Undrar lite ?

Texten "Här snackar vi sporthoj" tycker jag är vettig att ha kvar iaf. För att påpeka att sidans fokus är på sporthojar. Även om jag kan tycka att bara namnet på sidan borde sörja för att människor som tex ogillar sporthojar inte reggar sig och med tiden flyttar fokus på SH.

Men om man tycker att inkonsekvensen är en viktig fråga så kan man ju föreslå Swedie att tex ändra texten till ngt annat. "Här snackar vi motorcyklar, fokus är dock på sporthojar" tex.

Men då har man ju inte löst den isf ännu större inkonsekvensen, OT-forumet. I detta forum görs ju en enorm mängd inlägg varje dag. Många OT-skribenter har inte skrivit ngt motorcykelrelaterat på evigheter.
 
Last edited:
En Yamaha FJ1100 var en sporthoj på 80 talet:tummenupp men inte i dagens syn på motorcyklar
 
För tex Flattrack o Supermotard finns det ju verkligen tävlingar för vilket måste göra dem till sporthojar utan snack... i min värld.

Samma med dragracing-cyklar o sådant även om det inte alls är min kopp te..
 
Förresten, undrar om TS inser att hans hoj med tiden kommer att bli betraktad som ett bojsänke och att hans MC-ställ kommer att bli "ute" med tiden. Att ungdomarna vid lokala grillen kommer att betrakta han som en farbror. Att alla unga hojåkare kommer betrakta han med missmod och bara anta att han inte kan köra hoj, när de dömer han efter kläder och hoj. Att han blir en farbror, eller gubbe.

Undrar om visheten om hur saker och ting verkligen förhåller sig infinner sig då, om säg 25år. Då det glider in en extremt välskött fireblade med rätt kläder och tillbehör, precis som i nyskick. Jag gissar att han inte kommer att tänka det där är ingen sporthoj, när han tittar på firebladen med nostalgi...
 
För tex Flattrack o Supermotard finns det ju verkligen tävlingar för vilket måste göra dem till sporthojar utan snack... i min värld.

Samma med dragracing-cyklar o sådant även om det inte alls är min kopp te..

Det tävlas med nästan alla hojtyper, det är bara inte så välkänt.

Det tävlas i "rally-raid" med det som vi kan kalla äventyrshojar, det tävlas i supermono med stånkor, fiddy, sidvagnsracing, enduro, långlopp, hillclimb osv.
 
Jag tycker att TS kan skapa en egen site. T ex "HondaFireblade2007.com. Då får man prata och fråga om det som passar just den hojen.

Ps. Jag utmanar dig på vem som är snabbast Sverige-Italien Tor. Vi kan se det som en sport. Ds:tummenupp
 
Din Honda fireblade från 2007 år mer touring än Jörgens HD:tummenupp. Ut med dig och skaffa dig en kvinna eller surfa in på redtube.... så ska du se att livet blir roligare.

Hoppas du kommer till insikt med att det är jävligt kul att följa alla balla retrobyggen här på SH.
 
Jag tycker att TS kan skapa en egen site. T ex "HondaFireblade2007.com. Då får man prata och fråga om det som passar just den hojen.

Ps. Jag utmanar dig på vem som är snabbast Sverige-Italien Tor. Vi kan se det som en sport. Ds:tummenupp

Då ligger du illa till med tanke på Motorrads test av din BMW, med flera motorras och andra mycket allvarliga problem, du kommer nog inte fram om du inte får skjuts av hondan:D:D

PS. En sporthoj blir inte en sporthoj för man tävlar med något märke av motorcykel , kolla försäkringsklass till att börja med. Sporthoj är den hela livet har inget med ålder att göra, då äldre sporthojar byter försäkringsklass.
 
Riktigt bra skrivet. Har själv haft en GSXR 1000 innan och sålde den av ren självbevarsedrift. Det finns max 100 pers i Sverige som verkligen kan hantera en sån hoj.
OM jag köper en helkåpa igen blir det en 600 eller 750.

// Afterburner

:D:D:D:D:D:D
Nu spelar du väl inte bara,eller???
 
Rada upp de hojar du är nyfiken på, så ska jag ge dig ett exakt svar.

GTS 1000: Nej

På nåt sätt så kom jag att tänka på trolltyg i tomteskogen.
:D:D:D

Nä, det var inte just den hojen jag tänkte på. Men du kan ju fortsätta att fylla på din förbudslista....
:tungan

[YOUTUBE-ID]Apk_w-yWDcc[/YOUTUBE-ID]
 
Många äger ju dessutom fler än EN slags hoj, måste man då regga sig på olika forum?
Finns ju en jävla massa trådar här som inte har ett piss att göra med sporthojar, spelar det då nån roll att det finns customfolk och motardnissar här?

TS, kan du inte göra oss alla en tjänst och publicera en lista på vilka hojar som är sporthojar så vi vet vilka som får vara här inne?
 
Riktigt bra skrivet. Har själv haft en GSXR 1000 innan och sålde den av ren självbevarsedrift. Det finns max 100 pers i Sverige som verkligen kan hantera en sån hoj.

OM jag köper en helkåpa igen blir det en 600 eller 750.

// Afterburner

Ah den gamla klyschan- "Det är en promille av alla hojförare som kan utnytja en literhoj".

Jag anser mig nog kunna hantera en literhoj utan att för den delen vara unik och absolut inte bland de bättre förarna. Att hantera kraft har med erfarenhet att göra och det går ganska snabbt att köra in sig på. I princip att känna av när det släpper är skillnaden mot svagare hojar. Resten, dvs det som kräver en bra förare är problem man får kämpa med oavsett om det är en ninjabläjd eller en Rex 146 cc och sitter i skallen.

Ang topic så tycker jag variationen är kanon! Ett så smalt forum som om det endast skulle handla om R-hojar, försäkringsfrågor på dessa, och vilken som är snabbast skulle aldrig hållit så här länge och blivit vad SH är. Dessutom står ju blyförarna och garagetomtarna för den större delen av allt tekniskt och materiellt kunnande på sidan vilket är till gagn för oss alla.
 
Last edited:
Ah den gamla klyschan- "Det är en promille av alla hojförare som kan utnytja en literhoj".

Ja, det tycker jag är lite felvisande också, det är nog inte många som behärskar en 125'a fullt ut, om man nu ska jämföra varvtider med dom som verkligen tävlar på bana med dom.

Det är många här som kan köra sjukligt fort med literhoj, man kan inte kräva att dom ska köra lika fort som profsen för att hävda att dom hanterar den "fullt ut"

I någon annan tråd las ju filmen på guldvingen på bana ut, det är nog inte ens en promille av guldvingeförarna som kan köra så heller.
Ändå är nog guldvingeförarna en grupp som är väldigt underrepresenterad i olycksstatistiken, det beror inte på att förarna kan "hantera fullt ut" utan på att dom kör med marginal istället.

Ofta när någon blåser av på en gruppkörning är det ju någon som råplågar en 600 för att hänga med bjässarna.
 
Last edited:
Ja, det tycker jag är lite felvisande också, det är nog inte många som behärskar en 125'a fullt ut, om man nu ska jämföra varvtider med dom som verkligen tävlar på bana med dom.

Det är många här som kan köra sjukligt fort med literhoj, man kan inte kräva att dom ska köra lika fort som profsen för att hävda att dom hanterar den "fullt ut"

I någon annan tråd las ju filmen på guldvingen på bana ut, det är nog inte ens en promille av guldvingeförarna som kan köra så heller.
Ändå är nog guldvingeförarna en grupp som är väldigt underrepresenterad i olycksstatistiken.

Jo, som jag skrev din en parallellt konkurrerande tråd så skulle jag ha svårt att hantera många fordon på dess respektive teoretiska gräns.
Det som gör att folk smäller är överlägset oftast oförstånd, fantasilöshet och brist av fysiskt gehör (dvs överbeskyddande föräldrar under de första levnadsåren) och det har ju inte med hk att göra.
 
Sida för sporthojar ja... Vem och hur ska man kategorisera vad/vilka som räknas som sporthojar eller inte då?

Ta min hoj, Suzuki GSX 1100EF -84, som exemel. Den är idag en relik i de flesta yngres ögon, men...

1984: Benämns den i tidningen Bike som superbike, och arvet kom till viss del från bana. Den räknades definitivt som sportig!

1994: Bike testar med rubriken "Fortfarande en värsting?", och konstaterar att den har gått från superbike till epitetet supersporttourer. Fortfarande en värsting? Absolut!

Idag: Finns absolut inget som klassas som sportigt på den i jämförelse med dagens sporthojar. Men den ska kanske inte jämföras med dom heller?

Dagens sporthoj = Morgondagens supersporttourer
Supersporttourer = Morgondagens tourer
Tourer = Morgondagens klassiker

Finns iofs vissa kategorier som inte är i närheten av epitetet sporthoj. Vissa custom, några renodlade touringhojar, samt gamla klassiker (som vi kanske inte borde döma ut eftersom dom kanske ansågs vara sporthojar på sin tid)...

Tror att sajten när Swedie startade den mestadels var till för honom och dom han tävlade med då, och tänkt som ett forum för de som körde "riktig sporthoj" (läs banhoj). Då är det många med "gårdagens sporthojar" för gata som inte kvalar inte längre.

Bredden på sporthoj är vad som gör det så bra. Att sajten sedan har vuxit ifrån att vara ett renodlat sporthojsforum, och därmed kanske vuxit ifrån namnet på sätt och vis, ska vi vara glada över. Inte illa att ha ett forum som samlar så många likasinnade med så mycket total kunskap i lilla Sverige.
 
Last edited:
har haft den i 3 år nu så känslan du har är fel


Skönt att höra, men varför blev detta ett problem för dig nu?
Jag tror nog att du på sh kan hitta en forumstråd för just blade-07 ägare. Annars får du väl starta en.
Nu har jag en känsla av att du mest är lack för att asfalten inte är torr
:sissy
 
dagens i-landsproblem.. !

sporthoj eller inte.. alla har vi ett gemensamt intresse, vissa mer, andra ännu mer och bara de som är..
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top