
Det dom går mest på är om du verkar ha kontroll på hojen, så om du klarar garagevändinge men inte har kontroll på den så blir du underkänd. Meen nu ska du inte bli förskräckt, jag tog konbanan på 21 sekunder och det var inga problem.
 
clifton: hmm? fort? jaja åker väldigt sakta,, ska man inte det???

Kobbe: hur menar du? ja klart ja ska ha kontroll på den bara övat 2h där...
 
MostWanted_NKPG skrev:
clifton: hmm? fort? jaja åker väldigt sakta,, ska man inte det???

Kobbe: hur menar du? ja klart ja ska ha kontroll på den bara övat 2h där...

Det de kollar på vid både garagevänding och konbanan är hur du hanterar hojen, så om du missar konbanan med en sekund eller är en cm utanför garagevändningen spelar ingen större roll om de ser att du kan hantera hojen.
 
MostWanted_NKPG skrev:
clifton: hmm? fort? jaja åker väldigt sakta,, ska man inte det???

Kobbe: hur menar du? ja klart ja ska ha kontroll på den bara övat 2h där...


UPP med blicken!! Titta mot horisonten och dit du ska inte ner i marken där du är!

EDIT: Du kan gärna ha lite mer gas..
Prova att luta dig lite utåt när du gör GV:n då kommer du inte att tippa så där som i film 2.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top