Undrar lite ?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Texten "Här snackar vi sporthoj" tycker jag är vettig att ha kvar iaf. För att påpeka att sidans fokus är på sporthojar. Även om jag kan tycka att bara namnet på sidan borde sörja för att människor som tex ogillar sporthojar inte reggar sig och med tiden flyttar fokus på SH.

Men om man tycker att inkonsekvensen är en viktig fråga så kan man ju föreslå Swedie att tex ändra texten till ngt annat. "Här snackar vi motorcyklar, fokus är dock på sporthojar" tex.

Men då har man ju inte löst den isf ännu större inkonsekvensen, OT-forumet. I detta forum görs ju en enorm mängd inlägg varje dag. Många OT-skribenter har inte skrivit ngt motorcykelrelaterat på evigheter.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En Yamaha FJ1100 var en sporthoj på 80 talet:tummenupp men inte i dagens syn på motorcyklar
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
För tex Flattrack o Supermotard finns det ju verkligen tävlingar för vilket måste göra dem till sporthojar utan snack... i min värld.

Samma med dragracing-cyklar o sådant även om det inte alls är min kopp te..
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Förresten, undrar om TS inser att hans hoj med tiden kommer att bli betraktad som ett bojsänke och att hans MC-ställ kommer att bli "ute" med tiden. Att ungdomarna vid lokala grillen kommer att betrakta han som en farbror. Att alla unga hojåkare kommer betrakta han med missmod och bara anta att han inte kan köra hoj, när de dömer han efter kläder och hoj. Att han blir en farbror, eller gubbe.

Undrar om visheten om hur saker och ting verkligen förhåller sig infinner sig då, om säg 25år. Då det glider in en extremt välskött fireblade med rätt kläder och tillbehör, precis som i nyskick. Jag gissar att han inte kommer att tänka det där är ingen sporthoj, när han tittar på firebladen med nostalgi...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För tex Flattrack o Supermotard finns det ju verkligen tävlingar för vilket måste göra dem till sporthojar utan snack... i min värld.

Samma med dragracing-cyklar o sådant även om det inte alls är min kopp te..

Det tävlas med nästan alla hojtyper, det är bara inte så välkänt.

Det tävlas i "rally-raid" med det som vi kan kalla äventyrshojar, det tävlas i supermono med stånkor, fiddy, sidvagnsracing, enduro, långlopp, hillclimb osv.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag tycker att TS kan skapa en egen site. T ex "HondaFireblade2007.com. Då får man prata och fråga om det som passar just den hojen.

Ps. Jag utmanar dig på vem som är snabbast Sverige-Italien Tor. Vi kan se det som en sport. Ds:tummenupp
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Din Honda fireblade från 2007 år mer touring än Jörgens HD:tummenupp. Ut med dig och skaffa dig en kvinna eller surfa in på redtube.... så ska du se att livet blir roligare.

Hoppas du kommer till insikt med att det är jävligt kul att följa alla balla retrobyggen här på SH.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag tycker att TS kan skapa en egen site. T ex "HondaFireblade2007.com. Då får man prata och fråga om det som passar just den hojen.

Ps. Jag utmanar dig på vem som är snabbast Sverige-Italien Tor. Vi kan se det som en sport. Ds:tummenupp

Då ligger du illa till med tanke på Motorrads test av din BMW, med flera motorras och andra mycket allvarliga problem, du kommer nog inte fram om du inte får skjuts av hondan:D:D

PS. En sporthoj blir inte en sporthoj för man tävlar med något märke av motorcykel , kolla försäkringsklass till att börja med. Sporthoj är den hela livet har inget med ålder att göra, då äldre sporthojar byter försäkringsklass.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Riktigt bra skrivet. Har själv haft en GSXR 1000 innan och sålde den av ren självbevarsedrift. Det finns max 100 pers i Sverige som verkligen kan hantera en sån hoj.
OM jag köper en helkåpa igen blir det en 600 eller 750.

// Afterburner

:D:D:D:D:D:D
Nu spelar du väl inte bara,eller???
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Rada upp de hojar du är nyfiken på, så ska jag ge dig ett exakt svar.

GTS 1000: Nej

På nåt sätt så kom jag att tänka på trolltyg i tomteskogen.
:D:D:D

Nä, det var inte just den hojen jag tänkte på. Men du kan ju fortsätta att fylla på din förbudslista....
:tungan

[YOUTUBE-ID]Apk_w-yWDcc[/YOUTUBE-ID]
 

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Många äger ju dessutom fler än EN slags hoj, måste man då regga sig på olika forum?
Finns ju en jävla massa trådar här som inte har ett piss att göra med sporthojar, spelar det då nån roll att det finns customfolk och motardnissar här?

TS, kan du inte göra oss alla en tjänst och publicera en lista på vilka hojar som är sporthojar så vi vet vilka som får vara här inne?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Riktigt bra skrivet. Har själv haft en GSXR 1000 innan och sålde den av ren självbevarsedrift. Det finns max 100 pers i Sverige som verkligen kan hantera en sån hoj.

OM jag köper en helkåpa igen blir det en 600 eller 750.

// Afterburner

Ah den gamla klyschan- "Det är en promille av alla hojförare som kan utnytja en literhoj".

Jag anser mig nog kunna hantera en literhoj utan att för den delen vara unik och absolut inte bland de bättre förarna. Att hantera kraft har med erfarenhet att göra och det går ganska snabbt att köra in sig på. I princip att känna av när det släpper är skillnaden mot svagare hojar. Resten, dvs det som kräver en bra förare är problem man får kämpa med oavsett om det är en ninjabläjd eller en Rex 146 cc och sitter i skallen.

Ang topic så tycker jag variationen är kanon! Ett så smalt forum som om det endast skulle handla om R-hojar, försäkringsfrågor på dessa, och vilken som är snabbast skulle aldrig hållit så här länge och blivit vad SH är. Dessutom står ju blyförarna och garagetomtarna för den större delen av allt tekniskt och materiellt kunnande på sidan vilket är till gagn för oss alla.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ah den gamla klyschan- "Det är en promille av alla hojförare som kan utnytja en literhoj".

Ja, det tycker jag är lite felvisande också, det är nog inte många som behärskar en 125'a fullt ut, om man nu ska jämföra varvtider med dom som verkligen tävlar på bana med dom.

Det är många här som kan köra sjukligt fort med literhoj, man kan inte kräva att dom ska köra lika fort som profsen för att hävda att dom hanterar den "fullt ut"

I någon annan tråd las ju filmen på guldvingen på bana ut, det är nog inte ens en promille av guldvingeförarna som kan köra så heller.
Ändå är nog guldvingeförarna en grupp som är väldigt underrepresenterad i olycksstatistiken, det beror inte på att förarna kan "hantera fullt ut" utan på att dom kör med marginal istället.

Ofta när någon blåser av på en gruppkörning är det ju någon som råplågar en 600 för att hänga med bjässarna.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja, det tycker jag är lite felvisande också, det är nog inte många som behärskar en 125'a fullt ut, om man nu ska jämföra varvtider med dom som verkligen tävlar på bana med dom.

Det är många här som kan köra sjukligt fort med literhoj, man kan inte kräva att dom ska köra lika fort som profsen för att hävda att dom hanterar den "fullt ut"

I någon annan tråd las ju filmen på guldvingen på bana ut, det är nog inte ens en promille av guldvingeförarna som kan köra så heller.
Ändå är nog guldvingeförarna en grupp som är väldigt underrepresenterad i olycksstatistiken.

Jo, som jag skrev din en parallellt konkurrerande tråd så skulle jag ha svårt att hantera många fordon på dess respektive teoretiska gräns.
Det som gör att folk smäller är överlägset oftast oförstånd, fantasilöshet och brist av fysiskt gehör (dvs överbeskyddande föräldrar under de första levnadsåren) och det har ju inte med hk att göra.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Sida för sporthojar ja... Vem och hur ska man kategorisera vad/vilka som räknas som sporthojar eller inte då?

Ta min hoj, Suzuki GSX 1100EF -84, som exemel. Den är idag en relik i de flesta yngres ögon, men...

1984: Benämns den i tidningen Bike som superbike, och arvet kom till viss del från bana. Den räknades definitivt som sportig!

1994: Bike testar med rubriken "Fortfarande en värsting?", och konstaterar att den har gått från superbike till epitetet supersporttourer. Fortfarande en värsting? Absolut!

Idag: Finns absolut inget som klassas som sportigt på den i jämförelse med dagens sporthojar. Men den ska kanske inte jämföras med dom heller?

Dagens sporthoj = Morgondagens supersporttourer
Supersporttourer = Morgondagens tourer
Tourer = Morgondagens klassiker

Finns iofs vissa kategorier som inte är i närheten av epitetet sporthoj. Vissa custom, några renodlade touringhojar, samt gamla klassiker (som vi kanske inte borde döma ut eftersom dom kanske ansågs vara sporthojar på sin tid)...

Tror att sajten när Swedie startade den mestadels var till för honom och dom han tävlade med då, och tänkt som ett forum för de som körde "riktig sporthoj" (läs banhoj). Då är det många med "gårdagens sporthojar" för gata som inte kvalar inte längre.

Bredden på sporthoj är vad som gör det så bra. Att sajten sedan har vuxit ifrån att vara ett renodlat sporthojsforum, och därmed kanske vuxit ifrån namnet på sätt och vis, ska vi vara glada över. Inte illa att ha ett forum som samlar så många likasinnade med så mycket total kunskap i lilla Sverige.
 
Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
har haft den i 3 år nu så känslan du har är fel


Skönt att höra, men varför blev detta ett problem för dig nu?
Jag tror nog att du på sh kan hitta en forumstråd för just blade-07 ägare. Annars får du väl starta en.
Nu har jag en känsla av att du mest är lack för att asfalten inte är torr
:sissy
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
dagens i-landsproblem.. !

sporthoj eller inte.. alla har vi ett gemensamt intresse, vissa mer, andra ännu mer och bara de som är..
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top