Undrar lite ?

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Till skillnad mot vad du tror så är inte sporthojsförare den yttersta eliten av motorcyklar, man får inte högre status för att man (eller ofta pappa) äger en sporthoj.

Många här som kör sporthoj kör som gudar, fort och säkert, men långt ifrån alla, många här med sporthoj har liksom du köpt det dom tror ger mest status vid korvkiosken.

Sen har dom den påställd några helger om året och vinglar fram som Bambi på hal is.

Många här som inte har sporthoj kör året om på sina (i dina ögon) sunkiga skithojar, dom kör dessutom åttor kring gruppen jag nämnde tidigare på alla underlag.

:tummenupp
Måste ju ge dig kred för detta inlägg då jag i år övergett sporthoj för offroad.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Wikipedia :

Sporthoj kallas normalt en motorcykel utvecklad med stil och prestanda som anknyter till tävlingsmotorcyklar för roadracing.

:sissy

Därför är ju tex en cb750 four från 72 välkommen.
Hade bara de som ägde en klass 7 av senaste årsmodell varit välkommna så hade saiten inte överlevt. Hade inte varit så lätt att sälja annonsplatser till en sida med kanske 10% av dagens besökare.

Varför får jag känslan av att du precis köpt din blade?
 

j0na5

rookie
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Örebro
Hoj
2007, Honda, Fireblade
Därför är ju tex en cb750 four från 72 välkommen.
Hade bara de som ägde en klass 7 av senaste årsmodell varit välkommna så hade saiten inte överlevt. Hade inte varit så lätt att sälja annonsplatser till en sida med kanske 10% av dagens besökare.

Varför får jag känslan av att du precis köpt din blade?


har haft den i 3 år nu så känslan du har är fel
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Det är väl ganska klart att det är ett sporthojs forum, äger du en gixxer 1000 och den står i garaget mesta tiden , så äger du likförbannat en sporthoj. De största och mesta besserwissrarna om sporthoj och hur man kör/mekar osv.. är folk som inte äger någon och förmodligen aldrig kört någon heller.
Att det är ett Sporthojsforum råder verkligen varken namn eller regler någon tvekan om. Om jag vill prata sporthoj, så vill jag inte ha svar och åsikter från folk som kör allt från snöskoter till glidare.
Det är mycket svårare att hitta relevant information om sporthojar, när det "drunknar" i massa annan info. Folk som är nybörjare frågar om sporthojar och får svar från människor som vet nada om nämda fordon.

Nej! Renodla forumet för de personer det var ämnat för från starten eller nytt upplägg med nya regler. (men nu styr nog reklamen för mycket)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har du inte sett filmen där en Guldvinge smiskar kurvor på allmän väg genom en skog . Har för mig att det även finns en filmsnutt där en Guldvinge kör ifrån ett gäng sporthojar på bana.

Antar att du tänker på denna. Notera hångarvet i början av filmen :D
[YOUTUBE-ID]fSVg3Gg4LmA[/YOUTUBE-ID][/QUOTE]
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det är väl ganska klart att det är ett sporthojs forum, äger du en gixxer 1000 och den står i garaget mesta tiden , så äger du likförbannat en sporthoj. De största och mesta besserwissrarna om sporthoj och hur man kör/mekar osv.. är folk som inte äger någon och förmodligen aldrig kört någon heller.
Att det är ett Sporthojsforum råder verkligen varken namn eller regler någon tvekan om. Om jag vill prata sporthoj, så vill jag inte ha svar och åsikter från folk som kör allt från snöskoter till glidare.
Det är mycket svårare att hitta relevant information om sporthojar, när det "drunknar" i massa annan info. Folk som är nybörjare frågar om sporthojar och får svar från människor som vet nada om nämda fordon.

Nej! Renodla forumet för de personer det var ämnat för från starten eller nytt upplägg med nya regler. (men nu styr nog reklamen för mycket)

Om customåkaren ger dig ett toppensvar på din fråga då? Om skoteråkaren kan hjälpa dig med ditt motorproblem?

Är jag välkommen? Min hoj har ju bara 80 bakhjulshästar men heter Supersport...
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Till skillnad mot vad du tror så är inte sporthojsförare den yttersta eliten av motorcyklar, man får inte högre status för att man (eller ofta pappa) äger en sporthoj.

Många här som kör sporthoj kör som gudar, fort och säkert, men långt ifrån alla, många här med sporthoj har liksom du köpt det dom tror ger mest status vid korvkiosken.

Sen har dom den påställd några helger om året och vinglar fram som Bambi på hal is.

Många här som inte har sporthoj kör året om på sina (i dina ögon) sunkiga skithojar, dom kör dessutom åttor kring gruppen jag nämnde tidigare på alla underlag.

Sen om han inte visste så får man ju faktiskt ha sporthoj för att man tycker det är kul att köra just sporthoj, även om man kör som bambi och inte är världsbäst. :tummenupp
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
En dag kommer du körandes så fort på din kurviga favoritvägsnutt när en motard passerar dig lekandes på bakhjulet med sina 50 hk. Du funderar varför det händer du har ju precis bänkat din hoj till 173 bakhjulshästar..
Det konstiga var ju också att det inte såg ansträngt ut när han passerade dig..
Efter en provkörning slutar det med att du byter in hondan och plockar ut en sprillans supermotard ;)

Motard är skitkul! många jag känner har bytt bort sporthojen till fördel för en motard.
Sporthoj är kul det med och man behöver ju inte utesluta det ena för man kör det andra.
Eller som en hel del gör dvs har både sporthoj och motard.

Ha det gott!
/Nicklas
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag sålde min sporthoj sedan 4 år efter att ha fått låna en motard i en eftermiddag. Effekten är onödig i mitt tycke (på gata) då det mer eller mindre bara går att använda den på motorväg.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Om customåkaren ger dig ett toppensvar på din fråga då? Om skoteråkaren kan hjälpa dig med ditt motorproblem?

Är jag välkommen? Min hoj har ju bara 80 bakhjulshästar men heter Supersport...

Om jag trimmar min BMW och köper massor av dyra delar från AC schnitzer, då går jag givetvis upp på Autopower med mina frågor, än frågar en Volvo handlare eller ett volvo forum:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Själv tycker jag att det är perfekt med SH. Här kan jag tex ställa frågor om fjädringsinställningar och annat. Gaffelfrågor/-kunskap på Harleyportalen brukar mest röra tex utrejkning av styrhuvuden och förlängning av gafflar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218464

I gengäld försökar jag svara på tekniska- och motorfrågor här, eller inspirara andra som bygger hojar med flattrackstuk osv. Min byggtråd är tex den mest lästa byggtråden på hela sporthoj vilket jag inte förväntade mig när jag startade den.

Så jag tycker att det är ett bra cross-kitchen här. Finns mycket kunskap i tex dragrace- och turboforumet.

Själv skulle jag dock aldrig försöka ge råd i tex en diskussion om tex däck till moderna sporthojar. Det kan jag ingenting om. Har aldrig ens haft en hoj med radialdäck.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Själv tycker jag att det är perfekt med SH. Här kan jag tex ställa frågor om fjädringsinställningar och annat. Gaffelfrågor/-kunskap på Harleyportalen brukar mest röra tex utrejkning av styrhuvuden och förlängning av gafflar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218464

I gengäld försökar jag svara på tekniska- och motorfrågor här, eller inspirara andra som bygger hojar med flattrackstuk osv. Min byggtråd är tex den mest lästa byggtråden på hela sporthoj vilket jag inte förväntade mig när jag startade den.

Så jag tycker att det är ett bra cross-kitchen här. Finns mycket kunskap i tex dragrace- och turboforumet.

Själv skulle jag dock aldrig försöka ge råd i tex en diskussion om tex däck till moderna sporthojar. Det kan jag ingenting om. Har aldrig ens haft en hoj med radialdäck.

Vad trådskaparen relaterade till är ju att redan på inloggningssidan står det "Här snackar vi sporthoj".
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Själv tycker jag att det är perfekt med SH. Här kan jag tex ställa frågor om fjädringsinställningar och annat. Gaffelfrågor/-kunskap på Harleyportalen brukar mest röra tex utrejkning av styrhuvuden och förlängning av gafflar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218464

I gengäld försökar jag svara på tekniska- och motorfrågor här, eller inspirara andra som bygger hojar med flattrackstuk osv. Min byggtråd är tex den mest lästa byggtråden på hela sporthoj vilket jag inte förväntade mig när jag startade den.

Så jag tycker att det är ett bra cross-kitchen här. Finns mycket kunskap i tex dragrace- och turboforumet.

Själv skulle jag dock aldrig försöka ge råd i tex en diskussion om tex däck till moderna sporthojar. Det kan jag ingenting om. Har aldrig ens haft en hoj med radialdäck.

Modifieringar XT660 X/R har 461´000 läsningar........ (inte helt samma men kunde platsa i samma liga och är ingen sporthoj) Det finns ju faktiskt forum poster för annat än sporthoj, så det är motsägelsefullt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad trådskaparen relaterade till är ju att redan på inloggningssidan står det "Här snackar vi sporthoj".

Förstår inte riktigt vad du menar. Men jag försöker svara ändå.
Ja jag läste förstainlägget. Jag uppfattar det som att han vill att tex jag ska be Swedie ta bort mitt konto. Så då skrev jag ned min syn på varför det kan finnas fördelar som gagnar alla med att ha även människor här som inte kör klass7-hoj.

Själv har jag hjälpt många med råd här samt irl hjälpt dem att reparera deras sport-, motard- och crosshojar, tigsvetsat avgassystem till banhojar osv.

Jag tror att forumet blir fattigare om man skulle utesluta alla som inte står som ägare på en klass7-hoj

Jag tror dock inte att det är ngn risk att SH tappar fokus från sporthojar. Däremot tror jag att det kan finnas en ilska hos dem som tex gillade att lägga upp outlaw-filmer, såsom var vanligare i SH:s ungdom, det är ju inte lika accepterat nu längre. Men deras ilska tror jag inte beror på bredden av läsare allena. Nu är ju SH etablerat samt har samarbete med SMC, ägs av Motorrad osv.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ja vad är en sporthoj:va eller en sportig hoj, allt är i betraktarens ögon anser jag det kan vara en Royal enfield för vissa, senaste R1:an för andra. Jag tycker det är kul med bredd o mångfald:):tummenupp
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Wikipedia :

Sporthoj kallas normalt en motorcykel utvecklad med stil och prestanda som anknyter till tävlingsmotorcyklar för roadracing.

Till en motorcykel finns det nått som kallas ägare = förare och de kan ju tänkas gilla sporthoj-livet, RR och snabba motorcykel på strippen t,ex och då hamnar gärna på sporthoj.
Man skulle kunna kategorisera oss som sporthojare på diverse olika hojar helt enkelt. Om du tar dig till Sviestad en torsdag i sommar så ska du se att det går att pressa på bana med diverse tvåhjulingar.
Sen om du tittar runt i forumet så hittar du olika kategorier och där väljer man sin nivå och vad man vill diskutera.

Sporthoj är en skön blandning folk ska du se.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Modifieringar XT660 X/R har 461´000 läsningar........ (inte helt samma men kunde platsa i samma liga och är ingen sporthoj) Det finns ju faktiskt forum poster för annat än sporthoj, så det är motsägelsefullt.

Nu har du ändrat ditt inlägg, så jag svarar på detta också.
Ja det är ju en samlingstråd för ägare av XT660 X/R. Ingen byggtråd.

Men det är ju ett till bra exempel på att många med sporthojsintresse även tycks uppskatta andra hojar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmmm,är det motsägelsefullt här? Nähä,har jag inte märkt...

Låååång vinter har det varit men nu är det snart över!
Snöade lite idag bara för att men men.

Tycker blandning är bra ända till man pratar sprit,blir bara dålig då.

Henrik
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top