Uppkörning scooter

Christina

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Ort
ljungby
Hoj
Honda
Hejsan!
Jag ska börja ta ta A2 körkort (jag är 21år) och undrar om det är någon som vet om man kan ta uppkörningen med en scooter och kan sedan köra en växlad motorcykel?
 
Jag har iofs aldrig provkört en modern automatväxlad hoj, men Arméns HVA258 hade ju automat, och jag tyckte det var ett helvete att krypköra med dom, det är mycket enklare om man kan styra själv över kopplingen!
 
Kan man ta uppkörningen med en växlad scooter då? (tror inte att detta blir aktuellt, men det skulle vara intressant att veta)
 
Tror inte att det finns någon växlad scooter som uppfyller A2-kraven. Jag kommer i vart fall inte på någon. Kolla länken en gång till http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Någon modell (Burgman 650) har sekventiell växellåda där man kan växla manuellt, men det faller då på att den inte har något kopplingshandtag. Samt att den har för mycket effekt (55 hk om jag minns rätt)
 
Last edited:
Tror inte att det finns någon växlad scooter som uppfyller A2-kraven. Jag kommer i vart fall inte på någon. Kolla länken en gång till http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Någon modell (Burgman 650) har sekventiell växellåda där man kan växla manuellt, men det faller då på att den inte har något kopplingshandtag. Samt att den har för mycket effekt (55 hk om jag minns rätt)
Nae, inte sekventiell låda. Den har en elstyrd variator. Där variatorn i elektroniken har delats in i fem steg. Så istället för att variatorn automatiskt ändrar sig med belastning, varvtal etc så tvångsstyrs den elektroniskt i fem steg.
"Suzuki Electronically-controlled Continuously Variable Transmission (SECVT)
By just toggling buttons on the handlebars, you can choose three distinct transmission modes: two fully automatic modes (Drive and Power) and Manual. Drive mode heightens efficiency at normal road speeds and gives smooth, linear, almost shock-free power delivery for easy riding. Power mode gives more punch when you twist the throttle. And Manual mode lets you thumb-toggle between five preset gear ratios for a unique feeling of control."


Sekventiell låda är däremot vad som sitter på i flesta manuellt växlade vanliga motorcyklar.
 
Finns ingen växlad scooter med så stor motor.
Jag har kört ett par storscootrar och jag skulle säga att både låg och högfartsproven är lättare med en motard eller lätt offroadhoj om man inte har problem med sadelhöjden. Är man lite kortare och vill nå ner lätt så måste en BMW Scarver vara den ultimata hojen att köra upp på.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top