TZ250/RD 350 stroke och big bore

Hur gör du för att få isär axeln då? Imponerande att du kan få ihop den så exakt helt manuellt också, respekt:)

Om du menar mittenaxeln så tar man bara en axel till med lite mindre diameter och pressar igenom den ur mitten mittenhalvorna, det är ju hål igenom. Se bild:

http://yambits.co.uk/rd350-ypvs-lc2-crank-centre-web-p-376.html

Vänster vevhalva:

http://yambits.co.uk/rd350lc-left-hand-crank-web-p-1681.html

Mittenaxeln:

http://yambits.co.uk/rd350-ypvs-lc2-centre-crank-pin-p-15457.html

Labyrinttätningen i mitten:

http://yambits.co.uk/rd350-ypvs-labyrinth-seal-p-5457.html

Vevaxelrenovering del2

Så fortsatte med vev nr 2 idag.
Pressade på bägge yttre vevskivorna.
Sen måste man hålla koll på:

DSC00992.jpg
Axialspel som mäts med bladmått (ska ligga imellan 0.25-0.75mm).

DSC00993.jpg
Måttet imellan inre och yttre vevskiva (ska ligga imellan 54.00-54.05mm).

DSC00995.jpg
Måttet imellan bägge yttre vevskivorna(ska ligga imellan 155.90-156.05mm).

Efter detta riktas axel. Idag blev det 0.03/0.02mm kast.
Det sista blir att värma och montera yttre ramlager v/h.

Snyggt. ;) Vem balanserar veven? Eller gör du det själv med? Ska du inte svetsa veven med när du ändå håller på?

Om du menar mittenaxeln så tar man bara en axel till med lite mindre diameter och pressar igenom den ur mitten mittenhalvorna, det är ju hål igenom.

Jag tror han är mer intresserad av att veta hur du fick av de yttre vevskivorna. :)

Snyggt. ;) Vem balanserar veven? Eller gör du det själv med? Ska du inte svetsa veven med när du ändå håller på?
Dessa är vevar med std slag. Med bra riktning och ung. samma kolvvikt som std funkar bra. Man ska ligga under 0.025mm i kast dvs halva Yamahas tolerans.
Annars balanserar Primoto mina prylar.
Svetning...samma med detta, om veven är någorlunda rak med rätta lager osv håller det bra.Har varvat uppemot 13000 utan att svetsa. (men iofs håller dem inte länge då men det är storändan som ger sig då) ..oxå svårt att hålla rakt när man svetsar...
Nu ska det inte varvas mer än 12000 (std slag) och dryga 10000 med strokernveven (som är svetsad)....

50% av YPVS renovering gjord.

DSC00997.jpg
De gamla YPVS lagerbussningarna urpressade.

DSC00998.jpg
Nysvarvade lagerbronsbussningar i den ena PVn.

Ursäkta kassa mobilbilder...

Last edited:
Gott med att timmarna man lägger på projektet börjar ge lite resultat.
Underdelarna färdiga.. 358cc till vänster (std vev 54mm med std stakar CC110mm) och strokern till höger (61mm slag med CC115mm stakar)...
Reservveven (std vev 54mm slag med CC115mm stakar) framför.

DSC00999.jpg

Last edited:
Kalas! Gör nu inte som jag gjorde en gång bara, dvs sätta ihop motorn med stor omsorg, tätning mellan blocken och allt vad det innebär, och sen komma på att växellådan fortfarande ligger på bänken när du börjat dra åt alla skruvar och muttrar runt blocken. :hihi

Kalas! Gör nu inte som jag gjorde en gång bara, dvs sätta ihop motorn med stor omsorg, tätning mellan blocken och allt vad det innebär, och sen komma på att växellådan fortfarande ligger på bänken när du börjat dra åt alla skruvar och muttrar runt blocken. :hihi
Ja i ungdomens dagar hade man ofta bråttom. Kommer ihåg hade mekat ihop min HVA WR250 (1979) efter motorrenovering (jag var 17). Startade och värme upp motorn. Stängde av och den fick svalna. Kicka igång och iväg utan hjälm och träskor. Hamnade på/i/över grannens brevlåda. Det klassika att glömma öppna bensinkran..Maskin rusa, upp okontrolerat på bakslangen...och sluta där över brevlåda.....man va lite :dummer

Lackering av motordetaljer och en massa smågrejor. Pannrummet fick bli lack och torkrum... Etsande grundfärg först ....Grejorna kommer bli 40/60 sidensvarta när klara...

DSC01001.jpg

DSC01002.jpg

Hittade 2st gula informationsdekaler på kylet under alla färglager.
Är nog från 1977....Kul tycker jag, ska försöka bevara dekalerna även om dom inte är 100....

DSC01000.jpg

Härligt att se alla framsteg! Jag ska nog ha en RD igen någon gång. Synd bara att min vobblade så frenetiskt (trots nya sving och styrlager) så jag ledsnade på den. Men motorn var kul!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti