Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med all respekt för Sportsterfamiljen, som är mina absoluta favorit av HD, så himla bra gick det väl inte Jörgen?Sportstern fick väl allt som oftast spö utav Bonneville som ändå var några kubikcentimeter mindre. I a f är det så jag har läst historien.
Eller är det som när olika politiska fraktioner tittar på historien? Var och en väljer ut att titta på det som passar in i deras värld?
Inte så att jag vill tävla mot din maskin men en original 865 Thruxton slår även i dag lätt en 883 original Sportster.Rule Brittania! Så fick jag med lite käcka filurer som jag inte brukar ha med också.
Mja, när järnsportstern kom så slog den iaf de samtida engelska märkena i acceleration. Och det var väl det viktiga för de amerikanska köparna. Men sedan har ju sportstern väldigt mycket behållit sitt arv. dvs det är fortfarande en tvåventilad stötstångstwin med gemensamt insug. Dvs samma design som motsvarande 50-tals Triumph 650, kallad "flinta"-motorn
De nya Triumph-replikorna är ju kortslagiga 4-ventilsmotorer med överliggande kammar. Det är bara det yttre som ska få det att se ut som den gamla tvåventilade stötstångsmotorn, tex har de nya trajjorna dummy-stötstångsrör och vipparmsformade ventilkåpor osv.
Så att Thruxton 865 accelerar bättre än lilla 883 sportstermotorn tar jag för givet. Men HD skulle ju lätt kunna ta ut mer effekt ur sporrarna, jag förstår inte varför de inte gör det iom att Buell-varianten av sportstermotorn med sina bättre förbränningsrum, andra kammar osv, redan finns i produktion. Idag är det bara sportster XR1200 som har fått den motorvarianten. Dock är det ju fortfarande en tvåventilad stötstångsmotor med gemensamt insug. Sportstern är idag en av världens äldsta fortfarande producerande motorkonstruktioner, endast små succesiva ändringar genom åren. Men det är ju det jag tycker är kul, lite utmaning och gammal teknik. 1 kam per ventil osv.
Men jag gillar (gamla) engelska järn också, jag har själv haft en BSA WM20 från 1944.
http://www.articlesbase.com/motorcy...cle-brief-history-of-the-ironhead-751797.html
Last edited: