Undrar lite ?

Hade den varit ett renodlat sporthojsdorum och inget annat så gissar jag iallafall på att hemsidans byggare hade sett till att den var just det oxå och inget annat...
Sen att den är mer sporthoj än nåt annat tyder väl lite på vilken typ det är.

Som sagts tidigare i tråden... Vad och vem bestämmer just termen sporthoj? Och hur ska man kunna veta vilka som har hoj och inte, för det är inte alla som skriver ut vad dom kör och inte kör...

Är dagens R1a en sporthoj?
Är R1 från 98 en sporthoj?
Är FZR1000 en sporthoj?
ÄR YZF1000 en sporthoj?
Är en Fireblade från 92 en sporthoj?
Är en Gsxr 1100 från 89 en sporthoj?

Som ni ser så blir det jävligt fåniga linjer i vem som tycker vad...

Tycker att sidan är grymt bra som den är.

min fråga från början var :

varför det inte hålls bara folk med sporthojjar här.. :S

vilket liv det blir, helt sanslöst.

en motard , streetfighter, hd osv är tamefan inga sporthojjar !

jag har inte skrivit att jag är snabbast lr något sånt,
finns säkert flera som inte har litermaskiner som kör ifrån mig.

ni får mer än gärna snacka skit o greja här ,, min fråga vara endast om det inte finns andra sajter för folk som inte kör sporthojjjar ?

ni får mer än gärna snacka skit o greja här ,, min fråga vara endast om det inte finns andra sajter för folk som inte kör sporthojjjar ?

Jo... Det blir en märklig fråga eftersom det är rätt självklart?

En streetfighter är ju rätt ofta en strippad sporthoj, så jag håller det fortfarande som sporty...även motards räknar jag in fast att jag kanske inte borde :)

Last edited:
Säger vem?

Dom flesta av dom är betydligt sportigare än min hoj på alla punkter, och då benämndes min som en sportig superbike 1984. Betyder det att min kvalar in, medans en betydligt sportigare motard inte gör det? Eller är min för gammal idag, trots superbike stämpeln när den kom?

Är din tre år gamla fireblade verkligen att betrakta som en sporthoj i jämförelse med årets? Om så, när blir den med ålderns hjälp förpassad bort från sporhojskategorin?

Nu låter det som du sitter och skiter i det blå skåpet...Det är väl för fan kul att det finns ett gemensamt intresse dvs motorcyklar.Och gillar man inte vissa diskutioner så ge fan i och läs..För min egen del så skulle jag inte hänga här på sh om det bara snackades fireblade tex ..Jag gillar att läsa om race,byggen.utflykter.fester.mm och det behöver inte enbart handla om r1or för att det skall vara intressant..MYCKET BRA SIDA DETTA tycker jag...:yoparty

Road racing enligt Wikipedia:

"Road racing is a general term for most forms of motor racing held on paved, purpose-built race tracks (i.e. "road courses"), though temporary facilities built on airport runways and closed-off public roads (such as street circuits) are usually included in the definition."

Notera det jag har strukit under.

Din Wikipediadefinition av en sporthoj:

"Sporthoj kallas normalt en motorcykel utvecklad med stil och prestanda som anknyter till tävlingsmotorcyklar för roadracing."

En motard tävlar man med på 'paved, purpose-built race tracks' och 'temporary facilities' - alltså är det en hoj designad för road racing.

HD används av många till att tävla både på asfalt och grus. På banor. Hence, road racing.

En streetfighter är en strippad sporthoj, alltså fortfarande en sporthoj fast utan kåpor. En del tävlar med hojar utan kåpor på asfaltsbanor och borde då klassas som road racing - vilket då gör streetfightern till en sporthoj.

Jag utgår ifrån att du redan insett hur dum du gjort dig.

Internationella klasser

MotoGP, prototypklass med max 800 cm3 fyrtaktsmotor (enligt ny reglemente 2007)
2002-2006 var kubikbegränsingarna 990 cm3 fyrtakt och 500 cm3 tvåtakt
till 2001 hade klassen en rakt 500 cm3 kubikbegränsning och kallades GP500
GP250, prototypklass med max 250cc, totaldominans av tvåtaktsmotorer
GP125, prototypklass med max 125cc, totaldominans av tvåtaktsmotorer
World Superbike, siluettklass med max 1000cc fyrcylindriga resp 1200cc tvåcylindriga fyrtaktsmotorer, baserad på serietillverkade motorcyklar.
World Supersport, klass baserad på standardmotorcyklar med max 600cc fyrcylindriga, 675cc trecylindriga resp max 750cc tvåcylindrig fyrtaktsmotorer.
World Superstock, standardklass för lätt modifierade sportmotorcyklar med max 1000cc fyrtaktsmotor

Hojar som testas i masterbike + 600cc och liknande är sporthojar.
Motarder testas i egen klass världen över, tillika streetfighters. De bildar egna klasser som tävlar på alla möjliga banor, men som motorcykelkoncept är de inte byggda som sporthojar. Från början var det nästan bara sporthojar då Swedie startade forumet pga sin leklusta med nämnda hojar, forumet var lite av swedies lekstuga.
Sen har det växt otroligt och är nu sålt och är helt kommersiellt, så ägarna vill nog att så många som möjligt är här pga reklamen.

Många hänvisar till Wikipedia, betänk att det inte är ett "riktigt lexikon, utan vem som helst kan skriva in sina svar/åsikter.
Wikipedia är ett flerspråkigt webbaserat uppslagsverk med fritt och öppet innehåll som utvecklas av sina användare

Last edited:
In my mind, I am faster than YOU!

j0na5
rookie

Svar 1:

Sidan är trevlig att hänga på, jag uppfattar det som så: Att är mitt hjärta med/för sporthoj, så spelar det väl ingen roll vad för hoj som för tillfället står i garaget. Så ska vi säga att alla här bidrager till att sidan Sporthoj.com kvarstår som just detta och ni utan sporthoj är då våra hang-arounds. Utan er en fattig site..... kanske

Svar 2:

Tycker att Internet är fullt med märkes/modell sider. Är själv medlem i en mindre klubb Honda CB1100R klubben (Super sporthojen "Superbiken" 1982 men idag en lätt lite avdankad sporttourer, klassiker men grymmt vacker), men det lilla antalet medlemmar gör att sidan funkar inte att hänga på till vardags. Räcker med 2 ggr året. Brinner man för mc så är sporthoj/com en grymm sida, upplägget är perfekt för oss brukare/missbrukare! Och visst har vi alla ett litet behov, att vara först! Att synas! Att höras! Att umgås! Att tjötas! Att blogga! Att fylla garaget med bilder! Att bara gnälla lite.

j0na5 Rookie, bara gilla läget. Samtidigt som jag är ganska säker på att just älskare utav din sporthoj driver en sida någonstans som du kan hänga på imellanåt. Mångfalden här gör ju att man som ett renodlat sporthojsfreeak insuper kunskaper som gör att man blir bättre.......... ta vara på det!

Hälsningar Toyman en liten gubbe som gärna provar på lite utav varje, njuter utav varje stund......... just nu! I morgon är en annan dag! Skynda långsamt!

Att en del skit kommer fram, ska vi kanske bara ignorera. banna!

Då ligger du illa till med tanke på Motorrads test av din BMW, med flera motorras och andra mycket allvarliga problem, du kommer nog inte fram om du inte får skjuts av hondan:D:D

PS. En sporthoj blir inte en sporthoj för man tävlar med något märke av motorcykel , kolla försäkringsklass till att börja med. Sporthoj är den hela livet har inget med ålder att göra, då äldre sporthojar byter försäkringsklass.

Jag menar inte att tävla märkesvis. Bara på det faktum att hojar kan vara bra på olika sätt, snabba på olika sätt osv.

Sedan får vi se hur problemfri din BMW blir:krama

Sporthoj eller inte?

När nu Sporthoj.com utvecklats till Sveriges största(?) forum för MC-åkare, vore det då inte enklast om "Swedie" ändrade regelverket till att omfatta alla typer av hojjar?(förf. anm: i-lands problem)

Sedan är det ju bara att komplettera med forum där det saknas om behov uppstår. I praktiken är detta redan infört då det finns flera olika forum som enligt min definition inte är sporthojar

Annars kanske vi ska utlysa en namntävling för ett mer passande namn på detta eminenta forum?

Underbart tekniskt forum, när man slipper huvudlösa inlägg från
pubertets stinna,hojlösa 15 åringar. :brinnerup

Sen om det är motard, fighter, custom eller RR-hojjar kvittar.

Användaren bakom kan ju mycke väl vara en som besitter kunskap
om specefik RR-modell, fast han valt att just nu köra , typ offroad ??!!

:tummenupp

Skulle förvisso stå en nolla till, 1.000. Tänker på de som klarar av att använda all motorkraft och chassits fulla potential. Är du en av dem, good for you.

Jag klarar av att hantera all motorkraft. Är jag unik då? Jag ger ju såklart inte fullt på 2:an när jag tar av 90 grader till höger från Roselundsgatan in på Hornsgatan. Det klarar nog ingen. Eller vad menas med att "klara av all kraft" och kunna "hantera en literhoj fullt ut"? Jag vill verkligen veta. Det är ju så många som inte kan utnyttja sina hojar fullt ut har man ju fått höra genom åren men hur då?

Handlar det om att kunna köra hojen till chassiets 100%-iga kapacitet, på det sättet hojen är skapad i första hand för, på det sättet hojen GÅR att köras på eller vad?

Jag har highsidat en gång -01 och efter det aldrig varit med om att bakhjule släppt trots att förra hojen var en K7 med hundraåtti-något hästar. Men jag kramade helt klart ur hojen rejält ofta när jag körde.

Det känns som att "det är väldigt få som kan hantera en tusenkubikare fullt ut" klättrat upp på första plats och petat ner "jag skulle inte kunna ha en ssssporthoj för jag skulle tjöra ihjäl mig DiReCkT!" som 21:st century floskel.

Internationella klasser

Många hänvisar till Wikipedia, betänk att det inte är ett "riktigt lexikon, utan vem som helst kan skriva in sina svar/åsikter.
Wikipedia är ett flerspråkigt webbaserat uppslagsverk med fritt och öppet innehåll som utvecklas av sina användare

Så du menar att en sporthoj inte är en motorcykel utvecklad med stil och prestanda som anknyter till tävlingsmotorcyklar för roadracing?

Du vill ha en sida där du kan diskutera hur mycket ditt senaste HRC-kit gav utan att nån kommer med fantasisiffror och utan att nån, gud förbjude, utan hoj blandar sig i - trots att denne kanske har kunskapen och intresset. Skapa ett eget sådant forum, där kommer du trivas som fisken i vattnet. Vi andra är nöjda med Sporthoj i stort sett som det är.

Jag sålde min sporthoj sedan 4 år efter att ha fått låna en motard i en eftermiddag. Effekten är onödig i mitt tycke (på gata) då det mer eller mindre bara går att använda den på motorväg.

Kan hålla med dig, men varför ska det vara sån osäker drift i motarderna med en massa oljebyte mm, efter efter ett par tim körningar? Själv kört lite grussmisk. men intrevallerna är fan så mycket längre på liters hojarna. Är det bara cc det hänger på. Har fått kännslan att KTM tex, är det bra effekt i men efter 4 år börjar den bli en "silverpil"..? Honda XR 600,650 känns som bättre kvalitet. dock håller dom likförbannat inte lika bra som en gat cykel.????

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025