Undrar lite ?

Tänk att dom mest meningslösa ämnena på SH får mest uppmärksamhet!
Ett troll hoppar in och skriver nått helt ointressant och hela ligan vaknar och formligen öser in inlägg om huruvida custom hojar är sport eller moraliska aspekter om att åka utan skinnställ.

Jävlar så viktigt...

Jag klarar av att hantera all motorkraft. Är jag unik då? Jag ger ju såklart inte fullt på 2:an när jag tar av 90 grader till höger från Roselundsgatan in på Hornsgatan. Det klarar nog ingen. Eller vad menas med att "klara av all kraft" och kunna "hantera en literhoj fullt ut"? Jag vill verkligen veta. Det är ju så många som inte kan utnyttja sina hojar fullt ut har man ju fått höra genom åren men hur då?

Handlar det om att kunna köra hojen till chassiets 100%-iga kapacitet, på det sättet hojen är skapad i första hand för, på det sättet hojen GÅR att köras på eller vad?

Jag har highsidat en gång -01 och efter det aldrig varit med om att bakhjule släppt trots att förra hojen var en K7 med hundraåtti-något hästar. Men jag kramade helt klart ur hojen rejält ofta när jag körde.

Det känns som att "det är väldigt få som kan hantera en tusenkubikare fullt ut" klättrat upp på första plats och petat ner "jag skulle inte kunna ha en ssssporthoj för jag skulle tjöra ihjäl mig DiReCkT!" som 21:st century floskel.

Spelar du dum? Jag förstår inte finessen med att dumförklara personer med sakliga argument. Jag ser det som en svaghet. Hur som helst.

Med att hantera all kraft menar jag att kunna utnyttja 180 hk även när det svänger. Vilken jävla imbecill som helst klarar att dra ur en literhoj rakt fram. Förmodligen hade de allra flesta kört varvet på vilken bana som helst snabbare på en 600:a än en literhoj. Vem vet.

Vi har uppenbarligen olika åsikt om detta, vilket är helt OK.

// Afterburner

Last edited:
Jag menar inte att tävla märkesvis. Bara på det faktum att hojar kan vara bra på olika sätt, snabba på olika sätt osv.

Sedan får vi se hur problemfri din BMW blir:krama

Varför tror du jag sparar Hondan:tummenupp

Så du menar att en sporthoj inte är en motorcykel utvecklad med stil och prestanda som anknyter till tävlingsmotorcyklar för roadracing?

Du vill ha en sida där du kan diskutera hur mycket ditt senaste HRC-kit gav utan att nån kommer med fantasisiffror och utan att nån, gud förbjude, utan hoj blandar sig i - trots att denne kanske har kunskapen och intresset. Skapa ett eget sådant forum, där kommer du trivas som fisken i vattnet. Vi andra är nöjda med Sporthoj i stort sett som det är.

Köp en hoj så slipper du vara så bitter:tummenupp

Last edited:
Köp en hoj så slipper du vara så bitter:tummenupp

Jag är inte ett dugg bitter, jag sitter här där det är 27 grader varmt på nätterna. Däremot undrar jag varför jag hugger på dina flamebaits varje gång, jag får nog sluta med det.

Hursomhelst, din definition av en sporthoj är inte samma som min och min är inte samma som andras. Vem ska bestämma vilka hojar som ska få pratas om och inte? Och vem ska kolla om jag verkligen är hojlös?

Tänk att dom mest meningslösa ämnena på SH får mest uppmärksamhet!
Ett troll hoppar in och skriver nått helt ointressant och hela ligan vaknar och formligen öser in inlägg om huruvida custom hojar är sport eller moraliska aspekter om att åka utan skinnställ.

Jävlar så viktigt...
Sant.

Samtidigt så kommer frågan upp ibland eftersom sajten faktiskt heter Sporthoj.com, och då kan vi väl lika gärna ta debatten en gång för alla. Synd bara att nivån på liknande trådar inte brukar vara av det mer seriösa slaget.

Mc är ju en form av sport. Sedan om man äger en hoj eller är intresserad utav av ämnet så tycker jag att alla är välkomna! Sport + Hoj liksom!

Gruppkram!

Sant.

Samtidigt så kommer frågan upp ibland eftersom sajten faktiskt heter Sporthoj.com, och då kan vi väl lika gärna ta debatten en gång för alla. Synd bara att nivån på liknande trådar inte brukar vara av det mer seriösa slaget.

Nej, nej Inget på sporthoj diskuteras "en gång för alla"
:D

Det finns återkommande debatter, men man måste ju ha varit med ett tag för att se detta. Å andra sidan ser ni fenomenet i de trådar som har kort omloppstid. ex.
vad händer om jag kör tung på A1
vilket straff att köra utan KK
skenförsäkra på morsan
dra snutten osv...

Spelar du dum? Jag förstår inte finessen med att dumförklara personer med sakliga argument. Jag ser det som en svaghet. Hur som helst.

Med att hantera all kraft menar jag att kunna utnyttja 180 hk även när det svänger. Vilken jävla imbecill som helst klarar att dra ur en literhoj rakt fram. Förmodligen hade de allra flesta kört varvet på vilken bana som helst snabbare på en 600:a än en literhoj. Vem vet.

Vi har uppenbarligen olika åsikt om detta, vilket är helt OK.

// Afterburner

Ja efter som Rossi antagligen plockar ur 180 hästar ur en R1 i hårnålen om han skulle köra retta ett var på Assen...:rolleyes:

Även de bästa av de bästa slår av på gasen när de kniper åt för mycket. Det handlar om fysik. Finns det någon skala på hur mycket man får slå av för att inte kvala in som spekulant på en literhoj?

Jag är inte alls lika duktig på att hantera bromsarna fullt ut som Ben Spies heller, ska jag hålla mig till trumbromsar då tycker du?

Kontentan, en duktig förare kan få ut mer än mig ur samma hoj (oavsett modell och motorstorlek) men jag njuter lika mycket i alla fall av att ha drag i maskinen.

Jag försöker inte dumförklara någon. Är bara trött på dessa ogenomtänkta floskler som dyker upp så fort tillfälle ges.

// Afterburner

Folk har en sporthoj av olika anledningar. Vissa gillar att det står 1000cc när de ställer sig vid macken med 3cm kycklingrand.

Några andra kanske tycker om och får en kick av att plocka ut 180hk vid rödljusrejs, men hur ska man göra det går ju inte nyttja alla hk vid starten.

Andra gillar kanske vetskapen att kraften finns där och att man måste vara på alerten när man lägger på grundgas i kurvan och hår hårt man kan vrida på.

Men att konstant nyttja en sporthoj till 100% kan ingen, hur ofta måste man ligga på gränsen för att man legitimt får äga en modern 1000cc?

Folk har en sporthoj av olika anledningar. Vissa gillar att det står 1000cc när de ställer sig vid macken med 3cm kycklingrand.

Några andra kanske tycker om och får en kick av att plocka ut 180hk vid rödljusrejs, men hur ska man göra det går ju inte nyttja alla hk vid starten.

Andra gillar kanske vetskapen att kraften finns där och att man måste vara på alerten när man lägger på grundgas i kurvan och hår hårt man kan vrida på.

Men att konstant nyttja en sporthoj till 100% kan ingen, hur ofta måste man ligga på gränsen för att man legitimt får äga en modern 1000cc?

Självklart ska alla få köra en literhoj om de vill det. Min ståndpunkt är bara att det säkerligen hade räckt med en 600:a i de flesta aspekter, inklusive rödljusrace... :tummenupp

// Afterburner

Kan hålla med dig, men varför ska det vara sån osäker drift i motarderna med en massa oljebyte mm, efter efter ett par tim körningar? Själv kört lite grussmisk. men intrevallerna är fan så mycket längre på liters hojarna. Är det bara cc det hänger på. Har fått kännslan att KTM tex, är det bra effekt i men efter 4 år börjar den bli en "silverpil"..? Honda XR 600,650 känns som bättre kvalitet. dock håller dom likförbannat inte lika bra som en gat cykel.????

Det beror helt på vad du väljer för motard. Köper du en race-motard som KTM 525, Husa 650 (570), Aprilia SXV, Honda CRF så får du räkna med att byta olja och skruva lite då och då.
Väljer du däremot en gat-motard som KTM 640,660, 690, Honda XR, Husqvarna 610 mfl så kan du utan problem åka 500 mil utan att kladda med olja eller service.

Det brukar vara bra att börja med en gat-motard, men akta dig för att prova en race-motard. Det räcker med en provtur...

Självklart ska alla få köra en literhoj om de vill det. Min ståndpunkt är bara att det säkerligen hade räckt med en 600:a i de flesta aspekter, inklusive rödljusrace... :tummenupp

// Afterburner

Säkert hade räckt? Det är just det, räcker det någonsin?
Att försiktigt krama ur en litercykel ur en kurva är ett konststycke medans att bara vrida max på en 600 är ur trist men det räcker. Tror inte en enda rodeoryttare vill sätta sig på en åsna bara för att det räcker. Allt handlar om känslan att tygla något starkt och få det att funka som man själv vill!

// Afterburner

Ja det räcker ju med en Fiat pellegrino också om man vill komma från A till B. Att mosa ur 3:an på en påfart och känna hur framhjulet lättar är fantastiskt härligt men det kräver en hel del klös av motorn. Ska man köra fort runt en bana som huvudsyfte finns det kanske andra hojar som gör jobbet bättre för en lekman som mig. En motard är till exempel sjukt svår att haka på när det börjar svänga har jag bittert fått erfara:gnissla

Grabbar, vi har olika åsikt. Fine.

Nu lämnar vi denna diskussionen tycker jag... ;)

// Afterburner

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...