Undrar lite ?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med all respekt för Sportsterfamiljen, som är mina absoluta favorit av HD, så himla bra gick det väl inte Jörgen?:) Sportstern fick väl allt som oftast spö utav Bonneville som ändå var några kubikcentimeter mindre. I a f är det så jag har läst historien.:) Eller är det som när olika politiska fraktioner tittar på historien? Var och en väljer ut att titta på det som passar in i deras värld?

Inte så att jag vill tävla mot din maskin men en original 865 Thruxton slår även i dag lätt en 883 original Sportster. :banana Rule Brittania! Så fick jag med lite käcka filurer som jag inte brukar ha med också.

Mja, när järnsportstern kom så slog den iaf de samtida engelska märkena i acceleration. Och det var väl det viktiga för de amerikanska köparna. Men sedan har ju sportstern väldigt mycket behållit sitt arv. dvs det är fortfarande en tvåventilad stötstångstwin med gemensamt insug. Dvs samma design som motsvarande 50-tals Triumph 650, kallad "flinta"-motorn

De nya Triumph-replikorna är ju kortslagiga 4-ventilsmotorer med överliggande kammar. Det är bara det yttre som ska få det att se ut som den gamla tvåventilade stötstångsmotorn, tex har de nya trajjorna dummy-stötstångsrör och vipparmsformade ventilkåpor osv.

Så att Thruxton 865 accelerar bättre än lilla 883 sportstermotorn tar jag för givet. Men HD skulle ju lätt kunna ta ut mer effekt ur sporrarna, jag förstår inte varför de inte gör det iom att Buell-varianten av sportstermotorn med sina bättre förbränningsrum, andra kammar osv, redan finns i produktion. Idag är det bara sportster XR1200 som har fått den motorvarianten. Dock är det ju fortfarande en tvåventilad stötstångsmotor med gemensamt insug. Sportstern är idag en av världens äldsta fortfarande producerande motorkonstruktioner, endast små succesiva ändringar genom åren. Men det är ju det jag tycker är kul, lite utmaning och gammal teknik. 1 kam per ventil osv. :D

Men jag gillar (gamla) engelska järn också, jag har själv haft en BSA WM20 från 1944.

http://www.articlesbase.com/motorcy...cle-brief-history-of-the-ironhead-751797.html
 
Last edited:

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Av kommentarena att döma blir man allt lite bitter av att åka touringjärn. :hihi
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top