Ultraljuds tvätt????

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vem har koll på sånt man lär ska kunna få liv i nersurade tändstift med en såden så en sån vill ja ha hehe

Bygga själv ??
köpa färdig??

Ge dem till mig så kan jag fixa det på jobbet! Annars, gå till en respektabel bilfirmas serviceverkstad så kan de hjälpa dig!

/X-up

En omgång med gaslåga funkar ofta åsså, gammalt rallytricks

/B

Gaslåga funkar inte på dagens småstiftman måste få bort beläggningen som leder srömen fel väg detta ska alltså enligt uppgift ultraljudstvätten klara av

Men ja vill ha en egen tvätt å slippa springa å lämna bort

de kanske låter bondsnålt detta men om man tänker att stiften kostar 100kr st

å de kan gå åt en 4 uppsättningar innan man fått start på en hoj me nytt sprut så blir de ju en del pengar

the_devil skrev:
... Brukar funka att glasblästra stiften, då får man också bort all beläggning.
Se till att vara helt säker på att få bort all glassand. Du vill inte ha glassand bland kolvar och ringar.

Själv skulle jag satsa på Bj.O.rn:s förslag. Det fungerar på alla stift.

Det borde funka med vanlig hederligt aggressivt ungsrengöringsmedel, sånt som löser upp förbrända matrester, dvs kol. Sköljs sen med vatten. Fan, det lär jag testa... :D

andersson turbo skrev:
Vem har koll på sånt man lär ska kunna få liv i nersurade tändstift med en såden så en sån vill ja ha hehe

Bygga själv ??
köpa färdig??

andersbrink skrev:
Det borde funka med vanlig hederligt aggressivt ungsrengöringsmedel, sånt som löser upp förbrända matrester, dvs kol. Sköljs sen med vatten. Fan, det lär jag testa... :D

En del nissar på en RG500 mailinglista som jag är med på använder just såna tricks. Verkar funka lite so-so. Å andra sidan, man har ju inte så mycket att förlora...

/J

RG500-Johannes skrev:
En del nissar på en RG500 mailinglista som jag är med på använder just såna tricks. Verkar funka lite so-so. Å andra sidan, man har ju inte så mycket att förlora...

/J

...och så länge det finns gasolbrännare till hands går det ju att bränna bort, stort som litet stift. Tar bara lite tid att få "tajta" stift körsbärsröda.

Är det någon som har någon erfarenhet av allmän rengörning av t.ex. motordelar i en ultraljudstvätt? Funkar/funkar inte? Vad ska man hälla i den i så fall? Avfettning? :confused:

JAAAA boys ni kan ju försöka bränna 10mm stiften rena ni tror väl inte man skriver nåt bara på kul utan att först prova

dom gammla 12mm gängorna går att få fart på men INTE

dom nyare stiften, dör dom så dör dom just därför jag blev lite glad när ja hörde att ultraljudstvätten skulle greja just detta SVÅRA problem

jag har stått otaliga gånger med nya turbo objekt bara för att se att förtjänsten äts upp i nya stift som kunderna inte vill betala bara för att ja gör nåt fel så dom suras ner

JAAAA du boy.

Jag har inte provat men resonerar så här:
Gasollågan ser inte skillnad på 10 och 12 mm stift. Fungerar det på stora stift så borde det fungera på små stift också.
Istället för att vara så jävla nedlåtande mot andra kompetenta medmänniskor så kan du ju fundera på varför det går på stora men inte på små stift?
Aldrig funderat på om det kan bero på nåt annat?

Storhetsvansinne?

Är det inte typ såna tvättmaskiner som tatuerare har??
Isåfall kanske du kan gå till närmsta tatuerare o fråga snällt om du kan få testa i hans maskin! =)

Bara ett litet tips, om det nu är så att det är sånna maskiner de har! =)

//Niklas

Ekholm skrev:
Är det någon som har någon erfarenhet av allmän rengörning av t.ex. motordelar i en ultraljudstvätt? Funkar/funkar inte? Vad ska man hälla i den i så fall? Avfettning? :confused:

Vi rengör skitiga maskindelar i våran och där använder vi rätt så starka medel. En ultraljudstvätt funkar dock bra, men tar längre tid, även utan kem. vilket kan vara bra att pröva först. En del kem är väldigt aggresiva på tex aluminium och kan skada kanter etc... Så lite försiktighet skadar inte.

kk74 skrev:
... En del kem är väldigt aggresiva på tex aluminium och kan skada kanter etc... Så lite försiktighet skadar inte.
Det är väl främst de alkaliska rengöringsmedlen?
Nu har jag för lite erfarenhet av ultraljud för att veta vilken typ av rengöringsmedel man använder i dom men alkaliska rengöringsmedel går generellt rätt hårt åt aluminium, framförallt i koncentrerat eller uppvärmt tillstånd.

Robban_C skrev:
Det är väl främst de alkaliska rengöringsmedlen?
Nu har jag för lite erfarenhet av ultraljud för att veta vilken typ av rengöringsmedel man använder i dom men alkaliska rengöringsmedel går generellt rätt hårt åt aluminium, framförallt i koncentrerat eller uppvärmt tillstånd.

Ingen aning ärligt talat. Jag jobbar inte med den utan brukar smita förbi och snacka sk*t en stund med dom som gör det. Men utan rengöringsmedel är det ingen fara och de rengör väldigt bra utan, så det kan vara värt att prova först.

Tror också att ultraljud kan vara bra ibland.
Alkaliskt är inte helt bra till aluminium och zinkgjutgods. Fick nästan skaffa ny botten (gängorna till huvudmunstyckena) till fuggen till min turbo-Corvette efter att ha tvättat hela fuggen i diskmaskinen.
Maskindiskmedel är alkaliskt. Och varmt. :D

Robban_C skrev:
JAAAA du boy.

Jag har inte provat men resonerar så här:
Gasollågan ser inte skillnad på 10 och 12 mm stift. Fungerar det på stora stift så borde det fungera på små stift också.
Istället för att vara så jävla nedlåtande mot andra kompetenta medmänniskor så kan du ju fundera på varför det går på stora men inte på små stift?
Aldrig funderat på om det kan bero på nåt annat?

Storhetsvansinne?

Är inte nedlådande mot andra uppfattas det så så ber ja om ursäkt
de e bara lite jobbigt när en ren fråga alltid blir motad med " så är de inte alls"

dom små stiften är mycke trängre å känsligare än dom större

bensinen tycks leta sig in i isolatorfoten och stannar där eller åtminstone resterna som kortsluter stiften

om man lyckas eller inte bereor på hur sura stiften har hunnit bli

insprutarhojar å specielt turbomoppar kan bli jäkligt sura
eftersom insprutningen är "dum" vilket inte en förgasare är

insprutaren gör de du säger till den å gör man fel så kan de bli jäkligt fel

å surt

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...